Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Beprövad erfarenhet i skolverksamheten

-vad det är och hur man gör
Skickas följande arbetsdag

Skolverksamhet ska vila på bästa tillgängliga kunskap och skollagen jämställer här beprövad erfarenhet med vetenskaplig grund. Beprövad erfarenhet kan upplevas som ett vagt och svårfångat begrepp, men det är centralt i skolan då det i många fall är svårt att hitta stöd i forskning, och att också beforska, många av de områden som lärare och rektorer vet är väsentliga för god kvalitet. Boken gör en sällan skådad djupdykning i begreppet beprövad erfarenhet, hur det kan uttolkas och hur det förh...

Skolverksamhet ska vila på bästa tillgängliga kunskap och skollagen jämställer här beprövad erfarenhet med vetenskaplig grund. Beprövad erfarenhet kan upplevas som ett vagt och svårfångat begrepp, men det är centralt i skolan då det i många fall är svårt att hitta stöd i forskning, och att också beforska, många av de områden som lärare och rektorer vet är väsentliga för god kvalitet. Boken gör en sällan skådad djupdykning i begreppet beprövad erfarenhet, hur det kan uttolkas och hur det förhåller sig till vetenskaplig grund. Erfarenhet, praktisk kunskap, omdöme och etiskt handlande utgör här centrala begrepp och boken diskuterar även vad det innebär att bepröva och sprida erfarenhet. Teorin kompletteras med praktiska exempel från olika områden såsom undervisningsutveckling, ledarskap, kultur och digitalisering, och läsaren blir på så vis varse olika vägar och val i processen att utveckla, bepröva och sprida erfarenheter. Beprövad erfarenhet i skolverksamheten riktar sig till rektorer och huvudmän, förstelärare, lektorer, lärare och personal i skolan som vill utveckla sin beprövade erfarenhet.

                    

Författarpresentation 17

Inledning               19

Ann S. Pihlgren

Beprövad erfarenhet i undervisningspraktik             20

De professionellas ansvar och frihet                            24

Våra egna beprövade erfarenheter                              25

Om boken              28

Summering           32

Reflektera vidare                                 32

Förslag till fördjupad läsning          33

Del I

Beprövad erfarenhet iteorin

 

Hur erfarenhet och praktisk kunskap utvecklas                                 37

Ann S. Pihlgren

Den svårfångade erfarenheten     38

Erfarenhet som grund för intuition                               40

Erfarenhetens tillförlitlighet            44

Summering           47

Reflektera vidare                                 48

Förslag till fördjupad läsning          48

Gott omdöme och etiskt handlande                        49

Ann S. Pihlgren

Det goda omdömets kompass       50

Yrkesetik i beprövad erfarenhet    55

Summering           56

Reflektera vidare                                 57

Förslag till fördjupad läsning          57

När erfarenheten beprövas         59

Ann S. Pihlgren & Helena Sagar

Något mer än enbart erfarenhet                                    59

Varför behöver erfarenheter beprövas?                      61

Hur beprövas erfarenheter?           66

Vad är beprövad erfarenhet?         72

Summering           75

Reflektera vidare                                 76

Förslag till fördjupad läsning          76

Relationen till vetenskaplig grund                            77

Ann S. Pihlgren

Vad omfattar skolforskning?          79

Vad är vetenskaplig grund?            80

Vad skiljer beprövad erfarenhet från vetenskaplig grund?                  81

Summering           91

Reflektera vidare                                 93

Förslag till fördjupad läsning          94

Beprövande i praktiken                 95

Ann S. Pihlgren

Hantera problem som kan uppstå                                 96

Några återkommande inslag          98

Summering           105

Reflektera vidare                                 106

Förslag till fördjupad läsning          106

Del II

Beprövad erfarenhet ipraktiken

 

