Varukorg
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Skolförbättring med vetenskaplig grund
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt tryckt provexemplar av den här produkten.
Ett tryckt provexemplar ger dig möjlighet att i lugn och ro utvärdera hur produkten passar in i din undervisning. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan naturligtvis alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
- 111Inledning
- 11Ett granskande förhållningssätt till sin profession
- 13En ständig utvecklingspress på skolan
- 15Att utmana skolans motståndskraft
- 17Statliga satsningar inom skolan
- 18Jakten efter ”den bästa” metoden
- 21Bokens innehåll och struktur
- 225Likheter och skillnader inom aktionsforskning
- 25Kännetecken på aktionsforskning
- 26Lika men ändå olika
- 28Teknisk aktionsforskning
- 29Praktisk aktionsforskning
- 29Kritisk aktionsforskning
- 30Kritisk deltagande aktionsforskning
- 32Nordisk aktionsforskning
- 33Kritiska röster
- 337Rektors pedagogiska ledarskap
- 37Ett ledarskap i tiden
- 38Ett statligt perspektiv
- 39Forskning om pedagogiskt ledarskap och elevers resultat
- 40Pedagogiskt ledarskap och kommunikation
- 41Ett internationellt forskningsperspektiv
- 43Olika forskningstraditioner
- 45Olika vetenskapliga tankesätt
- 47Rektorsuppdraget
- 52Normer som styr
- 459Att kritiskt undersöka och pröva rektors pedagogiska ledarskap
- 59Samarbetet mellan forskare och praktiker
- 61Att vara en närvarande pedagogisk ledare
- 61Tilltalande men oklart ledarskap
- 62Att välja ett förbättringsområde
- 63Att vara tillgänglig är inte att vara närvarande
- 66Gruppens lärdomar
- 67Att omsätta ett pedagogiskt ledarskap utifrån en vetenskaplig grund
- 68Rektor som skolans pedagogiska ledare
- 69Fler som delar på skolans pedagogiska ledningsansvar
- 70Undervisningskonferens som en aktion
- 71Gruppens slutsatser
- 577Demokratiska samtal på en jämlik arena
- 77Den kommunikativa arenan som ideal
- 79Processledare som främjar ett kommunikativt handlande
- 80Samtalsmetoder och tankemodeller
- 80Intervju med föreställningskarta
- 82Ordmoln
- 83Viktningsmodellen
- 84Praxistriangeln
- 86Kunskapsintresse
- 689Förändring och stabilitet i praktiken
- 89En praktik som förändras
- 91Det etablerande skedet
- 92Det prövande skedet
- 94Det granskande skedet
- 96Att se förändringar, begränsningar och möjligheter
- 98Ett praktikteoretiskt perspektiv
- 98Praktikens byggstenar
- 99Praktikens förutsättningar – arrangemang
- 101Arrangemangens betydelse i studien
- 104Att analysera genom att särskilja och sätta samman
- 7109Den gemensamma aktionsforskningspraktiken
- 109Förutsättningar och villkor
- 110Tiden
- 114Processledarrollen
- 117Aktioner
- 119En kritisk emancipatorisk design
- 8125Rektors pedagogiska ledarskap i praktiken
- 125Att omsätta ett pedagogiskt ledarskap
- 127Förutsättningar och villkor för ett pedagogiskt ledarskap
- 127Skolans styrning
- 131Rektorers arbetssituation
- 132Ledningsresurser och ledningsstrategier
- 134Fokus på lärandet
- 9139Ett skolsystem i förändring
- 139Utopi och verklighet
- 142Att stärkas i sitt yrkesutövande
- 145Krav på evidens
- 145Vilken är skolans vetenskapliga grund?
- 147Lite av både och
- 148Ett kollegialt lärande
- 151Praktiken behöver förstås baklänges men utövas framlänges
- 157Referenser
Boken, som är lättillgänglig och intressant, bör intressera rektorer och pedagoger som aktivt önskar arbeta med skolförbättring ur ett perspektiv där de sätter den egna skolans behov i fokus.
Information
- Författare:
- Anette Forssten Seiser
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144125619
- Utgivningsår:
- 2019
- Artikelnummer:
- 39909-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 160