Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Lärare lär av läromedel

Att förstå, utvärdera och utvecklas av läromedel i matematik
Skickas följande arbetsdag

Lärare lär av läromedel

Att förstå, utvärdera och utvecklas av läromedel i matematik

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Lärare behöver olika typer av stöd för att hantera matematikämnets komplexitet och bedriva en rik och effektiv matematikundervisning. Det vanligaste stödet för planering och genomförande av matematikundervisning är att använda sig av ett läromedel. Det övergripande syftet med boken är att ge blivande och verksamma lärare kunskaper och verktyg för att kunna utläsa och förstå potentialen i de matematikläromedel de använder, eller kommer att använda. Boken är indelad i tre delar: • Första dele...

Lärare behöver olika typer av stöd för att hantera matematikämnets komplexitet och bedriva en rik och effektiv matematikundervisning. Det vanligaste stödet för planering och genomförande av matematikundervisning är att använda sig av ett läromedel. Det övergripande syftet med boken är att ge blivande och verksamma lärare kunskaper och verktyg för att kunna utläsa och förstå potentialen i de matematikläromedel de använder, eller kommer att använda. Boken är indelad i tre delar: • Första delen ger en kort bakgrund som beskriver vad forskning säger om läromedelsanvändning i matematikundervisning. • Del två beskriver designprinciper för lärarpedagogiska lärarhandledningar och vilka viktiga matematiklärarkunskaper som dessa designprinciper kan utveckla. • Den tredje delen ger förslag på hur man kan använda kunskaper om designprinciperna och lärarkunskaper för att förstå och utvärdera läromedel. Boken är intressant för alla som på något sätt kommer i kontakt med läromedel i matematik och/eller forskning om detta ämne. Under fliken Extramaterial hittar du ett fortbildningsmaterial som är grundat i forskning, och som ger lärare stöd i arbetet att förstå, utvärdera och utvecklas med läromedel.

Inledning 7

Del I

Läromedels­användning och matematik­undervisning: en forsknings­översikt

           1  Läromedel i matematikundervisning 13

1.1    Läromedels betydelse och status  13

1.2    Vad är ett läromedel? 15

1.3    Forskning om läromedelsanvändning 16

1.4    Sammanfattning  19

Uppgifter 21

 

           2  Matematikundervisning karakteriserad som kulturell aktivitet 23

2.1    Svensk respektive framgångsrik matematikundervisning 24

2.2    Undervisning som kulturell aktivitet 27

2.3    Lärarpedagogiska läromedel som verktyg för förändring 29

2.4    Sammanfattning  30

Uppgifter 31

Del II

Kunskaps­utveckling genom lärar­pedagogiska lärar­hand­ledningar

           3  Designprinciper för lärarpedagogiska lärarhandledningar 35

3.1    Tala ||till|| eller tala ||genom|| läraren 35

3.2    Forskningsbaserade designprinciper för matematiklärarhandledningar 37

3.3    Designprincipen Ämneskunskap: förstå de matematiska idéerna och sambanden 41

Beskriva matematiska begrepp 42

Beskriva matematiska strategier 45

Använda visualiseringar som förklaringsmodeller 48

3.4    Designprincipen Elevkunskap: förstå och förutse elevers tänkande 50

Beskriva vanliga svårigheter, missuppfattningar och misstag 51

Beskriva tänkbara och vanliga strategier som elever använder 53

Beskriva stöd för elever i behov av extra hjälp eller utmaningar 56

3.5    Designprincipen Undervisningskunskap: förstå undervisningsstrategier, uppgifter och aktiviteter 60

Beskriva syfte och mål för lektioner 61

Ge förklaringsmodeller, uppgifter och aktiviteter samt förklara syftet med dem 62

Ge stöd för hur man kan diskutera och sammanfatta lektionens centrala innehåll 65

3.6    Sammanfattning  67

Uppgifter 69

 

