Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Handledning för kollegialt lärande

i skolan
Skickas följande arbetsdag

Det kollegiala lärandet är centralt i arbetet att utveckla en skola och dess undervisning. Den här boken diskuterar handledning som en konkret metod för att åstadkomma ett kollegialt lärande. Texten är teoretiskt grundad men erbjuder framför allt en praktisk vägledning i konsten att handleda. Handledning för kollegialt lärande fokuserar på grupphandledningsprocesser inom pedagogiska verksamheter. Författaren har själv flera års erfarenhet av handledarutbildningar för verksamma pedagoger, och ...

Det kollegiala lärandet är centralt i arbetet att utveckla en skola och dess undervisning. Den här boken diskuterar handledning som en konkret metod för att åstadkomma ett kollegialt lärande. Texten är teoretiskt grundad men erbjuder framför allt en praktisk vägledning i konsten att handleda. Handledning för kollegialt lärande fokuserar på grupphandledningsprocesser inom pedagogiska verksamheter. Författaren har själv flera års erfarenhet av handledarutbildningar för verksamma pedagoger, och utifrån denna erfarenhet presenteras väl beprövade samtalsmetoder och -strukturer. Andra ämnen som tas upp är förhållningssätt inom handledning, gruppdynamik, dokumentation och etiska dimensioner. Boken erbjuder fallbeskrivningar och konkreta exempel på hur handledning kan gå till, med utgångspunkt i didaktiska frågeställningar och lärares arbete. Den utgör en utmärkt guide till verksamma lärare som vill utveckla det kollegiala lärandet på sin arbetsplats, men den är också lämplig som kurslitteratur på olika typer av handledarutbildningar.

    • Förord
    • Introduktion
        • 10
          Om handledning som metod
        • 10
          Syftet med boken
        • 11
          Bokens disposition
      • 1
        15
        Synen på fortbildning i skolans värld
        • 15
          Fortbildning av hela lärarkollektivet
        • 17
          Tillbakablick på fortbildningskulturen
        • 19
          Reflektion leder till lärande
        • 20
          Reflektion genom samtal
        • 22
          Sammanfattning
      • 2
        25
        Kollegialt lärande genom handledning
        • 25
          En socialkonstruktivistisk syn på lärande
        • 28
          Hur bidrar handledning till det kollegiala lärandet?
        • 28
          Gruppen som resurs
        • 30
          Att identifiera och utveckla den praktiska teorin
        • 32
          Om handledning som en del av ett större system
        • 34
          Sammanfattning
      • 3
        35
        Handledning – form, syfte och aktörer
        • 35
          Handledning – när, hur och varför?
        • 37
          Handledningens syfte
        • 39
          Handledningens aktörer
        • 40
          Handledaren
        • 42
          Om handledarens olika roller
        • 44
          Handledning och gruppers utveckling
        • 46
          Medhandledare
        • 46
          Sakägaren
        • 47
          Sammanfattning
      • 4
        49
        Struktur för handledande samtal
        • 50
          Varför struktur i handledningen?
        • 51
          Klassisk handledningsstruktur i punkter
        • 55
          Arbeta i rundor
        • 56
          Presentation av ett exempel/dilemma
        • 57
          Dilemmat/exemplet omformuleras i jagform
        • 58
          Sakfrågan är den problematik som ska utforskas
        • 59
          Rundor med klargörande och utforskande frågor
        • 64
          Vad tar jag med mig från dagens handledning?
        • 66
          Ett konkret exempel på handledning
        • 73
          Sammanfattning
      • 5
        75
        Handledningsprocessens olika faser ur ett helhetsperspektiv
        • 76
          Inför uppstarten – om handledningens ramar
        • 77
          Handledningens syfte
        • 77
          Gruppens sammansättning
        • 78
          Tid och plats, ett ostört rum
        • 79
          Sekretess
        • 80
          Hur chefen hålls informerad
        • 80
          Utvärdering
        • 81
          Handledningsprocessen i tre faser
        • 82
          Inledningsfasen
        • 84
          Mellanfasen
        • 86
          Avslutningsfasen
        • 86
          Att möta motstånd
        • 89
          Dokumentation av handledning
        • 90
          Etiken i handledningen
        • 93
          Sammanfattning
      • 6
        95
        Hur handledning bidrar till lärande
        • 95
          Handledning utifrån olika syften
        • 96
          Att utveckla praktiken
        • 101
          Att förstå grunderna till sitt handlade
        • 104
          Att ta till sig forskning och andra rön
        • 110
          Att undersöka ett perspektiv
        • 111
          Att träna förmågan till reflektion
        • 117
          Att utbyta erfarenheter
        • 118
          Sammanfattning
      • 7
        119
        Handledning som metod för lärande
        • 120
          En metod för hur vi samtalar
        • 123
          Vinster med handledning
        • 124
          Handledning i ett större sammanhang
    • 127
      Appendix 1
        • 127
          Verktyg i handledning
        • 127
          Samtal med stöd av en dubbellogg
        • 129
          Samtal med stöd av en grafisk bild
        • 132
          Rutmodellen
        • 132
          Rutmodellen som verktyg i grupphandledning
    • 137
      Appendix 2
        • 137
          Att träna handledning/samtalsövningar
        • 137
          Övning 1
        • 138
          Övning 2
        • 139
          Övning 3
    • 141
      Appendix 3
        • 141
          Lathund med handledningsfrågor
        • 142
          Klargörande frågor
        • 142
          Utforskande/perspektivvidgande
        • 143
          Fördjupande frågor
        • 143
          Perspektivbyten
        • 143
          Utmana för att ställa sakägarens tänkande ”på huvudet”
        • 144
          Undvik frågan varför?
    • 145
      Referenser
    • 147
      Sakregister

Hennes bok Handledning för kollegialt lärande (Studentlitteratur, 2016) kan jag rekommendera för er som arbetar med det kollegiala lärandet ute på enheterna. Den fokuserar på grupphandledningsprocesser och presenterar väl beprövade metoder och strukturer för samtal och tar även upp förhållningssätt inom handledning, gruppdynamik, dokumentation och etiska dimensioner.

Författaren ingjuter mod med sitt positiva tilltal och hon visar på att man aldrig slutar att utvecklas: ”du kommer att upptäcka vilka frågor som gör skillnad och med tiden spetsa din frågekompetens”.

Information

Författare:
Annika Cederberg-Scheike
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144112541
Utgivningsår:
2016
Artikelnummer:
39238-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
152

Författare

Annika Cederberg-Scheike

Annika Cederberg-Scheike är universitetsadjunkt och undervisar på lärarutbildningen vid Malmö universitet. Hon har flera års erfarenhet av att leda...

 ;