
Lärare lär av läromedel

Lärare lär av läromedel
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Inledning 7
Del I
Läromedelsanvändning och matematikundervisning: en forskningsöversikt
1 Läromedel i matematikundervisning 13
1.1 Läromedels betydelse och status 13
1.2 Vad är ett läromedel? 15
1.3 Forskning om läromedelsanvändning 16
1.4 Sammanfattning 19
Uppgifter 21
2 Matematikundervisning karakteriserad som kulturell aktivitet 23
2.1 Svensk respektive framgångsrik matematikundervisning 24
2.2 Undervisning som kulturell aktivitet 27
2.3 Lärarpedagogiska läromedel som verktyg för förändring 29
2.4 Sammanfattning 30
Uppgifter 31
Del II
Kunskapsutveckling genom lärarpedagogiska lärarhandledningar
3 Designprinciper för lärarpedagogiska lärarhandledningar 35
3.1 Tala ||till|| eller tala ||genom|| läraren 35
3.2 Forskningsbaserade designprinciper för matematiklärarhandledningar 37
3.3 Designprincipen Ämneskunskap: förstå de matematiska idéerna och sambanden 41
Beskriva matematiska begrepp 42
Beskriva matematiska strategier 45
Använda visualiseringar som förklaringsmodeller 48
3.4 Designprincipen Elevkunskap: förstå och förutse elevers tänkande 50
Beskriva vanliga svårigheter, missuppfattningar och misstag 51
Beskriva tänkbara och vanliga strategier som elever använder 53
Beskriva stöd för elever i behov av extra hjälp eller utmaningar 56
3.5 Designprincipen Undervisningskunskap: förstå undervisningsstrategier, uppgifter och aktiviteter 60
Beskriva syfte och mål för lektioner 61
Ge förklaringsmodeller, uppgifter och aktiviteter samt förklara syftet med dem 62
Ge stöd för hur man kan diskutera och sammanfatta lektionens centrala innehåll 65
3.6 Sammanfattning 67
Uppgifter 69
4 Viktiga kunskaper för att undervisa i matematik 71
4.1 Subject matter knowledge 73
4.2 Pedagogical content knowledge 79
Knowledge of content and students 80
Knowledge of content and teaching 82
4.3 Sammanfattning 88
Uppgifter 91
5 Designprinciperna stödjer utveckling av lärarkunskaper 93
5.1 Utveckla SMK genom designprincipen Ämneskunskap 93
5.2 Utveckla PCK genom designprinciperna Elevkunskap och Undervisningskunskap 98
Utveckla KCS genom designprincipen Elevkunskap 98
Utveckla KCT genom designprincipen Undervisningskunskap 102
5.3 Sammanfattning 106
Uppgifter 109
Del III
Förstå, utvärdera och analysera läromedel
6 Förstå och utvärdera ett läromedel 113
6.1 Förstå och utvärdera hur en lärarhandledning kan skriva fram designprincipen Ämneskunskap 116
6.2 Förstå och utvärdera hur en lärarhandledning kan skriva fram designprincipen Elevkunskap 119
6.3 Förstå och utvärdera hur en lärarhandledning kan skriva fram designprincipen Undervisningskunskap 123
6.4 Sammanfattning 126
Uppgifter 127
7 Läromedelsanalys som självständigt arbete på lärarprogram 129
7.1 Inledning, syfte, forskningsfrågor och bakgrundslitteratur 131
Vanliga fel och misstag som studenter gör 135
7.2 Teoretisk förankring 136
Vanliga fel och misstag som studenter gör 139
7.3 Metod, analys och etik 141
Vanliga fel och misstag som studenter gör 143
7.4 Resultat 144
Vanliga fel och misstag som studenter gör 146
7.5 Diskussion 147
Metoddiskussion 147
Resultatdiskussion 151
7.6 Sammanfattning 157
Uppgifter 160
Till sist 163
Litteraturförteckning 165
Register 169
Information
- Författare:
- Daniel Brehmer
- Illustratör:
- Jonny Hallberg
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144159881
- Utgivningsår:
- 2023
- Artikelnummer:
- 45345-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 170
Information
- Författare:
- Daniel Brehmer
- Illustratör:
- Jonny Hallberg
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144179568
- Utgivningsår:
- 2023
- Artikelnummer:
- 45345-SB01
- Upplaga:
- Första