Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Teknikdidaktik

Skickas följande arbetsdag

I dagens teknikintensiva värld behöver varje enskild individ kunskaper i teknik. Genom att läraren i sin undervisning väver samman teori och praktik kan eleverna nå ett djupare lärande och få en helhetsförståelse för teknikens roll i samhället. Teknikämnet har varit obligatoriskt sedan 1982, men trots det har en stor del av grundskolans lärarkår lite, eller ingen, utbildning i teknik. Här får du som pedagog en mängd konkreta förslag och tips som kan bidra till att göra undervisningen intressa...

I dagens teknikintensiva värld behöver varje enskild individ kunskaper i teknik. Genom att läraren i sin undervisning väver samman teori och praktik kan eleverna nå ett djupare lärande och få en helhetsförståelse för teknikens roll i samhället. Teknikämnet har varit obligatoriskt sedan 1982, men trots det har en stor del av grundskolans lärarkår lite, eller ingen, utbildning i teknik. Här får du som pedagog en mängd konkreta förslag och tips som kan bidra till att göra undervisningen intressant. Bokens olika kapitel går att använda som inspiration för spännande teknikprojekt. Genom att stimulera elevernas kreativitet – och anamma ett entreprenöriellt förhållningssätt – gör man dem rustade att möta en föränderlig arbetsmarknad och en utmanande framtid. Hur bedömer man elevers tekniska kunskaper? Varför har teknik länge setts som ett ”manligt” ämne? Hur har teknikämnet varit formulerat i den svenska skolans styrdokument genom åren? Dessa och många andra frågor besvarar Veronica Bjurulf i denna bok. Med utgångspunkt i Lgr11 tar författaren med läsaren på en inspirerande resa genom teknikens fantastiska värld. Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.

      • 11
        Författarens tack
      • 12
        Inledning
      • 15
        Disposition
      • 17
         1 Teknik som begrepp och skolämne
        • 17
          Begreppen teknik och tekniska system
        • 21
          Artefakt
        • 24
          Teknisk bildning
        • 25
          Teknisk kunskap
        • 30
          Teknik som skolämne
      • 33
         2 Teknik i Lgr11
        • 33
          Varför teknik som skolämne?
        • 35
          Vad ska man undervisa om i teknik?
        • 38
          Teknikutvecklingsarbetets olika faser
        • 42
          Identifiering av behov
        • 44
          Undersökning
        • 45
          Förslag till lösningar
        • 45
          Konstruktion och utprövning
        • 47
          Visioner
        • 48
          Hur ska teknikundervisningen bedrivas?
        • 50
          Lärarens utbildning
        • 51
          Undervisningslokalerna
        • 54
          Elevgruppens storlek
      • 57
         3 Entreprenöriellt förhållningssätt
        • 57
          Entreprenöriellt förhållningssätt i skolan
        • 59
          Vem kan kalla sig entreprenör
        • 60
          Uppfinnare och innovatör
        • 61
          Entreprenöriellt lärande
      • 67
         4 Teknikundervisning och genus
        • 67
          Genusperspektiv
        • 69
          Skolans utveckling i Sverige med fokus på genus och teknik
        • 72
          Genusperspektivet i teknikundervisningen
      • 77
         5 Bedömning
        • 77
          Bedömning genom tiderna
        • 80
          Bedömning i teknik
        • 81
          Bedömning av elevers skapande arbete i teknik
        • 83
          Formativ bedömning
        • 88
          Betygssystemet i svensk grundskola
      • 93
         6 Sociala medier i teknikundervisningen
        • 93
          Lärares kompetens
        • 97
          Integritet och värdering av information
        • 101
          Medier för kommunikation och presentation
        • 110
          Upphovsrätt och plagiat
        • 111
          Källhänvisning
        • 111
          Publicering och kommunikation i klassrummet
        • 112
          Publicering och kommunikation utanför klassrummet
      • 115
         7 Teknik och hållbar utveckling
        • 115
          En global angelägenhet
        • 118
          Hållbar utveckling
        • 122
          Medvetna val
        • 126
          Förnyelsebara energikällor
        • 130
          Elektricitetsslukande artefakter
        • 132
          Internationella undervisningsexempel
        • 133
          Grön teknik
        • 133
          Energiomvandling
        • 134
          Undersökning av alternativa energikällor
        • 134
          Sammanfattning av internationella undervisningsexempel
        • 135
          Undervisningsexemplet Det nya landet
        • 135
          Uppdraget
        • 137
          Råd med ministrar och ledamöter
        • 138
          Meddelanden
      • 143
         8 Vardagens teknik i undervisningen
        • 143
          Älskade, hatade förpackningar
        • 144
          Pappersindustrin och papperstillverkning
        • 146
          Från papper till förpackningar till förpackningskonsument
        • 150
          Det rör sig med hjälp av tekniska lösningar
        • 152
          De enkla maskinerna
        • 156
          Fantastiska byggnadsverk och byggnadstekniker
        • 160
          Undervisningsexemplet Med utgångspunkt i förpackningar
        • 165
          Undervisningsexemplet Lekparken och nöjesfältet
      • 169
         9 Arbetslivet – en lärandemiljö i teknik
        • 169
          Undervisningsexemplet Teknikprojekt med studiebesök i arbetslivet
      • 181
        10 Fortsatta studier
        • 181
          Yrkesutbildningens svenska historia
        • 183
          Holistiskt lärande
        • 187
          Lärande i skola och arbetsliv
        • 190
          Deweys utbildningsfilosofi relaterad till yrkesprogrammen
        • 194
          Lärlingsförsöket
        • 196
          Rörmokare och industriarbetares berättelser
        • 202
          Elevens möjligheter till lärande i ett dubbelt utbildningssystem
        • 205
          Diskussion av de två delstudierna i forskningsprojektet
      • 209
        Sammanfattning
      • 211
        Referenser
      • 222
        Register

Information

Författare:
Veronica Bjurulf
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144100791
Utgivningsår:
2011
Revisionsår:
2013
Artikelnummer:
38126-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
224

Författare

Veronica Bjurulf

Veronica Bjurulf är född och uppvuxen i Karlskoga, där hennes pappa var en förebild inom teknik och stimulerade hennes eget intresse för detta områ...

 ;