Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Strategisk kommunikation

Forskning och praktik
Skickas följande arbetsdag

Strategisk kommunikation har diskuterats ända sedan retoriken växte fram under antiken. Därefter har strategisk kommunikation haft många namn beroende på synsätt och inriktning, till exempel propaganda, public relations, intern marknadsföring eller planerad kommunikation. Idag är strategisk kommunikation ett växande utbildnings- och forskningsområde nationellt och internationellt, en utveckling som sker parallellt med att strategisk kommunikation får allt mer betydelse för politik, ekonomi, k...

Strategisk kommunikation har diskuterats ända sedan retoriken växte fram under antiken. Därefter har strategisk kommunikation haft många namn beroende på synsätt och inriktning, till exempel propaganda, public relations, intern marknadsföring eller planerad kommunikation. Idag är strategisk kommunikation ett växande utbildnings- och forskningsområde nationellt och internationellt, en utveckling som sker parallellt med att strategisk kommunikation får allt mer betydelse för politik, ekonomi, kultur och samhälle. Denna antologi visar den bredd och spets som finns inom den samtida svenska forskningen och praktiken. I boken ges en översikt av forskningsfältet och fördjupningar inom bland annat politisk kommunikation, kriskommunikation, marknadskommunikation och organisationskommunikation. Varje kapitel anknyts till praktiken genom att framstående professionella kommunikatörer bidrar med egna inlägg. Boken riktar sig till universitets- och högskoleutbildningar som behandlar strategiska kommunikationsfrågor, men också till praktiker inom området.

    • 9
      Förord
    • inledning
        • 11
          Strategisk kommunikation som forskningsfält och praktik
        • Jesper Falkheimer & Mats Heide
    • 1Paradigmskiftet
        • 25
          Deltagarorienterad strategisk kommunikation
        • Jesper Falkheimer & Mats Heide
        • 41
          Sveriges svenskaste jobb – en modern version av Nils Holgerssons underbara resa
        • Sylvia Nylin
    • 2Institutionell teori
        • 45
          Regler, normer och föreställningar: Ett neoinstitutionellt perspektiv på strategisk kommunikation
        • Magnus Fredriksson & Josef Pallas
        • 64
          Kommentar till Fredriksson och Pallas: Ett neoinstitutionellt perspektiv på strategisk kommunikation
        • Mats Hallvarsson
    • 3Strategisk politisk kommunikation
        • 67
          Forskningsfält och strategier i samband med politiska kampanjer
        • Jesper Strömbäck
        • 88
          Två teser om vad som avgör val
        • Per Schlingmann
    • 4Lobbying
        • 91
          Transparent lobbying? En studie av politisk påverkan 
i Europaparlamentet
        • Camilla Nothhaft
        • 111
          Volvo-koncernens lobbyingaktiviteter för att ändra Europas transportpolitik 2001–2009
        • Stefan Lorentzon
    • 5Relationshantering
        • 119
          En fråga om goda relationer
        • Mats Heide
        • 143
          Den lyckade varumärkesplattformen – koppling till affärsstrategi 
och involverande interna processer
        • Fredrik Wahroln
    • 6Image
        • 147
          Imageskapande i det dolda – om hur rumslig kommunikation 
återger det globala företaget
        • Cecilia Cassinger
        • 164
          Rumslig kommunikation från insidan – om att komma hem
        • Magnus Holst
    • 7Kriskommunikation
        • 169
          Hur organisationskultur påverkar strategi och anpassningsförmåga 
i kriser
        • Edward Deverell & Eva-Karin Olsson
        • 191
          Krishantering handlar om signalspaning
        • Hans Gennerud & Björn Tygård
    • 8Kriskommunikation 2
        • 195
          Realtidsregisserad strategisk kommunikation
        • Mats Eriksson
        • 209
          SJ:s twittrande under vinterstormarna
        • Katrin Nyman
        • 211
          SAS:s sociala mediestrategi och askmolnskrisen
        • Christina Ericsson
    • 9Interkulturell kommunikation
        • 213
          Kan kommunikation över kulturgränser vara effektiv
        • Inger Larsson
        • 229
          Exemplet Röda korset
    • 10Ledarskapskommunikation
        • 235
          Vem leder vem? Om kommunikationen mellan medarbetare
och ledare
        • Charlotte Simonsson
        • 254
          Medledarskap – en naturlig följd av lean som verksamhetsfilosofi
        • Eva Johannesson
    • 11Förändringskommunikation
        • 257
          Kommunikation vid organisationsförändringar
        • Catrin Johansson
        • 275
          Exemplet Saab: Från ord till handling genom kommunikativt ledarskap
    • 12Kulturorganisationer
        • 283
          Kulturinstitutioner och strategisk kommunikation
        • Åsa Thelander & Karolina Rosenqvist
    • 13Kommunikatören
        • 307
          Den sammansatta rollen
        • Larsåke Larsson
        • 320
          Informatörsrollen ur en praktikers perspektiv
        • Hans-Olof Karlsson
    • 14konsulten
        • 325
          Klienten, konsulten och kommunikationsindustrin
        • Sara von Platen
        • 345
          Goda råd på vägen mot en kommunikativ organisation
        • Sofie Rolf
    • 349
      Om författarna
    • 359
      Referenser
    • 399
      Register