           4  Viktiga kunskaper för att undervisa i matematik 71

4.1    Subject matter knowledge 73

4.2    Pedagogical content knowledge 79

Knowledge of content and students 80

Knowledge of content and teaching 82

4.3    Sammanfattning  88

Uppgifter 91

 

           5  Designprinciperna stödjer utveckling av lärarkunskaper 93

5.1    Utveckla SMK genom designprincipen Ämneskunskap 93

5.2    Utveckla PCK genom designprinciperna Elevkunskap och Undervisningskunskap 98

Utveckla KCS genom designprincipen Elevkunskap 98

Utveckla KCT genom designprincipen Undervisningskunskap 102

5.3    Sammanfattning 106

Uppgifter 109

Del III

Förstå, utvärdera och analysera läromedel

           6  Förstå och utvärdera ett läromedel 113

6.1    Förstå och utvärdera hur en lärarhandledning kan skriva fram designprincipen Ämneskunskap  116

6.2    Förstå och utvärdera hur en lärarhandledning kan skriva fram designprincipen Elevkunskap 119

6.3    Förstå och utvärdera hur en lärarhandledning kan skriva fram designprincipen Undervisningskunskap 123

6.4    Sammanfattning  126

Uppgifter 127

 

           7  Läromedelsanalys som självständigt arbete på lärarprogram 129

7.1    Inledning, syfte, forskningsfrågor och bakgrundslitteratur 131

Vanliga fel och misstag som studenter gör 135

7.2    Teoretisk förankring 136

Vanliga fel och misstag som studenter gör 139

7.3    Metod, analys och etik 141

Vanliga fel och misstag som studenter gör 143

7.4    Resultat 144

Vanliga fel och misstag som studenter gör 146

7.5    Diskussion 147

Metoddiskussion 147

Resultatdiskussion 151

7.6    Sammanfattning  157

Uppgifter 160

Till sist 163

Litteraturförteckning 165

Register 169

Information

Författare:
Daniel Brehmer
Illustratör:
Jonny Hallberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144159881
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
45345-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
170

Författare

Daniel Brehmer

Daniel arbetar som lektor i didaktik vid Mälardalens Universitet där han främst undervisar och forskar om läromedel i matematik. Han är även medför...

 ;

Lärare behöver olika typer av stöd för att hantera matematikämnets komplexitet och bedriva en rik och effektiv matematikundervisning. Det vanligaste stödet för planering och genomförande av matematikundervisning är att använda sig av ett läromedel. Det övergripande syftet med boken är att ge blivande och verksamma lärare kunskaper och verktyg för att kunna utläsa och förstå potentialen i de matematikläromedel de använder, eller kommer att använda. Boken är indelad i tre delar: • Första dele...

Lärare behöver olika typer av stöd för att hantera matematikämnets komplexitet och bedriva en rik och effektiv matematikundervisning. Det vanligaste stödet för planering och genomförande av matematikundervisning är att använda sig av ett läromedel. Det övergripande syftet med boken är att ge blivande och verksamma lärare kunskaper och verktyg för att kunna utläsa och förstå potentialen i de matematikläromedel de använder, eller kommer att använda. Boken är indelad i tre delar: • Första delen ger en kort bakgrund som beskriver vad forskning säger om läromedelsanvändning i matematikundervisning. • Del två beskriver designprinciper för lärarpedagogiska lärarhandledningar och vilka viktiga matematiklärarkunskaper som dessa designprinciper kan utveckla. • Den tredje delen ger förslag på hur man kan använda kunskaper om designprinciperna och lärarkunskaper för att förstå och utvärdera läromedel. Boken är intressant för alla som på något sätt kommer i kontakt med läromedel i matematik och/eller forskning om detta ämne.

Information

Författare:
Daniel Brehmer
Illustratör:
Jonny Hallberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144179568
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
45345-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Daniel Brehmer

Daniel arbetar som lektor i didaktik vid Mälardalens Universitet där han främst undervisar och forskar om läromedel i matematik. Han är även medför...

 ;