Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

På väg mot medievärlden 2030

Journalistikens villkor och utmaningar
Skickas följande arbetsdag

På väg mot medievärlden 2030

Journalistikens villkor och utmaningar

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

När internet nådde medieanvändarna i mitten av 1990-talet var det få som kunde ana vilken omvälvning av samhället som då påbörjades. Den tekniska konvergensen har gjort att medie­former glidit samman, samtidigt som publikerna nischats och också blivit medskapare av innehåll. Digitaliseringen har dessutom lett till att de ekonomiska förutsättningarna förändrats genom att annons­pengarna i stor utsträckning hamnar hos Google och Facebook och inte som tidigare hos de journalistiska medierna. Int...

När internet nådde medieanvändarna i mitten av 1990-talet var det få som kunde ana vilken omvälvning av samhället som då påbörjades. Den tekniska konvergensen har gjort att medie­former glidit samman, samtidigt som publikerna nischats och också blivit medskapare av innehåll. Digitaliseringen har dessutom lett till att de ekonomiska förutsättningarna förändrats genom att annons­pengarna i stor utsträckning hamnar hos Google och Facebook och inte som tidigare hos de journalistiska medierna. Internet har inte enbart blivit den demokratiska plattform som många hoppades, utan lika mycket en plattform för hot och hat. Förändringen på alla områden – det ekonomiska och det tekniska, det sociala och det politiska – leder till många utmaningar för journalistiken. I denna sjätte och helt omarbetade upplaga av På väg mot medievärlden 2030 analyserar ledande medie­forskare olika utmaningar och resonerar om vad som är rimligt att tro om de kommande tio åren. Boken vänder sig till studenter i medie- och kommunikations­vetenskap, journalistik och medieteknik. Den riktar sig också till andra läsare som har behov och intresse av att följa det som händer inom medievärlden – och vart den är på väg.

