Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Rekrytering och urval

Teori och praktik
Skickas följande arbetsdag

Dagens rekryteringsarbete kräver strukturerade och forsknings­baserade metoder som förmår att motivera anställningsbeslut såväl internt som externt. Den här boken erbjuder en heltäckande intro­duktion till området rekrytering och urval. Bedömning, arbets­psyko­­l­ogisk testning, den kompetensbaserade intervjun, bakgrundskontroller och psykometri är några exempel på teman som tas upp och diskuteras på djupet. Boken är forskningsbaserad och erbjuder en översikt över relevant teori på området. L...

Dagens rekryteringsarbete kräver strukturerade och forsknings­baserade metoder som förmår att motivera anställningsbeslut såväl internt som externt. Den här boken erbjuder en heltäckande intro­duktion till området rekrytering och urval. Bedömning, arbets­psyko­­l­ogisk testning, den kompetensbaserade intervjun, bakgrundskontroller och psykometri är några exempel på teman som tas upp och diskuteras på djupet. Boken är forskningsbaserad och erbjuder en översikt över relevant teori på området. Läsaren ges även inblick i hur en rekrytering kan gå till i praktiken utifrån en beskrivning av två tänkta fallföretag. Med stöd av relevanta mallar och checklistor guidas läsaren här genom varje steg av urvalsprocessen, och på så vis begripliggörs bokens teoretiska avsnitt på djupet. Rekrytering och urval riktar sig till universitetsstuderande, företrädesvis på personalvetarutbildningar. Den kan även användas som ett praktiskt stöd och uppslagsverk av personer som arbetar med rekrytering, exempelvis som rekryteringskonsult, eller som specialist, strateg eller chef inom HR.

