Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

På egna villkor

En strategi för handledning
Skickas följande arbetsdag

Huvudtesen i denna bok är att handledning måste ske på de blivande lärarnas egna villkor. Författarna inleder därför med ett citat från filosofen Søren Kirkegaard. ”Om man verkligen ska lyckas leda en människa till ett bestämt ställe, måste man först och främst se till att finna henne där hon är och börja där. Detta är hemligheten i all hjälpande konst.”Utifrån denna grundsyn formulerar författarna en handlingsstrategi som syftar till att utveckla den omedvetna praktiska teori som den enskild...

Huvudtesen i denna bok är att handledning måste ske på de blivande lärarnas egna villkor. Författarna inleder därför med ett citat från filosofen Søren Kirkegaard. ”Om man verkligen ska lyckas leda en människa till ett bestämt ställe, måste man först och främst se till att finna henne där hon är och börja där. Detta är hemligheten i all hjälpande konst.”Utifrån denna grundsyn formulerar författarna en handlingsstrategi som syftar till att utveckla den omedvetna praktiska teori som den enskilde läraren redan arbetar efter, så att den medvetandegörs och blir föremål för reflektion. Handledarens uppgift blir att ”hämta fram” de erfarenheter och tankar som läraren redan har, att tydliggöra dem, presentera alternativ, diskutera konsekvenser av olika val osv.Boken är praktiskt inriktad med många konkreta exempel från skolans vardag och steg för steg går författarna igenom handledningsprocessens olika moment. Målet är att göra lärarna till reflekterande praktiker, självständiga lärare som vet varför de gör som de gör, och som har en trygg självinsikt om hur de vill utforma lärarrollen. Boken är en grundbok i handledning och är väl lämpad för studenter på lärarutbildningen. Andra upplagan Översättning: Sten Andersson

      • 7
        Förord
      • 9
        Förord till den nya upplagan
      • 1
        11
        Inledning
      • 2
        17
        Praktisk teori
        • 18
          Personliga erfarenheter
        • 20
          Förmedlade kunskaper, andras systematiserade erfarenheter
        • 21
          Värderingar
        • 21
          Att integrera elementen i en praktisk teori
        • 23
          Praktisk teori som individuellt och kollektivt fenomen
        • 26
          Medvetenhet om den egna praktiska teorin
        • 27
          Handledningens syfte: att utveckla den praktiska teorin
        • 30
          Vem har rätt?
        • 39
          Vad är praktik?
        • 43
          Sammanfattning
      • 3
        46
        Grundläggande principer
        • 48
          Utgångspunkt i lärarens praktiska teori
        • 49
          Handledning för att skapa självständighet
        • 50
          Undervisning som exemplariskt fenomen i handledningen
        • 55
          Handledning som diskurs
        • 57
          Handledning som en balansgång mellan utmaning och stöd
        • 64
          Handledning som kritik
        • 65
          Roller i handledningen
        • 72
          Metakommunikation: ett verktyg och en professionell inställning
      • 4
        83
        Innehållet i handledningssamtalen: relationer, teman och perspektiv
        • 86
          Relationer i undervisningen
        • 90
          Teman
        • 97
          Perspektiv
      • 5
        106
        Handledningsprocessen
        • 106
          Handledningsfaser
        • 107
          Etablering av handledningsrelationen
        • 109
          Handledningsslingor
        • 120
          Evaluering
        • 121
          Handledningsunderlag
        • 126
          Kvalificering av handledningssamtalet
      • 6
        134
        Handledning och evaluering
        • 137
          Dokumentation av praktisk skicklighet
        • 139
          Att befrämja utveckling
        • 141
          ”Medarbetarsamtal”
      • 7
        145
        Genomförandet av handledningsstrategin
        • 145
          Gemensamma eller olika handledningsstrategier
        • 146
          ”Positiv” handledning: ett både–och?
        • 147
          Kan man handleda även i teoriundervisningen?
        • 149
          Vad händer när läraren inte klarar av att skriva ett handledningsunderlag?
        • 152
          Handledning om sådant som inte är så lätt att planera på förhand
        • 153
          Krav på handledningsklimatet
        • 154
          Kvalificering för handledaryrket
        • 155
          Har vi resurser för detta?
      • 8
        157
        Sammanfattning
      • 162
        Litteratur

Information

Författare:
Gunnar Handal Per Lauvås
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144011165
Utgivningsår:
1982
Revisionsår:
2000
Artikelnummer:
1889-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
164

Författare

Gunnar Handal

Gunnar Handal är professor och verksam vid Pedagogisk forskningsinstitutt vid Universitetet i Oslo.

Per Lauvås

Efter år vid Universitetet i Oslo och några år vid ett par högskolor nu mera pensionerad sedan medio 2009. Universitets- och högskolepedagogik var ...

 ;