Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Från lärandets loopar till lärande organisationer

Skickas följande arbetsdag

Från lärandets loopar till lärande organisationer

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Det erfarenhetsbaserade lärandet beskrivs ofta som en process: jag är med om någonting, jag reflekterar över detta, jag skapar begrepp och generaliserar samt prövar dessa begrepp i nya situationer. Det nya testet inleder en ny process. Lärande sker alltså i ständigt pågående looprörelser. Från lärandets loopar till lärande organisationer ger en överblick över teorier och forskning om erfarenhetsbaserat lärande på individ-, grupp- och organisationsnivå. Med utgångspunkt i klassiker som Jean P...

Det erfarenhetsbaserade lärandet beskrivs ofta som en process: jag är med om någonting, jag reflekterar över detta, jag skapar begrepp och generaliserar samt prövar dessa begrepp i nya situationer. Det nya testet inleder en ny process. Lärande sker alltså i ständigt pågående looprörelser. Från lärandets loopar till lärande organisationer ger en överblick över teorier och forskning om erfarenhetsbaserat lärande på individ-, grupp- och organisationsnivå. Med utgångspunkt i klassiker som Jean Piaget, John Dewey och Kurt Lewin beskrivs hur forskningen och teoribildningen om individuellt och kollektivt lärande i organisationer utvecklats. Historieskrivningen mynnar ut i de senaste rönen om lärande organisationer och organisatoriskt lärande. Här presenteras även den kritik som riktats mot föreställningen om den lärande organisationen. I denna kraftigt reviderade upplaga har ny teoribildning tillkommit. Den lärande organisationens pedagogiska grundidé diskuteras i relation till dagens sätt att styra och leda organisationer. Boken vänder sig till studenter inom pedagogik och personal- och arbetslivsprogram och kan med fördel användas för praktiskt utvecklingsarbete i organisationer.

Förord till den femte upplagan 9

Författarpresentation 11

 

1. Inledning     13

Kort bakgrund till den lärande organisationen     17

Några avgränsningar     19

Organisationspedagogik    20

 

2. Lärandets loopar     23

Jean Piaget (1896–1980)     26

Lärande    26

Relationen mellan individ och omgivning    27

Systemtänkande    29

John Dewey (1859–1952)     31

Deweys dialektiska process    31

Fyra nyckelbegrepp    32

”Static, cold-storage knowledge”    33

Kurt Lewin (1890–1947)     33

Fältteorin    34

Laboratoriemetoden    35

Looparnas ursprung: Ashby och Bateson?     36

Två feedbackloopar    38

Fyra lärandenivåer    40

Lärande – inte inlärning     40

 

3. Från individ till organisation     45

David Kolb     48

Kolbs definition av lärande    49

Personlig och social kunskap    53

Chris Argyris och Donald Schön     54

Theories-in-use    55

Single- och doubleloop    57

Motstånd mot förändring    58

Reflektionens betydelse    60

Reflekterande konversation med situationen    61

Reflektion i eller över handling    63

 

4. Den lärande organisationens framväxt     65

Systemtänkande    72

Det organisatoriska lärandet     80

Den tredje loopen    80

Tripleloop    81

Länken mellan individuellt och organisatoriskt lärande    83

Den organisatoriska lärcykeln    85

4 I-modellen    92

Den kunskapsskapande organisationen    94

Sociala perspektiv på organisatoriskt lärande     97

Sociokulturella verksamhetssystem    97

Tidig kritik mot den lärande organisationen     106

Utvecklingsinriktat–anpassningsinriktat lärande    107

Ledningen har makten    109

En begreppsmodell    111

 

5. Den lärande organisationen under 2000-talet     115

Lärande organisation och knowledge management i 
integration?     121

Praktikbaserat lärande – integration av teorier?     124

Hållbarhet och makt i den lärande organisationen     128

Maktfrågor    131

Lärande organisation som organisationspedagogisk utmaning     132

Kollektiv handlingsrationalitet    134

Motstånd som organisationspedagogiska utmaningar    135

Den lärande organisationen 2.0    137

 

6. Några reflektioner     139

Kartan och verkligheten     141

Struktur och innehåll    143

Konsensus och konflikt    144

Kontroll och autonomi    145

Den fortsatta forskningen     146

Begrepp och personer 149

Referenser 157

Personregister 165

Sakregister 167

 

Information

Författare:
Otto Granberg Jon Ohlsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144140346
Utgivningsår:
2000
Revisionsår:
2022
Artikelnummer:
7359-05
Upplaga:
Femte
Sidantal:
168

Författare

Otto Granberg

Otto Granberg, fil.dr i pedagogik, disputerade i januari 1997 vid Stockholms universitet. Avhandlingen har titeln Lärande i organisationer, vilket ...

Jon Ohlsson

Jon Ohlsson, professor i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet. Forskar och undervisar om organisations...

 ;

Det erfarenhetsbaserade lärandet beskrivs ofta som en process: jag är med om någonting, jag reflekterar över detta, jag skapar begrepp och generaliserar samt prövar dessa begrepp i nya situationer. Det nya testet inleder en ny process. Lärande sker alltså i ständigt pågående looprörelser. Från lärandets loopar till lärande organisationer ger en överblick över teorier och forskning om erfarenhetsbaserat lärande på individ-, grupp- och organisationsnivå. Med utgångspunkt i klassiker som Jean P...

Det erfarenhetsbaserade lärandet beskrivs ofta som en process: jag är med om någonting, jag reflekterar över detta, jag skapar begrepp och generaliserar samt prövar dessa begrepp i nya situationer. Det nya testet inleder en ny process. Lärande sker alltså i ständigt pågående looprörelser. Från lärandets loopar till lärande organisationer ger en överblick över teorier och forskning om erfarenhetsbaserat lärande på individ-, grupp- och organisationsnivå. Med utgångspunkt i klassiker som Jean Piaget, John Dewey och Kurt Lewin beskrivs hur forskningen och teoribildningen om individuellt och kollektivt lärande i organisationer utvecklats. Historieskrivningen mynnar ut i de senaste rönen om lärande organisationer och organisatoriskt lärande. Här presenteras även den kritik som riktats mot föreställningen om den lärande organisationen. I denna kraftigt reviderade upplaga har ny teoribildning tillkommit. Den lärande organisationens pedagogiska grundidé diskuteras i relation till dagens sätt att styra och leda organisationer. Boken vänder sig till studenter inom pedagogik och personal- och arbetslivsprogram och kan med fördel användas för praktiskt utvecklingsarbete i organisationer.

Information

Författare:
Otto Granberg Jon Ohlsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144183749
Utgivningsår:
2000
Revisionsår:
2022
Artikelnummer:
7359-SB05
Upplaga:
Femte

Författare

Otto Granberg

Otto Granberg, fil.dr i pedagogik, disputerade i januari 1997 vid Stockholms universitet. Avhandlingen har titeln Lärande i organisationer, vilket ...

Jon Ohlsson

Jon Ohlsson, professor i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet. Forskar och undervisar om organisations...

 ;