Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

En bra början

- mottagande och introduktion av nyanlända elever
Skickas följande arbetsdag

En bra början

Mottagande och introduktion av nyanlända elever

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Svenska skolor har tagit emot elever från många länder under flera decennier och har försökt att ordna mottagandet efter bästa förmåga. Numera finns emellertid mycket forskning som berör nyanlända elever och många användbara erfarenheter har under denna tid också gjorts i praktiken. I En bra början bidrar både teoretiker och praktiker med sina kunskaper och erfarenheter kring hur mottagande och introduktion av nyanlända elever kan göras på bästa sätt. Boken ger ett helhets­perspektiv, där spr...

Svenska skolor har tagit emot elever från många länder under flera decennier och har försökt att ordna mottagandet efter bästa förmåga. Numera finns emellertid mycket forskning som berör nyanlända elever och många användbara erfarenheter har under denna tid också gjorts i praktiken. I En bra början bidrar både teoretiker och praktiker med sina kunskaper och erfarenheter kring hur mottagande och introduktion av nyanlända elever kan göras på bästa sätt. Boken ger ett helhets­perspektiv, där språkliga, psykosociala, sociokulturella och hälsomässiga aspekter tas hänsyn till i mötet med eleverna. Skolan är den arena där alla dessa perspektiv möts och den bästa resursen för att göra nyanlända elevers start i det nya landet lyckosam. Under åren 2015 och 2016 skedde flera ändringar i förordningar och styrdokument som reglerar nyanlända elevers skolgång. Denna nya utgåva har därför uppdaterats med dessa ändringar och med flera aktuella erfarenheter och nya forskningsresultat. Boken riktar sig i första hand till lärarstudenter, lärarutbildare, lärare och skolledare samt till politiker och beslutsfattare. Även andra personer som i sitt arbete kommer i kontakt med nyanlända elever kommer att kunna ha nytta av innehållet i denna bok, liksom förstås en intresserad allmänhet.

