Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Praktisk handbok i kollegialt lärande
Förord 9
1 Introduktion: Kollegialt lärande – ett tillvägagångssätt 13
Syftet med boken 14
Bokens disposition 15
2 Utgångspunkter för ett kollegialt lärandearbete 17
Att tänka kring kunskapssyn och lärande 18
Att göra utvecklingsarbetet begripligt 23
Att förankra kollegahandledningsrollen 24
Det kollegiala lärandet i ett system 26
Sammanfattning 27
3 Att initiera och sätta mål i det kollegiala arbetet 29
Förändringsbehovet och upplevelsen av angelägenhet 31
Målformuleringsarbetet 34
Att arbeta med flera olika utvecklingsprocesser 46
Sammanfattning 51
4 Att dela och utforska erfarenheter genom samtal 53
Samtalet som verktyg 55
Metakognition – metareflektion 62
Konkret arbete med att skapa förutsättningar för metareflektion 64
Sammanfattning 68
5 Att öka kvaliteten i det kollegiala lärandet 69
Forskningsbaserat lärande 70
Fördjupad reflektion 76
Fokus på undervisningen 87
Sammanfattning 104
6 Roller och relationer i det kollegiala arbetet 107
Kollegahandledaren 107
Den kollegiala arbetsgruppen 110
Ledningens roll 111
Att bygga relationerna i det kollegiala arbetet 112
Att begripliggöra den rådande kulturen i verksamheten 118
Sammanfattning 121
7 Avslutning: Att leda kollegialt lärande 123
8 Lathund: Användbara frågor 125
Referenser 127
Information
- Författare:
- Annika Cederberg-Scheike
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144137322
- Utgivningsår:
- 2020
- Artikelnummer:
- 40842-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 130