Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Undervisningsstrategier

- för lärandeidentitet
Skickas följande arbetsdag

Två områden är viktiga i lärandet: kunskaper och en stark positiv lärandeidentitet. Svensk skolkontext har av tradition lagt fokus på kunskapsmålen, medan lärandeidentiteten ofta behandlats i särskilda lektioner eller aktiviteter som skett separat från övrig undervisning. Den här boken riktar in sig på det andra området - hur undervisningen kan bidra till en positiv lärandeidentitet. En positiv lärandeidentitet innebär att den som lär sig känner tilltro till sin egen förmåga att lära, har str...

Två områden är viktiga i lärandet: kunskaper och en stark positiv lärandeidentitet. Svensk skolkontext har av tradition lagt fokus på kunskapsmålen, medan lärandeidentiteten ofta behandlats i särskilda lektioner eller aktiviteter som skett separat från övrig undervisning. Den här boken riktar in sig på det andra området - hur undervisningen kan bidra till en positiv lärandeidentitet. En positiv lärandeidentitet innebär att den som lär sig känner tilltro till sin egen förmåga att lära, har strategier för att ta sig an lärandet samt utvecklar kreativitet och problemlösningsförmåga. Undervisningsstrategier för att stärka lärandeidentiteten bör, för att vara framgångsrika, ingå i undervisningen inom alla ämnesområden som en naturlig del. Hur det kan genomföras får läraren hjälp med i boken. Boken ger en teoretisk bakgrund samt praktisk, forskningsbaserad hjälp i val av arbetssätt. Den ger också stöd i hur undervisningen kan utvärderas och förbättras. I slutet av varje kapitel ges förslag till fortsatt läsning inom området. Boken vänder sig till blivande och praktiserande lärare i förskola, fritidshem, förskoleklass, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning som vill lära sig mer om och vidareutveckla sin undervisning för att stötta barns, elevers och studerandes positiva lärandeidentitet. Den vänder sig även till rektorer, barn- och elevhälsans olika professioner, beslutsfattare och andra som vill fördjupa sig på området.

1 Inledning 9

Undervisningens betydelse 11

Presentation av boken 12

Bokens kapitel 13

Bokens författare 15

Läs mer 16

2 Teori och forskning om lärandeidentitet 17

Lärandeidentitetens innehåll 18

Lärande genom samspel 19

Lärarens stöttning 20

Forskning om lärandeidentitet 21

Begreppet lärandeidentitet 22

Tilltro till sin förmåga att lära 24

Lärandestrategier 27

Kreativitet och problemlösning 28

Läs mer 30

3 Progression i undervisningen 31

Undervisa för lärandeidentitet 32

Följa upp och dokumentera lärandeidentitet 33

Övergångar mellan verksamheterna 34

Information mellan verksamheterna 35

Strategier som stödjer utvecklingen avlärandeidentitet 39

Läs mer 41

4 Undervisning för tilltro till sin förmåga att lära 43

Formativ återkoppling 44

Ge och ta emot återkoppling 46

Återkoppling med elever 48

Motiverande samtal (MI) 49

Mindsets – lära om hjärnan 53

Läs mer 56

5 Undervisning för lärandestrategier 57

Studieteknik och inlärningsstrategier 58

Tankeprocesskartor 58

Läslogg 59

Portfölj 60

Kooperativt lärande 62

Mnemoteknik – att minnas 62

Rim, ramsor och musik 64

Synligt tänkande och tankeredskap 65

Sortering 66

Brainstormning 66

Utforskarrunda 67

Lateralt tänkande 67

Tänk tvärtom 68

Svarta lådan 68

Kompassen 69

Bikupor och EPA 70

Tankepaus 70

Tankekarta 70

Reflektionsvägg 71

Post-it-sortering 71

För- och emot-listor 71

Alternativdiamanten 72

Storyline eller processbeskrivning 73

Elevledda utvecklingssamtal 74

Läs mer 75

6 Undervisning för kreativitet och problemlösning 77

Planera med målet i sikte – baklängesplanering 78

Syftet med lärandet 80

Målområdet definieras 82

Utvärdering och bedömning av undervisningens resultat 84

Aktiviteterna planeras 84

Projektplanering 86

Bedömning med uppdrag 89

Pedagogiska berättelser 97

Ämnesbegrepp och ämnesspråk 99

Dialog – ställa frågor i undervisningen 101

Eftertänksam dialog – kollaborativt lärande 106

Dialogisk högläsning 111

Sokratiska samtal 112

Filosofi med barn och ungdomar 114

Deliberativ dialog 115

Förberedda debatter 116

Läs mer 117

7 Att följa och stödja lärandeidentiteten 119

Att använda matriserna 119

Fortlöpande uppföljning 120

Organiserad uppföljning 121

Hur ofta ska man observera? 121

Matrisens professionella språk 122

Progression i lärandeidentitet 122

Reflektera med barn och elever 129

Reflektioner med barnen på förskolan 129

Reflektioner med elever i skolan 129

Olika sätt att reflektera tillsammans 130

Stödfrågor för reflektion 131

Läs mer 131

8 Följa resultaten i systematiskt kvalitetsarbete 133

Flera underlag för att analysera resultat 134

Att förstå vad som är orsakerna till resultaten 135

I undervisningen 137

Hur kan man gå till väga? 137

I förskolan och skolan 139

Markera sammanhanget 142

Hos huvudmannen 142

Som man frågar får man svar 142

Läs mer 143

9 Lärandeidentitet i barn- och elevhälsoarbetet 145

Kartlägga 145

Att utreda i förskolan 146

Att utreda i skolan 147

Läs mer 147

Slutord 149

Referenser 151

Bilaga – Matriser 161

Person- och sakregister 163

Information

Författare:
Fanny Gunnarsson Pia Hjertström Anette Klang Jensen Ann S Pihlgren
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144135540
Utgivningsår:
2020
Artikelnummer:
40645-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
168

Författare

Fanny Gunnarsson

Fanny Gunnarsson arbetar som kvalitetsstrateg på barn- och utbildningsförvaltningen i Falkenbergs kommun. Fanny är intresserad av skol­utveckling i...

Pia Hjertström

Pia Hjertström är verksamhetschef för kvalitet och utveckling i Falkenbergs kommun. Pias skolutvecklingsintresse rör undervisning och hur en förbät...

Anette Klang Jensen

Anette Klang Jensen är verksamhetschef för förskolorna i Falken­bergs kommun. Anettes skolutvecklingsintresse rör barns och elevers utveckling oc...

Ann S Pihlgren

Ann S. Pihlgren är filosofie doktor i pedagogik och forskningsledare vid Ignite Research Institute. Hennes forskningsintresse rör barns och eleve...

 ;