Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Samspel för lärande

Didaktiskt redskap för professionella lärare
Skickas följande arbetsdag

Samspel för lärande

Didaktiskt redskap för professionella lärare

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

I en akademisk yrkesutbildning som lärarutbildningen skall kompetensutveckling bygga på en uttalad relation mellan praxisgrundad och forskningsgrundad kunskap. Idag finns det dock ett stort behov av ökad medvetenhet om undervisningens kärnfrågor och den pedagogiska verksamhetens komplexitet bland lärarstuderande men även inom lärarkåren som helhet. Den didaktiska analysen, som presenteras i boken, är ett redskap med syfte att lyfta fram betydelsefulla delar av kärnan i alla former av organise...

I en akademisk yrkesutbildning som lärarutbildningen skall kompetensutveckling bygga på en uttalad relation mellan praxisgrundad och forskningsgrundad kunskap. Idag finns det dock ett stort behov av ökad medvetenhet om undervisningens kärnfrågor och den pedagogiska verksamhetens komplexitet bland lärarstuderande men även inom lärarkåren som helhet. Den didaktiska analysen, som presenteras i boken, är ett redskap med syfte att lyfta fram betydelsefulla delar av kärnan i alla former av organiserad pedagogisk verksamhet med hänsyn tagen till dess specifika innehåll, tradition och kultur. Främsta fokus är samspelet mellan lärare–barn eller elev–innehåll–metod, vilket inbegriper de sociala möten och den kommunikation som hela tiden äger rum mellan aktörerna. Genom analysen förenas de didaktiska frågorna om mål, planering, genomförande och utvärdering av pedagogisk verksamhet med vetenskaplig didaktisk/pedagogisk kunskap om lärande och kunskapsutveckling. Boken vänder sig till samtliga lärare oavsett ämne och skolform, men den är särskilt angelägen för lärarstuderande, eftersom den ger underlag för didaktiska frågeställningar inom inriktningar och specialiseringar samt väcker inspiration till examensarbeten. Därtill kan boken ge värdefulla insikter för alla handledare och lärarutbildare i såväl den verksamhetsförlagda som den högskoleförlagda delen av lärarutbildningen.