    • 9
      Författarpresentation
    • 13
      Förord till den reviderade upplagan
    • 15
      Inledning
    • Jan Mellgren
      • 1
        17
        Perspektiv
        • Gilda Kästen-Ebeling
        • 17
          Nyanländ flykting
        • 18
          Den svenska utvandringen
        • 18
          Andra världskrigets flyktingar
        • 19
          Arbetskraftsinvandringen
        • 20
          Assimileringspolitiken
        • 21
          Invandrarpolitiken
        • 21
          Hemspråksreformen
        • 24
          ”Effektiviseringen” av hemspråksundervisningen
        • 25
          Hemspråket blir modersmål
        • 25
          Regeringens proposition Sverige, framtiden och mångfalden – från invandrarpolitik till integrationspolitik
        • 27
          En nationell strategi för utbildning av nyanlända elever
        • 28
          Allmänna råd för utbildning av nyanlända elever (SKOLFS 2009:15)
        • 29
          Skollag (2010:800) – En ny strategi för utbildning för nyanlända elever
        • 30
          Allmänna råd om utbildning av nyanlända elever (SKOLFS 2016:2)
        • 31
          Litteratur
      • 2
        33
        Nyanlända elever i Sverige
        • Inger Bergendorff
        • 39
          Att utveckla skolintroduktion för nyanlända elever
        • 41
          Skolintroduktion för nyanlända elever
        • 42
          Del 1: mottagande med kartläggning
        • 43
          Del 2: förberedelsegrupp
        • 45
          Del 3: övergång till reguljär klass
        • 47
          Syskonen Hussein kommer till Sverige
        • 51
          Litteratur
        • 52
          Förslag till fortsatt läsning
      • 3
        53
        Interkulturell pedagogik
        • Elisabeth Elmeroth
        • 53
          Globalisering – världen i Sverige
        • 54
          Turister och vagabonder
        • 54
          Transnationella identiteter
        • 55
          Normkritiska perspektiv
        • 56
          Sociala konstruktioner
        • 57
          Intersektionella perspektiv
        • 58
          Interkulturell pedagogik
        • 58
          Utmana rådande ordning
        • 59
          Postkolonial eller transnationell
        • 59
          Ett relationellt perspektiv
        • 60
          Litteratur
        • 60
          Förslag till fortsatt läsning
      • 4
        61
        Nyanlända elevers språkutveckling
        • Tore Otterup
        • 62
          Den svenska skolans mottagande av nyanlända elever
        • 62
          Mottagande och introduktion
        • 63
          Andraspråksinlärning och andraspråksutveckling
        • 71
          Modersmålsundervisning och undervisning på modersmålet
        • 74
          Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
        • 76
          Språkutveckling – en tidskrävande process
        • 77
          Litteratur
        • 79
          Förslag till fortsatt läsning
      • 5
        81
        ”Det är deras dröm – inte min!” Om en tonårings kamp i en mångkulturell miljö
        • Laid Bouakaz och Rehan Taha
        • 83
          Interkulturellt förhållningsätt – vad innebär det?
        • 86
          Synen på föräldraengagemanget
        • 89
          Föräldrarnas förväntningar
        • 91
          Synen på skolan och lärarnas förväntningar
        • 95
          Diskussion och konklusion
        • 97
          Litteratur
        • 98
          Förslag till fortsatt läsning
      • 6
        99
        Hälsans betydelse för nyanlända barn i skolan och skolans betydelse för nyanlända barns hälsa
        • Henry Ascher
        • 100
          Hur mår nyanlända barn?
        • 100
          Nyanlända barns erfarenheter
        • 100
          Före flykten
        • 101
          Under flykten
        • 102
          I Sverige
        • 103
          Vanliga traumasymtom
        • 104
          Traumasymtom i skolan
        • 107
          Skolans betydelse för nyanlända barns hälsa
        • 109
          Nyanlända barns egna tankar om hälsa och välbefinnande
        • 110
          Hur kan man arbeta med nyanlända barns hälsa och välbefinnande i skolan?
        • 110
          Stöd till barnet
        • 112
          Stöd till föräldrarna
        • 113
          Skolhälsovårdens roll
        • 114
          Barn som kräver särskild uppmärksamhet
        • 114
          Barn i behov av specialistinsatser
        • 115
          Barn i en papperslös situation
        • 117
          Barn med uppgivenhetssyndrom
        • 118
          Samverkan utanför skolan
        • 119
          Stöd till skolans arbete med nyanlända barn
        • 120
          Mänskliga rättigheter som arbetsredskap
        • 121
          Barn som får avvisningsbeslut
        • 122
          Att orka stå kvar
        • 123
          Till sist
        • 123
          Litteratur
      • 7
        125
        Den speciella situationen för ensamkommande barn i skolan
        • Live Stretmo och Charlotte Melander
        • 125
          Ensamkommande barn i ett globalt och historiskt ljus
        • 126
          Barnmigration – ett globalt fenomen
        • 127
          Ensamkommande barn – en definition
        • 128
          Internationell och svensk forskning om ensamkommande barn – med fokus på skolan
        • 129
          Ensamkommande barn i svensk debatt och kontext
        • 131
          Skolans möte med ensamkommande barn
        • 133
          Mående och trivsel – ensamkommande barn som en särskilt utsatt grupp elever
        • 136
          Heterogena barn med annorlunda erfarenheter
        • 140
          Stöd och hinder för ensamkommande barns lärande och utveckling
        • 148
          Avslutande diskussion
        • 150
          Litteratur
        • 152
          Förslag till fortsatt läsning
      • 8
        153
        Erfarenheter
        • Gilda Kästen-Ebeling
        • 154
          STOP-modellen – ”Stoppa den kaotiska processen!”
        • 156
          Skolmottagning Välkomsten i Göteborgs stad Gunnared
        • 160
          Projektet skolintroduktion på sent anlända elevers villkor, etapp 1: en modell för flerspråkig förberedelseklass
        • 162
          Skolintroduktion på sent anlända elevers villkor, etapp 2: Lärdomar från etapp 1 används i en traditionell förberedelseklass
        • 163
          Pedagogisk metod Välkommen till skolan!
        • 163
          Litteratur
        • 164
          Förslag till fortsatt läsning
      • 9
        165
        Barn i Väntan och Barn i Start – stödgrupper för flyktingbarn
        • Inger Unenge
        • 166
          Stödgruppens möjlighet
        • 168
          Metoden
        • 170
          Teoretiska ramar – känsla av sammanhang, socialt erkännande och tillit
        • 171
          KASAM
        • 173
          Socialt erkännande och tillit
        • 174
          Effekter av stödgrupper
        • 175
          Litteratur
        • 175
          Förslag till fortsatt läsning
      • 10
        177
        Att leka och rita – barns sätt att göra obegripliga erfarenheter hanterbara
        • Laila Lindberg
        • 178
          Bakgrund
        • 178
          Syftet med en lekpedagogisk insats
        • 179
          Metod och förhållningssätt
        • 183
          Litteratur
        • 183
          Förslag till fortsatt läsning
      • 11
        185
        Skolan, den bästa resursen
        • Gilda Kästen-Ebeling och Tore Otterup
        • 185
          Ett holistiskt perspektiv och ett interkulturellt förhållningssätt
        • 187
          Språk
        • 188
          Sociala nätverk
        • 190
          Socioemotionellt stöd
        • 191
          Litteratur
    • 193
      Person- och sakregister

