Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Kommunikation

En introduktion
Skickas följande arbetsdag

Kommunikation

En introduktion

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Kommunikation är en förutsättning för att ett samhälle eller en kultur överhuvudtaget ska kunna existera. Detta gäller inte minst i en tid då tillvaron genomsyras av digitala medier och ett överflöd av kommunikation. Men vad är kommunikation? Vilka frågor är viktiga att studera? På vilka sätt och med vilka begrepp? Kommunikation förstås på olika sätt beroende på vilken tradition frågorna ställs ifrån och boken tar fasta på denna begreppsmässiga mångfald. Här kartläggs sju centrala kommunika...

Kommunikation är en förutsättning för att ett samhälle eller en kultur överhuvudtaget ska kunna existera. Detta gäller inte minst i en tid då tillvaron genomsyras av digitala medier och ett överflöd av kommunikation. Men vad är kommunikation? Vilka frågor är viktiga att studera? På vilka sätt och med vilka begrepp? Kommunikation förstås på olika sätt beroende på vilken tradition frågorna ställs ifrån och boken tar fasta på denna begreppsmässiga mångfald. Här kartläggs sju centrala kommunikationsteoretiska traditioner som har format och fortsätter forma forskares sätt att närma sig området: den retoriska, den fenomenologiska, den semiotiska, den socialpsykologiska, den kritiska, den cyber­netiska och den socio­kulturella traditionen. Kommunikation. En introduktion vänder sig till alla som är intresserade av vetenskapliga perspektiv på kommunikation men lämpar sig särskilt väl inom humanistiska och samhällsvetenskapliga grund­utbildningar på svenska högskolor och universitet.