    • 13
      Författarpresentation
    • 15
      Förord
    • 19
      Inledning
      • 1
        23
        En översikt av rekryterings- och urvalsprocessen
        • 23
          Rekryteringsprocessen
        • 25
          Förhållningssätt och etik
        • 26
          Principen om icke-diskriminering
        • 26
          Principen om likabehandling
        • 27
          Principen om transparens
        • 27
          Principen om att bedöma utifrån relevanta faktorer
        • 27
          Principen om ömsesidighet
        • 28
          Etiska dilemman
        • 29
          Designa din egen urvalsprocess
        • 30
          Steg 1 Utarbeta kravprofil och bedömningsskala
        • 30
          Steg 2 Välj urvalsmetoder
        • 32
          Steg 3 Besluta om ordningsföljden för urvalsmetoderna
        • 33
          Steg 4 Bestäm rollfördelningen
        • 35
          Steg 5 Besluta om återkopplingen till kandidaterna
        • 37
          Steg 6 Planera kommunikationen
        • 38
          Vilka kompetenser bör rekryteraren själv ha?
      • 2
        41
        Vad är relevant att mäta och hur kan vi bedöma?
        • 41
          Vad ska vi mäta?
        • 41
          Kunskaper
        • 42
          Kompetenser
        • 44
          Personlighet
        • 50
          Begåvning
        • 52
          Motivation
        • 55
          Urspårningstendenser
        • 56
          Allmänt om vår förmåga att göra bedömningar
        • 58
          Intervjuareffekter
        • 61
          Hur kompenserar man för sin dåliga bedömningsförmåga?
        • 61
          Reflekterad och oreflekterad magkänsla
        • 62
          Om att vara objektiv
        • 63
          Kan man bli bättre på att göra bedömningar?
        • 63
          Magkänslan och domstolen
        • 63
          Metoder för bedömning
        • 64
          Holistisk eller mekanisk bedömning?
        • 65
          Ja, nej eller glidande skala?
        • 65
          Definiera bedömningsstegen
        • 68
          Kalibrering av bedömare
        • 69
          Bedömningsmatris
        • 70
          Specifikt om bedömning av testresultat
      • 3
        73
        Befattningsbeskrivning, kravprofil och kompetensbibliotek
        • 74
          Arbetsanalys
        • 74
          Critical Incident Technique (CIT)
        • 76
          Repertory Grid Technique (RGT)
        • 77
          Befattningsbeskrivning
        • 78
          Kravprofil
        • 80
          Utbildning
        • 80
          Kunskaper
        • 80
          Erfarenheter
        • 80
          Kompetenser
        • 81
          Skilj på nödvändigt och önskvärt
        • 81
          Vikta och rangordna
        • 82
          Hur mycket tid bör läggas på att ta fram kravprofilen?
        • 83
          Styrdokumenten ska vara tillgängliga för alla
        • 83
          Kompetensbibliotek
      • 4
        85
        Psykometri – hur vet jag hur bra metoden är?
        • 85
          Sanning och ödmjukhet
        • 86
          Vad är korrelation?
        • 86
          Korrelationskoefficient
        • 86
          Vad är reliabilitet?
        • 87
          Hur reliabel ska en metod vara?
        • 87
          Vad är validitet?
        • 87
          Kriterieproblemet
        • 88
          Begreppsvaliditet
        • 88
          Innehållsvaliditet
        • 89
          Prediktiv validitet
        • 89
          Ansiktsvaliditet
        • 90
          Inkrementell validitet
        • 90
          Metaanalys
        • 93
          Hur hög validitet ska en metod ha?
        • 93
          Effektstorlek
        • 94
          Normgrupper
        • 94
          Normalfördelning
        • 95
          Percentiler
        • 95
          Standardavvikelse
        • 96
          Olika typer av tester
        • 96
          Normativa tester
        • 96
          Ipsativa tester
        • 97
          En blandning av normativa och ipsativa tester
        • 97
          Adaptiva tester
      • 5
        99
        Intervjuer
        • 99
          Intervjuns dubbla funktion: marknadsföring och bedömning
        • 100
          Olika typer av intervjuer
        • 100
          Strukturerad intervju
        • 101
          Semistrukturerad intervju
        • 101
          Ostrukturerad intervju
        • 102
          Innehållet i intervjun
        • 103
          Den viktiga bedömningen
        • 104
          Några specifika intervjutekniker
        • 105
          Validitet
        • 106
          För- och nackdelar med olika typer av intervjuer
        • 108
          Vilken typ av intervju är lämpligast att använda?
        • 108
          Etik
        • 109
          Den kompetensbaserade intervjun i praktiken
        • 109
          Jakten på tid
        • 109
          ”Kill your darlings”
