Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Kollegahandledning med kritiska vänner

Skickas följande arbetsdag

Utgångspunkten inom kollegahandledning är att det i en personalgrupp finns kompetenser som kompletterar varandra och som kan nyttjas och vidareutvecklas, med demokrati, jämlikhet och solidaritet som centrala värden. Syftet med handledningen är att främja personlig och professionell kompetensutveckling samt organisationsutveckling. Kollegahandledning med kritiska vänner är en heltäckande redogörelse för en kompetensutvecklingsform av växande betydelse inom flera professionella arbetsfält, inte...

Utgångspunkten inom kollegahandledning är att det i en personalgrupp finns kompetenser som kompletterar varandra och som kan nyttjas och vidareutvecklas, med demokrati, jämlikhet och solidaritet som centrala värden. Syftet med handledningen är att främja personlig och professionell kompetensutveckling samt organisationsutveckling. Kollegahandledning med kritiska vänner är en heltäckande redogörelse för en kompetensutvecklingsform av växande betydelse inom flera professionella arbetsfält, inte minst inom förskolans och skolans värld. Boken hämtar stöd i relevant teori, men har samtidigt som mål att utgöra ett praktiskt stöd för den som vill ägna sig åt kollegahandledning. De mest aktuella arbetssätten inom kollegahandledning presenteras och förankras i teori och erfarenhet. Tanken är inte att låsa sig vid en viss modell eller metod, utan att tillgängliggöra ett brett material som gör det möjligt att anpassa arbetssättet efter det sammanhang där handledningen bedrivs. Fokus i boken ligger på skolan, och målgruppen är primärt verksamma lärare och skolledare. Men exempel ges även från andra yrkesområden, och resonemangen har därmed en bredare tillämpbarhet. Kollegahandledning med kritiska vänner är en kraftigt omarbetad andra upplaga av Kollegahandledning i skolan.

