Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Handledning och praktisk yrkesteori

Skickas följande arbetsdag

Handledning kan förstås som en ”reflekterad praktik” som inkorporerar både teoretiska, praktiska och etiska överväganden. Målet med denna process är inte att avtäcka en på förhand given eller korrekt praktik. Handledningens syfte är snarare att utveckla en så kallad praktisk yrkesteori som kan utgöra en reflekterad grund för professionellt handlande. Denna klassiska grundbok täcker hela handledningsfältet, inklusive dess begrepp, förutsättningar, metoder och samtalsformer. Den innehåller även...

Handledning kan förstås som en ”reflekterad praktik” som inkorporerar både teoretiska, praktiska och etiska överväganden. Målet med denna process är inte att avtäcka en på förhand given eller korrekt praktik. Handledningens syfte är snarare att utveckla en så kallad praktisk yrkesteori som kan utgöra en reflekterad grund för professionellt handlande. Denna klassiska grundbok täcker hela handledningsfältet, inklusive dess begrepp, förutsättningar, metoder och samtalsformer. Den innehåller även diskussioner av besläktade fenomen såsom kunskap och reflektion. Tredje upplagan är uppdaterad utifrån den senaste forskningen på fältet, och innehållet har fått en delvis ny struktur. Dessutom har det tillkommit en längre diskussion om relationen mellan handledning och bedömning, en viktig aspekt som tidigare varit styvmoderligt behandlad i litteraturen. Handledning är ett viktigt moment i många universitetsutbildningar, och boken kan med fördel användas som kurslitteratur. Den är även relevant för olika grupper av yrkesverksamma med intresse för handledning.

    • Förord
    • 1
      Inledning
      • 1
        19
        Utveckling av en praktisk yrkesteori
        • 23
          Praktik
        • 26
          Den praktiska yrkesteorin
        • 36
          Sammanfattning
  • Del 1 Handledningsfältet
      • 2
        41
        Handledning som begrepp och företeelse
        • 41
          Var hittar vi detta handledningsfält?
        • 44
          Lite eftertanke först
        • 47
          Handledningsområden
        • 52
          Handledningsbegreppet
        • 54
          ”Hjälp” = handledning?
        • 58
          Sammanfattning
      • 3
        61
        Huvudsakliga former av handledning
        • 62
          Faktor 1: Kommersiell verksamhet eller ej?
        • 68
          Faktor 2: Att dela och fördela ansvar
        • 82
          Handledning utan handledare?
        • 87
          Sammanfattning
  • Del 2 Om kunskap och reflektion
      • 4
        93
        Reflektion och rationalitet
        • 96
          Tonvikten på reflektion
        • 98
          Reflektion kommer inte av sig självt
        • 102
          Reflektion I – á la Kahneman
        • 105
          Reflektion II – på egna villkor
        • 112
          Reflektion III – Lajos Székely
        • 116
          Reflektion IV – kritisk reflektion
        • 127
          Etisk reflektion
        • 133
          Sammanfattning
      • 5
        135
        Två handledningstraditioner i ett kulturellt perspektiv
        • 135
          Lärlingsmodellen
        • 148
          Handlings- och reflektionsmodellen
        • 155
          Både–och, inte antingen–eller
        • 157
          Sekundärsocialisation och handledning
        • 164
          Handledning och organisationskultur
        • 170
          Handledning över kulturgränserna
        • 177
          Sammanfattning
      • 6
        179
        Kunskap, teori och praktik
        • 180
          Vilken kunskap ”har makten”?
        • 183
          Ett försök till en ”kunskapens tankekarta”
        • 195
          Att tillägna sig tyst kunskap
        • 198
          Handlingskunskap och handlingsreflektion
        • 200
          Är det viktigt att artikulera tyst kunskap?
        • 202
          Expertis och hur man kan lära sig den
        • 207
          Handledning och yrkesmässigt omdöme
        • 214
          Sammanfattning
  • Del 3 Strategi och principer
      • 7
        219
        Två principer
        • 219
          Exemplarisk handledning
        • 224
          Perspektiv
        • 229
          Sammanfattning
      • 8
        231
        Handledningsförlopp och handledningsmetoder
        • 233
          Handledning över tid
        • 236
          Sekvenser i handledningen
        • 246
          Handledningsenheter
        • 250
          Utformning och användning av handledningsunderlag
        • 256
          Sammanfattning
  • Del 4 Handledningssamtalet
      • 9
        261
        Handledningssamtal
        • 262
          Samtalsformer
        • 268
          Handledningssamtal med lite och med mycket handledarprat
        • 276
          Handledning med mycket prat från handledarens sida – dialog och diskurs
        • 279
          Handledarens inställning till samtalen och till den som får handledning
        • 282
          Det kognitiva och det emotionella
        • 284
          Sammanfattning
      • 10
        287
        Samtalsfärdigheter
        • 288
          Uppmärksamhet
        • 290
          Parafrasering
        • 291
          Spegling
        • 293
          Att ställa frågor
        • 300
          Sammanfattning som samtalsverktyg
        • 300
          Omformulering
        • 304
          Problemlösning och problembearbetning
        • 305
          Konfrontation
        • 309
          Samtal om samtalen
        • 315
          Sammanfattning
      • 11
        317
        Att ge råd och att ”tänka utanför ramarna”
        • 318
          Om att ge och att få råd
        • 325
          Expanderande handledningssamtal?
        • 332
          Vem har rätt?
        • 335
          Sammanfattning
  • Del 5 Handledning och bedömning
      • 12
        341
        (Ut)värdering – bedömning och återkoppling
        • 342
          Några tankar om bedömning
        • 352
          Är det så illa att kombinera summativ och formativ bedömning
        • 360
          Sammanfattning
      • 13
        363
        Utmaningar: bedömning–handledning
        • 364
          Kvalitet
        • 367
          Bedömningskriterier
        • 371
          Bedömning av lärarskicklighet?
        • 379
          Sammanfattning
      • 14
        381
        Kombinationer av handledning och summativ bedömning
        • 381
          Tonvikt på självbedömning och återkoppling
        • 384
          Är en portfoliometod en lösning?
        • 389
          Bedömning av skicklighet
        • 393
          Bedömning av skicklighet – bedömning bland praktiserande lärare?
        • 395
          Handledning med ”yrkesutövare i riskzonen”
        • 399
          Sammanfattning
      • 15
        403
        Avslutning
    • 09
      Litteratur
    • 27
      Person- och sakregister

Information

Författare:
Per Lauvås Gunnar Handal
Översättare:
Björn Nilsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144091785
Utgivningsår:
1992
Revisionsår:
2015
Artikelnummer:
3558-03
Upplaga:
Tredje
Sidantal:
432

Författare

Per Lauvås

Efter år vid Universitetet i Oslo och några år vid ett par högskolor nu mera pensionerad sedan medio 2009. Universitets- och högskolepedagogik var ...

Gunnar Handal

Gunnar Handal är professor och verksam vid Pedagogisk forskningsinstitutt vid Universitetet i Oslo.

 ;