Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Geometri för lärare

Skickas följande arbetsdag

Geometri för lärare

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Boken behandlar den specialiserade kunskap i geometri som lärare behöver för att kunna bedriva en varierad och allsidig matematikundervisning samt för att kunna tolka, bedöma och utveckla elevers matematiska tankar, idéer och resonemang. Olika tankeformer, formella resonemang och bevis varvas med informella heuristiska resonemang som syftar till att utveckla elevers matematiska kunskap, känsla och intuition. Många kopplingar görs till andra matematiska innehållsområden som aritmetik, algebra...

Boken behandlar den specialiserade kunskap i geometri som lärare behöver för att kunna bedriva en varierad och allsidig matematikundervisning samt för att kunna tolka, bedöma och utveckla elevers matematiska tankar, idéer och resonemang. Olika tankeformer, formella resonemang och bevis varvas med informella heuristiska resonemang som syftar till att utveckla elevers matematiska kunskap, känsla och intuition. Många kopplingar görs till andra matematiska innehållsområden som aritmetik, algebra och funktioner. Läsaren får möjlighet att utforska matematiken och speciellt geometrin på ett sätt som lägger stor vikt, inte bara vid räknefärdigheter utan också vid den viktiga sammanhangsbundna förståelse för matematikens mönster och strukturer som matematiklärare behöver för att lyckas med sitt viktiga uppdrag. Boken vänder sig till verksamma och blivande lärare i matematik.

      • Förord
      • 1
        Att beskriva och tolka plana figurer
        • 1
          Om språk och förståelse
        • 2
          Om kommunikation, representation och uttryck
        • 3
          Om geometriska figurer
        • 6
          Om definitioner och begrepp
        • 9
          Polygon, månghörning och triangel
        • 12
          Några speciella fyrhörningar
      • 18
        Vinklar
        • 18
          Några olika sorters vinklar
        • 22
          Att mäta vinklar
        • 23
          Vinklar i trianglar
        • 25
          Vinklar i månghörningar
        • 27
          Yttervinklar och randvinklar
      • 30
        Att mäta längd
        • 30
          Om mätning och rättvisa mått
        • 30
          Att mäta längder med måttstock
        • 31
          Begreppet längd
        • 33
          Omkrets av månghörning och cirkel
        • 36
          Likformighet och kongruens
      • 36
        Likformiga figurer
        • 39
          Topptriangelsatsen
        • 41
          Att mäta med likformighet
        • 45
          Kongruenta figurer
        • 45
          Tre kongruensfall
      • 49
        Att mäta area
        • 49
          Ett områdes storlek
        • 50
          Area av ett oregelbundet område
        • 51
          Area av rektangel, triangel och parallellogram
        • 58
          Area av cirkel
      • 59
        Pythagoras sats
        • 59
          Kvadrat på en sida och kvadrat av ett tal
        • 61
          Euklides bevis av Pythagoras sats
      • 67
        Enheter och skala
        • 67
          Kvadratdecimeter och kvadratcentimeter
        • Ett exempel med längder och areor 69E
        • 70
          Ett exempel med tid
        • 70
          Area av en ellips
        • 71
          Skalenlig avbildning
      • 75
        Att beskriva och tolka rummet
        • 75
          Polyedrar – rummets månghörningar
        • 78
          Cylinder och prisma
        • 80
          Kon och pyramid
        • 81
          Sfär och klot
      • 83
        Att mäta volym
        • 83
          En kropps storlek
        • 85
          Volym av rätblock
        • 87
          Volym av cylinder
        • 90
          Volym av kon
        • 94
          Volym av klot
        • 97
          Längdskala och volymskala
      • 99
        Geometriska mönster
        • 99
          Symmetriska figurer
        • 103
          Tesseleringar – heltäckande mönster
        • 106
          Geometriska, aritmetiska och algebraiska mönster
      • 109
        Geometriska konstruktioner
        • 109
          Konstruktioner med passare och linjal
        • 112
          Bisektriser och bisektrissatsen
        • 115
          Konstruktion av regelbundna polygoner
      • 117
        Uppgifter
      • 141
        Facit

Information

Författare:
Håkan Sollervall Erika Stadler Kajsa Bråting
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144083902
Utgivningsår:
2013
Artikelnummer:
36424-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
148

Författare

Håkan Sollervall

Håkan Sollervall är universitetslektor och verkar som lärare i matematik och matematik-didaktik vid Linnéuniversitetet i Växjö. Han har författat e...

Erika Stadler

Erika Stadler undervisar och forskar i matematikämnets didaktik. Hon är verksam som universitetslektor i lärarutbildningarna vid Stockholms univers...

Kajsa Bråting

Kajsa Bråting (1975-2024) var lektor och docent i didaktik med inriktning mot matematik vid Uppsala universitet. Hennes forskning handlade bland an...

 ;

Boken behandlar den specialiserade kunskap i geometri som lärare behöver för att kunna bedriva en varierad och allsidig matematikundervisning samt för att kunna tolka, bedöma och utveckla elevers matematiska tankar, idéer och resonemang. Olika tankeformer, formella resonemang och bevis varvas med informella heuristiska resonemang som syftar till att utveckla elevers matematiska kunskap, känsla och intuition. Många kopplingar görs till andra matematiska innehållsområden som aritmetik, algebra...

Boken behandlar den specialiserade kunskap i geometri som lärare behöver för att kunna bedriva en varierad och allsidig matematikundervisning samt för att kunna tolka, bedöma och utveckla elevers matematiska tankar, idéer och resonemang. Olika tankeformer, formella resonemang och bevis varvas med informella heuristiska resonemang som syftar till att utveckla elevers matematiska kunskap, känsla och intuition. Många kopplingar görs till andra matematiska innehållsområden som aritmetik, algebra och funktioner. Läsaren får möjlighet att utforska matematiken och speciellt geometrin på ett sätt som lägger stor vikt, inte bara vid räknefärdigheter utan också vid den viktiga sammanhangsbundna förståelse för matematikens mönster och strukturer som matematiklärare behöver för att lyckas med sitt viktiga uppdrag. Boken vänder sig till verksamma och blivande lärare i matematik.

Information

Författare:
Håkan Sollervall Erika Stadler Kajsa Bråting
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144174549
Utgivningsår:
2013
Artikelnummer:
36424-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Håkan Sollervall

Håkan Sollervall är universitetslektor och verkar som lärare i matematik och matematik-didaktik vid Linnéuniversitetet i Växjö. Han har författat e...

Erika Stadler

Erika Stadler undervisar och forskar i matematikämnets didaktik. Hon är verksam som universitetslektor i lärarutbildningarna vid Stockholms univers...

Kajsa Bråting

Kajsa Bråting (1975-2024) var lektor och docent i didaktik med inriktning mot matematik vid Uppsala universitet. Hennes forskning handlade bland an...

 ;