Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Handledning för kollegialt lärande
- 10Om handledning som metod
- 10Syftet med boken
- 11Bokens disposition
- 115Synen på fortbildning i skolans värld
- 15Fortbildning av hela lärarkollektivet
- 17Tillbakablick på fortbildningskulturen
- 19Reflektion leder till lärande
- 20Reflektion genom samtal
- 22Sammanfattning
- 225Kollegialt lärande genom handledning
- 25En socialkonstruktivistisk syn på lärande
- 28Hur bidrar handledning till det kollegiala lärandet?
- 28Gruppen som resurs
- 30Att identifiera och utveckla den praktiska teorin
- 32Om handledning som en del av ett större system
- 34Sammanfattning
- 335Handledning – form, syfte och aktörer
- 35Handledning – när, hur och varför?
- 37Handledningens syfte
- 39Handledningens aktörer
- 40Handledaren
- 42Om handledarens olika roller
- 44Handledning och gruppers utveckling
- 46Medhandledare
- 46Sakägaren
- 47Sammanfattning
- 449Struktur för handledande samtal
- 50Varför struktur i handledningen?
- 51Klassisk handledningsstruktur i punkter
- 55Arbeta i rundor
- 56Presentation av ett exempel/dilemma
- 57Dilemmat/exemplet omformuleras i jagform
- 58Sakfrågan är den problematik som ska utforskas
- 59Rundor med klargörande och utforskande frågor
- 64Vad tar jag med mig från dagens handledning?
- 66Ett konkret exempel på handledning
- 73Sammanfattning
- 575Handledningsprocessens olika faser ur ett helhetsperspektiv
- 76Inför uppstarten – om handledningens ramar
- 77Handledningens syfte
- 77Gruppens sammansättning
- 78Tid och plats, ett ostört rum
- 79Sekretess
- 80Hur chefen hålls informerad
- 80Utvärdering
- 81Handledningsprocessen i tre faser
- 82Inledningsfasen
- 84Mellanfasen
- 86Avslutningsfasen
- 86Att möta motstånd
- 89Dokumentation av handledning
- 90Etiken i handledningen
- 93Sammanfattning
- 695Hur handledning bidrar till lärande
- 95Handledning utifrån olika syften
- 96Att utveckla praktiken
- 101Att förstå grunderna till sitt handlade
- 104Att ta till sig forskning och andra rön
- 110Att undersöka ett perspektiv
- 111Att träna förmågan till reflektion
- 117Att utbyta erfarenheter
- 118Sammanfattning
- 7119Handledning som metod för lärande
- 120En metod för hur vi samtalar
- 123Vinster med handledning
- 124Handledning i ett större sammanhang
- 127Appendix 1
- 127Verktyg i handledning
- 127Samtal med stöd av en dubbellogg
- 129Samtal med stöd av en grafisk bild
- 132Rutmodellen
- 132Rutmodellen som verktyg i grupphandledning
- 137Appendix 2
- 137Att träna handledning/samtalsövningar
- 137Övning 1
- 138Övning 2
- 139Övning 3
- 141Appendix 3
- 141Lathund med handledningsfrågor
- 142Klargörande frågor
- 142Utforskande/perspektivvidgande
- 143Fördjupande frågor
- 143Perspektivbyten
- 143Utmana för att ställa sakägarens tänkande ”på huvudet”
- 144Undvik frågan varför?
- 145Referenser
- 147Sakregister
Hennes bok Handledning för kollegialt lärande (Studentlitteratur, 2016) kan jag rekommendera för er som arbetar med det kollegiala lärandet ute på enheterna. Den fokuserar på grupphandledningsprocesser och presenterar väl beprövade metoder och strukturer för samtal och tar även upp förhållningssätt inom handledning, gruppdynamik, dokumentation och etiska dimensioner.
Författaren ingjuter mod med sitt positiva tilltal och hon visar på att man aldrig slutar att utvecklas: ”du kommer att upptäcka vilka frågor som gör skillnad och med tiden spetsa din frågekompetens”.
Information
- Författare:
- Annika Cederberg-Scheike
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144112541
- Utgivningsår:
- 2016
- Artikelnummer:
- 39238-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 152