
Professionshandledning för lärare
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 11Förord
- 15Inledning
- I. Ett rörigt landskap
- 123ETT ÖVERSKÅDLIGT OMRÅDE
- 24Från praktisk verksamhet till teoretiska perspektiv
- 28Formella krav på handledarutbildningar
- 33Empiriska studier av handledningens praktik
- 33Handledningens praktik under den verksamhetsförlagda utbildningen
- 44Handledningens praktik vid handledning av nyutexaminerade lärare
- 53Olika handledningsdiskurser i lärarutbildningen och professionsområdet?
- 263HANDLEDNING SOM SAMLINGSBETECKNING
- 65Handledningsområdets terminologi
- 68Begreppen coachning och mentorskap
- 71Avgränsning av handledning som samlingsbeteckning
- 74Illustration av handledning som samlingsbeteckning
- 377HANDLEDNING SOM INFORMELLA OCH FORMELLA SAMTAL
- 81Handledning som praktikgemenskap
- 94Handledning som formaliserade samtal vid sidan av annan professionsutövning
- 97Definitioner av handledning
- 4103FRÅN YRKESINRIKTAD HANDLEDNING TILL PROFESSIONSHANDLEDNING
- 105Professioner
- 108Olika kunskapsformer
- 112Förhållandet mellan teori och praktik
- 114Professionshandledning och kunskapsformer
- 120Professionsutövning – professionsuttryck
- 130Professionens inre och yttre kontrollmekanismer
- II. Historiska rötter och paradigm
- 5141HISTORISK GENOMGÅNG
- 143Filosofiska och reflekterande samtal
- 144Mästarlära-traditioner
- 6151DET PEDAGOGISKA HANDLEDNINGSOMRÅDET
- 152Ursprungliga kliniska modeller
- 152Humanistiska/konstnärliga modeller
- 152Tekniska/didaktiska modeller
- 153Utvecklings- och reflektionsmodeller
- 7155DEN PEDAGOGISKA HANDLEDNINGENS FRAMVÄXT
- 156Formalisering, skriftlig redogörelse och reflektion kring egen praktisk teori
- 160Nationell satsning på handledarutbildning för förskolechefer
- 161Förändrade roller som handledare och handledd
- 8167PARADIGMSKIFTE I LÄRARUTBILDNINGENS SYN PÅ LÄRANDE OCH HANDLEDNING
- 168Reflektion kring den egna praktiska teorin
- 170Hjälpmedel vid operationalisering: formaliserade recept?
- 173Friktion och spänning leder till vidareutveckling
- 178Kritiska perspektiv på den dominerande kunskapsregimen
- 182Dominerande kunskapsregimer i lärarutbildningens diskurs
- 9185FRÅN KOGNITIVA TILL SITUERADE PERSPEKTIV
- 187Metaforer: tillägnelse och deltagande
- 188Oförenliga forskningsperspektiv
- 190Lärande och handledning
- 10193FÖRHÅLLANDET MELLAN HANDLEDARE OCH H HANDLEDDA
- 193Ett situerat lärandeperspektiv
- 194Ett humanistiskt perspektiv
- 195Ett kritiskt konstruktivistiskt perspektiv
- 196Komplexitet och mångfald
- 11201REFLEKTION, BILDNING OCH KRITISKT TÄNKANDE
- 201Reflektion och handledning
- 207Bildning och handledning
- 213Kritiskt tänkande och handledning
- 221Spänning och friktion
- III. Handledning ur sociokulturella och dialogiska perspektiv
- 12229EN SOCIOKULTURELL ANSATS
- 229Det konstruktivistiska paradigmet
- 230Olika sociokulturella varianter
- 233Handledning i en historisk och kulturell kontext
- 235Kulturella redskap
- 13239VYGOTSKIJS PERSPEKTIV PÅ UTVECKLING OCH LÄRANDE
- 243Handledning i den närmaste utvecklingszonen
- 247Handledning utifrån upplevelser av bemästrande
- 14249ETT DIALOGISKT PERSPEKTIV
- 249Dialogism och monologism
- 15259EPILOG
- 265Litteratur
Information
- Författare:
- Eva Bjerkholt
- Översättare:
- Henrik Gundenäs
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144122496
- Utgivningsår:
- 2019
- Artikelnummer:
- 39778-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 288