        • 110
          Utgå från kravprofilen
        • 111
          Att bygga kompetensbaserade frågor
        • 112
          CAR-metoden i praktiken
        • 117
          Vem ska vara med vid intervjun?
        • 119
          Förbered kandidaten
        • 120
          Genomförande av intervjun
        • 127
          Utvärdering av intervjun
        • 128
          Vanliga misstag
        • 130
          Det lönar sig att träna
      • 6
        131
        Metoder för att kontrollera en kandidats bakgrund
        • 131
          Cv-granskning
        • 132
          Validitet för cv-granskning
        • 133
          För- och nackdelar med cv-granskning
        • 133
          Etik
        • 134
          Arbetsprover
        • 134
          När kan man använda arbetsprover?
        • 134
          Validitet för arbetsprover
        • 135
          För- och nackdelar med arbetsprover
        • 135
          Etik
        • 135
          Referenstagning
        • 136
          Som man ropar får man svar
        • 136
          När och av vem bör referenser tas?
        • 136
          Vem bör man använda som referent?
        • 138
          Vill referenten bli av med kandidaten?
        • 138
          Förbered referenten och var transparent
        • 139
          Referensguiden
        • 139
          Genomförande av referenssamtalet
        • 140
          Bedömningen
        • 140
          Återkoppling till kandidaten
        • 141
          Validitet för referenstagning
        • 141
          För- och nackdelar med referenstagning
        • 141
          Etik
        • 142
          Betyg och intyg
        • 142
          Validitet
        • 143
          För- och nackdelar med betyg och intyg
        • 143
          Etik
        • 144
          Webbsökning
        • 144
          För- och nackdelar med webbsökning
        • 145
          Etik
        • 145
          Bakgrundskontroller
        • 147
          För- och nackdelar med bakgrundskontroller
        • 147
          Etik
      • 7
        149
        Arbetspsykologisk testning
        • 150
          Informera och återkoppla
        • 150
          För- och nackdelar samt etik kopplat till att använda tester
        • 151
          Kunskapstester
        • 151
          Situational Judgement Questionnaire (SJQ)
        • 151
          Lämplighetstester
        • 152
          Intressetester
        • 152
          Tester av psykisk hälsa
        • 152
          Motivationstester
        • []
          153
          360°-tester
        • 153
          Begåvnings- och färdighetstester
        • 155
          Validitet och reliabilitet
        • 155
          Fördelar med begåvningstester
        • 155
          Nackdelar med begåvningstester
        • 157
          Etik
        • 159
          Personlighetstester
        • 159
          Vilket personlighetstest ska jag välja?
        • 160
          Kravprofilen som utgångspunkt
        • 160
          Rätt eller fel svar?
        • 161
          Validering och återkoppling av testresultat till kandidaten
        • 162
          Återkoppling vid utveckling
        • 162
          För- och nackdelar med personlighetstester
        • 163
          Etik
        • 164
          Screening på tester
        • 164
          Varför först nu?
        • 165
          När är det lämpligt att screena på tester?
        • 165
          Praktiskt genomförande
        • 166
          Validitet
        • 167
          För- och nackdelar samt etik kopplat till screening
      • 8
        169
        Övriga urvalsmetoder
        • 169
          Självselektering
        • 170
          Hur ärlig ska man vara?
        • 170
          Självselektering vid ansökningsförfarandet
        • 171
          För- och nackdelar samt etik kopplat till självselektering
        • 171
          Provanställning
        • 171
          Är provanställning en urvalsmetod?
        • 172
          Validitet för provanställning
        • 172
          För- och nackdelar samt etik kopplat till provanställning
        • 173
          Simuleringsövningar
        • 174
          Hur simuleringsövningar utformas
        • 177
          Validitet för simuleringsövningar
        • 177
          För- och nackdelar med simuleringsövningar
        • 178
          Ta fram egna simuleringsövningar
        • 180
          Assessment center
        • 182
          Historisk utveckling av assessment center
        • 183
          Assessment centret i praktiken
        • 188
          Validitet och reliabilitet för assessment center
        • 189
          Att använda delar av metodiken
        • 189
          För- och nackdelar samt etik kopplat till assessment center
        • 190
          Hur man kan använda organisationens värderingar
        • 190
