
Beprövad erfarenhet i skolverksamheten
Författarpresentation 17
Inledning 19
Ann S. Pihlgren
Beprövad erfarenhet i undervisningspraktik 20
De professionellas ansvar och frihet 24
Våra egna beprövade erfarenheter 25
Om boken 28
Summering 32
Reflektera vidare 32
Förslag till fördjupad läsning 33
Del I
Beprövad erfarenhet i teorin
Hur erfarenhet och praktisk kunskap utvecklas 37
Ann S. Pihlgren
Den svårfångade erfarenheten 38
Erfarenhet som grund för intuition 40
Erfarenhetens tillförlitlighet 44
Summering 47
Reflektera vidare 48
Förslag till fördjupad läsning 48
Gott omdöme och etiskt handlande 49
Ann S. Pihlgren
Det goda omdömets kompass 50
Yrkesetik i beprövad erfarenhet 55
Summering 56
Reflektera vidare 57
Förslag till fördjupad läsning 57
När erfarenheten beprövas 59
Ann S. Pihlgren & Helena Sagar
Något mer än enbart erfarenhet 59
Varför behöver erfarenheter beprövas? 61
Hur beprövas erfarenheter? 66
Vad är beprövad erfarenhet? 72
Summering 75
Reflektera vidare 76
Förslag till fördjupad läsning 76
Relationen till vetenskaplig grund 77
Ann S. Pihlgren
Vad omfattar skolforskning? 79
Vad är vetenskaplig grund? 80
Vad skiljer beprövad erfarenhet från vetenskaplig grund? 81
Summering 91
Reflektera vidare 93
Förslag till fördjupad läsning 94
Beprövande i praktiken 95
Ann S. Pihlgren
Hantera problem som kan uppstå 96
Några återkommande inslag 98
Summering 105
Reflektera vidare 106
Förslag till fördjupad läsning 106
Del II
Beprövad erfarenhet i praktiken
Sprida goda erfarenheter till andra 109
Mimmi Forsgren, Annette Karmitsa & Ann-Christin Nygren
Från tillrättavisning till undervisning 109
Utvecklingsarbetets resultat 115
Förslag till fördjupad läsning 118
Metareflektion 119
Ann S. Pihlgren
Bepröva sin vardagserfarenhet 121
Hans Fröman
Ledarhandledning på sokratisk grund 121
Handledningens utformning 123
Ett handledningsexempel 125
Erfarenheten beprövas 130
Förslag till fördjupad läsning 133
Metareflektion 134
Ann S. Pihlgren
Utgå från andras beprövade erfarenhet och forskning 137
Mimmi Forsgren, Annette Karmitsa & Ann-Christin Nygren
Skolresan på fritidshemmet 137
Upplägg och innehåll i Fritidslyftet 139
Upplägg och innehåll i Leda fritids 140
Utvecklingsarbetets effekter analyseras 141
Förslag till fördjupad läsning 147
Metareflektion 148
Ann S. Pihlgren
Bepröva den egna erfarenhetsutvecklingen 151
Marie Truedsson
Ledarskap för skolutveckling 151
Handledning som stöd i utvecklingen 153
Stöd genom andras kompetens och kunskap 155
Leda skolutveckling genom att experimentera – pröva och öva 156
Sätta mina tankar i verket – Undervisningslyftet 159
Att organisera för skolutveckling på huvudmannanivå 161
Förslag till fördjupad läsning 166
Metareflektion 167
Ann S. Pihlgren
Bygga hållbara system för att bepröva på bred front 169
Katarina Sweding
Undervisningslyftet – att lyfta undervisningen i en hel organisation 169
Så skapades utvecklingsprojektet 170
Forskning som utgångspunkt i projektet 174
Resultat och effekter 175
Fortsatt utveckling 178
Metareflektion 180
Ann S. Pihlgren
Skapa bästa tillgängliga kunskap genom en mångfald av erfarenheter 183
Cecilia Reistad Haglund & Maria Nyström
Från appfälla till kollegialt lärande av andra ordningen 183
Vi fortsätter tillsammans 187
Förslag till fördjupad läsning 189
Metareflektion 190
Ann S. Pihlgren
När andra granskar erfarenheterna 195
Lena Holmberg, Elisabeth Rääs, Bettina Römer & Åsa Zätterqvist
