Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Med matematiska förmågor som kompass

Skickas följande arbetsdag

Med matematiska förmågor som kompass

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Den röda tråden i Med matematiska förmågor som kompass, är att vi ska upptäcka vilka möjligheter det finns att utforma undervisning där vi ger eleverna möjligheter att utveckla sina matematiska förmågor. Boken presenterar de matematiska förmågorna utifrån aktuell forskning och lyfter fram dem med en nära koppling till matematiska delområden och individuella elevresultat. Innehållet belyser även utvärderingens roll och betydelse för elevernas kunskapsutveckling. Läsaren får ta del av hur vi ...

Den röda tråden i Med matematiska förmågor som kompass, är att vi ska upptäcka vilka möjligheter det finns att utforma undervisning där vi ger eleverna möjligheter att utveckla sina matematiska förmågor. Boken presenterar de matematiska förmågorna utifrån aktuell forskning och lyfter fram dem med en nära koppling till matematiska delområden och individuella elevresultat. Innehållet belyser även utvärderingens roll och betydelse för elevernas kunskapsutveckling. Läsaren får ta del av hur vi med stöd i laborativt arbete och gemen­samma diskussioner hjälper eleverna att utveckla sin begreppsförmåga och för­måga att kommunicera matematik. Genom medvetna aktiviteter kan vi stödja eleverna att också utveckla en säker räkneförmåga, förmåga att lösa problem samt förmåga att föra ett matematiskt resone­mang. De mate­matiska förmågorna är sammanvävda till ett nätverk, som blir synligt, när det kopplas till ett matematiskt innehåll. I boken presenteras förmågorna inte endast som en vision utan som en vägvisare, en kompass, när vi utformar vår undervisning. Med matematiska förmågor som kompass är en bok i ­matematikdidaktik som vänder sig till lärare, lärarutbildare, studerande och övriga med ­intresse för att utveckla skolmatematiken i grundskolans årskurser F–6.

      • 7
        Förord
      • 11
        KAPITEL 1 Matematikämnets didaktiska diskurs
        • 12
          Matematik som tankeverktyg
        • 13
          Matematik som redskap för att beskriva omvärlden
        • 14
          Matematikämnets särart
        • 15
          Elevers kunskapsutveckling i matematik
        • 18
          Matematiska förmågor som styrinstrument
        • 18
          Kompetenser i matematik
        • 20
          Matematiskt kunnande
        • 21
          Matematiska förmågor i Lgr 11
        • 22
          Didaktiska reflektioner
      • 25
        KAPITEL 2 Begreppsförmågan
        • 25
          Representationsformer för begrepp
        • 29
          Konkret och abstrakt tänkande
        • 30
          Matematiska laborationer som klassrumsaktivitet
        • 35
          Konkret material
        • 40
          Didaktiska reflektioner
      • 43
        KAPITEL 3 Kommunikationsförmågan
        • 44
          Matematiska samtal
        • 45
          Matematisk terminologi
        • 47
          Skriftlig kommunikation och matematiska symboler
        • 51
          Övriga matematiska uttrycksformer
        • 55
          Didaktiska reflektioner
      • 57
        KAPITEL 4 Att utveckla elevers taluppfattning
        • 58
          Äldre talsystem
        • 63
          Tiosystemet
        • 64
          Antalsräkning, räkneord och talföljder
        • 67
          Sifferskrivning och talmodeller
        • 77
          Positionssystemet
        • 81
          Positionskort
        • 81
          Stora tal
        • 82
          Rationella tal
        • 83
          Tal i bråkform
        • 85
          Del av helhet
        • 89
          Del av antal
        • 90
          Bråk på tallinjen
        • 91
          Decimaltal
        • 94
          Decimaltal i positionstabell
        • 95
          Procent
        • 99
          Talens avrundning och uppskattning
        • 103
          Didaktiska reflektioner
      • 105
        KAPITEL 5 Räkneförmågan med naturliga tal
        • 108
          Barns tidiga räkneförmåga
        • 111
          Addition och subtraktion
        • 122
          Multiplikation och division
        • 123
          Multiplikation
        • 129
          Division
        • 134
          Didaktiska reflektioner
      • 137
        KAPITEL 6 Räkneförmågan med rationella tal
        • 137
          Addition och subtraktion med tal i bråkform
        • 140
          Multiplikation och division med tal i bråkform
        • 140
          Multiplikation
        • 143
          Division
        • 148
          Addition och subtraktion med decimaltal
        • 148
          Addition och subtraktion
        • 153
          Multiplikation och division med tal i decimalform
        • 156
          Division
        • 158
          Didaktiska reflektioner
      • 161
        KAPITEL 7 Problemlösningsförmågan
        • 162
          Matematiska problem
        • 163
          Rika problem
        • 164
          Temainriktad problemlösning
        • 164
          Öppna problem
        • 167
          Problemlösningens villkor
        • 167
          Kunskaper i matematik och deras användning
        • 168
          Kontroll
        • 168
          Uppfattning av matematik
        • 169
          Affekter
        • 169
          Socio-kulturella sammanhang
        • 169
          Att undervisa i problemlösning
        • 173
          Att medvetandegöra problemlösningsstrategier
        • 180
          Aktiviteter med problemlösning
        • 180
          Att klassificera och jämföra föremål och tal
        • 182
          Aritmetiska problem
        • 183
          Geometriska problem
        • 185
          Problemlösning i grupp
        • 187
          Att lösa textuppgifter
        • 193
          Didaktiska reflektioner
      • 195
        KAPITEL 8 Resonemangsförmågan
        • 195
          Olikheter i elevers resonemangs­förmåga
        • 198
          Att utveckla elevers resonemangs­förmåga
        • 199
          Räknestrategier
        • 200
          Jämföra tal
        • 200
          Jämföra mätningar
        • 201
          Argumentera för val av lösning
        • 203
          Didaktiska reflektioner
      • 205
        KAPITEL 9 Utvärdering
        • 208
          Mot en formativ utvärdering
        • 209
          Utvärdering som process i lärandet
        • 211
          Skriftlig formativ utvärdering
        • 212
          Elevernas självvärdering
        • 213
          Formulär för självvärdering
        • 214
          Självvärdering med öppna frågor och svar
        • 214
          Självvärdering av ett matematiskt innehåll
        • 215
          Självvärdering genom loggbok
        • 216
          Portfolioutvärdering
        • 217
          Summativ utvärdering
        • 217
          Planering av summativa prov
        • 219
          Provets genomförande
        • 220
          Kunskapskrav, bedömning och betyg enligt Lgr 11
        • 221
          Bedömning av olika förmågor i åk 6
        • 228
          Didaktiska reflektioner
      • 231
        KAPITEL 10 Att utveckla elevers förståelse för matematik
        • 231
          Att värdera matematik
        • 232
          Lärares förhållningssätt till lärande i matematik
        • 233
          Lärarens kunskaper i matematik
        • 235
          Pedagogisk kunskap
        • 237
          Att utveckla elevernas tilltro till sitt lärande
        • 241
          Didaktiska reflektioner
      • 243
        Litteraturförteckning
      • 249
        Sakregister

