Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Kvalitetslärande i högre utbildning

introduktion till problem- och praktikbaserad didaktik
Skickas följande arbetsdag

Lärande är kontextberoende och utvecklas bäst när studenter deltar aktivt i krävande lärmiljöer. Denna bok ger en grundlig introduktion till studentaktiva metoder, studentcentrerade läroplaner och alternativa examinationsformer samt studentutvärdering av undervisning. Den kan också fungera som en praktisk vägledare i undervisningsarbetet. Kvalitetslärande i högre utbildning diskuterar de olika metoderna och strategierna i ljuset av nyare lärandeforskning och didaktisk teori, och särskild vikt...

Lärande är kontextberoende och utvecklas bäst när studenter deltar aktivt i krävande lärmiljöer. Denna bok ger en grundlig introduktion till studentaktiva metoder, studentcentrerade läroplaner och alternativa examinationsformer samt studentutvärdering av undervisning. Den kan också fungera som en praktisk vägledare i undervisningsarbetet. Kvalitetslärande i högre utbildning diskuterar de olika metoderna och strategierna i ljuset av nyare lärandeforskning och didaktisk teori, och särskild vikt har lagts på problembaserat lärande, casemetodik och projektpedagogik. Här visas att dessa modeller bygger på och integrerar såväl nyare som välbeprövade principer för lärande och undervisning. Målgrupp är lärare i högre utbildning, men boken tar upp teman som är aktuella för lärare som undervisar i andra sammanhang, till exempel på gymnasiet och inom vuxenutbildningen. Boken kan även rekommenderas till blivande lärare.

    • 13Förord
    • 17Introduktion
        • 22Det som följer i boken
  • DIDAKTISKA PERSPEKTIV
        • 27
          1
          KAPITEL
    • 27Undervisning och lärande i högre utbildning
        • 32”Teorier” om hur undervisning verkar
        • 34Studenters lärande i högre utbildning
        • 45
          2
          KAPITEL
    • 45Didaktiska modeller och verktyg
        • 45Didaktikens huvuduppgifter
        • 48Didaktikens rötter och huvudlinjer
        • 52Didaktikens grundkategorier
        • 61Relationsdidaktiska modeller
        • 67
          3
          KAPITEL
    • 67Pedagogisk praktik och undervisningskompetens
        • 68Undervisningskompetens: läraren som reflekterande praktiker
        • 72Undervisningskompetens på organisatorisk nivå
  • PERSPEKTIV PÅ LÄRANDE
        • 77
          4
          KAPITEL
    • 77Perspektiv på lärande
        • 78Förhållandet mellan inlärningspsykologi och didaktik
        • 79Överföringsmetaforen
        • 82Tillägnelsemetaforen
        • 94Deltagarmetaforen
        • 100Konstruktivism: en gemensam nämnare
        • 115
          5
          KAPITEL
    • 115Sju principer för lärande och undervisning
        • 116Aktivering av tidigare erfarenhet, kunskap och kompetens (1)
        • 116Fokus på utveckling av flexibla och funktionella kunskapsbaser (2)
        • 118Utveckling av metakognitiv kompetens och självreglerat lärande (3)
        • 119Undervisning och lärande med utgångspunkt i problemsituationer och kognitiva konflikter (4)
        • 121Lärande och undervisning i förbindelse med autentiska uppgifter och kontexter (5)
        • 123Lärande och undervisning med tonvikten på deltagande, utmaning och stöttning (6)
        • 125Lärande och undervisning med fokus på artikulation, rikedom och elaborering (7)
        • 127
          6
          KAPITEL
    • 127Kvalitetslärande: studenters lärande i akademiska kontexter
        • 127Inledning
        • 130Kvalitetslärande som djupinriktade lärstrategier
        • 146Kvalitetslärande och kunskapstransfer
  • PROBLEM- OCH PRAKTIKBASERADE STUDIEMODELLER
    • 155Inledning
        • 158Problem- och praktikbaserade modeller: likheter och skillnader
        • 161
          7
          KAPITEL
    • 161Problembaserat lärande
        • 164PBL: så började det
        • 169McMastermodellen
        • 183Grundstrukturen i problembaserade fall
        • 191Maastrichtmodellen
        • 196Didaktiska implikationer för problembaserat lärande
        • 197Grundstrukturen i fokuserade uppgifter och fall
        • 201PBL-uppgifter: sammanfattning och utkast till taxonomi
        • 205Problembaserat lärande: preliminär sammanfattning
        • 215PBL: dokumenterade effekter och kritiska moment
        • 219
          8
          KAPITEL
    • 219Casemetoden
        • 220Casemetoden: framväxt och utvecklingslinjer
        • 229Casedesign
        • 234Harvarduniversitetet: ett laboratorium för casebaserad undervisning
        • 237
          9
          KAPITEL
    • 237Projektpedagogik
        • 238Projektmetoden
  • LÄROPLANSARBETE OCH UNDERVISNINGSSTRATEGIER
        • 249
          10
          KAPITEL
    • 249Läroplaner, undervisningsorganisering och kursdesign
        • 249Läroplanens kärnmoment
        • 251Läroplaner på olika nivåer
        • 261Problem- och praktikbaserade utbildningsplaner och kursplaner: principer och praktik
        • 273
          11
          KAPITEL
    • 273Lärandemål: områden, nivåer och taxonomier
        • 275Blooms taxonomi
        • 285Kritik av Blooms taxonomiska modell
        • 289Biggs SOLO-taxonomi
        • 297
          12
          KAPITEL
    • 297Föreläsning som undervisningsstrategi
        • 297Kritik
        • 298Historisk skiss och två exempel
        • 301Föreläsningens tre aspekter
        • 308Föreläsningens struktur
        • 316Klassrumsledning
        • 323
          13
          KAPITEL
    • 323Gruppundervisning och handledning
        • 324Vad är poängen med diskussion och dialog?
        • 326Seminariet: arketypisk modell och hemort för dialoger?
        • 331Lärandemål i gruppundervisning
        • 334Grupphandledning och problembaserat lärande
        • 359Handledning i projektgrupper
        • 365
          14
          KAPITEL
    • 365Studentutvärdering av undervisning
        • 366Formativ och summativ studentutvärdering av undervisning
        • 370Utvecklingsutvärdering hos den enskilde läraren
        • 373Muntliga utvärderingsmetoder
        • 378Skriftliga utvärderingsmetoder
        • 388Studentutvärdering på utbildnings- och institutionsnivå
        • 398Indirekt utvärdering: fokus på kvalitetslärande
        • 403
          15
          KAPITEL
    • 403Bedömnings- och examinationsformer
        • 403Perspektivskiftet i bedömnings- och examinationsfrågor
        • 406Förhållandet mellan formativ och summativ bedömning
        • 409Portföljbedömning
    • 419Sammanfattning: kort slutord
    • 423Referenser
    • 443Person- och sakregister

Information

Författare:
Roar C Pettersen
Översättare:
Sven-Erik Torhell
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144019420
Utgivningsår:
2008
Artikelnummer:
32636-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
456

Författare

Roar C Pettersen

Roar C. Pettersen är förstelektor på Högskolan i Østfold. Han har tidigare skrivit flera böcker inom pedagogik och didaktik. På svenska finns Kvali...

 ;