          Att använda vid information om tjänsten
        • 191
          Att göra urval på värderingar
        • 192
          Annorlunda urvalsmetoder
        • 192
          Audition
        • 193
          Speeddejting
        • 194
          Gruppintervju
        • 194
          Byta grejer med varandra
        • 194
          Magkänslan
      • 9
        195
        Trender och framtid
        • 195
          Ökade krav på professionalism
        • 196
          Tekniken påverkar våra rekryteringar
        • 198
          Big Data
        • 200
          Kandidatens integritet
        • 201
          Rekryterarens roll i framtiden
      • 10
        203
        Två praktiska exempel
        • 203
          Rekrytering till Pharma Valleberga
        • 204
          Steg 1 Utarbeta befattningsbeskrivning och kravprofil
        • 204
          Steg 2 Val av urvalsmetoder och bedömningsskalor
        • 205
          Steg 3 Tids- och kostnadsplan
        • 205
          Steg 4 Besluta om och genomföra sökprocessen
        • 205
          Steg 5 Cv-granskning
        • 206
          Steg 6 Första bedömningsmötet
        • 206
          Steg 7 Informationsmöte med de sökande
        • 206
          Steg 8 Kompetensbaserad intervju
        • 207
          Steg 9 Andra bedömningsmötet
        • 207
          Steg 10 Tester
        • 207
          Steg 11 Återkoppling av testresultaten
        • 207
          Steg 12 Tredje bedömningsmötet
        • 208
          Steg 13 Referenser
        • 208
          Steg 14 Fjärde bedömningsmötet
        • 208
          Steg 15 Erbjudande om anställning
        • 208
          Rekrytering till LA Kommunikation
        • 209
          Steg 1 Utarbeta kravprofil
        • 209
          Steg 2 Val av urvalsmetoder och bedömningsmetod
        • 209
          Steg 3 Besluta om och genomföra sökprocessen
        • 209
          Steg 4 Cv-granskning
        • 210
          Steg 5 Kompetensbaserad intervju
        • 210
          Steg 6 Referenser
        • 210
          Steg 7 Bedömningsmöte
        • 210
          Steg 8 Erbjudande om anställning
    • 211
      Appendix 1 Upphandlingar
        • 211
          Upphandling av rekryteringskonsulter
        • 211
          Dubbla lojaliteter
        • 212
          Frågor att ställa sig inför upphandlingen
        • 212
          Frågor att ställa till rekryteringskonsulter
        • 214
          Upphandling av arbetspsykologiska tester
        • 214
          Frågor att ställa sig själv inför upphandlingen
        • 215
          Frågor att ställa till leverantörer
    • 217
      Appendix 2 Certifieringar
        • 217
          Certifiering av testanvändare
        • 218
          Certifiering av enskilda tester
        • 218
          ISO 10667
        • 218
          Personcertifiering av rekryterare
    • 219
      Appendix 3 Lagstiftning på rekryteringsområdet
        • 219
          Diskrimineringslagen
        • 220
          Personuppgiftslagen
        • 221
          Överklaganden inom offentlig sektor
        • 222
          Hantering av testresultat inom offentliga sektorn
    • 223
      Appendix 4 Befattningsbeskrivning
    • 227
      Appendix 5 Kravprofil
    • 231
      Appendix 6 Välja urvalsmetoder
    • 235
      Appendix 7 Tids- och kostnadsplan
    • 239
      Appendix 8 Granskning av cv
    • 241
      Appendix 9 Kallelse till intervju
    • 243
      Appendix 10 Intervjuguide
        • 247
          Bedömningsguide
        • 247
          Kunskaper
        • 248
          Erfarenheter
        • 249
          Kompetenser
        • 254
          Bedömning, intervjun
    • 255
      Appendix 11 Simuleringsövning
        • 255
          Vad ska bedömas under rollspelet?
        • 256
          I

Bara att lyfta på hatten för en given kunskapsbok vid utbildning av personalvetare.

Denna bok är resultatet av en lyckad symbios mellan vetenskap och praktik. Tyngden i boken kommer från ett genomtänkt innehåll som täcker de väsentliga delarna i rekryteringsprocessen. […] Relevant kunskap som är ett måste för varje rekryterare.

Detta är en heltäckande uppslagsbok om rekrytering ...

Information

Författare:
Gunilla Andersson Nils Hallén Patrick Smith
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144107851
Utgivningsår:
2016
Artikelnummer:
38962-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
311

Författare

Gunilla Andersson

Gunilla Andersson är personalvetare med många års erfarenhet som rekryterare, HR-chef, utbildare och konsult.

Nils Hallén

Nils Hallén är organisationskonsult med anställning vid Psykologiska institutionen, Södertörns högskola. Han är främst praktiker med lång erfarenhe...

Patrick Smith

Patrick J. Smith är fil.dr och skrev sin avhandling om assessment center. Han har arbetat som personaldirektör och är i dag verksam som föreläsare ...

 ;