Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Handledning i lärarutbildning

Att utforska undervisningssituationer
Skickas följande arbetsdag

Handledning i lärarutbildning

Att utforska undervisningssituationer

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Handledning i lärarutbildning har fokus på hur handledaren kan bidra till att den handledde får syn på det sammanhang hon befinner sig i. Det är viktigt att den handledde förstår växelspelet mellan sig själv och dem hon arbetar med. Ofta är det just detta vi missar i betraktandet av ett skeende: ”Hur är jag själv indragen i detta?” Författarna väcker angelägna frågor kring handledning med utgångspunkt i den verksamhetsförlagda utbildningen. Boken behandlar handledningen ur den handleddes pers...

Handledning i lärarutbildning har fokus på hur handledaren kan bidra till att den handledde får syn på det sammanhang hon befinner sig i. Det är viktigt att den handledde förstår växelspelet mellan sig själv och dem hon arbetar med. Ofta är det just detta vi missar i betraktandet av ett skeende: ”Hur är jag själv indragen i detta?” Författarna väcker angelägna frågor kring handledning med utgångspunkt i den verksamhetsförlagda utbildningen. Boken behandlar handledningen ur den handleddes perspektiv såväl som ur handledarens. Vidare tas frågor om synen på lärande upp och hur man kan skapa förståelse för lärandeprocesser. Författarna redovisar också metoder för handledning och visar hur man kan analysera undervisningssituationer. Boken är avsedd för blivande och verksamma lärare samt för utbildning av handledare. I denna tredje upplaga har boken uppdaterats och ett kapitel om den nya verksamhetsförlagda utbildningen har lagts till.

      • 7
        Förord
      • 13
        Författarnas förord
      • 15
        En liten läsanvisning
      • 17
        KAPITEL 1 Vad är handledning
        • 17
          Ett nytt handledaruppdrag?
        • 19
          Finns ett handledningens väsen?
        • 21
          Gemensamma drag i handledning
        • 22
          Undervisning eller handledning
      • 25
        KAPITEL 2 Perception och reflektion
        • 25
          Seendet
        • 30
          Reflektion
        • 32
          Olika sätt att förstå världen
      • 47
        KAPITEL 3 En elevs undran
      • 51
        KAPITEL 4 Studenternas upplevelse av handledningen
        • 51
          Att bli sedd
        • 52
          Konstruktiv kritik
        • 52
          Att tvingas tänka
        • 53
          Handledare som vet bäst
        • 53
          Jämlik relation
        • 54
          Innehåll eller arbetssätt
        • 54
          Handledares värderingsgrund
        • 55
          Låsning
        • 55
          Utsatthet
        • 56
          Sårbarhet
      • 59
        KAPITEL 5 Exempel på praktikhandledning
        • 59
          Icke-utforskande
        • 62
          Undersökande
      • 69
        KAPITEL 6 Val i handledning
        • 70
          Handlande eller tankarna bakom
        • 71
          Fokus på lärare/elev
        • 73
          Fokus på situationen
        • 74
          Handling i växelspel
        • 75
          Tänkande och uppmärksamhet
        • 77
          Ett rätt svar eller olika tolkningar
        • 77
          Prioritering av elev eller lärarstudent
        • 79
          Ansvar och autonomi
        • 80
          Praktikens funktion
        • 81
          Värdering av handledarens expertis
        • 81
          Individ eller grupp
        • 83
          Ställningstagande i valen
      • 85
        KAPITEL 7 Traditioner
        • 86
          Vad kännetecknar den ”traditionella” läraren?
        • 97
          Svar på frågor
        • 97
          Ställa frågor
        • 98
          Den traditionella läraren
      • 99
        KAPITEL 8 Handledarkompetens
        • 99
          Vad är handledarkompetens?
        • 103
          Hur kan handledarkompetensen kartläggas?
        • 104
          Hur kan handledarkompetensen utvecklas?
        • 106
          Bredvid eller inuti?
        • 107
          Bredd eller djup?
        • 108
          Handledning på handledning
      • 109
        KAPITEL 9 Metoder i handledning – ur handledarperspektiv
        • 109
          Finns rätt svar i handledningsfrågorna?
        • 110
          Värdering av handledarens erfarenhet
        • 111
          Autonomi och ansvar
        • 112
          Efterhandledning med eller utan observation av handledaren
        • 113
          Grupp eller individ
        • 114
          Processer på kort och lång sikt
        • 115
          Hur ska man då handleda?
      • 131
        KAPITEL 10 Lärarstudenten i handledning
        • 131
          Att ta emot handledning
        • 132
          Att få syn på verksamheten
        • 134
          Att få syn på vardagsarbetet i klassen
        • 134
          Att få syn på handledaren
        • 138
          Att få syn på den egna undervisningen
        • 139
          Den lärandes val
      • 143
        KAPITEL 11 VFU – verksamhetsförlagd utbildning
        • 144
          Mästare – lärlingsmodellen
        • 146
          Tayloristiskt inflytande
        • 148
          Motsättningar mellan modellerna
        • 149
          Bedömning av undervisningens kvalitet
        • 152
          Makt och relationer
        • 154
          Låtsasplaneringar
        • 155
          Vad bedöms
        • 155
          Tystad kunskap
        • 156
          Vad avses med reflektion?
        • 158
          Underlaget för handledning
      • 159
        KAPITEL 12 Handledning i ett livssammanhang
        • 161
          Handledningens anatomi
        • 162
          Lärarstudenten i livet
        • 165
          Att bli förvånad
        • 166
          Logiskt tänkande
        • 167
          Regelbundenhet och generalisering
        • 168
          Utbildaren och generalisering
        • 169
          Uppmärksamhet och betraktande
        • 171
          Upptäcka–undersöka–reflektera
        • 175
          Öppet och slutet sinne
        • 176
          Logiskt tänkande
        • 178
          Beroende och oberoende
        • 179
          Behovet av erfarenhet
        • 179
          Generellt perspektiv på unik situation
        • 181
          Praktik och teori
        • 183
          Fångenskap eller gränsöverskridande
      • 185
        Referenser
      • 189
        Person- och sakregister

