Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Utvärderingsmodeller

Skickas följande arbetsdag

Det utvärderas som aldrig förr i både offentlig och privat sektor och det finns ett otal utvärderingsmodeller. I denna informativa introduktionsbok går Hanne Kathrine Krogstrup igenom ett stort urval av dessa modeller med rikliga hänvisningar till forskningen i ämnet. Boken beskriver, bedömer och ger en översikt över en rad utvärderingsperspektiv och utvärderingsmodeller. Klassisk effektutvärdering Evidens Teoribaserad utvärdering Bidragsanalys Prestationsmätningar Interaktiv utvärdering Sama...

Det utvärderas som aldrig förr i både offentlig och privat sektor och det finns ett otal utvärderingsmodeller. I denna informativa introduktionsbok går Hanne Kathrine Krogstrup igenom ett stort urval av dessa modeller med rikliga hänvisningar till forskningen i ämnet. Boken beskriver, bedömer och ger en översikt över en rad utvärderingsperspektiv och utvärderingsmodeller. Klassisk effektutvärdering Evidens Teoribaserad utvärdering Bidragsanalys Prestationsmätningar Interaktiv utvärdering Samarbetsutvärdering Deltagande utvärdering Uppbyggnad av utvärderingskapacitet Modellerna representerar ett brett spektrum av internationellt utvecklade utvärderingsmodeller som redan används eller har potentiella användningsmöjligheter. Boken vänder sig till studerande i socialt arbete, sociologi, pedagogik och statsvetenskap samt alla som sysslar med utvärdering i sitt yrkesliv. Boken inleds med en introduktion av det svenska utvärderingsfältet skriven av Verner Denvall och Stig Linde, professor respektive universitetslektor i socialt arbete vid Socialhögskolan, Lunds universitet.

