Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Rekrytering och urval
- 13Författarpresentation
- 15Förord
- 19Inledning
- 123En översikt av rekryterings- och urvalsprocessen
- 23Rekryteringsprocessen
- 25Förhållningssätt och etik
- 26Principen om icke-diskriminering
- 26Principen om likabehandling
- 27Principen om transparens
- 27Principen om att bedöma utifrån relevanta faktorer
- 27Principen om ömsesidighet
- 28Etiska dilemman
- 29Designa din egen urvalsprocess
- 30Steg 1 Utarbeta kravprofil och bedömningsskala
- 30Steg 2 Välj urvalsmetoder
- 32Steg 3 Besluta om ordningsföljden för urvalsmetoderna
- 33Steg 4 Bestäm rollfördelningen
- 35Steg 5 Besluta om återkopplingen till kandidaterna
- 37Steg 6 Planera kommunikationen
- 38Vilka kompetenser bör rekryteraren själv ha?
- 241Vad är relevant att mäta och hur kan vi bedöma?
- 41Vad ska vi mäta?
- 41Kunskaper
- 42Kompetenser
- 44Personlighet
- 50Begåvning
- 52Motivation
- 55Urspårningstendenser
- 56Allmänt om vår förmåga att göra bedömningar
- 58Intervjuareffekter
- 61Hur kompenserar man för sin dåliga bedömningsförmåga?
- 61Reflekterad och oreflekterad magkänsla
- 62Om att vara objektiv
- 63Kan man bli bättre på att göra bedömningar?
- 63Magkänslan och domstolen
- 63Metoder för bedömning
- 64Holistisk eller mekanisk bedömning?
- 65Ja, nej eller glidande skala?
- 65Definiera bedömningsstegen
- 68Kalibrering av bedömare
- 69Bedömningsmatris
- 70Specifikt om bedömning av testresultat
- 373Befattningsbeskrivning, kravprofil och kompetensbibliotek
- 74Arbetsanalys
- 74Critical Incident Technique (CIT)
- 76Repertory Grid Technique (RGT)
- 77Befattningsbeskrivning
- 78Kravprofil
- 80Utbildning
- 80Kunskaper
- 80Erfarenheter
- 80Kompetenser
- 81Skilj på nödvändigt och önskvärt
- 81Vikta och rangordna
- 82Hur mycket tid bör läggas på att ta fram kravprofilen?
- 83Styrdokumenten ska vara tillgängliga för alla
- 83Kompetensbibliotek
- 485Psykometri – hur vet jag hur bra metoden är?
- 85Sanning och ödmjukhet
- 86Vad är korrelation?
- 86Korrelationskoefficient
- 86Vad är reliabilitet?
- 87Hur reliabel ska en metod vara?
- 87Vad är validitet?
- 87Kriterieproblemet
- 88Begreppsvaliditet
- 88Innehållsvaliditet
- 89Prediktiv validitet
- 89Ansiktsvaliditet
- 90Inkrementell validitet
- 90Metaanalys
- 93Hur hög validitet ska en metod ha?
- 93Effektstorlek
- 94Normgrupper
- 94Normalfördelning
- 95Percentiler
- 95Standardavvikelse
- 96Olika typer av tester
- 96Normativa tester
- 96Ipsativa tester
- 97En blandning av normativa och ipsativa tester
- 97Adaptiva tester
- 599Intervjuer
- 99Intervjuns dubbla funktion: marknadsföring och bedömning
- 100Olika typer av intervjuer
- 100Strukturerad intervju
- 101Semistrukturerad intervju
- 101Ostrukturerad intervju
- 102Innehållet i intervjun
- 103Den viktiga bedömningen
- 104Några specifika intervjutekniker
- 105Validitet
- 106För- och nackdelar med olika typer av intervjuer
- 108Vilken typ av intervju är lämpligast att använda?
- 108Etik
- 109Den kompetensbaserade intervjun i praktiken
- 109Jakten på tid
- 109”Kill your darlings”
- 110Utgå från kravprofilen
- 111Att bygga kompetensbaserade frågor
- 112CAR-metoden i praktiken
- 117Vem ska vara med vid intervjun?
- 119Förbered kandidaten
- 120Genomförande av intervjun
- 127Utvärdering av intervjun
- 128Vanliga misstag
- 130Det lönar sig att träna
- 6131Metoder för att kontrollera en kandidats bakgrund
- 131Cv-granskning
- 132Validitet för cv-granskning
- 133För- och nackdelar med cv-granskning
- 133Etik
- 134Arbetsprover
- 134När kan man använda arbetsprover?
- 134Validitet för arbetsprover
- 135För- och nackdelar med arbetsprover
- 135Etik
- 135Referenstagning
- 136Som man ropar får man svar
- 136När och av vem bör referenser tas?
- 136Vem bör man använda som referent?
- 138Vill referenten bli av med kandidaten?
- 138Förbered referenten och var transparent
- 139Referensguiden
- 139Genomförande av referenssamtalet
- 140Bedömningen
- 140Återkoppling till kandidaten
- 141Validitet för referenstagning
- 141För- och nackdelar med referenstagning
- 141Etik
- 142Betyg och intyg
- 142Validitet
- 143För- och nackdelar med betyg och intyg
- 143Etik
- 144Webbsökning
- 144För- och nackdelar med webbsökning
- 145Etik
- 145Bakgrundskontroller
- 147För- och nackdelar med bakgrundskontroller
- 147Etik
- 7149Arbetspsykologisk testning
- 150Informera och återkoppla
- 150För- och nackdelar samt etik kopplat till att använda tester
- 151Kunskapstester
- 151Situational Judgement Questionnaire (SJQ)
- 151Lämplighetstester
- 152Intressetester
- 152Tester av psykisk hälsa
- 152Motivationstester
- []153360°-tester
- 153Begåvnings- och färdighetstester
- 155Validitet och reliabilitet
- 155Fördelar med begåvningstester
- 155Nackdelar med begåvningstester
- 157Etik
- 159Personlighetstester
- 159Vilket personlighetstest ska jag välja?
