Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Skolförbättring med vetenskaplig grund

Så stärktes ett pedagogiskt ledarskap
Skickas följande arbetsdag

Att utveckla skolan och dess undervisning är en viktig uppgift för lärare och skolledare. Skolförbättring med vetenskaplig grund ger både inspiration och konkret vägledning för den som vill utveckla en skolas verksamhet genom aktionsforskning. Aktionsforskningen innebär att systematiskt undersöka och pröva olika praktiska dilemman för att på så vis bidra till förändring. Boken beskriver vad som hände när några rektorer undersökte och prövade sitt pedagogiska ledarskap. Detta ledarskap har en ...

Att utveckla skolan och dess undervisning är en viktig uppgift för lärare och skolledare. Skolförbättring med vetenskaplig grund ger både inspiration och konkret vägledning för den som vill utveckla en skolas verksamhet genom aktionsforskning. Aktionsforskningen innebär att systematiskt undersöka och pröva olika praktiska dilemman för att på så vis bidra till förändring. Boken beskriver vad som hände när några rektorer undersökte och prövade sitt pedagogiska ledarskap. Detta ledarskap har en viljeinriktning mot elevers lärande och utveckling och kom under processen att förstås som ett ordnande av förutsättningar och villkor, i syfte att stödja lärande och samarbete på den lokala skolan. Skolförbättring med vetenskaplig grund erbjuder tydliga beskrivningar av och fördjupade insikter i den praktiknära forskningsprocessen. Som stöd för sina resonemang hänvisar författaren till den kritiska aktionsforskningstraditionen, men även till teorin om praktikarkitekturer, vilken skänker praktikbegreppet en mer precis innebörd samt hjälper oss att förstå förändringsprocessens inne­boende utmaningar. Boken vänder sig till alla som driver utveckling och förändring i skolans värld, men läses även med fördel utifrån ett intresse i pedagogiskt ledarskap.

    • 1
      11
      Inledning
      • 11
        Ett granskande förhållningssätt till sin profession
      • 13
        En ständig utvecklingspress på skolan
      • 15
        Att utmana skolans motståndskraft
      • 17
        Statliga satsningar inom skolan
      • 18
        Jakten efter ”den bästa” metoden
      • 21
        Bokens innehåll och struktur
    • 2
      25
      Likheter och skillnader inom aktionsforskning
      • 25
        Kännetecken på aktionsforskning
      • 26
        Lika men ändå olika
        • 28
          Teknisk aktionsforskning
        • 29
          Praktisk aktionsforskning
        • 29
          Kritisk aktionsforskning
      • 30
        Kritisk deltagande aktionsforskning
      • 32
        Nordisk aktionsforskning
      • 33
        Kritiska röster
    • 3
      37
      Rektors pedagogiska ledarskap
      • 37
        Ett ledarskap i tiden
      • 38
        Ett statligt perspektiv
      • 39
        Forskning om pedagogiskt 
ledarskap och elevers resultat
      • 40
        Pedagogiskt ledarskap och kommunikation
      • 41
        Ett internationellt forskningsperspektiv
      • 43
        Olika forskningstraditioner
        • 45
          Olika vetenskapliga tankesätt
      • 47
        Rektorsuppdraget
        • 52
          Normer som styr
    • 4
      59
      Att kritiskt undersöka och pröva rektors pedagogiska ledarskap
      • 59
        Samarbetet mellan forskare och praktiker
      • 61
        Att vara en närvarande pedagogisk ledare
        • 61
          Tilltalande men oklart ledarskap
        • 62
          Att välja ett förbättringsområde
        • 63
          Att vara tillgänglig är inte att vara närvarande
        • 66
          Gruppens lärdomar
      • 67
        Att omsätta ett pedagogiskt ledarskap 
utifrån en vetenskaplig grund
        • 68
          Rektor som skolans pedagogiska ledare
        • 69
          Fler som delar på skolans pedagogiska ledningsansvar
        • 70
          Undervisningskonferens som en aktion
        • 71
          Gruppens slutsatser
    • 5
      77
      Demokratiska samtal på en jämlik arena
      • 77
        Den kommunikativa arenan som ideal
      • 79
        Processledare som främjar ett 
kommunikativt handlande
      • 80
        Samtalsmetoder och tankemodeller
        • 80
          Intervju med föreställningskarta
        • 82
          Ordmoln
        • 83
          Viktningsmodellen
        • 84
          Praxistriangeln
        • 86
          Kunskapsintresse
    • 6
      89
      Förändring och stabilitet i praktiken
      • 89
        En praktik som förändras
        • 91
          Det etablerande skedet
        • 92
          Det prövande skedet
        • 94
          Det granskande skedet
      • 96
        Att se förändringar, begränsningar och möjligheter
      • 98
        Ett praktikteoretiskt perspektiv
        • 98
          Praktikens byggstenar
        • 99
          Praktikens förutsättningar – arrangemang
      • 101
        Arrangemangens betydelse i studien
      • 104
        Att analysera genom att särskilja och sätta samman
    • 7
      109
      Den gemensamma aktionsforskningspraktiken
      • 109
        Förutsättningar och villkor
        • 110
          Tiden
        • 114
          Processledarrollen
        • 117
          Aktioner
        • 119
          En kritisk emancipatorisk design
    • 8
      125
      Rektors pedagogiska 
ledarskap i praktiken
      • 125
        Att omsätta ett pedagogiskt ledarskap
      • 127
        Förutsättningar och villkor för 
ett pedagogiskt ledarskap
        • 127
          Skolans styrning
        • 131
          Rektorers arbetssituation
        • 132
          Ledningsresurser och ledningsstrategier
        • 134
          Fokus på lärandet
    • 9
      139
      Ett skolsystem i förändring
      • 139
        Utopi och verklighet
      • 142
        Att stärkas i sitt yrkesutövande
      • 145
        Krav på evidens
        • 145
          Vilken är skolans vetenskapliga grund?
        • 147
          Lite av både och
      • 148
        Ett kollegialt lärande
      • 151
        Praktiken behöver förstås baklänges 
men utövas framlänges
  • 157
    Referenser

Boken, som är lättillgänglig och intressant, bör intressera rektorer och pedagoger som aktivt önskar arbeta med skolförbättring ur ett perspektiv där de sätter den egna skolans behov i fokus.

Information

Författare:
Anette Forssten Seiser
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144125619
Utgivningsår:
2019
Artikelnummer:
39909-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
160

Författare

Anette Forssten Seiser

Anette Forssten Seiser är lektor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för pedagogiska studier på Karlstads universitet. Hon bedriver forskning me...

 ;