Varukorg
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Frirummet i praktiken
Förord 11
Introduktion 13
Framväxten av frirumsteorin 14
Bokens innehåll i korthet 18
Bokens innehåll och kapitelindelning 19
1. Frirumsstrategin och frirumsteorin 21
Frirumsteori och frirumsstrategi – en introduktion 24
Skolutveckling enligt frirumsstrategin i praktiken 25
Hur kan det gå till? 26
Stödinsatser för analysgruppens arbete i skolutvecklingsprocessen 29
Handledare som skolutvecklingens kritiska vänner 31
Att genomföra ett utvecklingsarbete grundat på kultur- och dokumentanalys 32
Summa summarum 34
Frirumsstrategin som idealtyp snarare än ideal 35
Förutsättningar för framgångsrik skolutveckling 37
Vad är elevers/elevens bästa? 39
2. Kulturanalys i praktiken 41
Kulturanalys som metod 42
Kulturanalysens idealtyp 42
Brevmetoden 45
Hur bearbetas brevmaterialet? 47
Kulturanalysens metodiska uppläggning och genomförande 49
Exempel 1: En grundskola 50
Brevet från Britta, språklärare 52
Exempel 2: En gymnasieskola 55
Bärande inslag i skolkulturen enligt brevutsagorna 65
Reflektioner kring inriktning av den fortsatta skolutvecklingen 67
Kulturanalys i förhållande till dokumentanalys 69
Kritisk granskning 70
Kulturanalys – att lägga ett avancerat pussel 71
3. Dokumentanalys enligt nivåmodellen 75
Nivåmodellen – en introduktion 76
Nivåmodellen – ett exempel 77
Dokumentanalys i sex nivåer 79
En tredelad nivåmodell 83
Att dra slutsatser och genomföra en analys grundad på nivåmodellens skrivningar 84
Ytterligare exempel på nivåmodellens tillämpbarhet 86
Nivåmodellen tillämpad på området systematiskt kvalitetsarbete 86
Systematiskt kvalitetsarbete i sammandrag 89
Nivåmodellen tillämpad på området barns och elevers inflytande 90
Barns och elevers inflytande i sammandrag 94
Användningsområden och tillämpningar 95
Gränsfallsproblem 95
Avslutning – beskrivning kontra analys 96
4. En mötesplats för skolinstitutionen …|och skolor som organisationer – för inspektörer och inspekterade 99
Ansvarsutkrävande och ansvarstagande 100
Skolinspektionens tillsyns- och kvalitetsgranskningsuppdrag 101
Tillsyn och kvalitetsgranskning i skollagen 101
Problembeskrivning 102
Att knyta samman skolinspektion och skolutveckling 103
Top-down möter bottom-up 104
Att kombinera skolinspektion och skolutveckling – hur kan det gå till? 105
Fördelar med sammanläggningen 108
Avslutning – en eklektisk strategi 113
5. Skolor som professionella organisationer 115
Vad är en organisation? 116
Professionsansatsen 118
Professionsattribut 119
Professionella organisationer 121
Skolor som uniprofessionella organisationer 124
Skolor som multiprofessionella skolorganisationer 127
Lärardominerad uniprofessionalism kontra skolorganisationers multiprofessionalism 129
Från entydigt till mångtydigt omvärldserkännande 130
Från lärares kåranda till organisationskultur 131
Från yrkesgruppsautonomi till skolorganisationens frirum 132
Från yrkesgruppsspecifik kunskapsbas till skolorganisationens kunskapsbank 132
Att vara rektor i uni- respektive multiprofessionella skolorganisationer 134
Sammanfattande slutsatser 137
Multiprofessionalism – en väg att hantera ”lömska” problem 138
Multiprofessionalism i ett demokratiperspektiv 139
Det goda argumenterande samtalet – multiprofessionalismens inre livsnerv 141
6. Det goda argumenterande samtalet 143
Pedagogik, påverkan och goda samtal 144
Några samtalsförebilder 146
Det argumenterande samtalet 148
Argumentationsanalys – att bedöma samtals kvalitativa innehåll 149
Seminariet som klassisk arbetsform för det goda samtalet 150
Det goda argumenterande samtalet i skolorganisationers vardagsarbete 151
Det goda argumenterande samtalet och skolors frirum 152
Aktionslärande 154
Strukturerade och ostrukturerade talsituationer 156
Forskningscirkeln som talsituation för det goda argumenterande samtalet 156
Sammanfattande slutsats 159
Rektorer som den multiprofessionella organisationens kritiska vänner 159
Avslutning 161
7. Från strategi till teori 163
En fallbeskrivning 164
Introduktion till frirumsteorin: en utflykt till sportens värld 168
Frirumsteorins begreppsapparat 170
Relationer mellan stat och samhälle 172
Skolan i ett institutionellt perspektiv 173
Skolans statliga och samhälleliga institutionella uppdrag: Utbildning och bildning 174
Utbildningsuppdraget 175
Bildningsuppdraget 176
Likvärdighet som enhetlighet kontra likvärdighet som lika möjligheter 177
Förvaringsuppdraget 178
Skolans mångfacetterade institutionella uppdrag – en sammanfattning 180
Skolor som organisationer 180
Skolors kulturer 182
Frirumsteorin i ett nötskal 184
Slutsats 185
Skolan som institution i ett vidare sammanhang 186
Avslutning 189
Referenser 191
Register 197
Information
- Författare:
- Gunnar Berg
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144176635
- Utgivningsår:
- 2023
- Artikelnummer:
- 46604-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 198