
Att förstå skolans naturvetenskap
Forskningsresultat och nya idéer
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 13Förord
- 15Inledning
- 17KAPITEL1 Teoretisk bakgrund
- 17Piaget och elevperspektivet
- 17Stadieteorin
- 18Piagets konstruktivistiska syn på kunnande och lärande
- 20Vardagsföreställningar
- 20Vygotskij och ”mind in society”
- 22Innehållsorienterade teorier
- 23Allmänna aspekter
- 24Aspekter som gäller naturvetenskapens karaktär
- 25Innehållsspecifika aspekter
- 25Vardagsföreställningar – vän eller fiende?
- 27KAPITEL2 Naturvetenskap för att förstå omvärlden
- 27En helhetsbild för planering
- 29Avgränsningar
- 30System jorden
- 32Webbplats
- 35DEL 1 System jorden
- 37KAPITEL3 Jorden i rymden
- 37Bakgrund
- 40Undersökningsresultat
- 40Jorden och gravitationen
- 42Dag och natt
- 44Årstider
- 47Månen
- 51Solen
- 52Universums uppkomst
- 54Kommentarer
- 54Likheter och olikheter mellan undersökningar
- 54Växelspelet mellan observationer och tankemodell
- 56Vad menas med att förstå?
- 57KAPITEL4 Energiflödet på jorden
- 57Bakgrund
- 60Energiflödet i bostaden
- 60Resande
- 60Vår föda
- 61Undersökningsresultat
- 61Att följa energin från solen
- 63Fossil- och kärnenergi – vilka proportioner?
- 65Varför spara energi?
- 66Vad kan en familj göra för att spara energi?
- 68Kommentarer
- 68Energiflödet och system NTS
- 69Globalt och lokalt perspektiv
- 70Många energilärare behövs
- 71KAPITEL5 Människan och atmosfären
- 71Bakgrund
- 71Ozonlagret och dess betydelse
- 73Växthuseffekten och dess förstärkning
- 75Undersökningsresultat
- 75Ozonlagret
- 78Växthuseffekten
- 84Den pågående klimatförändringen – en samhällsfråga
- 87Kommentarer
- 87Växthuseffekten och system NTS
- 88Växthuseffekten och dess förstärkning
- 91KAPITEL6 Vattnets kretslopp
- 91Bakgrund
- 93Undersökningsresultat
- 93Avdunstning
- 94Kokning
- 95Kondensation
- 97Moln
- 98Att rita en flod
- 100Vattencykelns atmosfäriska del
- 102Vatten till kontinenterna och näring till haven
- 103Grundvatten – en bortglömd del av vattencykeln?
- 104Kommentarer
- 104Vattencykeln och system NTS
- 107DEL 2 Biologi
- 109KAPITEL7 Om biosfären och skolans biologi
- 109System jorden, biosfären och människan
- 110Skolans biologi i två tablåer
- 113KAPITEL8 Ekosystem
- 113Bakgrund
- 113Ekosystemets struktur
- 114Energiflödet genom ett ekosystem
- 117En väv av beroenden
- 118Kretslopp
- 119Ekosystemtänkande
- 120Undersökningsresultat
- 120Växt, djur, producent och konsument
- 122Näringskedjor och -vävar
- 128Vilka följder har larvangreppet?
- 130Är det ett problem att arter dör ut?
- 132Kretslopp
- 133Kommentarer
- 135KAPITEL9 Fotosyntes, respiration och nedbrytning
- 135Bakgrund
- 135Fotosyntes
- 137Respiration
- 138Nedbrytning
- 138Undersökningsresultat
- 138Varifrån kommer biomassan?
- 140Hur får växterna sin föda?
- 140Respiration och att andas
- 142Vad händer vid nedbrytning?
- 145Att uttrycka det biologiska kunnandets komplexitet
- 147Atomer, molekyler och celler
- 149Kommentarer
- 151KAPITEL10 Människokroppens byggnad och funktion
- 151Bakgrund
- 151Undervisningsmöjligheter
- 152Skolans ambitioner och elevens utgångsläge
- 153Undersökningsresultat
- 154Vad finns inuti kroppen?
- 155Hjärta och blodomlopp
- 158Lungor och andning
- 159Huden
- 160Hjärna och nerver
- 162Vad händer med födan sedan den intagits?
- 163Energi
- 165Integrerad förståelse av respiration
- 168Kommentarer
- 171KAPITEL11 Livscykler
- 171Bakgrund
- 173Undersökningsresultat
- 173Vad är levande?
- 175Livscykler
- 177Frön
- 178Reproduktion
- 184Kommentarer
- 189KAPITEL12 Genetik
- 189Bakgrund
- 189Motiv för undervisning
- 191Det begreppsliga innehållet i skolans genetikundervisning
- 193Undersökningsresultat
- 196Vad består gener av?
