Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Praktisk handbok i kollegialt lärande

Leda utvecklingsarbete i skola och förskola
Skickas följande arbetsdag

Kollegiala arbetsformer är numera vanliga i skolutvecklingssammanhang. Men hur går sådant arbete till, rent praktiskt? Hur kommer du i gång och hur uppnår du kvalitet i lärprocesserna? Praktisk handbok i kollegialt lärande ger läsaren insikt i utvecklingsarbetets olika delar och erbjuder beprövade metoder för att leda arbetet framåt. Boken beskriver exempelvis hur du: • formulerar mål med utgångspunkt i elevers/barns lärande • utför en nulägesanalys • strukturerar demokratiska samtal i ...

Kollegiala arbetsformer är numera vanliga i skolutvecklingssammanhang. Men hur går sådant arbete till, rent praktiskt? Hur kommer du i gång och hur uppnår du kvalitet i lärprocesserna? Praktisk handbok i kollegialt lärande ger läsaren insikt i utvecklingsarbetets olika delar och erbjuder beprövade metoder för att leda arbetet framåt. Boken beskriver exempelvis hur du: • formulerar mål med utgångspunkt i elevers/barns lärande • utför en nulägesanalys • strukturerar demokratiska samtal i grupp • stärker gruppens förmåga till reflektion • integrerar forskning i utvecklingsarbetet • bibehåller fokus på undervisningens/verksamhetens kärnprocesser • leder utvecklingsprocesser. Boken riktar sig till verksamma pedagoger i skola och förskola. Den är särskilt relevant för personer som leder utvecklingsarbete, till exempel förstelärare, arbetslagsledare och processledare.

Förord 9

Introduktion: Kollegialt lärande – ett tillvägagångssätt 13

Syftet med boken 14

Bokens disposition 15

Utgångspunkter för ett kollegialt lärandearbete 17

Att tänka kring kunskapssyn och lärande 18

Att göra utvecklingsarbetet begripligt 23

Att förankra kollegahandledningsrollen 24

Det kollegiala lärandet i ett system 26

Sammanfattning 27

Att initiera och sätta mål i det kollegiala arbetet 29

Förändringsbehovet och upplevelsen av angelägenhet 31

Målformuleringsarbetet 34

Att arbeta med flera olika utvecklingsprocesser 46

Sammanfattning 51

Att dela och utforska erfarenheter genom samtal 53

Samtalet som verktyg 55

Metakognition – metareflektion 62

Konkret arbete med att skapa förutsättningar för metareflektion 64

Sammanfattning 68

Att öka kvaliteten i det kollegiala lärandet 69

Forskningsbaserat lärande 70

Fördjupad reflektion 76

Fokus på undervisningen 87

Sammanfattning 104

Roller och relationer i det kollegiala arbetet 107

Kollegahandledaren 107

Den kollegiala arbetsgruppen 110

Ledningens roll 111

Att bygga relationerna i det kollegiala arbetet 112

Att begripliggöra den rådande kulturen i verksamheten 118

Sammanfattning 121

Avslutning: Att leda kollegialt lärande 123

Lathund: Användbara frågor 125

Referenser 127

Information

Författare:
Annika Cederberg-Scheike
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144137322
Utgivningsår:
2020
Artikelnummer:
40842-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
130

Författare

Annika Cederberg-Scheike

Annika Cederberg-Scheike är universitetsadjunkt och undervisar på lärarutbildningen vid Malmö universitet. Hon har flera års erfarenhet av att leda...

 ;