Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Utbildning i migrationens tid

viljor, organisering och villkor för inkludering
Skickas följande arbetsdag

Utbildning i migrationens tid

viljor, organisering och villkor för inkludering

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

En av samtidens stora samhällsutmaningar handlar om att skapa förutsättningar för människors inkludering. I den här boken riktar vi uppmärksamhet mot utbildning och dess betydelse för inkludering av migranter i nutidens Sverige. I Utbildning i migrationens tid undersöks ett flertal utbildningssammanhang för unga vuxna och vuxna migranter. Baserat på berättelser från migranter, lärare och annan personal diskuteras verksamheternas organisering, villkor och pedagogik. Inte minst diskuteras mig...

En av samtidens stora samhällsutmaningar handlar om att skapa förutsättningar för människors inkludering. I den här boken riktar vi uppmärksamhet mot utbildning och dess betydelse för inkludering av migranter i nutidens Sverige. I Utbildning i migrationens tid undersöks ett flertal utbildningssammanhang för unga vuxna och vuxna migranter. Baserat på berättelser från migranter, lärare och annan personal diskuteras verksamheternas organisering, villkor och pedagogik. Inte minst diskuteras migranters strävan efter, och starka vilja till, inkludering. Utifrån sitt rika empiriska underlag bidrar boken till en djupare förståelse för vad inkludering innebär och dess villkor i såväl dagens som morgondagens Sverige. Boken vänder sig till både blivande och yrkesverksamma lärare samt studie- och yrkesvägledare, liksom andra med intresse för frågor om utbildning för och inkludering av migranter.

Författare 9

Prolog 11

 

Inledning: Utbildning i migrationens tid 17

Magnus Dahlstedt & Andreas Fejes

Kris, vilken kris? 17

Den svenska välfärdsmodellen 19

Utbildningssystemet som välfärdspolitiskt redskap 21

Sverige som invandringsland 23

Flyktingfrågan 2015 och därefter 26

Medlemskap i samhällets gemenskap 29

Bokens argument och bidrag 33

Empiriska utbildningssammanhang 34

Empiriskt material 37

Bokens innehåll 40

 

Språket som nyckel 43

Magnus Dahlstedt, Helena Colliander,
 Maria Rydell & Sabine Gruber

Metaforers kraft 45

Nyckelns metaforik 46

Språkkravens politik 47

Tre utbildningssammanhang för språkutbildning 49

Språkets förmodade krafter 50

Dörrar som öppnas 52

Villkor för att erövra nyckeln 59

Avslutning 66

 

Att vara mer än lärare 69

Sabine Gruber, Ronny Högberg & Sofia Nyström

Språkintroduktionen och dess elever 71

Lärarna och lärararbetet i språkintroduktionen 73

Lärarnas positioner 75

Avslutning 85

 

Sfi:s olika skepnader 89

Helena Colliander, Sofia Nordmark
 & Maria Rydell

Nationell styrning av sfi 91

Lokala variationer 93

Språkutbildning med inkludering som mål 96

Avslutning 110

 

Folkbildningens särart 113

Andreas Fejes, Robert Aman & Sofia Nyström

Folkbildning i Sverige 115

Skapandet av en myt 117

Myten om folkbildningens särart 118

Avslutning 128

 

Platsens betydelse 131

Andreas Fejes & Magnus Dahlstedt

Exkluderingens och inkluderingens mekanismer 132

Platsen inkluderar och exkluderar 134

Avslutning 142

 

Mobilisering av resurser 147

Nedžad Mešić, Magnus Dahlstedt, Andreas Fejes & Sofia Nyström

Folkbildningen och det civila samhället 148

Svenska från dag 1 149

Resursmobilisering genom kollektivt handlande 151

Sambandscentralen 154

Mobilisering av materiella resurser 157

Migrationsbakgrund som resurs 160

Socialt stöd mellan formella åtaganden och risker 164

Avslutning 167

 

 Att skapa en framtid 169

Magnus Dahlstedt & Andreas Fejes

Komvux som utbildningsinstitution 171

Anas berättelse 172

Juans berättelse 177

Janes berättelse 180

Avslutning 183

 

Folkhemmet 2.0 187

Magnus Dahlstedt & Andreas Fejes

Krisen i backspegeln 187

Förhandlingar och gränsdragningar 189

Viljor till inkludering 191

Det slutna folkhemmet 193

Att skapa nya hem 195

Referenser 199

Denna viktiga bok kan och bör läsas av alla med samhällsintresse och i synnerhet av lärare på olika nivåer inom vårt Utbildningsväsende.

Information

Redaktörer:
Andreas Fejes Magnus Dahlstedt
Kapitelförfattare:
Robert Aman Helena Colliander Sabine Gruber Ronny Högberg Nedzad Mesic Sofia Nordmark Sofia Nyström Maria Rydell
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144143255
Utgivningsår:
2021
Artikelnummer:
43681-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
214

Författare

Andreas Fejes

Andreas Fejes är verksam vid Linköpings universitet och innehar Sveriges enda professur i vuxenpedagogik. Hans forskning rör frågor om vuxenutbildn...

