Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Frirummet i praktiken

En handbok för skolutvecklare
Skickas följande arbetsdag

Skolors frirum för självständiga handlingar uppstår i skarven mellan skolans verksamhetsuppdrag och skolors vardagsarbete. Att upptäcka och erövra tillgängligt frirum är en viktig del av att vara professionell i skolan. I Frirummet i praktiken har forskning om frirumsteorins praktiska användning sammanställts i frirumsstrategin. Denna strategi innefattar tillvägagångssätt för vardagsnära skolutveckling, upp­daterade metoder för kultur- och dokumentanalys, relationer mellan skol­utveckling o...

Skolors frirum för självständiga handlingar uppstår i skarven mellan skolans verksamhetsuppdrag och skolors vardagsarbete. Att upptäcka och erövra tillgängligt frirum är en viktig del av att vara professionell i skolan. I Frirummet i praktiken har forskning om frirumsteorins praktiska användning sammanställts i frirumsstrategin. Denna strategi innefattar tillvägagångssätt för vardagsnära skolutveckling, upp­daterade metoder för kultur- och dokumentanalys, relationer mellan skol­utveckling och skolinspektion, skolors organisationsbyggande samt goda samtal som den demokratiska skolans livsnerv. Kopplingen mellan strategin och frirumsteorin behandlas översiktligt i ett avslutande kapitel. Boken vänder sig till verksamma inom skolväsendet som i någon form ägnar sig åt vardagsnära skolutveckling. Rektorer, biträdande rektorer och förstelärare är givna målgrupper, men boken riktar sig även till lärare och icke-undervisande skolpersonal.

Förord 11

 

Introduktion 13

Framväxten av frirumsteorin 14

Bokens innehåll i korthet 18

Bokens innehåll och kapitelindelning 19

 

1. Frirumsstrategin och frirumsteorin 21

Frirumsteori och frirumsstrategi – en introduktion 24

Skolutveckling enligt frirumsstrategin i praktiken  25

Hur kan det gå till? 26

Stödinsatser för analysgruppens arbete i skolutvecklingsprocessen 29

Handledare som skolutvecklingens kritiska vänner 31

Att genomföra ett utvecklingsarbete grundat på kultur- och dokumentanalys 32

Summa summarum 34

Frirumsstrategin som idealtyp snarare än ideal  35

Förutsättningar för framgångsrik skolutveckling 37

Vad är elevers/elevens bästa? 39

 

2. Kulturanalys i praktiken 41

Kulturanalys som metod 42

Kulturanalysens idealtyp 42

Brevmetoden 45

Hur bearbetas brevmaterialet?  47

Kulturanalysens metodiska uppläggning och genomförande 49

Exempel 1: En grundskola 50

Brevet från Britta, språklärare 52

Exempel 2: En gymnasieskola  55

Bärande inslag i skolkulturen enligt brevutsagorna 65

Reflektioner kring inriktning av den fortsatta skolutvecklingen 67

Kulturanalys i förhållande till dokumentanalys 69

Kritisk granskning 70

Kulturanalys – att lägga ett avancerat pussel 71

 

3. Dokumentanalys enligt nivåmodellen 75

Nivåmodellen – en introduktion 76

Nivåmodellen – ett exempel 77

Dokumentanalys i sex nivåer 79

En tredelad nivåmodell 83

Att dra slutsatser och genomföra en analys grundad på nivåmodellens skrivningar 84

Ytterligare exempel på nivåmodellens tillämpbarhet 86

Nivåmodellen tillämpad på området systematiskt kvalitetsarbete  86

Systematiskt kvalitetsarbete i sammandrag 89

Nivåmodellen tillämpad på området barns och elevers inflytande 90

Barns och elevers inflytande i sammandrag 94

Användningsområden och tillämpningar 95

Gränsfallsproblem 95

Avslutning – beskrivning kontra analys 96

 

4. En mötesplats för skolinstitutionen …|och skolor som organisationer – för inspektörer och inspekterade 99

Ansvarsutkrävande och ansvarstagande  100

Skolinspektionens tillsyns- och kvalitetsgranskningsuppdrag 101

Tillsyn och kvalitetsgranskning i skollagen  101

Problembeskrivning 102

Att knyta samman skolinspektion och skolutveckling 103

Top-down möter bottom-up  104

Att kombinera skolinspektion och skolutveckling – hur kan det gå till? 105

Fördelar med sammanläggningen 108

Avslutning – en eklektisk strategi 113

 

5. Skolor som professionella organisationer 115

Vad är en organisation? 116

Professionsansatsen  118

Professionsattribut  119

Professionella organisationer 121

Skolor som uniprofessionella organisationer 124

Skolor som multiprofessionella skolorganisationer  127

Lärardominerad uniprofessionalism kontra skolorganisationers multiprofessionalism  129

Från entydigt till mångtydigt omvärldserkännande 130

Från lärares kåranda till organisationskultur 131

Från yrkesgruppsautonomi till skolorganisationens frirum 132

Från yrkesgruppsspecifik kunskapsbas till skolorganisationens kunskapsbank 132

Att vara rektor i uni- respektive multiprofessionella skolorganisationer  134

Sammanfattande slutsatser 137

Multiprofessionalism – en väg att hantera ”lömska” problem 138

Multiprofessionalism i ett demokratiperspektiv 139

Det goda argumenterande samtalet – multiprofessionalismens inre livsnerv  141

 

6. Det goda argumenterande samtalet 143

Pedagogik, påverkan och goda samtal 144

Några samtalsförebilder 146

Det argumenterande samtalet 148

Argumentationsanalys – att bedöma samtals kvalitativa innehåll  149

Seminariet som klassisk arbetsform för det goda samtalet  150

Det goda argumenterande samtalet i skolorganisationers vardagsarbete 151

Det goda argumenterande samtalet och skolors frirum  152

Aktionslärande 154

Strukturerade och ostrukturerade talsituationer 156

Forskningscirkeln som talsituation för det goda argumenterande samtalet  156

Sammanfattande slutsats 159

Rektorer som den multiprofessionella organisationens kritiska vänner  159

Avslutning 161


7. Från strategi till teori 163

En fallbeskrivning 164

Introduktion till frirumsteorin: en utflykt till sportens värld 168

Frirumsteorins begreppsapparat 170

Relationer mellan stat och samhälle 172

Skolan i ett institutionellt perspektiv 173

Skolans statliga och samhälleliga institutionella uppdrag: Utbildning och bildning 174

Utbildningsuppdraget  175

Bildningsuppdraget 176

Likvärdighet som enhetlighet kontra likvärdighet som lika möjligheter 177

Förvaringsuppdraget 178

Skolans mångfacetterade institutionella uppdrag – en sammanfattning 180

Skolor som organisationer 180

Skolors kulturer 182

Frirumsteorin i ett nötskal 184

Slutsats 185

Skolan som institution i ett vidare sammanhang 186

Avslutning 189

 

Referenser 191

Register 197

Information

Författare:
Gunnar Berg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144176635
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
46604-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
198

Författare

Gunnar Berg

Gunnar Berg är professor emeritus i pedagogik vid Mittuniversitetet. Han disputerade i pedagogik vid Uppsala universitet 1981 på avhandlingen Skola...

 ;