Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Demokratins väktare
- 9Förord
- 1.15Frågor kring ämbetsmannen
- 1.117Utgångspunkter för framställningen
- 1.1.118Några grundbegrepp
- 1.1.220Legitimitet
- 1.1.321Den offentliga tjänstens speciella villkor
- 1.223Förvaltningens position i välfärdsstaten
- 1.327Metodologiska överväganden
- 1.3.127Teorityper
- 1.3.229Terorinivåer
- 1.3.332Ontologi
- 1.3.435Statsvetenskapens frågeställningar
- 1.438Operativ teori
- 1.4.140Nyinstitutionalism
- 1.4.244Organiseringsvariablerna
- 1.4.347Designvariabler för ämbetsmannarollen
- 1.549Litteraturläget och dispositionen
- DEL INORMATIV TEORI
- Hur bör ämbetsmannen vara?
- 2.53Vårt offentliga etos
- 2.154Grunden för vårt offentliga etos
- 2.1.154Frågan om övergripande samhällsvärden
- 2.1.256Historiska texter med vårt offentliga etos
- 2.259Rekonstruktionen av vårt offentliga etos
- 2.2.159Textunderlaget
- 2.2.262Innehållet i vårt offentliga etos
- 2.364Värden och tankeskolor i politiken
- 2.3.165Vårt offentliga etos, det rätta och det gemensamma goda
- 2.3.267Individualismstaten och gemenskapsstaten
- 2.470Vem bör ha ansvaret?
- 2.4.170Moraliskt ansvar
- 2.4.272Medborgare och ämbetsman
- 2.573Demokratins väktare och medborgarna
- 3.75Demokrativärdena
- 3.176Vad bör politisk demokrati vara?
- 3.1.176Gemensamma drag i demokratidoktriner
- 3.1.279Skiljelinjer i demokratidoktriner
- 3.1.390Demokratidoktrinen för svensk förvaltning
- 3.292Vad bör offentlig etik vara?
- 3.2.193Några grundläggande inledningar
- 3.2.294Allmänetiken
- 3.2.395Allmänetikens process
- 3.2.498Allmänetikens substans
- 3.2.5100Ämbetsmannadygder
- 3.3102Vad bör rättssäkerhet vara?
- 3.4103Demokrativärdena i vårt offentliga etos
- 4.105Ämbetsmannarollens position
- 4.1106Ämbetsmannarollens centrala relationer
- 4.2110Kan det rättfärdigas att ämbetsmannen vägrar lyda lagen eller är illojal mot överordnade?
- 4.2.1111Lojalitet
- 4.2.2113Protest
- 4.2.3114Obstruktion
- 4.2.4115Sorti
- 4.2.5117Sammanfattning av reaktionsmöjligheterna
- 4.3118Vilken bör relationen till samhällsmedlemmarna vara?
- 4.3.1119Avvägning mellan olika intressen
- 4.3.2120Medkänsla eller neutralitet?
- 4.3.3124Stilen i mötet mellan ämbetsman och samhällsmedlem
- 4.4126Kan prioritering av professionell kunskap rättfärdigas?
- 4.5128Viktningen av värdena
- DEL IIEMPIRISK TEORI
- Hur är ämbetsmannen?
- 5.135Strukturella förhållanden - idéer
- 5.1136Ekonomismen
- 5.1.1137Vad är ekonomismen?
- 5.1.2139Ekonomismen i svensk offentlig verksamhet
- 5.1.3142Effekterna av ekonomismen
- 5.1.4145Kritiken av ekonomismen
- 5.2148Förekommer det demokratireformer i svensk förvaltning?
- 5.2.1148Kommundelsnämnder
- 5.2.2150Brukarmedverkan
- 5.3150Konkurrens mellan vårt offentliga etos och andra värden
- 5.4153Norm och faktiskt åberopade och tillämpade värden
- 6.155Strukturella förhållanden - beteenden och institutioner
- 6.1156Gränsdragningsproblem
- 6.1.1157Offentligt och privat
- 6.1.2159Statstyper
- 6.1.3161Nätverk
- 6.1.4164Svensk förvaltning i EU
- 6.2165Mångfalden av förvaltningsverksamma
- 6.2.1165Personalkategorier
- 6.2.2169Horisontell och vertikal differentiering
- 6.3171Några förvaltningsprocessers karaktär
- 6.3.1172De etiska beslutens karaktär
- 6.3.2175Styrningens karaktär
- 6.4180Personalplanet
- 6.5181Begränsande eller befordrande strukturer?
- 7.183Ansvar, civilkurage och förvaltningsaffärer
- 7.1184Komplikationer i ansvarförhållanden
- 7.1.1184Olikheter i legitimering
- 7.1.2186Det politiska ansvarets otydlighet
- 7.2189Civilkurage
- 7.2.1190Förutsättningar för att visa civilkurage
- 7.2.2194Har ämbetsmännen civilkurage och om inte, varför?
- 7.2.3198Civilkuragets värde
- 7.2.4200Vad sker med dem som visar civilkurage?
- 7.3203”Affärer” i offentlig förvaltning
- 7.3.1204Vilken typ av affärer är det frågan om?
- 7.3.2206Vilka är de skyldiga?
- 7.3.3209Vilka sanktioner drabbar den skyldige?
- 7.4210Konfrontationen med andra politiska kulturer
- 7.5211Hur är den etiska situationen i svensk förvaltning?
- DEL IIIKONSTRUKTIV TEORI
- Hur kan ämbetsmannen vara?
- 8.215Hur kan vi bringa verkligheten närmare vårt offentliga etos?
- 8.1216Vad kan samhällsvetenskapen erbjuda vid konstruktion?
- 8.1.1216Kunskapens begränsning och mångfald
- 8.1.2218Tvär-, fler- och disciplinvetenskap
- 8.1.3219Vilket är det teoretiska underlaget?
- 8.1.4221Aristoteles kunskapsformer
- 8.1.5222Vilka uppgifter måste institutionsbyggaren lösa?
- 8.2227Några problem i organiseringsprocessen
- 8.2.1228Organisering och komplexitet
- 8.2.2229Fem problemdimensioner
- 8.2.3230Rationalism och realism
- 8.3232Ämbetsmannainstitutionen och ämbetsmannen
- 8.3.1232Principer för utformning av ämbetsmannarollen
- 8.3.2233Hur förmås aktörerna att följa reglerna?
- 8.3.3235Vilken kunskap är tillgänglig?
- 8.4237Vilken åtgärder kan man vidta?
- 8.4.1238Vilka åtgärder vidtar man?
- 8.4.2239Att precisera styrningen
- 8.5241Konstruktiv teori och politiska åtgärder
- 9.243Förslag till institutioner och till åtgärder
- 9.1244Översikt över föreslagna åtgärder
- 9.2245Markera tydligt skillnaden mellan offentligt och privat
- 9.3247Precisera vårt offentliga etos
- 9.4250Förbättra ämbetsmännens förutsättningar att visa civilkurage
- 9.5253Utbilda och främja en kontinuerlig diskussion
- 9.5.1254Etikutbildningen
- 9.5.2258Den kontinuerliga diskussionen
- 9.6260Utforma ett sanktionssystem för brott mot demokrativärdena
- 9.7262Se till att kontrollorganen beaktar hela vårt offentliga etos
- 9.8264Ämbetsmännens ansvar för demokrativärdena
- 10.265Några avslutande reflexioner
- 275Summary
- 281Referenser
- 301Sakregister
Information
- Författare:
- Lennart Lundquist
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144006789
- Utgivningsår:
- 1998
- Artikelnummer:
- 6698-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 312