Varukorg
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Fritidshemmet
Inledning 13
Vem behöver kunskap om fritidshemmet? 14
Särskilt om fritidshem för elever i grundsärskola, specialskola och sameskola 15
1. Författningar som styr fritidshemmet 17
1.1 Grundlagar och internationella konventioner skyddar demokratin 17
1.2 Fritidshemmets uppdrag anges i skollag och läroplan 18
1.3 Förarbeten och praxis ger stöd i tolkningen av lagen 21
1.4 Allmänna råd är rekommendationer om hur man kan handla för att uppfylla bestämmelserna 22
1.5 Fritidshemmet styrs av fler lagar 23
2. Fritidshemmets uppdrag och plats i skolväsendet 25
2.1 Fritidshemmets plats i skolväsendet 25
2.2 Fritidshemmets syfte och kärnuppdrag 26
2.3 Komplettera skolan tids-, innehålls- och metodmässigt 28
2.4 Meningsfull fritid – utifrån elevernas behov, intressen och erfarenheter 32
2.5 Stimulera utveckling och lärande – men inga prestationskrav på eleverna 33
2.6 Rekreation och vila för hälsa och välbefinnande 34
2.7 Allsidiga kontakter med omvärlden och social gemenskap med andra 36
2.8 Helhetssyn på eleven och en god omsorg 36
3. Rätten till plats i fritidshemmet 39
3.1 Rätt till plats om föräldrarna arbetar, studerar eller eleven har eget behov 39
3.2 Fritidshemmets öppettider – vardagar, dagtid och under lov 42
3.3 Erbjudande om plats så snart och så nära som möjligt 44
3.4 Hemkommunen finansierar och hemmet betalar en avgift 45
4. Samarbetet med hemmen 49
4.1 Personalen behöver veta vem som är vårdnadshavare 49
4.2 Vårdnad − att ha det juridiska ansvaret för barnet 53
4.3 Tydlighet om ansvar vid hämtning och lämning 58
4.4 Gemensamt ansvar för barnets utveckling och lärande 59
5. Utbildning och undervisning 71
5.1 Undervisning – målstyrda processer under ledning av lärare 71
6. Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet 79
6.1 Utbildningen ska bygga på bästa tillgängliga kunskap 79
7. Elevgruppen och fritidshemmets miljö i övrigt 83
7.1 Elevgruppen ska ha lämplig sammansättning och storlek 83
7.2 Miljön ska vara trygg, hälsosam och pedagogiskt utvecklande 88
8. Mänskliga rättigheter, demokrati och elevinflytande 95
8.1 Värdegrunden ska förmedlas, förankras och gestaltas 95
8.2 Barnkonventionen – ger barnets rättigheter en starkare ställning 98
8.3 Barnets bästa ska vara utbildningens utgångspunkt 104
8.4 Elever ska ges reellt inflytande över innehåll och arbetssätt 107
9. Diskriminering och kränkande behandling 111
9.1 Trakasserier och kränkande behandling − att kränka en elevs värdighet 113
9.2 Förbud för personal att kränka, diskriminera eller utsätta elever för repressalier 116
9.3 Skyldighet att anmäla, utreda och åtgärda 119
9.4 Sätta stopp för trakasserier, sexuella trakasserier och kränkande behandling 121
9.5 Sexuella trakasserier utreds av både utbildningsanordnare och polis 122
9.6 Att diskriminera genom att missgynna en elev 125
9.7 Aktiva åtgärder för att motverka och förebygga diskriminering och kränkande behandling 130
9.8 Rutiner visar hur man ska agera mot trakasserier och sexuella trakasserier 133
9.9 Planering och dokumentation av arbetet 134
10. Likvärdigheten och det kompensatoriska uppdraget 139
10.1 Likvärdigt men inte likadant 139
10.2 Att få utvecklas utifrån sina behov, förutsättningar och erfarenheter 143
10.3 Behov av extra anpassningar eller särskilt stöd 145
10.4 Egenvård i fritidshemmet – när en elev är sjuk eller skadad 156
10.5 Personal måste anmäla till socialnämnden vid oro för en elev 159
10.6 Efter anmälan gör socialtjänsten en utredning 165
11. Övergång och samverkan 173
11.1 Många övergångar inom och mellan verksamhetsformer 173
11.2 Kontinuerlig samverkan med skola och fritidshem 175
11.3 Förbereda barn och vårdnadshavare inför övergången 177
11.4 Samverkan vid övergång kring elever i behov av särskilt stöd – för att undvika misslyckanden 179
12. Delat ansvar 181
12.1 Legitimerade lärare ska leda undervisningen 181
12.2 Annan personal ska främja elevens utveckling och lärande 188
12.3 Skyldighet att lämna utdrag ur belastningsregistret 190
12.4 Andelen outbildade ökar 192
12.5 Personalens kompetensutveckling – ett ansvar för huvudman och rektor 192
12.6 Pedagogisk insikt – krav på rektorer 195
12.7 Rektorn är chef och pedagogisk ledare 196
12.8 Skolchefen ska se till att författningarna följs 202
12.9 Huvudmannen har det yttersta ansvaret 203
12.10 Staten styr genom författningar, statsbidrag och myndigheter 207
13. Det systematiska kvalitetsarbetet 211
13.1 En metod för att förbättra kvaliteten och utveckla verksamheten 212
13.2 Planera, genomföra, följa upp, analysera, utveckla, planera … 213
13.3 Dokumentation av vad som behöver utvecklas, varför och hur 218
13.4 Kvalitet – när mål, krav och riktlinjer uppfylls 219
13.5 Olika aktörers medverkan i det systematiska kvalitetsarbetet 221
13.6 Huvudmannen måste åtgärda kvarstående brister 223
13.7 Klagomål – användbart underlag i kvalitetsarbetet 224
13.8 Exempel på systematiskt kvalitetsarbete – nulägesanalys 225
14. Offentlighet och sekretess 233
14.1 Huvudregel – allmänna handlingar är offentliga 233
14.2 Sekretess och tystnadsplikt innebär förbud att röja uppgifter 234
14.3 Sekretessförbehåll ”binder” utomstående vid tystnadsplikt 240
14.4 Samtycke kan bryta sekretess och tystnadsplikt 241
14.5 Meddelarfrihet − ett skydd för ”visselblåsare” 246
14.6 Tre typer av skyddade personuppgifter 247
15. Skydd för den personliga integriteten 253
16. Fristående fritidshem med enskild huvudman 261
16.1 Fristående fritidshem har samma uppdrag som kommunala 261
16.2 Enskild huvudman ska ha insikt, goda förutsättningar och vara lämplig 262
16.3 Grundbelopp och tilläggsbelopp från hemkommunen 267
17. Annan pedagogisk verksamhet 271
17.1 Pedagogisk omsorg i stället för fritidshem 271
17.2 Öppen fritidsverksamhet i stället för fritidshem 275
17.3 Omsorg på kvällar, nätter och helger – ingen rättighet i det enskilda fallet 281
17.4 Gemensamma krav på annan pedagogisk verksamhet 282
18. Tillsyn och kvalitetsgranskning 287
18.1 Skolinspektionen och kommunen granskar fritidshem 287
18.2 Återkommande granskningar visar att fritidshemmets potential inte nyttjas 295
Slutord 297
Bilaga. Lgr 11, del 1, 2 och 4 299
Sakregister 325
Information
- Författare:
- Helene Roslund
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144134000
- Utgivningsår:
- 2020
- Artikelnummer:
- 40449-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 330