
Ren formativ bedömning
En ny bedömningspraktik
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 9Förord
- 11Inledning
- 16Bokens upplägg
- 119Formativ bedömning
- 20En definition av formativ bedömning
- 22Bedömning för lärande
- 23Självreglerat lärande
- 28Formativ återkoppling
- 30Formativ återkoppling behöver vara användbar
- 33Återkoppling på olika nivåer
- 35Andra aspekter av återkoppling
- 38Vad vill eleverna ha för slags återkoppling?
- 40Återkopplingskontrakt
- 43Utblick 1: Återkoppling inom toppidrotten
- 48Återkoppling – men inte bara från läraren
- 50Kamratrespons
- 52Exempel på studier om kamratrespons
- 56Självbedömning
- 56Utblick 2: Självbedömning inom toppidrotten
- 59Kopplingen mellan självbedömning och självreglerat lärande
- 60Sammanfattning
- 263Kontinuerlig bedömning
- 64Finns det en svensk bedömningskultur?
- 67Vilka är problemen med kontinuerlig bedömning?
- 68Att våga visa sig från den svaga sidan
- 76Butlers bidrag
- 84Lär man sig mer av kontinuerlig bedömning?
- 90Vad säger eleverna/studenterna?
- 93Är kontinuerlig bedömning enbart dåligt?
- 98Sammanfattning
- 3101Kan man lita på bedömningen?
- 101Överensstämmelse mellan lärare
- 105Kan samstämmigheten i bedömningen förbättras?
- 108Analytisk eller holistisk bedömning?
- 110Är bedömningskriterier till hjälp?
- 111Bedömningsmatriser
- 113Låg bedömaröverensstämmelse – ett svårlöst problem
- 114Fusk
- 117Morgondagens examenskandidat?
- 122Sammanfattning
- 4123Bedömningstraditioner och bedömningskulturer
- 123En tävlingsregim
- 126Jesuiternas skolor
- 126Konkurrens
- 129Betygen
- 130Kvalitetskontroll
- 131Arvet från jesuiterna i dag
- 133Bedömningskulturer vid brittiska universitet
- 140Examenstraditionerna sitter i väggarna
- 143Sammanfattning
- 5145Eleverna och bedömningen
- 145Mål, undervisning och bedömning
- 151Mål, bedömning och förutsägbarhet
- 155Studenterna, undervisningen och bedömningen
- 162Formativ bedömning i undervisningen
- 162Matematik i grundlärarutbildningen
- 166Introduktionskurs vid ingenjörsprogrammet
- 169En studie om formativ bedömning i skolan
- 170Formativ bedömning och lågpresterande elever
- 172Sammanfattning
- 6175En ny bedömningspraktik
- 176Skiss av en bedömningspraktik
- 179Portföljbedömning
- 180Exempel på portföljbedömning
- 186Portföljbedömning som alternativ till kontinuerlig bedömning
- 1187Hålla isär formativ och summativ bedömning
- 2188Stödja elevernas rättssäkerhet
- 3189Stödja elevernas lärande
- 4191Minska risken för fusk
- 5191Förbereda för framtiden
- 191Portföljbedömning som alternativ
- 194Sammanfattning
- 195Efterord
- 199Ordlista
- 201Referenser
Den inbjuder lärare, särskilt från årskurs sex och uppåt, och skolledare till reflektion över den egna praktiken utifrån internationella vetenskapliga studier. Den torde vara användbar och meningsfull just i kollegiala diskussioner kring varför och hur man gemensamt testar och återkopplar till eleverna på en skolenhet i och med att den bygger på studier kring bedömning.
Vill du veta mer?
Läs vår intervju med Per Lauvås.
Information
- Författare:
- Per Lauvås Anders Jönsson
- Översättare:
- Eva Trägårdh
- Illustratör:
- Arvid Ytreland
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144127798
- Utgivningsår:
- 2019
- Artikelnummer:
- 40019-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 216