En vederhäftig och angelägen bok med ett viktigt kunskapsinnehåll.

Information

Redaktörer:
Gilda Kästen-Ebeling Tore Otterup
Kapitelförfattare:
Henry Ascher Inger Bergendorff Laid Bouakaz Elisabeth Elmeroth Laila Lindberg Charlotte Melander Jan Mellgren Live Stretmo Rehan Taha Inger Unenge
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144123974
Utgivningsår:
2014
Revisionsår:
2018
Artikelnummer:
36455-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
195

Författare

Gilda Kästen-Ebeling

Gilda Kästen-Ebeling arbetar vid Göteborgs stads Center för skolutveckling med utveckling av mottagande och introduktion av nyanlända elever som up...

Tore Otterup

Tore Otterup är fil.dr och f.d. universitetslektor i svenska som andraspråk vid Institutionen för svenska språket vid Göteborgs universitet. Han ha...

Henry Ascher

Henry Ascher är professor i folkhälsovetenskap samt docent och överläkare i barnmedicin. Han arbetar vid Avdelningen för samhällsmedicin och folkhä...

Inger Bergendorff

Inger Bergendorff är gymnasieadjunkt och arbetar som utvecklingsledare i Växjö kommun där hon precis startat Landningsbana Växjö för nyanlända fami...

Laid Bouakaz

Laid Bouakaz är lektor och forskare i interkulturell pedagogik vid Malmö högskola. Som forskare, språklärare och f.d. rektor på en mångkulturell sk...

Elisabeth Elmeroth

Elisabeth Elmeroth är professor emerita i pedagogik vid Linnéuniversitetet. I sin forskning om etniska relationer i skola och samhälle har hon särs...

Laila Lindberg

Laila Lindberg, fil.kand. i pedagogik, har arbetat som specialpedagog och lekarbetspedagog. Hon har deltagit i utvecklingen av den lekarbetspedagog...

Charlotte Melander

Charlotte Melander är fil.dr i socialt arbete och lektor vid institutionen för socialt arbete vid Göteborgs universitet. Hennes tidigare forskning ...

Jan Mellgren

Jan Mellgren leder arbetet vid Center för skolutveckling i Göteborgs stad, vilket bl.a. har som uppdrag att stödja arbetet med nyanlända barn i sta...

Live Stretmo

Live Stretmo är verksam som doktorand i sociologi vid Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap och centrum för Europaforskning (CERGU) vid G...

Rehan Taha

Rehan Taha är fil.mag. i utbildningsvetenskap. Hon arbetar som lärare inom förskola och grundskolans tidigare år och är pedagogisk ansvarig på två ...

Inger Unenge

Inger Unenge är socionom och samtalsterapeut med utbildning från St. Lukas. Hon har många års erfarenhet av socialt arbete inom den idéburna sektor...

 ;

Svenska skolor har tagit emot elever från många länder under flera decennier och har försökt att ordna mottagandet efter bästa förmåga. Numera finns emellertid mycket forskning som berör nyanlända elever och många användbara erfarenheter har under denna tid också gjorts i praktiken. I En bra början bidrar både teoretiker och praktiker med sina kunskaper och erfarenheter kring hur mottagande och introduktion av nyanlända elever kan göras på bästa sätt. Boken ger ett helhetsperspektiv, där sp...

