Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Varubrev 1:a klass
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Ämnesdidaktik - en undervisningskonst
- 9Förord
- 111Ämnesdidaktik – om konsten att undervisa
- 13Hur känner man igen en skicklig lärare?
- 14Tre saker att identifiera: principer, omständigheter och handlingar
- 16Möjlighetsmodellen − en ämnesdidaktisk modell
- 220Ämnesdidaktik är vetenskapen om ämnesundervisning
- 21Vad är det egentligen för skillnad mellan teori och praktik?
- 25Det handlar både om mål och funktion 23 • Ämnesdidaktiken vägleder läraren i undervisningen 24 • Mitt i praktiken − praxisimmanent didaktik
- 28Didaktikens grundattityd
- 31»Tala bara om för mig hur jag ska göra« 28 • Det är alltid en fråga om balans
- 334Ämnesdidaktik är en undervisningskonst
- 35Undervisningskonsten är kooperativ
- 41En kooperativ konst innebär samarbete 37 • Vad är det under-visningskonsten åstadkommer? 38 • Kooperativa konster utvecklas genom beprövad erfarenhet
- 43Konsten att finna
- 45Att söka efter undervisningshandlingar
- 452Konstens redskap är tänkande och språk
- 52Begrepp − ett samspel mellan sinneserfarenhet och intellekt
- 57Begreppsutveckling − en rörelse mellan konkret och abstrakt 54 • Abstrakta begrepp saknar koppling till fysiska ting 55 • Hur kan det se ut under en lektion när lärare arbetar med begreppsförståelse?
- 60Uttryck och innehåll är två sidor av hur kunskap representeras
- 69Verklighet, tecken och begrepp 62 • Uttryck och innehåll pekar i olika riktningar 65 • Med uttrycken kommer också känslorna med i bilden 67 • Är tanke- och begreppskartor innehåll eller uttryck?
- 71Att förstå och granska en argumentation
- 73Att arbeta kritiskt med hållbarhet och relevans hos argument
- 575Konsten är att se möjligheterna i produktiva idéer
- 76Ett ämne är aldrig något statiskt utan alltid en möjlighet
- 77Det gäller att hitta ämnets undervisningspotential
- 84Den didaktiska triangeln och dess användning
- 88För att se produktiva idéer måste man förstå didaktisk form
- 93Det är viktigt att skilja mellan form och form 89 • Att förstå förändring med hjälp av begreppen form och materia 91 • I verkligheten är form och materia oskiljaktiga
- 95Vad är egentligen ett ämne?
- 98Ämnets föränderliga och oföränderliga sidor 96 • Transformering − att göra ämnet begripligt för elever
- 6101Konsten är att formulera möjligheter som principer
- 103Elevens drivkraft kan beskrivas som motivation och aktivitet
- 109Att skapa en miljö för frågor 105 • Upptäcktens glädje − läraren som stöd och vägvisare 107 • Viljan att samarbeta för att lära
- 111Mening som vägledande princip
- 114Konkretion som vägledande princip
- 118Indirekta erfarenheter 115 • Den inre konkretionen och elevernas erfarenheter 116 • Det är lätt att fastna i konkretioner 117 • Pendlingen mellan det konkreta och det abstrakta
- 122Dialogicitet som vägledande princip
- 124Dialogicitet i undervisningen
- 7128Konsten är att förverkliga idéer
- 129I didaktiken står läraren i centrum
- 131Praktiskt omdöme − förmågan att förverkliga god undervisning
- 132Handlingsklokhet − förmågan att välja goda undervisningshandlingar
- 138Intuitiv kunskap kan uttryckas på många sätt 133 • Kärlek är en princip av ett annat slag 134 • Kärlek, frihet och tvång 136 • Överbetona inte undervisningens situationsbundenhet
- 139Det behövs både närhet och distans
- 140Sensibilitet och reflektion
- 144Läraren måste möta personer
- 146Kunskapsuppdrag och fostransuppdrag hör ihop
- 8149En del av konsten är den filosofiska reflektionen
- 153Referenser
- 155Register
Information
- Författare:
- Agneta Bronäs Niclas Runebou
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144113876
- Utgivningsår:
- 2010
- Revisionsår:
- 2015
- Artikelnummer:
- 38166-02
- Upplaga:
- Andra
- Sidantal:
- 156