
Handledning i lärarutbildning

Handledning i lärarutbildning
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
- 7Förord
- 13Författarnas förord
- 15En liten läsanvisning
- 17KAPITEL 1 Vad är handledning
- 17Ett nytt handledaruppdrag?
- 19Finns ett handledningens väsen?
- 21Gemensamma drag i handledning
- 22Undervisning eller handledning
- 25KAPITEL 2 Perception och reflektion
- 25Seendet
- 30Reflektion
- 32Olika sätt att förstå världen
- 47KAPITEL 3 En elevs undran
- 51KAPITEL 4 Studenternas upplevelse av handledningen
- 51Att bli sedd
- 52Konstruktiv kritik
- 52Att tvingas tänka
- 53Handledare som vet bäst
- 53Jämlik relation
- 54Innehåll eller arbetssätt
- 54Handledares värderingsgrund
- 55Låsning
- 55Utsatthet
- 56Sårbarhet
- 59KAPITEL 5 Exempel på praktikhandledning
- 59Icke-utforskande
- 62Undersökande
- 69KAPITEL 6 Val i handledning
- 70Handlande eller tankarna bakom
- 71Fokus på lärare/elev
- 73Fokus på situationen
- 74Handling i växelspel
- 75Tänkande och uppmärksamhet
- 77Ett rätt svar eller olika tolkningar
- 77Prioritering av elev eller lärarstudent
- 79Ansvar och autonomi
- 80Praktikens funktion
- 81Värdering av handledarens expertis
- 81Individ eller grupp
- 83Ställningstagande i valen
- 85KAPITEL 7 Traditioner
- 86Vad kännetecknar den ”traditionella” läraren?
- 97Svar på frågor
- 97Ställa frågor
- 98Den traditionella läraren
- 99KAPITEL 8 Handledarkompetens
- 99Vad är handledarkompetens?
- 103Hur kan handledarkompetensen kartläggas?
- 104Hur kan handledarkompetensen utvecklas?
- 106Bredvid eller inuti?
- 107Bredd eller djup?
- 108Handledning på handledning
- 109KAPITEL 9 Metoder i handledning – ur handledarperspektiv
- 109Finns rätt svar i handledningsfrågorna?
- 110Värdering av handledarens erfarenhet
- 111Autonomi och ansvar
- 112Efterhandledning med eller utan observation av handledaren
- 113Grupp eller individ
- 114Processer på kort och lång sikt
- 115Hur ska man då handleda?
- 131KAPITEL 10 Lärarstudenten i handledning
- 131Att ta emot handledning
- 132Att få syn på verksamheten
- 134Att få syn på vardagsarbetet i klassen
- 134Att få syn på handledaren
- 138Att få syn på den egna undervisningen
- 139Den lärandes val
- 143KAPITEL 11 VFU – verksamhetsförlagd utbildning
- 144Mästare – lärlingsmodellen
- 146Tayloristiskt inflytande
- 148Motsättningar mellan modellerna
- 149Bedömning av undervisningens kvalitet
- 152Makt och relationer
- 154Låtsasplaneringar
- 155Vad bedöms
- 155Tystad kunskap
- 156Vad avses med reflektion?
- 158Underlaget för handledning
- 159KAPITEL 12 Handledning i ett livssammanhang
- 161Handledningens anatomi
- 162Lärarstudenten i livet
- 165Att bli förvånad
- 166Logiskt tänkande
- 167Regelbundenhet och generalisering
- 168Utbildaren och generalisering
- 169Uppmärksamhet och betraktande
- 171Upptäcka–undersöka–reflektera
- 175Öppet och slutet sinne
- 176Logiskt tänkande
- 178Beroende och oberoende
- 179Behovet av erfarenhet
- 179Generellt perspektiv på unik situation
- 181Praktik och teori
- 183Fångenskap eller gränsöverskridande
- 185Referenser
- 189Person- och sakregister
Information
- Författare:
- Peter Emsheimer Inger Göhl
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144091198
- Utgivningsår:
- 1996
- Revisionsår:
- 2013
- Artikelnummer:
- 6046-03
- Upplaga:
- Tredje
- Sidantal:
- 192
Information
- Författare:
- Peter Emsheimer Inger Göhl
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144173160
- Utgivningsår:
- 1996
- Revisionsår:
- 2013
- Artikelnummer:
- 6046-SB03
- Upplaga:
- Tredje