Varukorg
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Handledning och praktisk yrkesteori
- 1Inledning
- 119Utveckling av en praktisk yrkesteori
- 23Praktik
- 26Den praktiska yrkesteorin
- 36Sammanfattning
- Del 1 Handledningsfältet
- 241Handledning som begrepp och företeelse
- 41Var hittar vi detta handledningsfält?
- 44Lite eftertanke först
- 47Handledningsområden
- 52Handledningsbegreppet
- 54”Hjälp” = handledning?
- 58Sammanfattning
- 361Huvudsakliga former av handledning
- 62Faktor 1: Kommersiell verksamhet eller ej?
- 68Faktor 2: Att dela och fördela ansvar
- 82Handledning utan handledare?
- 87Sammanfattning
- Del 2 Om kunskap och reflektion
- 493Reflektion och rationalitet
- 96Tonvikten på reflektion
- 98Reflektion kommer inte av sig självt
- 102Reflektion I – á la Kahneman
- 105Reflektion II – på egna villkor
- 112Reflektion III – Lajos Székely
- 116Reflektion IV – kritisk reflektion
- 127Etisk reflektion
- 133Sammanfattning
- 5135Två handledningstraditioner i ett kulturellt perspektiv
- 135Lärlingsmodellen
- 148Handlings- och reflektionsmodellen
- 155Både–och, inte antingen–eller
- 157Sekundärsocialisation och handledning
- 164Handledning och organisationskultur
- 170Handledning över kulturgränserna
- 177Sammanfattning
- 6179Kunskap, teori och praktik
- 180Vilken kunskap ”har makten”?
- 183Ett försök till en ”kunskapens tankekarta”
- 195Att tillägna sig tyst kunskap
- 198Handlingskunskap och handlingsreflektion
- 200Är det viktigt att artikulera tyst kunskap?
- 202Expertis och hur man kan lära sig den
- 207Handledning och yrkesmässigt omdöme
- 214Sammanfattning
- Del 3 Strategi och principer
- 7219Två principer
- 219Exemplarisk handledning
- 224Perspektiv
- 229Sammanfattning
- 8231Handledningsförlopp och handledningsmetoder
- 233Handledning över tid
- 236Sekvenser i handledningen
- 246Handledningsenheter
- 250Utformning och användning av handledningsunderlag
- 256Sammanfattning
- Del 4 Handledningssamtalet
- 9261Handledningssamtal
- 262Samtalsformer
- 268Handledningssamtal med lite och med mycket handledarprat
- 276Handledning med mycket prat från handledarens sida – dialog och diskurs
- 279Handledarens inställning till samtalen och till den som får handledning
- 282Det kognitiva och det emotionella
- 284Sammanfattning
- 10287Samtalsfärdigheter
- 288Uppmärksamhet
- 290Parafrasering
- 291Spegling
- 293Att ställa frågor
- 300Sammanfattning som samtalsverktyg
- 300Omformulering
- 304Problemlösning och problembearbetning
- 305Konfrontation
- 309Samtal om samtalen
- 315Sammanfattning
- 11317Att ge råd och att ”tänka utanför ramarna”
- 318Om att ge och att få råd
- 325Expanderande handledningssamtal?
- 332Vem har rätt?
- 335Sammanfattning
- Del 5 Handledning och bedömning
- 12341(Ut)värdering – bedömning och återkoppling
- 342Några tankar om bedömning
- 352Är det så illa att kombinera summativ och formativ bedömning
- 360Sammanfattning
- 13363Utmaningar: bedömning–handledning
- 364Kvalitet
- 367Bedömningskriterier
- 371Bedömning av lärarskicklighet?
- 379Sammanfattning
- 14381Kombinationer av handledning och summativ bedömning
- 381Tonvikt på självbedömning och återkoppling
- 384Är en portfoliometod en lösning?
- 389Bedömning av skicklighet
- 393Bedömning av skicklighet – bedömning bland praktiserande lärare?
- 395Handledning med ”yrkesutövare i riskzonen”
- 399Sammanfattning
- 15403Avslutning
- 09Litteratur
- 27Person- och sakregister
Information
- Författare:
- Per Lauvås Gunnar Handal
- Översättare:
- Björn Nilsson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144091785
- Utgivningsår:
- 1992
- Revisionsår:
- 2015
- Artikelnummer:
- 3558-03
- Upplaga:
- Tredje
- Sidantal:
- 432