Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Professionshandledning för lärare

Skickas följande arbetsdag

Professionshandledning för lärare är en djupdykning i handledning, både som teoretiskt kunskapsområde och som praktisk verksamhet. Boken behandlar dels professionsutveckling som en del av yrkeslivet, dels professionskvalificering under tiden för utbildning. Innehållet är uppdelat i tre delar: Del 1 introducerar handledning som begrepp och kunskapsområde. Del 2 ger en inblick i handledningsfältets historiska rötter och utvecklingen av det pedagogiska handledningsområdet. Del 3 introducerar en ...

Professionshandledning för lärare är en djupdykning i handledning, både som teoretiskt kunskapsområde och som praktisk verksamhet. Boken behandlar dels professionsutveckling som en del av yrkeslivet, dels professionskvalificering under tiden för utbildning. Innehållet är uppdelat i tre delar: Del 1 introducerar handledning som begrepp och kunskapsområde. Del 2 ger en inblick i handledningsfältets historiska rötter och utvecklingen av det pedagogiska handledningsområdet. Del 3 introducerar en sociokulturell och dialogisk ansats till handledning. Tillsammans bildar de tre delarna ett teoretiskt fundament som förhoppningsvis kan inspirera till vidareutveckling och förnyelse av handledning som kunskapsområde samt till forskning och vidareutveckling av olika handledningspraktiker. Boken riktar sig till olika lärarutbildningar, yrkesverksamma lärare och andra som intresserar sig för handledningens teori och praktik.

    • 11
      Förord
    • 15
      Inledning
  • I. Ett rörigt landskap
      • 1
        23
        ETT ÖVERSKÅDLIGT OMRÅDE
        • 24
          Från praktisk verksamhet till teoretiska perspektiv
        • 28
          Formella krav på handledarutbildningar
        • 33
          Empiriska studier av handledningens praktik
        • 33
          Handledningens praktik under den verksamhetsförlagda utbildningen
        • 44
          Handledningens praktik vid handledning av nyutexaminerade lärare
        • 53
          Olika handledningsdiskurser i lärarutbildningen och professionsområdet?
      • 2
        63
        HANDLEDNING SOM SAMLINGSBETECKNING
        • 65
          Handledningsområdets terminologi
        • 68
          Begreppen coachning och mentorskap
        • 71
          Avgränsning av handledning som samlingsbeteckning
        • 74
          Illustration av handledning som samlingsbeteckning
      • 3
        77
        HANDLEDNING SOM INFORMELLA OCH FORMELLA SAMTAL
        • 81
          Handledning som praktikgemenskap
        • 94
          Handledning som formaliserade samtal vid sidan av annan professionsutövning
        • 97
          Definitioner av handledning
      • 4
        103
        FRÅN YRKESINRIKTAD HANDLEDNING TILL PROFESSIONSHANDLEDNING
        • 105
          Professioner
        • 108
          Olika kunskapsformer
        • 112
          Förhållandet mellan teori och praktik
        • 114
          Professionshandledning och kunskapsformer
        • 120
          Professionsutövning – professionsuttryck
        • 130
          Professionens inre och yttre kontrollmekanismer
  • II. Historiska rötter och paradigm
      • 5
        141
        HISTORISK GENOMGÅNG
        • 143
          Filosofiska och reflekterande samtal
        • 144
          Mästarlära-traditioner
      • 6
        151
        DET PEDAGOGISKA HANDLEDNINGSOMRÅDET
        • 152
          Ursprungliga kliniska modeller
        • 152
          Humanistiska/konstnärliga modeller
        • 152
          Tekniska/didaktiska modeller
        • 153
          Utvecklings- och reflektionsmodeller
      • 7
        155
        DEN PEDAGOGISKA HANDLEDNINGENS FRAMVÄXT
        • 156
          Formalisering, skriftlig redogörelse och reflektion kring egen praktisk teori
        • 160
          Nationell satsning på handledarutbildning för förskolechefer
        • 161
          Förändrade roller som handledare och handledd
      • 8
        167
        PARADIGMSKIFTE I LÄRARUTBILDNINGENS SYN PÅ LÄRANDE OCH HANDLEDNING
        • 168
          Reflektion kring den egna praktiska teorin
        • 170
          Hjälpmedel vid operationalisering: formaliserade recept?
        • 173
          Friktion och spänning leder till vidareutveckling
        • 178
          Kritiska perspektiv på den dominerande kunskapsregimen
        • 182
          Dominerande kunskapsregimer i lärarutbildningens diskurs
      • 9
        185
        FRÅN KOGNITIVA TILL SITUERADE PERSPEKTIV
        • 187
          Metaforer: tillägnelse och deltagande
        • 188
          Oförenliga forskningsperspektiv
        • 190
          Lärande och handledning
      • 10
        193
        FÖRHÅLLANDET MELLAN HANDLEDARE OCH H HANDLEDDA
        • 193
          Ett situerat lärandeperspektiv
        • 194
          Ett humanistiskt perspektiv
        • 195
          Ett kritiskt konstruktivistiskt perspektiv
        • 196
          Komplexitet och mångfald
      • 11
        201
        REFLEKTION, BILDNING OCH KRITISKT TÄNKANDE
        • 201
          Reflektion och handledning
        • 207
          Bildning och handledning
        • 213
          Kritiskt tänkande och handledning
        • 221
          Spänning och friktion
  • III. Handledning ur sociokulturella och dialogiska perspektiv
      • 12
        229
        EN SOCIOKULTURELL ANSATS
        • 229
          Det konstruktivistiska paradigmet
        • 230
          Olika sociokulturella varianter
        • 233
          Handledning i en historisk och kulturell kontext
        • 235
          Kulturella redskap
      • 13
        239
        VYGOTSKIJS PERSPEKTIV PÅ UTVECKLING OCH LÄRANDE
        • 243
          Handledning i den närmaste utvecklingszonen
        • 247
          Handledning utifrån upplevelser av bemästrande
      • 14
        249
        ETT DIALOGISKT PERSPEKTIV
        • 249
          Dialogism och monologism
      • 15
        259
        EPILOG
    • 265
      Litteratur

Information

Författare:
Eva Bjerkholt
Översättare:
Henrik Gundenäs
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144122496
Utgivningsår:
2019
Artikelnummer:
39778-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
288

Författare

Eva Bjerkholt

Eva Bjerkholt är professor i pedagogik vid universitetet i Sørøst-Norge. Hon leder Senter for profesjonalisering, vars fokus ligger på samarbete me...

 ;