      • 1
        11
        Förändring och tröghet: framtidsspaningens svåra konst
        • Gunnar Nygren & Ingela Wadbring
        • 12
          Framtiden från millennieskiftets horisont
        • 22
          Hur snabb är utvecklingen?
        • 23
          Tekniska fallgropar i prognoser om framtiden
        • 25
          Om boken
        • 27
          Referenser
  • Del I Journalistikens villkor
      • 2
        31
        Tröga processer i en snabb medievärld
        • Ester Appelgren & Sara Leckner
        • 32
          Vilka faktorer påverkar medieutvecklingen?
        • 35
          Konvergens – ett sätt att gestalta medieutveckling
        • 35
          Vad kan förutsägas? Förklarings­modeller för medieteknikutveckling
        • 39
          Medieutvecklingens hastighet och spridningsprocess
        • 40
          Vad påverkar mediers framgång?
        • 43
          Medieutvecklingens betydelse för journalistiken
        • 45
          Hur ser medievärlden ut 2030?
        • 48
          Referenser
      • 3
        53
        Politiken och journalistiken
        • Lars Nord & Mart Ots
        • 53
          Mediepolitik i en digital tid
        • 56
          Journalistik mellan politik och marknad: den historiska utvecklingen
        • 60
          Presstöd och public service: två grundstenar i mediepolitiken
        • 67
          Journalistik om politik: från passiv spegling till aktiv granskning
        • 69
          Medievärlden 2030: Vad har hänt med politiken och journalistiken?
        • 72
          Referenser
      • 4
        75
        Medierna i människors liv: sociala perspektiv på medie­­utvecklingen
        • Jonas Harvard
        • 75
          Vill du vara min vän?
        • 78
          Retoriska och andra gemenskaper
        • 81
          Migration och mediebruk
        • 84
          Medieteknik och sociala relationer i historien
        • 87
          Den digitala generationen
        • 90
          Efter de sociala medierna kommer ...
        • 92
          Referenser
      • 5
        97
        Journalistiken och marknaden
        • Ingela Wadbring & Ulrika Andersson
        • 98
          Medierna i en marknadsekonomi
        • 102
          Intäkter och utgifter
        • 107
          Företagsstrategier
        • 113
          En annan konkurrenssituation år 2030?
        • 115
          Referenser
  • Del II I journalistik­fabriken
      • 6
        121
        Bland multireportrar och innehållsleverantörer
        • Gunnar Nygren & Terje Lindblom
        • 122
          Tre nivåer i yrkesrollen
        • 125
          Det dagliga journalistiska arbetet
        • 133
          Normer och värderingar i journalistiken
        • 137
          Ideal och journalistikens porösa gränser
        • 139
          Finns det journalister 2030?
        • 142
          Referenser
      • 7
        145
        Sociala medier och journalistik
        • Ulrika Hedman
        • 145
          Från ledarbloggar till viral distribution
        • 147
          Nyhetslogik vs sociala medier-logik
        • 150
          Redaktioner och sociala nätverksmedier
        • 156
          Journalister och sociala nätverksmedier
        • 161
          Var finns journalistiken 2030?
        • 163
          Referenser
      • 8
        167
        Journalistikens gränser: gråzoner mellan makt, medborgare och teknik
        • Michael Karlsson
        • 168
          Autonomins centrala roll för journalistiken
        • 169
          Publikens intåg i journalistiken
        • 173
          Journalistik som verktyg för politisk förändring
        • 176
          Journalistik som balansakt mellan autonomi och ekonomi – native advertising
        • 179
          Robotjournalistik – journalistens utträde ur journalistiken
        • 181
          Journalistisk autonomi i medievärlden 2030
        • 185
          Referenser
      • 9
        189
        Det journalistiska innehållet
        • Ingela Wadbring & Lottie Jangdal
        • 189
          Tre perspektiv på journalistiken
        • 194
          Aktualitetsjournalistiken i praktiken
        • 203
          Finns en journalistik också år 2030 – och vad innehåller den?
        • 206
          Referenser
      • 10
        211
        Vita fläckar och svarta hål i det lokala medielandskapet
        • Gunnar Nygren & Carina Tenor
        • 212
          Det lokala i en tid av globalisering
        • 214
          Den rörliga publiken och medieekonomi i kris
        • 215
          Lokaltidningarnas strategier för överlevnad
        • 218
          Public service som alternativ
        • 219
          Fler kommunala informatörer
        • 220
          Nya hyperlokala aktörer
        • 223
          Drivkrafter bakom de hyperlokala – och begränsningarna
        • 224
          Storstad och landsbygd – lokala medieekologier
        • 226
          Vita fläckar och svarta hål?
        • 228
          Lokala medier som en del av demokratins infrastruktur
        • 230
          Referenser
  • Del III Journalistikens utmaningar
      • 11
        235
        Det datadrivna mediehuset
        • Anders Lithner
        • 236
          Det datadrivna mediehusets historia
        • 237
          Publikaffären
        • 239
          Reklamaffären
        • 243
          Programmatisk handel
        • 246
          Digitala ekosystem
        • 248
          Mediehusets dataströmmar – en modell
        • 250
          Personuppgiftsfrågan
        • 252
          Makten
        • 253
          Det kreativa paradigmets pånyttfödelse
        • 254
          Den svenska journalistikens utsikter
        • 255
          Data och kreativitet är framtidens credo
        • 257
          Referenser
      • 12
        259
        Ansvaret och etiken utmanas online
        • Torbjörn von Krogh
        • 259
          Så formades dagens medieetik
        • 264
          Etiken, tekniken och journalistiken
        • 266
          Nya etiska principer på väg?
        • 268
          Etik i förvandling – i och med sociala medier
        • 277
          2030 – och framöver?
        • 279
          Appendix: Lagar och frivilliga regler om mediernas innehåll
        • 285
          Referenser
      • 13
        291
        Människors nyhetskonsumtion
        • Annika Bergström & Ingela Wadbring
        • 292
          Kampen om uppmärksamheten
        • 295
          Människors allmänna nyhetsorientering
        • 298
          Olika mönster för unga och gamla
        • 300
          En selektiv konsumtion
        • 301
          Går det att undvika nyheter?
        • 304
          Nyhetsjournalistikens ställning hos allmänheten 2030
        • 307
          Referenser
      • 14
        313
        Externa utmaningar för journalistiken
        • Kristoffer Holt
        • 315
          Tillbakablick
        • 317
          Journalistik i en orolig samtid
        • 319
          Mediekritik, mediemisstro och journalistfientlighet
        • 327
          Journalistikens ställning i samhället 2030?
        • 331
          Referenser
      • 15
        337
        Journalistiken i det (post) demokratiska samhället : en kritisk betraktelse
        • Sigurd Allern
        • 339
          Den ofullkomliga och begränsade demokratin
        • 342
          Hoten mot demokratin
        • 345
          Demokratimodellerna och journalistiken
        • 348
          Internet och demokratins kris
        • 350
          Journalistik som en kollektiv nyttighet
        • 352
          Journalistikens roll 2030
        • 355
          Referenser
    • 359
      Författarpresentationer
    • 363
      Sakregister