Sprida goda erfarenheter till andra                          109

Mimmi Forsgren, Annette Karmitsa & Ann-Christin Nygren

Från tillrättavisning till undervisning                            109

Utvecklingsarbetets resultat          115

Förslag till fördjupad läsning          118

Metareflektion                                                                                                    119

Ann S. Pihlgren

Bepröva sin vardagserfarenhet                                  121

Hans Fröman

Ledarhandledning på sokratisk grund                         121

Handledningens utformning          123

Ett handledningsexempel                125

Erfarenheten beprövas                     130

Förslag till fördjupad läsning          133

Metareflektion                                                                                                    134

Ann S. Pihlgren

Utgå från andras beprövade erfarenhet och forskning                  137

Mimmi Forsgren, Annette Karmitsa & Ann-Christin Nygren

Skolresan på fritidshemmet            137

Upplägg och innehåll i Fritidslyftet                               139

Upplägg och innehåll i Leda fritids                               140

Utvecklingsarbetets effekter analyseras                    141

Förslag till fördjupad läsning          147

Metareflektion                                                                                                    148

Ann S. Pihlgren

Bepröva den egna erfarenhetsutvecklingen        151

Marie Truedsson

Ledarskap för skolutveckling         151

Handledning som stöd i utvecklingen                         153

Stöd genom andras kompetens och kunskap          155

Leda skolutveckling genom att experimentera – pröva och öva        156

Sätta mina tankar i verket – Undervisningslyftet    159

Att organisera för skolutveckling på huvudmannanivå                         161

Förslag till fördjupad läsning          166

Metareflektion                                                                                                    167

Ann S. Pihlgren

Bygga hållbara system för att bepröva på bredfront                     169

Katarina Sweding

Undervisningslyftet – att lyfta undervisningen i en hel organisation                               169

Så skapades utvecklingsprojektet                                 170

Forskning som utgångspunkt i projektet                    174

Resultat och effekter                         175

Fortsatt utveckling                             178

Metareflektion                                                                                                    180

Ann S. Pihlgren

Skapa bästa tillgängliga kunskap genom en mångfald av erfarenheter                 183

Cecilia Reistad Haglund & Maria Nyström

Från appfälla till kollegialt lärande av andra ordningen                        183

Vi fortsätter tillsammans                  187

Förslag till fördjupad läsning          189

Metareflektion                                                                                                    190

Ann S. Pihlgren

När andra granskar erfarenheterna                         195

Lena Holmberg, Elisabeth Rääs, Bettina Römer &ÅsaZätterqvist

Erasmusprojekt mellan Sverige och Spanien            195

Utvecklas utifrån andras erfarenheter                         197

Sammanfattande slutsatser            205

Läs mer                   206

Metareflektion                                                                                                    207

Ann S. Pihlgren

Utveckla egen erfarenhet genom att reflektera andras                 211

Ann S. Pihlgren

Att utvecklas med stöd av case    211

Arbetsformen utvecklas efter hand                              216

Erfarenheter av arbetet med case                                 218

Förslag till fördjupad läsning          219

Metareflektion                                                                                                    220

Helena Sagar

Kombinera vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet            223

Anette Klang Jensen

Kvalitetsindikatorer för undervisningen i förskolan                                223

Erfarenheter och lärdomar              229

Förslag till fördjupad läsning          231

Metareflektion                                                                                                    232

Ann S. Pihlgren

Använda administrativa system för att utveckla och bepröva erfarenheter       235

Maria Töverud

Kvalitetsarbetets systematik          235

Några avslutande reflektioner       240

Metareflektion                                                                                                    242

Ann S. Pihlgren

Utveckla expertis genom tvärvetenskapligt stöd                              245

Anna Pilebro Bryngelsson

Leda lärares ledarskap                      245

Resultat                  254

Metareflektion                                                                                                    256

Ann S. Pihlgren

Använda sin intuitiva expertkunskap för att utveckla                    259

Annette Karmitsa & Ann-Christin Nygren

Lärarcoaching som utvecklingsmetod                         259

Pröva och ompröva                            264

Metareflektion                                                                                                    266