Information

Författare:
Lisen Häggblom
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144084381
Utgivningsår:
2013
Artikelnummer:
37142-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
252

Författare

Lisen Häggblom

Lisen Häggblom är ped.dr och har forskat i barns kunskapsutveckling i ­matematik. Hon har lång erfarenhet av lärarutbildning och lärarfortbildning,...

 ;

Den röda tråden i Med matematiska förmågor som kompass, är att vi ska upptäcka vilka möjligheter det finns att utforma undervisning där vi ger eleverna möjligheter att utveckla sina matematiska förmågor. Boken presenterar de matematiska förmågorna utifrån aktuell forskning och lyfter fram dem med en nära koppling till matematiska delområden och individuella elevresultat. Innehållet belyser även utvärderingens roll och betydelse för elevernas kunskapsutveckling. Läsaren får ta del av hur vi ...

Den röda tråden i Med matematiska förmågor som kompass, är att vi ska upptäcka vilka möjligheter det finns att utforma undervisning där vi ger eleverna möjligheter att utveckla sina matematiska förmågor. Boken presenterar de matematiska förmågorna utifrån aktuell forskning och lyfter fram dem med en nära koppling till matematiska delområden och individuella elevresultat. Innehållet belyser även utvärderingens roll och betydelse för elevernas kunskapsutveckling. Läsaren får ta del av hur vi med stöd i laborativt arbete och gemensamma diskussioner hjälper eleverna att utveckla sin begreppsförmåga och förmåga att kommunicera matematik. Genom medvetna aktiviteter kan vi stödja eleverna att också utveckla en säker räkneförmåga, förmåga att lösa problem samt förmåga att föra ett matematiskt resonemang. De matematiska förmågorna är sammanvävda till ett nätverk, som blir synligt, när det kopplas till ett matematiskt innehåll. I boken presenteras förmågorna inte endast som en vision utan som en vägvisare, en kompass, när vi utformar vår undervisning. Med matematiska förmågor som kompass är en bok i matematikdidaktik som vänder sig till lärare, lärarutbildare, studerande och övriga med intresse för att utveckla skolmatematiken i grundskolans årskurser F-6.

Information

Författare:
Lisen Häggblom
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144174266
Utgivningsår:
2013
Artikelnummer:
37142-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Lisen Häggblom

Lisen Häggblom är ped.dr och har forskat i barns kunskapsutveckling i ­matematik. Hon har lång erfarenhet av lärarutbildning och lärarfortbildning,...

 ;