Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Varubrev 1:a klass

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Ämnesdidaktik - en undervisningskonst

Skickas följande arbetsdag

Ämnesdidaktik − en undervisningskonst är en grundbok som svarar mot det behov av ämnesdidaktiska kunskaper som tydligt uttrycks i intentionerna i den nya lärarutbildningen. Författarna, Agneta Bronäs och Niclas Runebou, presenterar en modell för ämnesdidaktik som både stödjer lärare och blivande lärare i deras undervisning och ger en systematisk grund för ämne­s­­­didaktiska studier. Modellen är nyskapande och kan bli det analys­verktyg som hittills har saknats. Modellens delar exemplifieras ...

Ämnesdidaktik − en undervisningskonst är en grundbok som svarar mot det behov av ämnesdidaktiska kunskaper som tydligt uttrycks i intentionerna i den nya lärarutbildningen. Författarna, Agneta Bronäs och Niclas Runebou, presenterar en modell för ämnesdidaktik som både stödjer lärare och blivande lärare i deras undervisning och ger en systematisk grund för ämne­s­­­didaktiska studier. Modellen är nyskapande och kan bli det analys­verktyg som hittills har saknats. Modellens delar exemplifieras med verkliga undervisningssituationer och den visar hur viktigt samspelet mellan det konkreta och det abstrakta är för att lärande ska ske. Boken, som omfattar såväl ett teoretiskt som praktiskt perspektiv, syftar till att lärarstuderande ska uppnå en tydlig professionali­sering. Ämnesdidaktik − en undervisningskonst vänder sig till lärarstuderande, lärarutbildare, yrkesverksamma lärare samt forskare och forskar­studerande i ämnesdidaktik.

    • 9
      Förord
      • 1
        11
        Ämnesdidaktik – om konsten att undervisa
        • 13
          Hur känner man igen en skicklig lärare?
        • 14
          Tre saker att identifiera: principer, omständigheter och 
handlingar
        • 16
          Möjlighetsmodellen − en ämnesdidaktisk modell
      • 2
        20
        Ämnesdidaktik är vetenskapen om ämnesundervisning
        • 21
          Vad är det egentligen för skillnad mellan teori och 
praktik?
        • 25
          Det handlar både om mål och funktion 23 • Ämnesdidaktiken vägleder läraren i undervisningen 24 • Mitt i praktiken − praxisimmanent didaktik
        • 28
          Didaktikens grundattityd
        • 31
          »Tala bara om för mig hur jag ska göra« 28 • Det är alltid 
en fråga om balans
      • 3
        34
        Ämnesdidaktik är en undervisningskonst
        • 35
          Undervisningskonsten är kooperativ
        • 41
          En kooperativ konst innebär samarbete 37 • Vad är det under-visningskonsten åstadkommer? 38 • Kooperativa konster utvecklas genom beprövad erfarenhet
        • 43
          Konsten att finna
        • 45
          Att söka efter undervisningshandlingar
      • 4
        52
        Konstens redskap är tänkande och språk
        • 52
          Begrepp − ett samspel mellan sinneserfarenhet och 
intellekt
        • 57
          Begreppsutveckling − en rörelse mellan konkret och 
abstrakt 54 • Abstrakta begrepp saknar koppling till 
fysiska ting 55 • Hur kan det se ut under en lektion 
när lärare arbetar med begreppsförståelse?
        • 60
          Uttryck och innehåll är två sidor av hur kunskap representeras
        • 69
          Verklighet, tecken och begrepp 62 • Uttryck och innehåll pekar 
i olika riktningar 65 • Med uttrycken kommer också känslorna 
med i bilden 67 • Är tanke- och begreppskartor innehåll eller uttryck?
        • 71
          Att förstå och granska en argumentation
        • 73
          Att arbeta kritiskt med hållbarhet och relevans hos argument
      • 5
        75
        Konsten är att se möjligheterna i produktiva idéer
        • 76
          Ett ämne är aldrig något statiskt utan alltid en 
möjlighet
        • 77
          Det gäller att hitta ämnets undervisningspotential
        • 84
          Den didaktiska triangeln och dess användning
        • 88
          För att se produktiva idéer måste man förstå 
didaktisk form
        • 93
          Det är viktigt att skilja mellan form och form 89 • 
Att förstå förändring med hjälp av begreppen form och 
materia 91 • I verkligheten är form och materia 
oskiljaktiga
        • 95
          Vad är egentligen ett ämne?
        • 98
          Ämnets föränderliga och oföränderliga sidor 96 • Transformering − att göra ämnet begripligt för elever
      • 6
        101
        Konsten är att formulera möjligheter som principer
        • 103
          Elevens drivkraft kan beskrivas som motivation och 
aktivitet
        • 109
          Att skapa en miljö för frågor 105 • Upptäcktens glädje − läraren som stöd och vägvisare 107 • Viljan att samarbeta 
för att lära
        • 111
          Mening som vägledande princip
        • 114
          Konkretion som vägledande princip
        • 118
          Indirekta erfarenheter 115 • Den inre konkretionen 
och elevernas erfarenheter 116 • Det är lätt att fastna 
i konkretioner 117 • Pendlingen mellan det konkreta 
och det abstrakta
        • 122
          Dialogicitet som vägledande princip
        • 124
          Dialogicitet i undervisningen
      • 7
        128
        Konsten är att förverkliga idéer
        • 129
          I didaktiken står läraren i centrum
        • 131
          Praktiskt omdöme − förmågan att förverkliga god 
undervisning
        • 132
          Handlingsklokhet − förmågan att välja goda undervisningshandlingar
        • 138
          Intuitiv kunskap kan uttryckas på många sätt 133 • 
Kärlek är en princip av ett annat slag 134 • Kärlek, frihet och tvång 136 • Överbetona inte undervisningens situationsbundenhet
        • 139
          Det behövs både närhet och distans
        • 140
          Sensibilitet och reflektion
        • 144
          Läraren måste möta personer
        • 146
          Kunskapsuppdrag och fostransuppdrag hör ihop
      • 8
        149
        En del av konsten är den filosofiska reflektionen
    • 153
      Referenser
    • 155
      Register

Information

Författare:
Agneta Bronäs Niclas Runebou
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144113876
Utgivningsår:
2010
Revisionsår:
2015
Artikelnummer:
38166-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
156

Författare

Agneta Bronäs

Agneta Bronäs är universitetslektor vid institutionen för utbildnings­vetenskap med inriktning mot humaniora och samhällsvetenskap, Stockholms univ...

Niclas Runebou

Niclas Runebou universi­tets­adjunkt vid institutionen för utbildnings­vetenskap med inriktning mot humaniora och samhällsvetenskap, Stockholms uni...

 ;