Ann S. Pihlgren

Skapa ny förståelse genom nya erfarenheter     269

Maria Töverud

Utveckla värdegrunden för att skapa tillgänglighet                               269

Slutet är inte slutet                             276

Metareflektion                                                                                                    277

Ann S. Pihlgren

Utgå från forskning, omdöme och etik                  281

Charlotte Mörck & Mimmi Forsgren

Pedagogisk professionsutveckling – löneprocess                                   281

Uppföljningar visar positiva resultat                            287

Förslag till fördjupad läsning          289

Metareflektion                                                                                                    290

Ann S. Pihlgren

Vidareutveckla andras beprövade erfarenhet    293

Åsa Jönsson

Lönekriterier för rektorer                  293

Fortsatt utveckling                              300

Förslag till fördjupad läsning          301

Metareflektion                                                                                                    302

Ann S. Pihlgren

Forskaren som stöd när erfarenhet beprövas     305

Helena Sagar

Lektorer som utvecklande faktor                                   305

Vad kan en lektor hjälpa till med?                                  310

Metareflektion                                                                                                    324

Ann S. Pihlgren

Epilog                     327

Ann S. Pihlgren

Olika uttryck för beprövad erfarenhet                         328

Reflektera vidare                                 331

Förslag till fördjupad läsning          332

Del III

Bilagor

Bilaga A Case för rektorsutveckling                                                         335

a. I blåsväder                                                                                                       336

Ann S. Pihlgren & Hans Fröman

Till samtalsledaren – casets syfte                                  336

Situation                 336

Bakgrundsfakta                                   339

Frågor att fundera kring                   343

Fördjupad läsning                               343

b. Born to kill                                                                                                      344

Ann S. Pihlgren

Till samtalsledaren – casets syfte                                  344

Situation                 344

Bakgrundsfakta                                   347

Frågor att fundera kring                   354

Fördjupad läsning                               355

c. Lönesamtalet                                                                                                 356

Ann S. Pihlgren & Lena Holmberg

Till samtalsledaren – casets syfte                                  356

Situation                 357

Bakgrundsfakta                                   359

Frågor att fundera kring                   366

Fördjupad läsning                               366

Referenser till caset                           367

d. Efter pandemin                                                                                             368

Ann S. Pihlgren & Lena Holmberg

Till samtalsledaren – casets syfte                                  368

Situation                 369

Bakgrundsfakta                                   372

Frågor att fundera kring                   376

Fördjupad läsning                               376

Referenser till caset                           377

Bilaga B Exempel på lönekriterier för lärare                                       379

Referens för lönekriterier                 385

Bilaga C Exempelpå lönekriterier för rektorer                                  387

Referenser 391

Person- och sakregister 407

 

Information

Redaktörer:
Ann S Pihlgren
Kapitelförfattare:
Hans Fröman Lena Holmberg Anette Klang Jensen Helena Sagar
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144156101
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
44909-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
408

Författare

Hans Fröman

Hans Fröman är socionom med mångårig erfarenhet av konsultativt och handledande arbete med skola/förskola som dominerande arbetsområde. Han handled...

Lena Holmberg

Lena Holmberg har en mångårig erfarenhet som rektor för skolans samtliga stadier, fritidshems- och förskoleverksamhet. Hon är utbildad hushållslära...

Anette Klang Jensen

Anette Klang Jensen är verksamhetschef för förskolorna i Falken­bergs kommun. Anettes skolutvecklingsintresse rör barns och elevers utveckling oc...

Helena Sagar

Helena Sagar är legitimerad NO- och teknik­lärare, filosofie doktor i naturvetenskap med inriktning mot utbildning och arbetar som vetenskaplig led...

Ann S Pihlgren

Ann S. Pihlgren är filosofie doktor i pedagogik och forskningsledare vid Ignite Research Institute. Hennes forskningsintresse rör barns och eleve...

 ;