Författare

Jesper Falkheimer

Jesper Falkheimer är filosofie doktor och professor i strategisk kommunikation vid Lunds universitet, Campus Helsingborg. Han är också rektor för C...

Mats Heide

Mats Heide är professor i strategisk kommunikation vid Campus Helsingborg, Lunds universitet. Han har ett brett forskningsintresse inom området str...

Cecilia Cassinger

Cecilia Cassinger är lektor vid Institutionen för strategisk kommunikation på Campus Helsingborg, Lunds universitet. Hon har bland annat forskat om...

Edward Deverell

Edward Deverell är lektor och forskare vid Crismart. Han disputerade vid Utrecht University School of Governance 2010 på avhandlingen Crisis-­induc...

Mats Eriksson

Mats Eriksson är biträdande lektor vid Örebro universitet och hans specialområden är public relations och kriskommunikation. I dag bedriver han fra...

Magnus Fredriksson

Magnus Fredriksson är docent i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universit...

Catrin Johansson

Catrin Johansson är professor i medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot organisationers kommunikation vid Mittuniversitetet i Sundsva...

Inger Larsson

Inger Larsson, fil.dr, disputerade 2010 med avhandlingen Att bygga broar över kulturgränser: Om svenskars kommunikation med icke-svenskar vid arbet...

Larsåke Larsson

Larsåke Larsson är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Örebro universitet. Han forskar om public relations, journalistik och kriskom...

Camilla Nothhaft

Camilla Nothhaft (f.d. Berggren) är doktorand i medie- och kommunikationsvetenskap vid Örebro universitet och adjunkt i strategisk kommunikation vi...

Eva-Karin Gardell

Eva-Karin Olsson är docent i statsvetenskap vid Crismart på Försvarshögskolan i Stockholm. Hon är intresserad av frågor som rör politisk kommunikat...

Josef Pallas

Josef Pallas är professor vid företagsekonomiska institutionen, Uppsala universitet. Hans forskning fokuserar på expansion, dynamik och konsekvense...

Karolina Rosenqvist

Karolina Rosenqvist arbetar för närvarande som koordinator på Medea, en forskningsmiljö på Malmö högskola som arbetar med kollaborativa medier i sa...

Charlotte Simonsson

Charlotte Simonsson är prefekt, lärare och forskare vid Institutionen för strategisk kommunikation på Campus Helsingborg, Lunds universitet. Såväl ...

Jesper Strömbäck

Jesper Strömbäck är professor i journalistik och politisk kommunikation vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs uni...

Åsa Thelander

Åsa Thelander (red.) är docent och lektor vid Institutionen för strategisk kommunikation på Campus Helsingborg, Lunds universitet. Hennes forskning...

Sara Von Platen

Sara von Platen är lektor vid Institutionen för strategisk kommunikation på Campus Helsingborg, Lunds universitet. Hon undervisar främst i organisa...

 ;