Information

Författare:
Peter Emsheimer Inger Göhl
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144091198
Utgivningsår:
1996
Revisionsår:
2013
Artikelnummer:
6046-03
Upplaga:
Tredje
Sidantal:
192

Författare

Peter Emsheimer

Peter Emsheimer är lektor i pedagogik vid Lärarhögskolan i Stockholm med särskild inriktning på handledning och utveckling av lärarutbildning.

Inger Göhl

Inger Göhl är lektor i pedagogik vid Lärarhögskolan i Stockholm.

 ;

Handledning i lärarutbildning har fokus på hur handledaren kan bidra till att den handledde får syn på det sammanhang hon befinner sig i. Det är viktigt att den handledde förstår växelspelet mellan sig själv och dem hon arbetar med. Ofta är det just detta vi missar i betraktandet av ett skeende: ”Hur är jag själv indragen i detta?” Författarna väcker angelägna frågor kring handledning med utgångspunkt i den verksamhetsförlagda utbildningen. Boken behandlar handledningen ur den handleddes pers...

Handledning i lärarutbildning har fokus på hur handledaren kan bidra till att den handledde får syn på det sammanhang hon befinner sig i. Det är viktigt att den handledde förstår växelspelet mellan sig själv och dem hon arbetar med. Ofta är det just detta vi missar i betraktandet av ett skeende: ”Hur är jag själv indragen i detta?” Författarna väcker angelägna frågor kring handledning med utgångspunkt i den verksamhetsförlagda utbildningen. Boken behandlar handledningen ur den handleddes perspektiv såväl som ur handledarens. Vidare tas frågor om synen på lärande upp och hur man kan skapa förståelse för lärandeprocesser. Författarna redovisar också metoder för handledning och visar hur man kan analysera undervisningssituationer. Boken är avsedd för blivande och verksamma lärare samt för utbildning av handledare. I denna tredje upplaga har boken uppdaterats och ett kapitel om den nya verksamhetsförlagda utbildningen har lagts till.

Information

Författare:
Peter Emsheimer Inger Göhl
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144173160
Utgivningsår:
1996
Revisionsår:
2013
Artikelnummer:
6046-SB03
Upplaga:
Tredje

Författare

Peter Emsheimer

Peter Emsheimer är lektor i pedagogik vid Lärarhögskolan i Stockholm med särskild inriktning på handledning och utveckling av lärarutbildning.

Inger Göhl

Inger Göhl är lektor i pedagogik vid Lärarhögskolan i Stockholm.

 ;