    • 7
      Förord
      • 9
        Introduktion till den svenska utgåvan
      • Verner Denvall & Stig Linde
        • 12
          Mål, intressent och kontroll
        • 14
          Utvärdering – en global företeelse
        • 16
          Det nutida svenska utvärderingslandskapet
        • 25
          Utvärdering som nutida styrmedel
        • 28
          Forskning om utvärdering i Sverige
      • 35
        Inledning – Problemformulering, syfte och innehåll
        • 36
          Målgrupp
        • 36
          Tredje utgåvan av ||Utvärderingsmodeller
        • 37
          Urval av beskrivna utvärderingsmodeller
        • 37
          Teoretisk analys
        • 38
          Innehållet i stora drag
        • 38
          Del II: Utvärderingsmodeller
  • Del I Centrala begrepp
      • 1
        43
        Människobehandlande lösningar och utvärdering
        • 1.1
          43
          Sociala problem – utvärdering och social ingenjörskonst
        • 1.2
          45
          Enkla, komplicerade och komplexa interventioner
        • 1.3
          49
          Reglerade och interventionistiska lösningar
        • 1.4
          52
          Människobehandlande lösningar används i organisationer och i ett politiskt sammanhang
        • 1.5
          56
          Perspektiv
      • 2
        57
        Introduktion till utvärdering som begrepp och fenomen
        • 2.1
          57
          Den logiska modellen och utvärderingsbegreppet
        • 2.2
          60
          Definition av utvärdering
        • 2.3
          61
          Utvärderingsperspektiv, utvärderingsmodeller och utvärderingsupplägg
        • 2.4
          63
          Om att utforma och välja en utvärderingsmodell
        • 2.5
          67
          Utvärderingen är inte skild från verkligheten
        • 2.6
          68
          Amerikansk, europeisk och nordisk utvärdering
      • 3
        71
        Informerad utvärdering – utvärderingsobjekt, kunskap, värderingar och användning
        • 3.1
          71
          Informerad utvärdering
        • 3.2
          73
          Utvärderingsobjektet
        • 3.3
          74
          Kunskapskomponenten
        • 3.4
          78
          Värderingskomponenten
        • 3.5
          79
          Användningskomponenten
        • 3.6
          83
          Sammanfattning
        • 3.7
          84
          Inledning till del II: Utvärderingsmodeller
  • Del II Utvärderings­modeller
      • 4
        91
        Klassisk effektutvärdering – experi­mentella utvärderingsupplägg
        • 4.1
          91
          The great society – social ingenjörskonst och klassisk effektutvärdering
        • 4.2
          92
          Utvärdering av måluppfyllelse
        • 4.3
          96
          Att mäta effekter
        • 4.4
          106
          Analys – utvärderingsobjekt, kunskap, värderingar och användning
      • 5
        107
        Evidenstrenden
        • 5.1
          107
          Evidenstrendens drivkrafter och framgångar
        • 5.2
          113
          Global användning av evidensbaserad forskning
        • 5.3
          115
          Lokal användning – evidensbaserad praktik och datainformerad praktik
        • 5.4
          118
          Evidens och prestationsmätningar
        • 5.5
          118
          Perspektiv
        • 5.6
          120
          Analys – utvärderingsobjekt, kunskap, värderingar och användning
      • 6
        123
        Teoribaserad utvärdering
        • 6.1
          123
          Teoribaserad utvärdering
        • 6.2
          124
          Programteori
        • 6.3
          128
          Etablering av programteorin
        • 6.4
          131
          Utvärderingens genomförande
        • 6.5
          132
          Utvärderingens utfall
        • 6.6
          133
          Teoribaserad utvärdering kontra experimentella utvärderingsupplägg
        • 6.7
          135
          Historiskt perspektiv
        • 6.8
          136
          Analys – utvärderingsobjekt, kunskap, värderingar och användning
      • 7
        139
        Bidragsanalys
        • 7.1
          139
          Utvärdering av superkomplexa interventionsförutsättningar
        • 7.2
          141
          Bidragsanalys och attribueringsanalys
        • 7.3
          143
          Metoden vid bidragsanalys
        • 7.4
          148
          Sambandet mellan effekt och intervention
        • 7.5
          151
          Analys – utvärderingsobjekt, kunskap, värderingar och användning
      • 8
        153
        Prestationsmätning och resultatstyrning
        • 8.1
          153
          Definition och styrmedel
        • 8.2
          155
          Syftet med prestationsmätningar
        • 8.3
          159
          Metod för etablering av prestationsmätningar
        • 8.4
          161
          Användning av prestationsmätningar
        • 8.5
          165
          Prestationsmätningar och utvärdering
        • 8.6
          169
          Analys – utvärderingsobjekt, kunskap, värderingar och användning
      • 9
        171
        Interaktiv utvärdering
        • 9.1
          171
          Interaktiv utvärderingspraktik
        • 9.2
          173
          Interaktiva utvärderingsmetoder och former
        • 9.3
          175
          Kritik av den etablerade utvärderingstraditionen
        • 9.4
          176
          Responsiv utvärdering
        • 9.5
          179
          Användningsfokuserad utvärdering
        • 9.6
          181
          Analys – utvärderingsobjekt, kunskap, värderingar och användning
      • 10
        183
        Samarbetsutvärdering och deltagande utvärdering
        • 10.1
          184
          Syfte och krav på utvärderaren
        • 10.2
          185
          Metoder och modeller med interaktiv utvärderingspraktik
      • 11
        201
        Uppbyggnad av organisatorisk utvärderingskapacitet
        • 11.1
          201
          En ny utveckling?
        • 11.2
          204
          Begreppet utvärderingskapacitet
        • 11.3
          206
          Direkt och indirekt kapacitetsuppbyggnad
        • 11.4
          206
          Planering, utförande och användning
        • 11.5
          212
          Kontextuella och medierande förutsättningar
        • 11.6
          213
          Organisatoriskt lärande
        • 11.7
          214
          Sammanfattning
      • 12
        217
        Utvärderingsmodeller – en sammanfattning
        • 12.1
          217
          Centrala begrepp
        • 12.2
          220
          Utvärderingsmodeller
        • 12.3
          229
          Val av utvärderingsmodell
    • 231
      Litteratur
    • 243
      Ordlista svensk-engelsk
    • 245
      Register

Denna synnerligen välskrivna och informativa introduktionsbok av en av Danmarks främsta experter inom området vänder sig till yrkesmässiga utvärderare och studenter i samhällsvetenskapliga ämnen.

Information

Författare:
Hanne Kathrine Krogstrup
Översättare:
Staffan Johansson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144117140
Utgivningsår:
2017
Artikelnummer:
39481-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
248

Författare

Hanne Kathrine Krogstrup

Hanne Kathrine Krogstrup är professor vid Ålborgs universitet och en av Danmarks främsta experter på utvärdering.

 ;