    • 9
      Förord till svenska upplagan
    • 13
      Förord till andra upplagan
    • 17
      Inledning
      • 1
        23
        Olika former av kollegahandledning
        • 23
          Inledning
        • 24
          Kollegahandledning inom många områden
        • 25
          Kollegahandledning inom vården
        • 26
          Kollegahandledning inom socialt arbete
        • 26
          Kollegahandledning inom skolan
        • 28
          Kollegahandledning i Critical Friends Groups
        • 29
          Kollegahandledning – olika syften och former
        • 29
          Kollegahandledning för kompetensutveckling
        • 32
          Kollegahandledning som frivillig kollektiv insats
        • 34
          Kollegahandledning för personligt stöd
        • 37
          Kollegahandledning för utveckling inom en professionsgemenskap
        • 40
          Kollegahandledning som led i organisationsutveckling
        • 43
          Kollegahandledning – vad är det egentligen?
        • 46
          Kollegahandledning i den här boken
        • 48
          Ett gemensamt drag: struktur är nödvändigt!
        • 53
          Sammanfattning
      • 2
        55
        Kollegahandledning i praktiken
        • 55
          Inledning
        • 56
          Kollegahandledning i stor grupp
        • 57
          Organisering
        • 57
          Arbetssätt
        • 60
          Råd om kollegahandledning i stor grupp
        • 61
          Fördelar och begränsningar
        • 62
          Kollegahandledning i par
        • 63
          Organisering
        • 70
          Fördelar och begränsningar
        • 71
          Generella råd till den handledde, handledaren och observatören
        • 71
          Råd till den handledde
        • 72
          Råd till handledaren
        • 73
          Råd till observatören
        • 75
          Kombinationsmodeller
        • 77
          Sammanfattning
      • 3
        79
        Strukturering av handledning
        • 79
          Inledning
        • 79
          Tanke- och handlingsmodeller
        • 82
          Varför är tillvägagångssättet upplagt så?
        • 82
          Om att få komma till tals
        • 84
          Om val av fokus och fokusperson
        • 84
          Om att fråga, sätta sig in i och förstå
        • 86
          Om att ge goda råd
        • 87
          Rådgivningsfasen
        • 88
          Om ansvarsförhållanden och bedömningar
        • 89
          Sammanfattning
      • 4
        91
        Fyra grundläggande idéer
        • 91
          Inledning
        • 91
          Handledning på egna villkor
        • 96
          Praktikteori
        • 99
          Praktikteorin och praxistriangeln
        • 102
          Praktikteori – konkretiserad i ett handledningssamtal
        • 105
          Reflekterande handledning
        • 108
          Kollegahandledning med betoning på förhandledning
        • 109
          Mer betoning på förhandledning
        • 113
          Handledningssekvenser
        • 114
          Sammanfattning
      • 5
        115
        Kvalitet i handledningssamtal
        • 115
          Inledning
        • 115
          Handledningssamtal är inte vardagssamtal
        • 118
          Handledarens tankemodeller och verktyg
        • 125
          Samtalsfärdigheter
        • 125
          Sammanfattning (som samtalsfärdighet)
        • 125
          Omformulering
        • 126
          Konfrontation
        • 127
          Spegling
        • 128
          Inramning
        • 130
          Att ställa frågor
        • 132
          Att lyssna
        • 134
          Universalverktyget: metakommunikation
        • 139
          Sammanfattning
      • 6
        141
        Relationer och känslor
        • 141
          Inledning
        • 141
          Relationen
        • 141
          Sociala aspekter
        • 142
          Dynamik i grupper
        • 144
          Roller i handledningen
        • 145
          Passiva samtalspartners
        • 146
          Dominerande samtalspartners – tigrar
        • 147
          Rigid struktur eller frihet och gemensamt ansvar?
        • 148
          Kollegahandledning och känslor
        • 149
          Hur kommer känslor till uttryck vid kollegahandledning?
        • 152
          Handledningsgruppens arbete med känslor
        • 156
          Sammanfattning
      • 7
        159
        Praktiskt upplägg
        • 159
          Inledning
        • 159
          Organisering
        • 159
          Gruppsammansättning
        • 162
          Tid
        • 162
          Gruppstorlek
        • 163
          Grupp||ledare
        • 163
          Med eller utan utsedd handledare!
        • 164
          Men med handledningskompetens!
        • 165
          Förhållandet till organisationen
        • 165
          Inledning och avslutning
        • 165
          Frivillighet eller skyldighet
        • 166
          Utvärdering och dokumentation
        • 166
          Utvärdering
        • 168
          Dokumentation
        • 169
          Sammanfattning
      • 8
        171
        Etiska och sociala riktlinjer
        • 171
          Inledning
        • 171
          Respekt
        • 172
          Ödmjukhet
        • 173
          Gemensamt ansvar
        • 174
          Att acceptera olikheter
        • 175
          Att acceptera att behöva släppa taget
        • 175
          Engagemang – ambitioner!
        • 176
          Sekretess
        • 177
          Vad bör man inte göra?
        • 177
          Berättarträff
        • 177
          Gnällklubb
        • 179
          Medlingsinstans för personalkonflikter
        • 179
          Sammanfattning
      • 9
        181
        Handledning och kollektiv utveckling
        • 181
          Inledning
        • 182
          Individuellt lärande och kollektivets utveckling
        • 183
          Lärande i organisationer
        • 185
          Lärande och utveckling i ett kulturellt perspektiv
        • 189
          Kollegahandledning i utveckling av gemenskapens praktik
        • 189
          Kollegahandledning i lärandegemenskaper
        • 192
          Kollegahandledning i organisationsutveckling
        • 195
          Kollegahandledning som frivillig kollektiv insats
        • 197
          Kollegahandledning som ”defusing”
        • 201
          Sammanfattning
      • 10
        203
        Kollegahandledning i skolan
        • 203
          Inledning
        • 203
          Utforskande handledning
        • 205
          Kollegahandledning som mentorskap i grupp
        • 206
          Kollegahandledning bland lärare – viktigare än någonsin?
        • 209
          Kollegahandledning för professionalitet i skolan
        • 213
          Kollegahandledning och reformarbete
        • 214
          Sammanfattning
      • 11
        215
        Alternativa former av handledning
        • 215
          Inledning
        • 216
          Kollegahandledning i stor grupp
        • 216
          Kollegahandledning i stor grupp: en grovstruktur för arbetet
        • 217
          Kollegahandledning med lös struktur
        • 218
          Kollegahandledning med fokus på känslor
        • 218
          Kollegahandledning med tonvikt på kontinuitet mellan mötena
        • 220
          Kollegahandledning med tonvikt på naiva teorier/praktikteorier
        • 221
          Kollegahandledning i Critical Friends Groups
        • 223
          Handledarstyrd struktur
        • 223
          Semistrukturerad modell (CLEAR-modellen)
        • 224
          Standardupplägg för ett tretimmarsmöte
        • 225
          Med systemisk ansats
        • 228
          Handledning med hjälp av internet
        • 229
          Reflekterande team
        • 230
          Reflekterande team i flera rundor
        • 231
          Reflekterande team i långsamt tempo
        • 231
          Reflekterande team ”bakom ryggen”
        • 231
          Alternativa former av turtagning
        • 232
          Kritisk debatt
        • 233
          Akvarium (”fishbowl)
        • 234
          Handledning i stor grupp med ledare och ”dagens handledare”
        • 235
          Den berättande modellen
        • 236
          Efterhandledning av flera kollegor
        • 237
          Handledning i stor grupp med ledare
        • 239
          Kollegahandledning i par
        • 240
          Handledning i par med rollbyte (observatör/handledare)
        • 240
          Observation med hjälp av surfplatta
        • 242
          Internetlösningar vid för- och efterhandledning
        • 242
          Koordinering av flera handledningspar
        • 242
          Spontanhandledning
        • 243
          Några arbetssätt oberoende av gruppstorlek
        • 243
          Perspektiv i handledningen
        • 245
          Handledning med hjälp av olika glasögon
        • 247
          Sammanfattning
    • 249
      Efterord
    • 253
      Litteratur

Information

Författare:
Per Lauvås Kirsten Hofgaard Lycke Gunnar Handal
Översättare:
Elisabet Fredholm
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144114644
Utgivningsår:
1997
Revisionsår:
2017
Artikelnummer:
6325-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
262

Författare

Per Lauvås

Efter år vid Universitetet i Oslo och några år vid ett par högskolor nu mera pensionerad sedan medio 2009. Universitets- och högskolepedagogik var ...

Kirsten Hofgaard Lycke

Kirsten Hofgaard Lycke är försteamanuens och är verksam vid Pedagogiska forskningsinstitutet, Universitetet i Oslo.

Gunnar Handal

Gunnar Handal är professor och verksam vid Pedagogisk forskningsinstitutt vid Universitetet i Oslo.

 ;