Svenska skolor har tagit emot elever från många länder under flera decennier och har försökt att ordna mottagandet efter bästa förmåga. Numera finns emellertid mycket forskning som berör nyanlända elever och många användbara erfarenheter har under denna tid också gjorts i praktiken. I En bra början bidrar både teoretiker och praktiker med sina kunskaper och erfarenheter kring hur mottagande och introduktion av nyanlända elever kan göras på bästa sätt. Boken ger ett helhetsperspektiv, där språkliga, psykosociala, sociokulturella och hälsomässiga aspekter tas hänsyn till i mötet med eleverna. Skolan är den arena där alla dessa perspektiv möts och den bästa resursen för att göra nyanlända elevers start i det nya landet lyckosam. Under åren 2015 och 2016 skedde flera ändringar i förordningar och styrdokument som reglerar nyanlända elevers skolgång. Denna nya utgåva har därför uppdaterats med dessa ändringar och med flera aktuella erfarenheter och nya forskningsresultat. Boken riktar sig i första hand till lärarstudenter, lärarutbildare, lärare och skolledare samt till politiker och beslutsfattare. Även andra personer som i sitt arbete kommer i kontakt med nyanlända elever kommer att kunna ha nytta av innehållet i denna bok, liksom förstås en intresserad allmänhet.

Information

Redaktörer:
Gilda Kästen-Ebeling Tore Otterup
Kapitelförfattare:
Henry Ascher Inger Bergendorff Laid Bouakaz Elisabeth Elmeroth Laila Lindberg Charlotte Melander Jan Mellgren Live Stretmo Rehan Taha Inger Unenge
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144174556
Utgivningsår:
2014
Revisionsår:
2018
Artikelnummer:
36455-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Gilda Kästen-Ebeling

Gilda Kästen-Ebeling arbetar vid Göteborgs stads Center för skolutveckling med utveckling av mottagande och introduktion av nyanlända elever som up...

Tore Otterup

Tore Otterup är fil.dr och f.d. universitetslektor i svenska som andraspråk vid Institutionen för svenska språket vid Göteborgs universitet. Han ha...

Henry Ascher

Henry Ascher är professor i folkhälsovetenskap samt docent och överläkare i barnmedicin. Han arbetar vid Avdelningen för samhällsmedicin och folkhä...

Inger Bergendorff

Inger Bergendorff är gymnasieadjunkt och arbetar som utvecklingsledare i Växjö kommun där hon precis startat Landningsbana Växjö för nyanlända fami...

Laid Bouakaz

Laid Bouakaz är lektor och forskare i interkulturell pedagogik vid Malmö högskola. Som forskare, språklärare och f.d. rektor på en mångkulturell sk...

Elisabeth Elmeroth

Elisabeth Elmeroth är professor emerita i pedagogik vid Linnéuniversitetet. I sin forskning om etniska relationer i skola och samhälle har hon särs...

Laila Lindberg

Laila Lindberg, fil.kand. i pedagogik, har arbetat som specialpedagog och lekarbetspedagog. Hon har deltagit i utvecklingen av den lekarbetspedagog...

Charlotte Melander

Charlotte Melander är fil.dr i socialt arbete och lektor vid institutionen för socialt arbete vid Göteborgs universitet. Hennes tidigare forskning ...

Jan Mellgren

Jan Mellgren leder arbetet vid Center för skolutveckling i Göteborgs stad, vilket bl.a. har som uppdrag att stödja arbetet med nyanlända barn i sta...

Live Stretmo

Live Stretmo är verksam som doktorand i sociologi vid Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap och centrum för Europaforskning (CERGU) vid G...

Rehan Taha

Rehan Taha är fil.mag. i utbildningsvetenskap. Hon arbetar som lärare inom förskola och grundskolans tidigare år och är pedagogisk ansvarig på två ...

Inger Unenge

Inger Unenge är socionom och samtalsterapeut med utbildning från St. Lukas. Hon har många års erfarenhet av socialt arbete inom den idéburna sektor...

 ;