Information

Redaktörer:
Gunnar Nygren Ingela Wadbring
Kapitelförfattare:
Sigurd Allern Ulrika Andersson Ester Appelgren Annika Bergström Jonas Harvard Ulrika Hedman Kristoffer Holt Lottie Jangdal Michael Karlsson Torbjörn von Krogh
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144125060
Utgivningsår:
2000
Revisionsår:
2019
Artikelnummer:
7345-06
Upplaga:
Sjätte
Sidantal:
369

Författare

Gunnar Nygren

Gunnar Nygren är professor emeritus i journalistik vid Södertörns högskola. Hans forskning kretsar kring områden som lokaljournalistik och det förä...

Ingela Wadbring

Ingela Wadbring är professor i medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot medieutveckling vid Mittuniversitetet i Sundsvall där hon ocks...

Sigurd Allern

Sigurd Allern är dr.polit. i medie- och kommunikationsvetenskap, professor i journalistik vid Universitetet i Oslo och gästprofessor i journalistik...

Ulrika Andersson

Ulrika Andersson är docent i journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet. Hon är forskare vid SOM-institutet samt ansvarig för...

Ester Appelgren

Ester Appelgren arbetar som lektor och projektledare på avdelningen för journalistik vid Södertörns högskola. Hon disputerade 2007 i medieteknik vi...

Annika Bergström

Annika Bergström är professor i journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet. Hennes forskning handlar om digitala mediers publ...

Kristoffer Holt

Kristoffer Holt är professor medie- och kommunikationsvetenskap och forskningsledare vid Institutionen för medier och Journalistik (MJ), Linnéunive...

Michael Karlsson

Michael Karlsson är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för geografi, medier och kommunikation, Karlstads universitet ...

Torbjörn von Krogh

Torbjörn von Krogh är fil.dr i medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot medieetik, mediekritik och medieansvar. Han var en av grundarn...

Sara Leckner

Sara Leckner är docent och universitetslektor i medieteknik vid Malmö universitet. Hennes forskning fokuserar på sociotekniska och ekonomiska effek...

Lars Nord

Lars Nord (1958-2024) var professor i politisk kommunikation och journalistik vid Mittuniversitetet och forskningsledare vid forskningscentret DEMI...

Mart Ots

Mart Ots är docent i företagsekonomi vid Jönköping International Business School. Han forskar om mediepolitik, marknadskommunikation och varumärkes...

Carina Tenor

Carina Tenor är doktorand i medie- och kommunikationsvetenskap vid Karlstads universitet. Hon har arbetat många år som lokalredaktör, kommunreporte...

 ;

När internet nådde medieanvändarna i mitten av 1990-talet var det få som kunde ana vilken omvälvning av samhället som då påbörjades. Den tekniska konvergensen har gjort att medieformer glidit samman, samtidigt som publikerna nischats och också blivit medskapare av innehåll. Digitaliseringen har dessutom lett till att de ekonomiska förutsättningarna förändrats genom att annonspengarna i stor utsträckning hamnar hos Google och Facebook och inte som tidigare hos de journalistiska medierna. Inter...

