Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Kollektivt lärande

i arbetslivet
Skickas följande arbetsdag

Kollektivt lärande

- i arbetslivet

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Den här boken handlar om kollektivt lärande. Den är baserad på aktuell organisationspedagogisk forskning om vuxna människors lärande i arbetsliv och organisationer. Det övergripande syftet med boken är att den ska bidra till kunskap om kollektiva lärprocesser och därigenom också stimulera till praktiskt utvecklingsarbete för att främja kollektivt lärande. Varje kapitel behandlar något tema av betydelse för kollektivt lärande. Exempelvis diskuteras utveckling av kollektiv kompetens och kollekt...

Den här boken handlar om kollektivt lärande. Den är baserad på aktuell organisationspedagogisk forskning om vuxna människors lärande i arbetsliv och organisationer. Det övergripande syftet med boken är att den ska bidra till kunskap om kollektiva lärprocesser och därigenom också stimulera till praktiskt utvecklingsarbete för att främja kollektivt lärande. Varje kapitel behandlar något tema av betydelse för kollektivt lärande. Exempelvis diskuteras utveckling av kollektiv kompetens och kollektiva identiteter, olika slags förändringsprocesser samt hur ledarskapet påverkar det kollektiva lärandet. Denna andra upplaga av boken inrymmer ett nyskrivet kapitel om organisationspedagogiska begrepp samt uppdateringar och revideringar av övriga kapitel. De förändringar som har gjorts syftar till att ge ökad förståelse av kollektivt lärande och att stärka bokens användbarhet i utbildningar vid landets lärosäten. Boken är avsedd för universitets- och högskoleutbildningar med inriktning mot arbetsliv, lärande samt personal- och organisationsutveckling. Den vänder sig också till chefer på olika nivåer och i olika verksamheter och kan med fördel användas för praktiskt utvecklingsarbete i organisationer.

Förord till den andra upplagan 7

Författarpresentation 9

              
1  Inledning 11

Jon Ohlsson & Otto Granberg

Organisationspedagogik och kollektivt lärande 15

Referenser 18

              
2  Organisations­pedagogiska begrepp 19

Jon Ohlsson

Lärande genom erfarenhet 20

Anpassnings- och utvecklingsinriktat lärande 21

Reflektion och kritisk reflektion 22

Situerat lärande 24

Lärandeteorier med olika utgångspunkter 25

Kontextens betydelse 27

Det kollektiva lärandet 29

Referenser 31

              
3  Teamlärande 33

Jon Ohlsson

Team, teamlärande och organisatoriskt lärande 34

Teamlärande som utfall och process 38

Teamlärandets olika processer 39

Syntetiserade modeller 44

Teamlärande i organisationspedagogisk belysning 47

Vidare utmaningar 50

Det kollektiva lärandet 51

Referenser 51

              
4  Kollaborativt lärande hos professionella yrkesutövare 55

Otto Granberg

Kollaborativt lärande 57

Reflektion 60

Kommunikation 62

Dialogkompetens 63

Kollegialt lärande 65

Professionsbegreppet 68

Kollaborativt lärande – professionella yrkesutövare 71

Det kollektiva lärandet 87

Referenser 88

              
5  Formning av identiteter vid organisations­förändringar 91

Camilla Thunborg

Lärande av identiteter 93

Den studerade organisationsförändringen 98

Identifierade dilemman 100

Diskussion 108

Det kollektiva lärandet 112

Referenser 113

              
6  Kollektivt lärande på genus­vetenskaplig grund 115

Susanne Andersson

Reflektion över handling 119

Reflektion i grupp 122

Kritisk reflektion över handling 124

Ett tillämpat kritiskt genusperspektiv 126

Studie vid Universitetet 128

Forumspel – förtryckande situationer spelas upp 130

Det kollektiva lärandet 133

Referenser 134

              
7  Organisatoriska förutsättningar för kollektivt lärande 137

Pär Larsson

Lärande, kompetens och förändring 140

Hur erfarenheter och kompetens synliggörs 143

Att se varandra i handling 146

Hur organisationen framträder 151

Betydelsen av organisationsföreställningar 154

Diskussion 159

Det kollektiva lärandet 161

Referenser 162

              
8  Lärorienterat ledarskap som repertoar 167

Marianne Döös & Lena Wilhelmson

Bakgrund 168

Teoretiska utgångspunkter och begrepp 171

Metod 176

Kategorier av påverkanshandlingar 178

Samtalandets väg – direkta ingripanden 178

Likrikta och frigöra strukturer – indirekta ingripanden 180

Lärorienterat ledarskap som repertoar 187

Sammanfattande kommentar 188

Det kollektiva lärandet 190

Referenser 192

              
9  Det kollektiva lärandet 197

Otto Granberg & Jon Ohlsson

Diskussion 200

Person- och sakregister 205

Information

Redaktörer:
Otto Granberg Jon Ohlsson
Kapitelförfattare:
Susanne Andersson Marianne Döös Pär Larsson Camilla Thunborg Lena Wilhelmson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144140360
Utgivningsår:
2016
Revisionsår:
2021
Artikelnummer:
38794-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
208

