Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Lärandets grunder

- teorier och perspektiv
Skickas följande arbetsdag

Lärandets grunder

- teorier och perspektiv

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Vi vet alla vad lärande är. Vi har alla lärt oss massor. Ändå är det svårt att sätta fingret på detta fenomen, att beskriva och förklara det. Anser du att lärande är viktigt och något som sker i klassrummet? Anser du kanske att lärande sker i både stort och smått, i det lustfyllda och i allvarliga situationer? Oavsett vilket du föredrar så är denna bok för dig som blivande eller verksam lärare. Författarna belyser lärande i klassrummet och hur det kan utvecklas men de beskriver också hur m...

Vi vet alla vad lärande är. Vi har alla lärt oss massor. Ändå är det svårt att sätta fingret på detta fenomen, att beskriva och förklara det. Anser du att lärande är viktigt och något som sker i klassrummet? Anser du kanske att lärande sker i både stort och smått, i det lustfyllda och i allvarliga situationer? Oavsett vilket du föredrar så är denna bok för dig som blivande eller verksam lärare. Författarna belyser lärande i klassrummet och hur det kan utvecklas men de beskriver också hur mångsidigt lärande kan vara långt utanför skolans väggar. Vi får också ta del av studier utförda inom kognitions- och neuroforskning, miljöpsykologi, design och medieforskning. De teorier och perspektiv som de olika bidragen bl.a. berör är: • individens utveckling och den lärande hjärnan • lärande som erfarande, förståelse och samband • lärande, interaktion och teknologi • direkt och indirekt lärande • lärande, språk och kommunikation • lärande som reproduktion och lärande för framtiden • deltagande och demokrati. Boken har genom sin spännvidd, olika nivåer och dynamik en tidlös aktualitet. Den huvudsakliga målgruppen är verksamma och blivande lärare inom förskola, fritidshem, grund- och gymnasieskola samt studerande i pedagogikämnet.

Författare

Mikael Jensen

Mikael Jensen är filosofie doktor i utbildningsvetenskap med fokus på kognition och kommunikation. Han är anställd som universitetslektor vid Högsk...

Ingrid Carlgren

Ingrid Carlgren är professor i lärande vid Linköpings universitet och ansvarig för uppbyggnaden av en ny lärarutbildning i Norrköping.

Rolf Ekman

Rolf Ekman är professor emeritus i klinisk neurovetenskap och fysiologi vid Göteborgs universitet, med forskningsverksamhet kring bl.a. olika autis...

Tomas Englund

Tomas Englund har varit professor i pedagogik vid dåvarande Lärarhögskolan i Stockholm, Uppsala universitet och senast vid Örebro universitet. Hans...

Karin Fogelberg

Karin Fogelberg är universitetslektor i Journalistik och masskommunikation vid Göteborgs universitet. Hon arbetar bland annat med lärarutbildning o...

Bernt Gustavsson

Bernt Gustavsson, professor i pedagogik med inriktning mot demokrati vid Örebro universitet, har sin bakgrund i folkbildningsverksamhet och har tid...

Peter Gärdenfors

Peter Gärdenfors är professor i kognitionsvetenskap vid Lunds Universitet. Hans främsta forskningsintressen för närvarande är modeller av begreppsb...

Staffan Hygge

Staffan Hygge, filosofie doktor i psykologi och professor i miljöpsykologi vid Högskolan i Gävle, där han bedriver forskning i ämnet.

Bodil Jönsson

Bodil Jönsson, prof. i rehabiliteringsteknik på Certec.

Anders Kjellberg

Anders Kjellberg är professor emeritus i miljöpsykologi vid Högskolan i Gävle. Tidigare var han professor i arbetspsykologi vid Arbetslivsinstitutet

Caroline Liberg

Caroline Liberg är professor i utbildningsvetenskap med inriktning mot läroch läsprocesser vid Uppsala universitet. Hon har under många år undervis...

Helen Melander Bowden

Helen Melander är FD i pedagogik och verksam som forskare vid Uppsala universitet. Hennes forskningsintressen är lärande i interaktion samt kogniti...

Ingrid Pramling Samuelsson

Ingrid Pramling Samuelsson är professor i förskolepedagogik vid Göteborgs universitet, innehar en UNESCO professur i Early Childhood Education and ...

Ulla Runesson Kempe

Ulla Runesson Kempe är professor emerita vid Jönköping University. Hennes forskning har framför allt behandlat relationen mellan lärande och underv...

Fritjof Sahlström

Fritjof Sahlström är docent i pedagogik och lektor vid Institutionen för beteendevetenskaper, Helsingfors universitet. I sin forskning har han intr...

Roger Säljö

Roger Säljö är seniorforskare och tidigare professor i pedagogisk psykologi, verksam vid Göteborgs universitet. Hans forskning handlar om frågor om...