Erasmusprojekt mellan Sverige och Spanien 195
Utvecklas utifrån andras erfarenheter 197
Sammanfattande slutsatser 205
Läs mer 206
Metareflektion 207
Ann S. Pihlgren
Utveckla egen erfarenhet genom att reflektera andras 211
Ann S. Pihlgren
Att utvecklas med stöd av case 211
Arbetsformen utvecklas efter hand 216
Erfarenheter av arbetet med case 218
Förslag till fördjupad läsning 219
Metareflektion 220
Helena Sagar
Kombinera vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet 223
Anette Klang Jensen
Kvalitetsindikatorer för undervisningen i förskolan 223
Erfarenheter och lärdomar 229
Förslag till fördjupad läsning 231
Metareflektion 232
Ann S. Pihlgren
Använda administrativa system för att utveckla och bepröva erfarenheter 235
Maria Töverud
Kvalitetsarbetets systematik 235
Några avslutande reflektioner 240
Metareflektion 242
Ann S. Pihlgren
Utveckla expertis genom tvärvetenskapligt stöd 245
Anna Pilebro Bryngelsson
Leda lärares ledarskap 245
Resultat 254
Metareflektion 256
Ann S. Pihlgren
Använda sin intuitiva expertkunskap för att utveckla 259
Annette Karmitsa & Ann-Christin Nygren
Lärarcoaching som utvecklingsmetod 259
Pröva och ompröva 264
Metareflektion 266
Ann S. Pihlgren
Skapa ny förståelse genom nya erfarenheter 269
Maria Töverud
Utveckla värdegrunden för att skapa tillgänglighet 269
Slutet är inte slutet 276
Metareflektion 277
Ann S. Pihlgren
Utgå från forskning, omdöme och etik 281
Charlotte Mörck & Mimmi Forsgren
Pedagogisk professionsutveckling – löneprocess 281
Uppföljningar visar positiva resultat 287
Förslag till fördjupad läsning 289
Metareflektion 290
Ann S. Pihlgren
Vidareutveckla andras beprövade erfarenhet 293
Åsa Jönsson
Lönekriterier för rektorer 293
Fortsatt utveckling 300
Förslag till fördjupad läsning 301
Metareflektion 302
Ann S. Pihlgren
Forskaren som stöd när erfarenhet beprövas 305
Helena Sagar
Lektorer som utvecklande faktor 305
Vad kan en lektor hjälpa till med? 310
Metareflektion 324
Ann S. Pihlgren
Epilog 327
Ann S. Pihlgren
Olika uttryck för beprövad erfarenhet 328
Reflektera vidare 331
Förslag till fördjupad läsning 332
Del III
Bilagor
Bilaga A Case för rektorsutveckling 335
a. I blåsväder 336
Ann S. Pihlgren & Hans Fröman
Till samtalsledaren – casets syfte 336
Situation 336
Bakgrundsfakta 339
Frågor att fundera kring 343
Fördjupad läsning 343
b. Born to kill 344
Ann S. Pihlgren
Till samtalsledaren – casets syfte 344
Situation 344
Bakgrundsfakta 347
Frågor att fundera kring 354
Fördjupad läsning 355
c. Lönesamtalet 356
Ann S. Pihlgren & Lena Holmberg
Till samtalsledaren – casets syfte 356
Situation 357
Bakgrundsfakta 359
Frågor att fundera kring 366
Fördjupad läsning 366
Referenser till caset 367
d. Efter pandemin 368
Ann S. Pihlgren & Lena Holmberg
Till samtalsledaren – casets syfte 368
Situation 369
Bakgrundsfakta 372
Frågor att fundera kring 376
Fördjupad läsning 376
Referenser till caset 377
Bilaga B Exempel på lönekriterier för lärare 379
Referens för lönekriterier 385
Bilaga C Exempel på lönekriterier för rektorer 387
Referenser 391
Person- och sakregister 407
Information
- Redaktörer:
- Ann S Pihlgren
- Kapitelförfattare:
- Hans Fröman Lena Holmberg Anette Klang Jensen Helena Sagar
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144156101
- Utgivningsår:
- 2022
- Artikelnummer:
- 44909-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 408