Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Samspel för lärande

Samspel för lärande
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
- 9Förord
- 11Inledning
- Monica H Sträng
- 11Den professionella läraren – visionär och pragmatiker
- 14Användbara redskap för professionalism i ett akademiskt yrke
- 15Den didaktiska analysen
- 17Den didaktiska analysens moment
- 17Lärarens ledning
- 18Innehåll
- 19Metod
- 20Eleven/eleverna
- 20Viktiga frågeställningar
- 20Fördjupade analyser
- 21Lärarens förhållningssätt
- 21Elevers förhållningssätt
- 22Olika kunskapstraditioner
- 23Ett närmande mellan praxisgrundad och vetenskapligt grundad kunskap
- 24Didaktisk professionalitet
- 24Presentation av bokens kapitel
- 127Varför tittar aldrig lärarna på oss
- Gun-Sophie Andersson och Monica Ståle
- 29Hur trivs ni i skolan
- 30Uppföljande samtal med lärarna
- 31Hur fördelar läraren sin uppmärksamhet
- 31Vilken karaktär har lärarens kontakter med eleverna
- 32Hur fördelas lärarens kontakter mellan flickor och pojkar
- 34Hur ser fördelningen ut med tanke på enskilda elever
- 36Uppföljande samtal med lärarna
- 38Ar eleverna nöjda med den uppmärksamhet de får
- 40Uppföljande samtal med lärarna
- 41Görs det skillnad på pojkar och flickor i klassen
- 41Pojkar
- 42Flickor
- 43Uppföljande samtal med lärarna
- 44Vilka konkreta handlingar ledde våra undersökningar till
- 45Arbete med genusperspektiv i skolan
- 47Pojkar dominerar – flickor anpassar sig
- 48Reflektion, att få syn på den egna verksamheten
- 251Lärare och barn i lärande möten på förskolan
- Lena Bergström
- 51Lärande
- 52Didaktisk analys
- 52Kapitlets disposition
- 53Lärare och elevers förhållningssätt
- 54Analys
- 55Reflektion
- 56Sammanfattning
- 57Metodiska mönster och innehållets karaktär
- 57Analys
- 59Reflektion
- 60”Jag tycker inte om när de skjuter på kon
- 61Reflektion över innehållets betydelse
- 63Lärarens ledning
- 63Analys
- 65Reflektion
- 68Sammanfattande funderingar om social omsorg–lärande–barn–vuxna
- 69Social omsorg
- 69Lärande
- 70Innehåll och förståelse
- 71Att kunna
- 71Vuxna och barns förhållningssätt
- 72Praktiska teorier
- 73Lärarens arbetsredskap
- 73Spontana och planerade lärande möten
- 375Lärarprofessionalitet – att lära av och i sin egen vardag
- Inger Börjesson
- 76Del I Gräv där du står – med lärande i fokus
- 77Tre undervisningssituationer
- 78Fysikundervisning
- 81Geografiundervisning
- 83Kemiundervisning
- 86Att hämta kunskap från klassrummet
- 88Del II Arbetslagets utvecklingsarbete
- 89Att hämta kunskap utifrån
- 90Didaktiskt professionella lärare
- 91Orkar vi? Kan vi
- 92Slutord
- 495Ledarrollen
- Marita Carlstedt
- 95Jag kan, jag vill, jag ska
- 96Nya och stora utmaningar
- 97”Jag hinner inte med
- 98Kapitlets uppläggning
- 99En måndagsmorgon i Söderskolan
- 103Samtal med några elever
- 103Samtal med läraren
- 105Analyser och resultat
- 108Sammanfattning – en inkonsekvensbeskrivning
- 111Omöjligt att göra eller göra möjligt
- 112Intention och realitet
- 112Att göra rätt
- 113Att vara aktiv
- 114Att göra uppgifter
- 116Lärararbetets komplexitet – en utmaning
- 119Att styra eller låta sig styras
- 120Slutsatser
- 5123I takt med utvecklingen, livet i musiken
- Lena Forén
- 124På väg in i musikens värld
- 125Kommunala musik – och kuturskolans dilemman
- 127En repetition i mitten av vårterminen
- 129Samtal med dirigenten
- 134Samtal med några orkestermedlemmar
- 135För förståelse i praktiken
- 135Att varsamt bygga broar med hjälp av vetenskaplig kunskap
- 140Kvalitet i mötet med eleverna – att balansera lust, upplevelser och krav
- 6145Med fokus på att göra eller att lära i en mångkulturell skola
- Marta Palla
- 147Kapitlets innehåll och disposition
- 148Besök på skolan
- 149Undervisning i en åldersintegrerad kulturell elevgrupp
- 154Hur gestaltas läraren som ledare – agerande, förhållningssätt och riktad uppmärksamhet
- 156Sammanfattning
- 158Sammanfattande tankar med fokus på kommunikation i den mångkulturella gruppen
- 164Slutord
- 7167Den långa resan
- Marie-Louise Rosenqvist
- 167Barnkonventionen, skollag och läroplan
- 168Vad innebär egentligen elevinflytande
- 171Från teori till praktik
- 171Besök på en skola
- 176Sammanfattning av den första observationen
- 177Annu ett besök på skolan
- 182Sammanfattning av andra observationen
- 183Sammanfattning av lärarens ledarskap och elevernas inflytande
- 185Lärarens ansvar – makt eller elevinflytande
- 188Utveckling – en process över tid
- 188Att utvecklas tillsammans
- 190Slutsatser
- 8193Elevinflytande – i gymnasieskolan
- Chatarina Strandqvist
- 193Elevinflytande sett ur olika perspektiv
- 194Beskrivning av gymnasieskolan
- 195Undersökningens genomförande
- 198Hur såg den aktuella dagen ut med tanke på elevinflytande
- 202Sammanfattning
- 202Ökat elevinflytande – fördjupat lärande
- 205Avslutning
- 207Den professionella vägen
- Monica H Sträng
- 207Utgångspunkter för en professionell yrkesutövning
- 207Grund för målrelaterad verksamhet
- 208Grund för handlingsberedskap i yrkesutövningen
- 209Grund för individuell och kollektiv utveckling över tid
- 209Utgångspunkter för ett professionellt praxisgrundat kunskapsfält
- 211Strukturerad och stringent
- 211Samhällsrelevans och konstruktiv kritik
- 215Den didaktiska analysen
- 216Analytisk färdighet och kritiskt förhållningssätt
- 216Distans och reflektion
- 217Reflekterande frågor på ett fördjupat plan
- 218Slutord
- 219Litteratur
- 225Personregister
- 227Sakregister
Information
- Redaktörer:
- Monica H. Sträng
- Författare:
- Marta Palla Monica Ståle Inger Börjesson Chatarina Strandqvist Lena Forén Marie-Louise Rosenqvist Gun-Sophie Andersson Marita Carlstedt Lena Bergström Kristina Pellmer Wramner
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144036861
- Utgivningsår:
- 2005
- Artikelnummer:
- 31865-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 229
Information
- Redaktörer:
- Monica H. Sträng
- Författare:
- Marta Palla Monica Ståle Inger Börjesson Chatarina Strandqvist Lena Forén Marie-Louise Rosenqvist Gun-Sophie Andersson Marita Carlstedt Lena Bergström Kristina Pellmer Wramner
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144183657
- Utgivningsår:
- 2005
- Artikelnummer:
- 31865-SB01
- Upplaga:
- Första