        • 9
          Förord
        • 11
          Inledning
        • Monica H Sträng
        • 11
          Den professionella läraren – visionär och pragmatiker
        • 14
          Användbara redskap för professionalism i ett akademiskt yrke
        • 15
          Den didaktiska analysen
        • 17
          Den didaktiska analysens moment
        • 17
          Lärarens ledning
        • 18
          Innehåll
        • 19
          Metod
        • 20
          Eleven/eleverna
        • 20
          Viktiga frågeställningar
        • 20
          Fördjupade analyser
        • 21
          Lärarens förhållningssätt
        • 21
          Elevers förhållningssätt
        • 22
          Olika kunskapstraditioner
        • 23
          Ett närmande mellan praxisgrundad och vetenskapligt grundad kunskap
        • 24
          Didaktisk professionalitet
        • 24
          Presentation av bokens kapitel
      • 1
        27
        Varför tittar aldrig lärarna på oss
        • Gun-Sophie Andersson och Monica Ståle
        • 29
          Hur trivs ni i skolan
        • 30
          Uppföljande samtal med lärarna
        • 31
          Hur fördelar läraren sin uppmärksamhet
        • 31
          Vilken karaktär har lärarens kontakter med eleverna
        • 32
          Hur fördelas lärarens kontakter mellan flickor och pojkar
        • 34
          Hur ser fördelningen ut med tanke på enskilda elever
        • 36
          Uppföljande samtal med lärarna
        • 38
          Ar eleverna nöjda med den uppmärksamhet de får
        • 40
          Uppföljande samtal med lärarna
        • 41
          Görs det skillnad på pojkar och flickor i klassen
        • 41
          Pojkar
        • 42
          Flickor
        • 43
          Uppföljande samtal med lärarna
        • 44
          Vilka konkreta handlingar ledde våra undersökningar till
        • 45
          Arbete med genusperspektiv i skolan
        • 47
          Pojkar dominerar – flickor anpassar sig
        • 48
          Reflektion, att få syn på den egna verksamheten
      • 2
        51
        Lärare och barn i lärande möten på förskolan
        • Lena Bergström
        • 51
          Lärande
        • 52
          Didaktisk analys
        • 52
          Kapitlets disposition
        • 53
          Lärare och elevers förhållningssätt
        • 54
          Analys
        • 55
          Reflektion
        • 56
          Sammanfattning
        • 57
          Metodiska mönster och innehållets karaktär
        • 57
          Analys
        • 59
          Reflektion
        • 60
          ”Jag tycker inte om när de skjuter på kon
        • 61
          Reflektion över innehållets betydelse
        • 63
          Lärarens ledning
        • 63
          Analys
        • 65
          Reflektion
        • 68
          Sammanfattande funderingar om social omsorg–lärande–barn–vuxna
        • 69
          Social omsorg
        • 69
          Lärande
        • 70
          Innehåll och förståelse
        • 71
          Att kunna
        • 71
          Vuxna och barns förhållningssätt
        • 72
          Praktiska teorier
        • 73
          Lärarens arbetsredskap
        • 73
          Spontana och planerade lärande möten
      • 3
        75
        Lärarprofessionalitet – att lära av och i sin egen vardag
        • Inger Börjesson
  • 76
    Del I Gräv där du står – med lärande i fokus
        • 77
          Tre undervisningssituationer
        • 78
          Fysikundervisning
        • 81
          Geografiundervisning
        • 83
          Kemiundervisning
        • 86
          Att hämta kunskap från klassrummet
  • 88
    Del II Arbetslagets utvecklingsarbete
        • 89
          Att hämta kunskap utifrån
        • 90
          Didaktiskt professionella lärare
        • 91
          Orkar vi? Kan vi
        • 92
          Slutord
      • 4
        95
        Ledarrollen
        • Marita Carlstedt
        • 95
          Jag kan, jag vill, jag ska
        • 96
          Nya och stora utmaningar
        • 97
          ”Jag hinner inte med
        • 98
          Kapitlets uppläggning
        • 99
          En måndagsmorgon i Söderskolan
        • 103
          Samtal med några elever
        • 103
          Samtal med läraren
        • 105
          Analyser och resultat
        • 108
          Sammanfattning – en inkonsekvensbeskrivning
        • 111
          Omöjligt att göra eller göra möjligt
        • 112
          Intention och realitet
        • 112
          Att göra rätt
        • 113
          Att vara aktiv
        • 114
          Att göra uppgifter
        • 116
          Lärararbetets komplexitet – en utmaning
        • 119
          Att styra eller låta sig styras
        • 120
          Slutsatser
      • 5
        123
        I takt med utvecklingen, livet i musiken
        • Lena Forén
        • 124
          På väg in i musikens värld
        • 125
          Kommunala musik – och kuturskolans dilemman
        • 127
          En repetition i mitten av vårterminen
        • 129
          Samtal med dirigenten
        • 134
          Samtal med några orkestermedlemmar
        • 135
          För förståelse i praktiken
        • 135
          Att varsamt bygga broar med hjälp av vetenskaplig kunskap
        • 140
          Kvalitet i mötet med eleverna – att balansera lust, upplevelser och krav
      • 6
        145
        Med fokus på att göra eller att lära i en mångkulturell skola
        • Marta Palla
        • 147
          Kapitlets innehåll och disposition
        • 148
          Besök på skolan
        • 149
          Undervisning i en åldersintegrerad kulturell elevgrupp
        • 154
          Hur gestaltas läraren som ledare – agerande, förhållningssätt och riktad uppmärksamhet
        • 156
          Sammanfattning
        • 158
          Sammanfattande tankar med fokus på kommunikation i den mångkulturella gruppen
        • 164
          Slutord
      • 7
        167
        Den långa resan
        • Marie-Louise Rosenqvist
        • 167
          Barnkonventionen, skollag och läroplan
        • 168
          Vad innebär egentligen elevinflytande
        • 171
          Från teori till praktik
        • 171
          Besök på en skola
        • 176
          Sammanfattning av den första observationen
        • 177
          Annu ett besök på skolan
        • 182
          Sammanfattning av andra observationen
        • 183
          Sammanfattning av lärarens ledarskap och elevernas inflytande
        • 185
          Lärarens ansvar – makt eller elevinflytande
        • 188
          Utveckling – en process över tid
        • 188
          Att utvecklas tillsammans
        • 190
          Slutsatser
      • 8
        193
        Elevinflytande – i gymnasieskolan
        • Chatarina Strandqvist
        • 193
          Elevinflytande sett ur olika perspektiv
        • 194
          Beskrivning av gymnasieskolan
        • 195
          Undersökningens genomförande
        • 198
          Hur såg den aktuella dagen ut med tanke på elevinflytande
        • 202
          Sammanfattning
        • 202
          Ökat elevinflytande – fördjupat lärande
        • 205
          Avslutning
        • 207
          Den professionella vägen
        • Monica H Sträng
        • 207
          Utgångspunkter för en professionell yrkesutövning
        • 207
          Grund för målrelaterad verksamhet
        • 208
          Grund för handlingsberedskap i yrkesutövningen
        • 209
          Grund för individuell och kollektiv utveckling över tid
        • 209
          Utgångspunkter för ett professionellt praxisgrundat kunskapsfält
        • 211
          Strukturerad och stringent
        • 211
          Samhällsrelevans och konstruktiv kritik
        • 215
          Den didaktiska analysen
        • 216
          Analytisk färdighet och kritiskt förhållningssätt
        • 216
          Distans och reflektion
        • 217
          Reflekterande frågor på ett fördjupat plan
        • 218
          Slutord
    • 219
      Litteratur
    • 225
      Personregister
    • 227
      Sakregister