Författare

Otto Granberg

Otto Granberg, fil.dr i pedagogik, disputerade i januari 1997 vid Stockholms universitet. Avhandlingen har titeln Lärande i organisationer, vilket ...

Jon Ohlsson

Jon Ohlsson, professor i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet. Forskar och undervisar om organisations...

Susanne Andersson

Susanne Andersson är forskare och universitetslektor i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet. Hennes forsk...

Marianne Döös

Marianne Döös är professor emeritus i pedagogik vid Stockholms universitet med inriktning på organisationspedagogik. Hennes forskningsintresse rör ...

Pär Larsson

Pär Larsson är leg. psykolog och fil.dr vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet. Han har under många år forskat om för...

Camilla Thunborg

Camilla Thunborg, fil.dr, docent och universitetslektor vid institutionen för pedagogik och didaktik, vid Stockholms universitet. Hennes forskning ...

Lena Wilhelmson

Lena Wilhelmson är organisationspedagog och forskare vid Stockholms universitet.

 ;

Den här boken handlar om kollektivt lärande. Den är baserad på aktuell organisationspedagogisk forskning om vuxna människors lärande i arbetsliv och organisationer. Det övergripande syftet med boken är att den ska bidra till kunskap om kollektiva lärprocesser och därigenom också stimulera till praktiskt utvecklingsarbete för att främja kollektivt lärande. Varje kapitel behandlar något tema av betydelse för kollektivt lärande. Exempelvis diskuteras utveckling av kollektiv kompetens och kollekt...

Den här boken handlar om kollektivt lärande. Den är baserad på aktuell organisationspedagogisk forskning om vuxna människors lärande i arbetsliv och organisationer. Det övergripande syftet med boken är att den ska bidra till kunskap om kollektiva lärprocesser och därigenom också stimulera till praktiskt utvecklingsarbete för att främja kollektivt lärande. Varje kapitel behandlar något tema av betydelse för kollektivt lärande. Exempelvis diskuteras utveckling av kollektiv kompetens och kollektiva identiteter, olika slags förändringsprocesser samt hur ledarskapet påverkar det kollektiva lärandet. Denna andra upplaga av boken inrymmer ett nyskrivet kapitel om organisationspedagogiska begrepp samt uppdateringar och revideringar av övriga kapitel. De förändringar som har gjorts syftar till att ge ökad förståelse av kollektivt lärande och att stärka bokens användbarhet i utbildningar vid landets lärosäten. Boken är avsedd för universitets- och högskoleutbildningar med inriktning mot arbetsliv, lärande samt personal- och organisationsutveckling. Den vänder sig också till chefer på olika nivåer och i olika verksamheter och kan med fördel användas för praktiskt utvecklingsarbete i organisationer.

Information

Redaktörer:
Otto Granberg Jon Ohlsson
Kapitelförfattare:
Susanne Andersson Marianne Döös Pär Larsson Camilla Thunborg Lena Wilhelmson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144183626
Utgivningsår:
2016
Revisionsår:
2021
Artikelnummer:
38794-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Otto Granberg

Otto Granberg, fil.dr i pedagogik, disputerade i januari 1997 vid Stockholms universitet. Avhandlingen har titeln Lärande i organisationer, vilket ...

Jon Ohlsson

Jon Ohlsson, professor i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet. Forskar och undervisar om organisations...

Susanne Andersson

Susanne Andersson är forskare och universitetslektor i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet. Hennes forsk...

Marianne Döös

Marianne Döös är professor emeritus i pedagogik vid Stockholms universitet med inriktning på organisationspedagogik. Hennes forskningsintresse rör ...

Pär Larsson

Pär Larsson är leg. psykolog och fil.dr vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet. Han har under många år forskat om för...

Camilla Thunborg

Camilla Thunborg, fil.dr, docent och universitetslektor vid institutionen för pedagogik och didaktik, vid Stockholms universitet. Hennes forskning ...

Lena Wilhelmson

Lena Wilhelmson är organisationspedagog och forskare vid Stockholms universitet.

 ;