Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Ren formativ bedömning

En ny bedömningspraktik
Skickas följande arbetsdag

Bedömning kan – kanske mer än något annat man gör som lärare – påverka elevernas kunskapsutveckling och motivation i skolan. Men denna påverkan är inte nödvändigtvis positiv. Bedömningen kan ge kraftigt negativa effekter för elevernas kunskapsutveckling och motivation, såväl som kraftigt positiva. Vilka effekterna blir, beror i stor utsträckning på hur man arbetar med bedömning, inte minst vad gäller relationen mellan formativ och summativ bedömning. Det som börjar bli alltmer tydligt, ju me...

Bedömning kan – kanske mer än något annat man gör som lärare – påverka elevernas kunskapsutveckling och motivation i skolan. Men denna påverkan är inte nödvändigtvis positiv. Bedömningen kan ge kraftigt negativa effekter för elevernas kunskapsutveckling och motivation, såväl som kraftigt positiva. Vilka effekterna blir, beror i stor utsträckning på hur man arbetar med bedömning, inte minst vad gäller relationen mellan formativ och summativ bedömning. Det som börjar bli alltmer tydligt, ju mer vi lär oss om formativ och summativ bedömning, är nämligen att de inte fungerar så väl ihop. En bedömningspraktik där man blandar formativ och summativ bedömning, tycks vara den som ger flest negativa effekter – samtidigt som det troligen är just en sådan bedömningspraktik, som är vanligast i skolan idag. I den här boken ges därför ett delvis nytt perspektiv på bedömning, vars viktigaste princip är att summativ och formativ bedömning hålls åtskilda i så hög grad som möjligt, så att den formativa bedömningen är ”ren formativ bedömning”. Boken riktar sig till lärare och lärarstuderande, samt till elever, föräldrar, skolledare och politiker.

      • 9
        Förord
      • 11
        Inledning
        • 16
          Bokens upplägg
      • 1
        19
        Formativ bedömning
        • 20
          En definition av formativ bedömning
        • 22
          Bedömning för lärande
        • 23
          Självreglerat lärande
        • 28
          Formativ återkoppling
        • 30
          Formativ återkoppling behöver vara användbar
        • 33
          Återkoppling på olika nivåer
        • 35
          Andra aspekter av återkoppling
        • 38
          Vad vill eleverna ha för slags återkoppling?
        • 40
          Återkopplingskontrakt
          • 43
            Utblick 1: Återkoppling inom toppidrotten
        • 48
          Återkoppling – men inte bara från läraren
        • 50
          Kamratrespons
          • 52
            Exempel på studier om kamratrespons
        • 56
          Självbedömning
          • 56
            Utblick 2: Självbedömning inom toppidrotten
          • 59
            Kopplingen mellan självbedömning och självreglerat lärande
        • 60
          Sammanfattning
      • 2
        63
        Kontinuerlig bedömning
        • 64
          Finns det en svensk bedömningskultur?
        • 67
          Vilka är problemen med kontinuerlig bedömning?
          • 68
            Att våga visa sig från den svaga sidan
        • 76
          Butlers bidrag
        • 84
          Lär man sig mer av kontinuerlig bedömning?
        • 90
          Vad säger eleverna/studenterna?
        • 93
          Är kontinuerlig bedömning enbart dåligt?
        • 98
          Sammanfattning
      • 3
        101
        Kan man lita på bedömningen?
        • 101
          Överensstämmelse mellan lärare
          • 105
            Kan samstämmigheten i bedömningen förbättras?
          • 108
            Analytisk eller holistisk bedömning?
          • 110
            Är bedömningskriterier till hjälp?
          • 111
            Bedömningsmatriser
          • 113
            Låg bedömaröverensstämmelse – ett svårlöst problem
        • 114
          Fusk
          • 117
            Morgondagens examenskandidat?
        • 122
          Sammanfattning
      • 4
        123
        Bedömningstraditioner och bedömningskulturer
        • 123
          En tävlingsregim
        • 126
          Jesuiternas skolor
          • 126
            Konkurrens
          • 129
            Betygen
          • 130
            Kvalitetskontroll
          • 131
            Arvet från jesuiterna i dag
        • 133
          Bedömningskulturer vid brittiska universitet
        • 140
          Examenstraditionerna sitter i väggarna
        • 143
          Sammanfattning
      • 5
        145
        Eleverna och bedömningen
        • 145
          Mål, undervisning och bedömning
        • 151
          Mål, bedömning och förutsägbarhet
        • 155
          Studenterna, undervisningen och bedömningen
        • 162
          Formativ bedömning i undervisningen
          • 162
            Matematik i grundlärarutbildningen
          • 166
            Introduktionskurs vid ingenjörsprogrammet
          • 169
            En studie om formativ bedömning i skolan
        • 170
          Formativ bedömning och lågpresterande elever
        • 172
          Sammanfattning
      • 6
        175
        En ny bedömningspraktik
        • 176
          Skiss av en bedömningspraktik
        • 179
          Portföljbedömning
          • 180
            Exempel på portföljbedömning
        • 186
          Portföljbedömning som alternativ till kontinuerlig bedömning
          • 1
            187
            Hålla isär formativ och summativ bedömning
          • 2
            188
            Stödja elevernas rättssäkerhet
          • 3
            189
            Stödja elevernas lärande
          • 4
            191
            Minska risken för fusk
          • 5
            191
            Förbereda för framtiden
          • 191
            Portföljbedömning som alternativ
        • 194
          Sammanfattning
      • 195
        Efterord
      • 199
        Ordlista
      • 201
        Referenser

Den inbjuder lärare, särskilt från årskurs sex och uppåt, och skolledare till reflektion över den egna praktiken utifrån internationella vetenskapliga studier. Den torde vara användbar och meningsfull just i kollegiala diskussioner kring varför och hur man gemensamt testar och återkopplar till eleverna på en skolenhet i och med att den bygger på studier kring bedömning.
Vill du veta mer?

Läs vår intervju med Per Lauvås.

Information

Författare:
Per Lauvås Anders Jönsson
Översättare:
Eva Trägårdh
Illustratör:
Arvid Ytreland
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144127798
Utgivningsår:
2019
Artikelnummer:
40019-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
216

Författare

Per Lauvås

Efter år vid Universitetet i Oslo och några år vid ett par högskolor nu mera pensionerad sedan medio 2009. Universitets- och högskolepedagogik var ...

Anders Jönsson

Anders Jönsson är professor i didaktik vid Högskolan Kristianstad. Han leder forskningsplattformen ”Lärande i samverkan”, som på olika sätt stödjer...

 ;