Förord 9

1 Kommunikationsteoretiska traditioner: Sju perspektiv på kommunikation 15

Johan Lindell & Eva Kingsepp

Kommunikation bortom överföring och delning 16

Sju kommunikationsteoretiska traditioner 20

En gemensam definition – och därefter olikheter 23

Vilka slags forskningsfrågor kan vi hitta?  26

Vilka slags metoder används? 27

”Kulturkrockar” 29

Bortom de sju? 31

Bokens upplägg 33

Referenser 34

2 Den retoriska traditionen: Kommunikation som konsten att övertyga 37

Orla Vigsø

Inledning 37

Vad ”är” kommunikation inom retorik? 38

Centrala begrepp 40

Vad studeras och hur? 53

Exempel: En retorikers tolkning av Youtubereklam 55

Sammanfattning och avslutning 57

Referenser 59

3 Den fenomenologiska traditionen: Kommunikation som dialog med världen 61

Eva Kingsepp

Inledning 61

Bakgrund 62

Fenomenologi 64

Hermeneutik 65

Hermeneutisk fenomenologi: kropp, själ och vara i världen 66

Fenomenologi, språk och kommunikation 68

Tecken och texter 69

Centrala begrepp 70

Fenomenologin i praktiken 75

Exempel: Performativitet, fenomenologi och mediepraktik 78

Sammanfattning och avslutning 79

Referenser 80

4 Den semiotiska traditionen: Kommunikation genom tecken 83

Eva Kingsepp

Inledning 83

Semiotikens idéhistoria  84

Semiotik och strukturalism 85

Semiotik och kritisk diskursanalys 88

Några centrala modeller och begrepp  92

Vad studeras och hur? Semiotiken i praktiken  101

Exempel: Isbjörnen på isflaket 102

Sammanfattning och avslutning 104

Referenser 105

5 Den socialpsykologiska traditionen: Kommunikation som påverkansprocess 107

Johan Lindell

Inledning 107

Definition, idétradition och utgångspunkter 108

Syften och utgångspunkter 111

Medieeffekter  115

Vad studeras och hur? 121

Exempel: Den socialpsykologiska forskaren och nyheter 123

Sammanfattning och avslutning 124

Referenser 126

6 Den kritiska traditionen: Kommunikation som ideologi och emancipatorisk möjlighet 129

Peter Jakobsson & Fredrik Stiernstedt

Inledning 129

Traditionens ursprung och idéhistoria 131

Kritisk diskursanalys 136

Centrala begrepp och perspektiv 137

Kritisk teori i forskningspraktiken 142

Exempel: En kritisk teori om digital kommunikation 144

Sammanfattning och avslutning 148

Referenser 150

7 Den cybernetiska traditionen:
Kommunikation som överföring och kontroll 153

Magnus Fredriksson

Inledning 153

Cybernetikens ursprung 154

Kommunikation som signalöverföring 155

Återkoppling 159

System 160

Kommunikation för anpassning 163

Att studera informationsöverföring och kontroll  166

Exempel: Medborgare och myndigheter 171

Sammanfattning och avslutning 172

Referenser 173

8 Den sociokulturella traditionen: Kommunikation som (re)produktion av social ordning  175

André Jansson

Inledning  175

Innebörden av kommunikation i den sociokulturella traditionen  177

Idéhistoria och centrala begrepp 180

Några nedslag i medie- och kommunikationsforskningen  186

Exempel: Den postdigitala arbetsplatsen 191

Avslutning och sammanfattning  193

Referenser 194

Författarpresentationer 197

Register 199

Information

Redaktörer:
Johan Lindell Eva Kingsepp
Kapitelförfattare:
Magnus Fredriksson Peter Jakobsson André Jansson Fredrik Stiernstedt Orla Vigsø
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144161891
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
45727-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
202

Författare

Johan Lindell

Johan Lindell är docent i medie- och kommunikationsvetenskap vid Uppsala universitet. Hans forskning, som präglas av kultursociologiska angreppssät...

Eva Kingsepp

Eva Kingsepp är docent i medie- och kommunikationsvetenskap vid Karlstads universitet. Hennes forskning, som är tvärvetenskapligt präglad, handlar ...

Magnus Fredriksson

Magnus Fredriksson är docent i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universit...

Peter Jakobsson

Peter Jakobsson är docent i medie- och kommunikationsvetenskap vid Uppsala universitet. Hans forskning berör bland annat frågor om mediekritik och ...

André Jansson

André Jansson är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Karlstads universitet. Hans forskning handlar framför allt om mediers betydelse...

Fredrik Stiernstedt

Fredrik Stiernstedt är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Södertörns högskola. Hans forskning berör bland annat medieindustrin och ...

Orla Vigsø

Orla Vigsø är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet. H...

 ;

Kommunikation är en förutsättning för att ett samhälle eller en kultur överhuvudtaget ska kunna existera. Detta gäller inte minst i en tid då tillvaron genomsyras av digitala medier och ett överflöd av kommunikation. Men vad är kommunikation? Vilka frågor är viktiga att studera? På vilka sätt och med vilka begrepp? Kommunikation förstås på olika sätt beroende på vilken tradition frågorna ställs ifrån och boken tar fasta på denna begreppsmässiga mångfald. Här kartläggs sju centrala kommunika...

Kommunikation är en förutsättning för att ett samhälle eller en kultur överhuvudtaget ska kunna existera. Detta gäller inte minst i en tid då tillvaron genomsyras av digitala medier och ett överflöd av kommunikation. Men vad är kommunikation? Vilka frågor är viktiga att studera? På vilka sätt och med vilka begrepp? Kommunikation förstås på olika sätt beroende på vilken tradition frågorna ställs ifrån och boken tar fasta på denna begreppsmässiga mångfald. Här kartläggs sju centrala kommunikationsteoretiska traditioner som har format och fortsätter forma forskares sätt att närma sig området: den retoriska, den fenomenologiska, den semiotiska, den socialpsykologiska, den kritiska, den cybernetiska och den sociokulturella traditionen. Kommunikation – en introduktion vänder sig till alla som är intresserade av vetenskapliga perspektiv på kommunikation men lämpar sig särskilt väl inom humanistiska och samhällsvetenskapliga grundutbildningar på svenska högskolor och universitet.

Information

Redaktörer:
Johan Lindell Eva Kingsepp
Kapitelförfattare:
Magnus Fredriksson Peter Jakobsson André Jansson Fredrik Stiernstedt Orla Vigsø
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144181240
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
45727-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Johan Lindell

Johan Lindell är docent i medie- och kommunikationsvetenskap vid Uppsala universitet. Hans forskning, som präglas av kultursociologiska angreppssät...

Eva Kingsepp

Eva Kingsepp är docent i medie- och kommunikationsvetenskap vid Karlstads universitet. Hennes forskning, som är tvärvetenskapligt präglad, handlar ...

Magnus Fredriksson

Magnus Fredriksson är docent i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universit...

Peter Jakobsson

Peter Jakobsson är docent i medie- och kommunikationsvetenskap vid Uppsala universitet. Hans forskning berör bland annat frågor om mediekritik och ...

André Jansson

André Jansson är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Karlstads universitet. Hans forskning handlar framför allt om mediers betydelse...

Fredrik Stiernstedt

Fredrik Stiernstedt är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Södertörns högskola. Hans forskning berör bland annat medieindustrin och ...

Orla Vigsø

Orla Vigsø är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet. H...

 ;