- 197Var i kroppen finns gener?
- 198Kromosomer och genetisk information i olika slags celler
- 200Mitos och meios
- 202Växter
- 203Fyra modeller av gener
- 207Kommentarer
- 209KAPITEL13 Evolution
- 209Bakgrund
- 209Teorin om evolution genom naturligt urval
- 210Lamarck
- 211Var kommer slumpen in i evolutionen?
- 212Artbildning
- 212Har evolutionen ett mål eller syfte?
- 212Evolutionsteorin och ekosystem
- 213Undersökningsresultat
- 213Evolution vid behov
- 216Evolution genom brist på användning
- 216Variation
- 218Anpassning – ett ord med flera betydelser
- 219Betingelser som gynnar lärande av evolutionsteorin
- 220Evolutionär tid
- 220Slumpens roll
- 221Variation i ärftliga egenskaper
- 222Överlevnad, reproduktion och ackumulering
- 223Organisationsnivåer
- 223Kommentarer
- 223Olika typer av förklaringar inom biologin
- 225När kan teorin om evolution introduceras?
- 225Människan och livets evolution
- 227DEL 3 Fysik och kemi
- 229KAPITEL14 Energi
- 229Bakgrund
- 229Energi som abstrakt kvantitet
- 230Ett konkretare alternativ
- 232En vanlig missuppfattning om lägesenergi
- 233Undersökningsresultat
- 234Vardagsföreställningar
- 239Energins bevarande
- 242Att samordna vardagligt och vetenskapligt tänkande
- 244Kommentarer
- 244Ett energibegrepp för liv och samhälle
- 247KAPITEL15 Temperatur och värme
- 247Bakgrund
- 247Värme som vetenskapligt begrepp
- 249Undersökningsresultat
- 249Undersökningar med tonvikt på temperatur
- 258Undersökningar med tonvikt på värme
- 261Kommentarer
- 261En analysmodell
- 263Inneboende kausalitet kontra växelverkan
- 265KAPITEL16 Ljuset och dess egenskaper
- 265Bakgrund
- 265Strålning ett viktigt innehåll
- 266Varför idéhistoria?
- 267Ljusets idéhistoria från antiken till Newton
- 274Är Keplers strålbegrepp att föredra?
- 276Undersökningsresultat
- 276Ljusets existens och utbredning
- 278Skugga
- 280Ljusets utbredning och seende – två skilda saker?
- 283Om länken mellan objekt som ses och ögonen
- 286Avbildning
- 290Färger
- 291Kommentarer
- 291Teoretiskt tänkande
- 293Idéhistoriska inslag
- 293Vad gynnar lärande av geometrisk optik?
- 295KAPITEL17 Ljudet och dess egenskaper
- 295Bakgrund
- 295Jämförelse av ljus och ljud
- 297Några noteringar från akustikens historia
- 298Undersökningsresultat
- 298Hur ljud uppstår
- 299Överföring av ljud
- 301Ljudets natur
- 302Vad inverkar på ljudets hastighet?
- 304Kommentarer
- 304Ljud som fysikalisk företeelse
- 304Ljud och hörselhälsa
- 307KAPITEL18 Magnetism och elektricitet
- 307Bakgrund
- 307Magnetiska och elektriska krafter
- 309Elektromagnetism
- 312Undersökningsresultat
- 312Magnetism
- 314Elektriska kretsar
- 323Elektromagnetism
- 327Kommentarer
- 327Varför undervisa om magnetism och elektricitet i skolan?
- 329KAPITEL19 Materiens byggnad och omvandlingar
- 329Bakgrund Faser och fasövergångar
- 332Ämnen och reaktioner
- 335Undersökningsresultat
- 335Konservation av massa och tyngd
- 339Atomer, molekyler och partikelsystem
- 343Minima naturalia, Ockhams rakkniv och elevernas lärande
- 345Fast, flytande och gasformigt tillstånd
- 348Tillståndsändringar
- 350Kemiska reaktioner
- 356Partikelsystem och kemiska formler
- 360Makroskopisk, atomär och symbolisk aspekt
- 363Kommentarer
- 363Kontinuerlig och statisk kontra partikulär och dynamisk
- 365Önskvärda insikter för nybörjaren i kemi
- 367Synpunkter på läromedel
- 369Bilaga
- 369Var finns energin om den inte sitter i bindningarna?
- 371Referenser
- 389Person- och sakregister
Kompletterande material
Information
- Författare:
- Björn Andersson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144052335
- Utgivningsår:
- 2008
- Artikelnummer:
- 33223-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 392