Moira von Wright

Moira von Wright är docent i pedagogik, Örebro universitet

 ;

Vi vet alla vad lärande är. Vi har alla lärt oss massor. Ändå är det svårt att sätta fingret på detta fenomen, att beskriva och förklara det. Anser du att lärande är viktigt och något som sker i klassrummet? Anser du kanske att lärande sker i både stort och smått, i det lustfyllda och i allvarliga situationer? Oavsett vilket du föredrar så är denna bok för dig som blivande eller verksam lärare. Författarna belyser lärande i klassrummet och hur det kan utvecklas men de beskriver också hur mån...

Vi vet alla vad lärande är. Vi har alla lärt oss massor. Ändå är det svårt att sätta fingret på detta fenomen, att beskriva och förklara det. Anser du att lärande är viktigt och något som sker i klassrummet? Anser du kanske att lärande sker i både stort och smått, i det lustfyllda och i allvarliga situationer? Oavsett vilket du föredrar så är denna bok för dig som blivande eller verksam lärare. Författarna belyser lärande i klassrummet och hur det kan utvecklas men de beskriver också hur mångsidigt lärande kan vara långt utanför skolans väggar. Vi får också ta del av studier utförda inom kognitions- och neuroforskning, miljöpsykologi, design och medieforskning. De teorier och perspektiv som de olika bidragen bl.a. berör är: • individens utveckling och den lärande hjärnan • lärande som erfarande, förståelse och samband • lärande, interaktion och teknologi • direkt och indirekt lärande • lärande, språk och kommunikation • lärande som reproduktion och lärande för framtiden • deltagande och demokrati. Boken har genom sin spännvidd, olika nivåer och dynamik en tidlös aktualitet. Den huvudsakliga målgruppen är verksamma och blivande lärare inom förskola, fritidshem, grund- och gymnasieskola samt studerande i pedagogikämnet.

Författare

Mikael Jensen

Mikael Jensen är filosofie doktor i utbildningsvetenskap med fokus på kognition och kommunikation. Han är anställd som universitetslektor vid Högsk...

Ingrid Carlgren

Ingrid Carlgren är professor i lärande vid Linköpings universitet och ansvarig för uppbyggnaden av en ny lärarutbildning i Norrköping.

Rolf Ekman

Rolf Ekman är professor emeritus i klinisk neurovetenskap och fysiologi vid Göteborgs universitet, med forskningsverksamhet kring bl.a. olika autis...

Tomas Englund

Tomas Englund har varit professor i pedagogik vid dåvarande Lärarhögskolan i Stockholm, Uppsala universitet och senast vid Örebro universitet. Hans...

Karin Fogelberg

Karin Fogelberg är universitetslektor i Journalistik och masskommunikation vid Göteborgs universitet. Hon arbetar bland annat med lärarutbildning o...

Bernt Gustavsson

Bernt Gustavsson, professor i pedagogik med inriktning mot demokrati vid Örebro universitet, har sin bakgrund i folkbildningsverksamhet och har tid...

Peter Gärdenfors

Peter Gärdenfors är professor i kognitionsvetenskap vid Lunds Universitet. Hans främsta forskningsintressen för närvarande är modeller av begreppsb...

Staffan Hygge

Staffan Hygge, filosofie doktor i psykologi och professor i miljöpsykologi vid Högskolan i Gävle, där han bedriver forskning i ämnet.

Bodil Jönsson

Bodil Jönsson, prof. i rehabiliteringsteknik på Certec.

Anders Kjellberg

Anders Kjellberg är professor emeritus i miljöpsykologi vid Högskolan i Gävle. Tidigare var han professor i arbetspsykologi vid Arbetslivsinstitutet

Caroline Liberg

Caroline Liberg är professor i utbildningsvetenskap med inriktning mot läroch läsprocesser vid Uppsala universitet. Hon har under många år undervis...

Helen Melander Bowden

Helen Melander är FD i pedagogik och verksam som forskare vid Uppsala universitet. Hennes forskningsintressen är lärande i interaktion samt kogniti...

Ingrid Pramling Samuelsson

Ingrid Pramling Samuelsson är professor i förskolepedagogik vid Göteborgs universitet, innehar en UNESCO professur i Early Childhood Education and ...

Ulla Runesson Kempe

Ulla Runesson Kempe är professor emerita vid Jönköping University. Hennes forskning har framför allt behandlat relationen mellan lärande och underv...

Fritjof Sahlström

Fritjof Sahlström är docent i pedagogik och lektor vid Institutionen för beteendevetenskaper, Helsingfors universitet. I sin forskning har han intr...

Roger Säljö

Roger Säljö är seniorforskare och tidigare professor i pedagogisk psykologi, verksam vid Göteborgs universitet. Hans forskning handlar om frågor om...

Moira von Wright

Moira von Wright är docent i pedagogik, Örebro universitet

 ;