Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Undervisningsstrategier
1 Inledning 9
Undervisningens betydelse 11
Presentation av boken 12
Bokens kapitel 13
Bokens författare 15
Läs mer 16
2 Teori och forskning om lärandeidentitet 17
Lärandeidentitetens innehåll 18
Lärande genom samspel 19
Lärarens stöttning 20
Forskning om lärandeidentitet 21
Begreppet lärandeidentitet 22
Tilltro till sin förmåga att lära 24
Lärandestrategier 27
Kreativitet och problemlösning 28
Läs mer 30
3 Progression i undervisningen 31
Undervisa för lärandeidentitet 32
Följa upp och dokumentera lärandeidentitet 33
Övergångar mellan verksamheterna 34
Information mellan verksamheterna 35
Strategier som stödjer utvecklingen av lärandeidentitet 39
Läs mer 41
4 Undervisning för tilltro till sin förmåga att lära 43
Formativ återkoppling 44
Ge och ta emot återkoppling 46
Återkoppling med elever 48
Motiverande samtal (MI) 49
Mindsets – lära om hjärnan 53
Läs mer 56
5 Undervisning för lärandestrategier 57
Studieteknik och inlärningsstrategier 58
Tankeprocesskartor 58
Läslogg 59
Portfölj 60
Kooperativt lärande 62
Mnemoteknik – att minnas 62
Rim, ramsor och musik 64
Synligt tänkande och tankeredskap 65
Sortering 66
Brainstormning 66
Utforskarrunda 67
Lateralt tänkande 67
Tänk tvärtom 68
Svarta lådan 68
Kompassen 69
Bikupor och EPA 70
Tankepaus 70
Tankekarta 70
Reflektionsvägg 71
Post-it-sortering 71
För- och emot-listor 71
Alternativdiamanten 72
Storyline eller processbeskrivning 73
Elevledda utvecklingssamtal 74
Läs mer 75
6 Undervisning för kreativitet och problemlösning 77
Planera med målet i sikte – baklängesplanering 78
Syftet med lärandet 80
Målområdet definieras 82
Utvärdering och bedömning av undervisningens resultat 84
Aktiviteterna planeras 84
Projektplanering 86
Bedömning med uppdrag 89
Pedagogiska berättelser 97
Ämnesbegrepp och ämnesspråk 99
Dialog – ställa frågor i undervisningen 101
Eftertänksam dialog – kollaborativt lärande 106
Dialogisk högläsning 111
Sokratiska samtal 112
Filosofi med barn och ungdomar 114
Deliberativ dialog 115
Förberedda debatter 116
Läs mer 117
7 Att följa och stödja lärandeidentiteten 119
Att använda matriserna 119
Fortlöpande uppföljning 120
Organiserad uppföljning 121
Hur ofta ska man observera? 121
Matrisens professionella språk 122
Progression i lärandeidentitet 122
Reflektera med barn och elever 129
Reflektioner med barnen på förskolan 129
Reflektioner med elever i skolan 129
Olika sätt att reflektera tillsammans 130
Stödfrågor för reflektion 131
Läs mer 131
8 Följa resultaten i systematiskt kvalitetsarbete 133
Flera underlag för att analysera resultat 134
Att förstå vad som är orsakerna till resultaten 135
I undervisningen 137
Hur kan man gå till väga? 137
I förskolan och skolan 139
Markera sammanhanget 142
Hos huvudmannen 142
Som man frågar får man svar 142
Läs mer 143
9 Lärandeidentitet i barn- och elevhälsoarbetet 145
Kartlägga 145
Att utreda i förskolan 146
Att utreda i skolan 147
Läs mer 147
Slutord 149
Referenser 151
Bilaga – Matriser 161
Person- och sakregister 163
Information
- Författare:
- Fanny Gunnarsson Pia Hjertström Anette Klang Jensen Ann S Pihlgren
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144135540
- Utgivningsår:
- 2020
- Artikelnummer:
- 40645-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 168