- 160Kravprofilen som utgångspunkt
- 160Rätt eller fel svar?
- 161Validering och återkoppling av testresultat till kandidaten
- 162Återkoppling vid utveckling
- 162För- och nackdelar med personlighetstester
- 163Etik
- 164Screening på tester
- 164Varför först nu?
- 165När är det lämpligt att screena på tester?
- 165Praktiskt genomförande
- 166Validitet
- 167För- och nackdelar samt etik kopplat till screening
- 8169Övriga urvalsmetoder
- 169Självselektering
- 170Hur ärlig ska man vara?
- 170Självselektering vid ansökningsförfarandet
- 171För- och nackdelar samt etik kopplat till självselektering
- 171Provanställning
- 171Är provanställning en urvalsmetod?
- 172Validitet för provanställning
- 172För- och nackdelar samt etik kopplat till provanställning
- 173Simuleringsövningar
- 174Hur simuleringsövningar utformas
- 177Validitet för simuleringsövningar
- 177För- och nackdelar med simuleringsövningar
- 178Ta fram egna simuleringsövningar
- 180Assessment center
- 182Historisk utveckling av assessment center
- 183Assessment centret i praktiken
- 188Validitet och reliabilitet för assessment center
- 189Att använda delar av metodiken
- 189För- och nackdelar samt etik kopplat till assessment center
- 190Hur man kan använda organisationens värderingar
- 190Att använda vid information om tjänsten
- 191Att göra urval på värderingar
- 192Annorlunda urvalsmetoder
- 192Audition
- 193Speeddejting
- 194Gruppintervju
- 194Byta grejer med varandra
- 194Magkänslan
- 9195Trender och framtid
- 195Ökade krav på professionalism
- 196Tekniken påverkar våra rekryteringar
- 198Big Data
- 200Kandidatens integritet
- 201Rekryterarens roll i framtiden
- 10203Två praktiska exempel
- 203Rekrytering till Pharma Valleberga
- 204Steg 1 Utarbeta befattningsbeskrivning och kravprofil
- 204Steg 2 Val av urvalsmetoder och bedömningsskalor
- 205Steg 3 Tids- och kostnadsplan
- 205Steg 4 Besluta om och genomföra sökprocessen
- 205Steg 5 Cv-granskning
- 206Steg 6 Första bedömningsmötet
- 206Steg 7 Informationsmöte med de sökande
- 206Steg 8 Kompetensbaserad intervju
- 207Steg 9 Andra bedömningsmötet
- 207Steg 10 Tester
- 207Steg 11 Återkoppling av testresultaten
- 207Steg 12 Tredje bedömningsmötet
- 208Steg 13 Referenser
- 208Steg 14 Fjärde bedömningsmötet
- 208Steg 15 Erbjudande om anställning
- 208Rekrytering till LA Kommunikation
- 209Steg 1 Utarbeta kravprofil
- 209Steg 2 Val av urvalsmetoder och bedömningsmetod
- 209Steg 3 Besluta om och genomföra sökprocessen
- 209Steg 4 Cv-granskning
- 210Steg 5 Kompetensbaserad intervju
- 210Steg 6 Referenser
- 210Steg 7 Bedömningsmöte
- 210Steg 8 Erbjudande om anställning
- 211Appendix 1 Upphandlingar
- 211Upphandling av rekryteringskonsulter
- 211Dubbla lojaliteter
- 212Frågor att ställa sig inför upphandlingen
- 212Frågor att ställa till rekryteringskonsulter
- 214Upphandling av arbetspsykologiska tester
- 214Frågor att ställa sig själv inför upphandlingen
- 215Frågor att ställa till leverantörer
- 217Appendix 2 Certifieringar
- 217Certifiering av testanvändare
- 218Certifiering av enskilda tester
- 218ISO 10667
- 218Personcertifiering av rekryterare
- 219Appendix 3 Lagstiftning på rekryteringsområdet
- 219Diskrimineringslagen
- 220Personuppgiftslagen
- 221Överklaganden inom offentlig sektor
- 222Hantering av testresultat inom offentliga sektorn
- 223Appendix 4 Befattningsbeskrivning
- 227Appendix 5 Kravprofil
- 231Appendix 6 Välja urvalsmetoder
- 235Appendix 7 Tids- och kostnadsplan
- 239Appendix 8 Granskning av cv
- 241Appendix 9 Kallelse till intervju
- 243Appendix 10 Intervjuguide
- 247Bedömningsguide
- 247Kunskaper
- 248Erfarenheter
- 249Kompetenser
- 254Bedömning, intervjun
- 255Appendix 11 Simuleringsövning
- 255Vad ska bedömas under rollspelet?
- 256I
Bara att lyfta på hatten för en given kunskapsbok vid utbildning av personalvetare.
Denna bok är resultatet av en lyckad symbios mellan vetenskap och praktik. Tyngden i boken kommer från ett genomtänkt innehåll som täcker de väsentliga delarna i rekryteringsprocessen. […] Relevant kunskap som är ett måste för varje rekryterare.
Detta är en heltäckande uppslagsbok om rekrytering ...
Information
- Författare:
- Gunilla Andersson Nils Hallén Patrick Smith
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144107851
- Utgivningsår:
- 2016
- Artikelnummer:
- 38962-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 311