Information

Redaktörer:
Monica H. Sträng
Författare:
Marta Palla Monica Ståle Inger Börjesson Chatarina Strandqvist Lena Forén Marie-Louise Rosenqvist Gun-Sophie Andersson Marita Carlstedt Lena Bergström Kristina Pellmer Wramner
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144036861
Utgivningsår:
2005
Artikelnummer:
31865-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
229

Författare

Kristina Pellmer Wramner

Kristina Pellmer är ingenjör och samhällsplanerare, och hon har under 35 år arbetat med folkhälsofrågor på lokal, nationell och internationell nivå...

Monica H. Sträng

Monica H. Sträng är universitetsadjunkt och doktorand i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet. Hennes studi...

 ;

I en akademisk yrkesutbildning som lärarutbildningen skall kompetensutveckling bygga på en uttalad relation mellan praxisgrundad och forskningsgrundad kunskap. Idag finns det dock ett stort behov av ökad medvetenhet om undervisningens kärnfrågor och den pedagogiska verksamhetens komplexitet bland lärarstuderande men även inom lärarkåren som helhet. Den didaktiska analysen, som presenteras i boken, är ett redskap med syfte att lyfta fram betydelsefulla delar av kärnan i alla former av organise...

I en akademisk yrkesutbildning som lärarutbildningen skall kompetensutveckling bygga på en uttalad relation mellan praxisgrundad och forskningsgrundad kunskap. Idag finns det dock ett stort behov av ökad medvetenhet om undervisningens kärnfrågor och den pedagogiska verksamhetens komplexitet bland lärarstuderande men även inom lärarkåren som helhet. Den didaktiska analysen, som presenteras i boken, är ett redskap med syfte att lyfta fram betydelsefulla delar av kärnan i alla former av organiserad pedagogisk verksamhet med hänsyn tagen till dess specifika innehåll, tradition och kultur. Främsta fokus är samspelet mellan lärare-barn eller elev-innehåll-metod, vilket inbegriper de sociala möten och den kommunikation som hela tiden äger rum mellan aktörerna. Genom analysen förenas de didaktiska frågorna om mål, planering, genomförande och utvärdering av pedagogisk verksamhet med vetenskaplig didaktisk/pedagogisk kunskap om lärande och kunskapsutveckling. Boken vänder sig till samtliga lärare oavsett ämne och skolform, men den är särskilt angelägen för lärarstuderande, eftersom den ger underlag för didaktiska frågeställningar inom inriktningar och specialiseringar samt väcker inspiration till examensarbeten. Därtill kan boken ge värdefulla insikter för alla handledare och lärarutbildare i såväl den verksamhetsförlagda som den högskoleförlagda delen av lärarutbildningen.

Information

Redaktörer:
Monica H. Sträng
Författare:
Marta Palla Monica Ståle Inger Börjesson Chatarina Strandqvist Lena Forén Marie-Louise Rosenqvist Gun-Sophie Andersson Marita Carlstedt Lena Bergström Kristina Pellmer Wramner
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144183657
Utgivningsår:
2005
Artikelnummer:
31865-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Kristina Pellmer Wramner

Kristina Pellmer är ingenjör och samhällsplanerare, och hon har under 35 år arbetat med folkhälsofrågor på lokal, nationell och internationell nivå...

Monica H. Sträng

Monica H. Sträng är universitetsadjunkt och doktorand i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet. Hennes studi...

 ;