
Teknikdidaktik
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 11Författarens tack
- 12Inledning
- 15Disposition
- 171 Teknik som begrepp och skolämne
- 17Begreppen teknik och tekniska system
- 21Artefakt
- 24Teknisk bildning
- 25Teknisk kunskap
- 30Teknik som skolämne
- 332 Teknik i Lgr11
- 33Varför teknik som skolämne?
- 35Vad ska man undervisa om i teknik?
- 38Teknikutvecklingsarbetets olika faser
- 42Identifiering av behov
- 44Undersökning
- 45Förslag till lösningar
- 45Konstruktion och utprövning
- 47Visioner
- 48Hur ska teknikundervisningen bedrivas?
- 50Lärarens utbildning
- 51Undervisningslokalerna
- 54Elevgruppens storlek
- 573 Entreprenöriellt förhållningssätt
- 57Entreprenöriellt förhållningssätt i skolan
- 59Vem kan kalla sig entreprenör
- 60Uppfinnare och innovatör
- 61Entreprenöriellt lärande
- 674 Teknikundervisning och genus
- 67Genusperspektiv
- 69Skolans utveckling i Sverige med fokus på genus och teknik
- 72Genusperspektivet i teknikundervisningen
- 775 Bedömning
- 77Bedömning genom tiderna
- 80Bedömning i teknik
- 81Bedömning av elevers skapande arbete i teknik
- 83Formativ bedömning
- 88Betygssystemet i svensk grundskola
- 936 Sociala medier i teknikundervisningen
- 93Lärares kompetens
- 97Integritet och värdering av information
- 101Medier för kommunikation och presentation
- 110Upphovsrätt och plagiat
- 111Källhänvisning
- 111Publicering och kommunikation i klassrummet
- 112Publicering och kommunikation utanför klassrummet
- 1157 Teknik och hållbar utveckling
- 115En global angelägenhet
- 118Hållbar utveckling
- 122Medvetna val
- 126Förnyelsebara energikällor
- 130Elektricitetsslukande artefakter
- 132Internationella undervisningsexempel
- 133Grön teknik
- 133Energiomvandling
- 134Undersökning av alternativa energikällor
- 134Sammanfattning av internationella undervisningsexempel
- 135Undervisningsexemplet Det nya landet
- 135Uppdraget
- 137Råd med ministrar och ledamöter
- 138Meddelanden
- 1438 Vardagens teknik i undervisningen
- 143Älskade, hatade förpackningar
- 144Pappersindustrin och papperstillverkning
- 146Från papper till förpackningar till förpackningskonsument
- 150Det rör sig med hjälp av tekniska lösningar
- 152De enkla maskinerna
- 156Fantastiska byggnadsverk och byggnadstekniker
- 160Undervisningsexemplet Med utgångspunkt i förpackningar
- 165Undervisningsexemplet Lekparken och nöjesfältet
- 1699 Arbetslivet – en lärandemiljö i teknik
- 169Undervisningsexemplet Teknikprojekt med studiebesök i arbetslivet
- 18110 Fortsatta studier
- 181Yrkesutbildningens svenska historia
- 183Holistiskt lärande
- 187Lärande i skola och arbetsliv
- 190Deweys utbildningsfilosofi relaterad till yrkesprogrammen
- 194Lärlingsförsöket
- 196Rörmokare och industriarbetares berättelser
- 202Elevens möjligheter till lärande i ett dubbelt utbildningssystem
- 205Diskussion av de två delstudierna i forskningsprojektet
- 209Sammanfattning
- 211Referenser
- 222Register
Information
- Författare:
- Veronica Bjurulf
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144100791
- Utgivningsår:
- 2011
- Revisionsår:
- 2013
- Artikelnummer:
- 38126-02
- Upplaga:
- Andra
- Sidantal:
- 224