Magnus Dahlstedt

Magnus Dahlstedt är professor i socialt arbete vid Linköpings universitet. Hans forskning kretsar kring rätten till välfärd, med särskilt fokus på ...

Robert Aman

Robert Aman är doktorand i pedagogik med inriktning mot vuxnas lärande vid Linköpings universitet. Hans författarskap är inriktat mot postkoloniala...

Helena Colliander

Helena Colliander arbetar som universitetslektor i pedagogik med inriktning mot vuxnas lärande på Institutionen för beteendevetenskap och lärande v...

Sabine Gruber

Sabine Gruber är professor i socialt arbete vid Mittuniversitetet. Hennes forskning rör migration och välfärdsinstitutioners vardagliga praktik och...

Ronny Högberg

Ronny Högberg är universitetslektor i pedagogik vid Linköpings universitet. Hans forskning har tidigare handlat om elever på gymnasiets yrkesutbild...

Nedzad Mesic

Nedžad Mešić är filosofie doktor i etnicitet och migration och universitetslärare i samhälle och kultur i ett skolperspektiv vid Linköpings univers...

Sofia Nordmark

Sofia Nordmark är universitetslektor i sociologi vid Linköpings universitet. Hennes forskning handlar om organisering av sociala insatser för inklu...

Sofia Nyström

Sofia Nyström är docent i pedagogik och universitetslektor vid avdelningen för pedagogik och vuxnas lärande vid institutionen för beteendevetenskap...

Maria Rydell

Maria Rydell är biträdande lektor i svenska som andraspråk vid Stock­holms universitet. Hon forskar bland annat om flerspråkighet, interaktion oc...

 ;

En av samtidens stora samhällsutmaningar handlar om att skapa förutsättningar för människors inkludering. I den här boken riktar vi uppmärksamhet mot utbildning och dess betydelse för inkludering av migranter i nutidens Sverige. I Utbildning i migrationens tid undersöks ett flertal utbildningssammanhang för unga vuxna och vuxna migranter. Baserat på berättelser från migranter, lärare och annan personal diskuteras verksamheternas organisering, villkor och pedagogik. Inte minst diskuteras mig...

En av samtidens stora samhällsutmaningar handlar om att skapa förutsättningar för människors inkludering. I den här boken riktar vi uppmärksamhet mot utbildning och dess betydelse för inkludering av migranter i nutidens Sverige. I Utbildning i migrationens tid undersöks ett flertal utbildningssammanhang för unga vuxna och vuxna migranter. Baserat på berättelser från migranter, lärare och annan personal diskuteras verksamheternas organisering, villkor och pedagogik. Inte minst diskuteras migranters strävan efter, och starka vilja till, inkludering. Utifrån sitt rika empiriska underlag bidrar boken till en djupare förståelse för vad inkludering innebär och dess villkor i såväl dagens som morgondagens Sverige. Boken vänder sig till både blivande och yrkesverksamma lärare samt studie- och yrkesvägledare, liksom andra med intresse för frågor om utbildning för och inkludering av migranter.

Information

Redaktörer:
Andreas Fejes Magnus Dahlstedt
Kapitelförfattare:
Robert Aman Helena Colliander Sabine Gruber Ronny Högberg Nedzad Mesic Sofia Nordmark Sofia Nyström Maria Rydell
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144189550
Utgivningsår:
2021
Artikelnummer:
43681-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Andreas Fejes

Andreas Fejes är verksam vid Linköpings universitet och innehar Sveriges enda professur i vuxenpedagogik. Hans forskning rör frågor om vuxenutbildn...

Magnus Dahlstedt

Magnus Dahlstedt är professor i socialt arbete vid Linköpings universitet. Hans forskning kretsar kring rätten till välfärd, med särskilt fokus på ...

Robert Aman

Robert Aman är doktorand i pedagogik med inriktning mot vuxnas lärande vid Linköpings universitet. Hans författarskap är inriktat mot postkoloniala...

Helena Colliander

Helena Colliander arbetar som universitetslektor i pedagogik med inriktning mot vuxnas lärande på Institutionen för beteendevetenskap och lärande v...

Sabine Gruber

Sabine Gruber är professor i socialt arbete vid Mittuniversitetet. Hennes forskning rör migration och välfärdsinstitutioners vardagliga praktik och...

Ronny Högberg

Ronny Högberg är universitetslektor i pedagogik vid Linköpings universitet. Hans forskning har tidigare handlat om elever på gymnasiets yrkesutbild...

Nedzad Mesic

Nedžad Mešić är filosofie doktor i etnicitet och migration och universitetslärare i samhälle och kultur i ett skolperspektiv vid Linköpings univers...

Sofia Nordmark

Sofia Nordmark är universitetslektor i sociologi vid Linköpings universitet. Hennes forskning handlar om organisering av sociala insatser för inklu...

Sofia Nyström

Sofia Nyström är docent i pedagogik och universitetslektor vid avdelningen för pedagogik och vuxnas lärande vid institutionen för beteendevetenskap...

Maria Rydell

Maria Rydell är biträdande lektor i svenska som andraspråk vid Stock­holms universitet. Hon forskar bland annat om flerspråkighet, interaktion oc...

 ;