När internet nådde medieanvändarna i mitten av 1990-talet var det få som kunde ana vilken omvälvning av samhället som då påbörjades. Den tekniska konvergensen har gjort att medieformer glidit samman, samtidigt som publikerna nischats och också blivit medskapare av innehåll. Digitaliseringen har dessutom lett till att de ekonomiska förutsättningarna förändrats genom att annonspengarna i stor utsträckning hamnar hos Google och Facebook och inte som tidigare hos de journalistiska medierna. Internet har inte enbart blivit den demokratiska plattform som många hoppades, utan lika mycket en plattform för hot och hat. Förändringen på alla områden - det ekonomiska och det tekniska, det sociala och det politiska - leder till många utmaningar för journalistiken. I denna sjätte och helt omarbetade upplaga av På väg mot medievärlden 2030 analyserar ledande medieforskare olika utmaningar och resonerar om vad som är rimligt att tro om de kommande tio åren. Boken vänder sig till studenter i medie- och kommunikationsvetenskap, journalistik och medieteknik. Den riktar sig också till andra läsare som har behov och intresse av att följa det som händer inom medievärlden - och vart den är på väg.

Information

Redaktörer:
Gunnar Nygren Ingela Wadbring
Kapitelförfattare:
Sigurd Allern Ulrika Andersson Ester Appelgren Annika Bergström Jonas Harvard Ulrika Hedman Kristoffer Holt Lottie Jangdal Michael Karlsson Torbjörn von Krogh
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144170817
Utgivningsår:
2000
Revisionsår:
2019
Artikelnummer:
7345-SB06
Upplaga:
Sjätte

Författare

Gunnar Nygren

Gunnar Nygren är professor emeritus i journalistik vid Södertörns högskola. Hans forskning kretsar kring områden som lokaljournalistik och det förä...

Ingela Wadbring

Ingela Wadbring är professor i medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot medieutveckling vid Mittuniversitetet i Sundsvall där hon ocks...

Sigurd Allern

Sigurd Allern är dr.polit. i medie- och kommunikationsvetenskap, professor i journalistik vid Universitetet i Oslo och gästprofessor i journalistik...

Ulrika Andersson

Ulrika Andersson är docent i journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet. Hon är forskare vid SOM-institutet samt ansvarig för...

Ester Appelgren

Ester Appelgren arbetar som lektor och projektledare på avdelningen för journalistik vid Södertörns högskola. Hon disputerade 2007 i medieteknik vi...

Annika Bergström

Annika Bergström är professor i journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet. Hennes forskning handlar om digitala mediers publ...

Kristoffer Holt

Kristoffer Holt är professor medie- och kommunikationsvetenskap och forskningsledare vid Institutionen för medier och Journalistik (MJ), Linnéunive...

Michael Karlsson

Michael Karlsson är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för geografi, medier och kommunikation, Karlstads universitet ...

Torbjörn von Krogh

Torbjörn von Krogh är fil.dr i medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot medieetik, mediekritik och medieansvar. Han var en av grundarn...

Sara Leckner

Sara Leckner är docent och universitetslektor i medieteknik vid Malmö universitet. Hennes forskning fokuserar på sociotekniska och ekonomiska effek...

Lars Nord

Lars Nord (1958-2024) var professor i politisk kommunikation och journalistik vid Mittuniversitetet och forskningsledare vid forskningscentret DEMI...

Mart Ots

Mart Ots är docent i företagsekonomi vid Jönköping International Business School. Han forskar om mediepolitik, marknadskommunikation och varumärkes...

Carina Tenor

Carina Tenor är doktorand i medie- och kommunikationsvetenskap vid Karlstads universitet. Hon har arbetat många år som lokalredaktör, kommunreporte...

 ;