
Kvalitetslärande i högre utbildning
introduktion till problem- och praktikbaserad didaktik
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 13Förord
- 17Introduktion
- 22Det som följer i boken
- DIDAKTISKA PERSPEKTIV
- 271KAPITEL
- 27Undervisning och lärande i högre utbildning
- 32”Teorier” om hur undervisning verkar
- 34Studenters lärande i högre utbildning
- 452KAPITEL
- 45Didaktiska modeller och verktyg
- 45Didaktikens huvuduppgifter
- 48Didaktikens rötter och huvudlinjer
- 52Didaktikens grundkategorier
- 61Relationsdidaktiska modeller
- 673KAPITEL
- 67Pedagogisk praktik och undervisningskompetens
- 68Undervisningskompetens: läraren som reflekterande praktiker
- 72Undervisningskompetens på organisatorisk nivå
- PERSPEKTIV PÅ LÄRANDE
- 774KAPITEL
- 77Perspektiv på lärande
- 78Förhållandet mellan inlärningspsykologi och didaktik
- 79Överföringsmetaforen
- 82Tillägnelsemetaforen
- 94Deltagarmetaforen
- 100Konstruktivism: en gemensam nämnare
- 1155KAPITEL
- 115Sju principer för lärande och undervisning
- 116Aktivering av tidigare erfarenhet, kunskap och kompetens (1)
- 116Fokus på utveckling av flexibla och funktionella kunskapsbaser (2)
- 118Utveckling av metakognitiv kompetens och självreglerat lärande (3)
- 119Undervisning och lärande med utgångspunkt i problemsituationer och kognitiva konflikter (4)
- 121Lärande och undervisning i förbindelse med autentiska uppgifter och kontexter (5)
- 123Lärande och undervisning med tonvikten på deltagande, utmaning och stöttning (6)
- 125Lärande och undervisning med fokus på artikulation, rikedom och elaborering (7)
- 1276KAPITEL
- 127Kvalitetslärande: studenters lärande i akademiska kontexter
- 127Inledning
- 130Kvalitetslärande som djupinriktade lärstrategier
- 146Kvalitetslärande och kunskapstransfer
- PROBLEM- OCH PRAKTIKBASERADE STUDIEMODELLER
- 155Inledning
- 158Problem- och praktikbaserade modeller: likheter och skillnader
- 1617KAPITEL
- 161Problembaserat lärande
- 164PBL: så började det
- 169McMastermodellen
- 183Grundstrukturen i problembaserade fall
- 191Maastrichtmodellen
- 196Didaktiska implikationer för problembaserat lärande
- 197Grundstrukturen i fokuserade uppgifter och fall
- 201PBL-uppgifter: sammanfattning och utkast till taxonomi
- 205Problembaserat lärande: preliminär sammanfattning
- 215PBL: dokumenterade effekter och kritiska moment
- 2198KAPITEL
- 219Casemetoden
- 220Casemetoden: framväxt och utvecklingslinjer
- 229Casedesign
- 234Harvarduniversitetet: ett laboratorium för casebaserad undervisning
- 2379KAPITEL
- 237Projektpedagogik
- 238Projektmetoden
- LÄROPLANSARBETE OCH UNDERVISNINGSSTRATEGIER
- 24910KAPITEL
- 249Läroplaner, undervisningsorganisering och kursdesign
- 249Läroplanens kärnmoment
- 251Läroplaner på olika nivåer
- 261Problem- och praktikbaserade utbildningsplaner och kursplaner: principer och praktik
- 27311KAPITEL
- 273Lärandemål: områden, nivåer och taxonomier
- 275Blooms taxonomi
- 285Kritik av Blooms taxonomiska modell
- 289Biggs SOLO-taxonomi
- 29712KAPITEL
- 297Föreläsning som undervisningsstrategi
- 297Kritik
- 298Historisk skiss och två exempel
- 301Föreläsningens tre aspekter
- 308Föreläsningens struktur
- 316Klassrumsledning
- 32313KAPITEL
- 323Gruppundervisning och handledning
- 324Vad är poängen med diskussion och dialog?
- 326Seminariet: arketypisk modell och hemort för dialoger?
- 331Lärandemål i gruppundervisning
- 334Grupphandledning och problembaserat lärande
- 359Handledning i projektgrupper
- 36514KAPITEL
- 365Studentutvärdering av undervisning
- 366Formativ och summativ studentutvärdering av undervisning
- 370Utvecklingsutvärdering hos den enskilde läraren
- 373Muntliga utvärderingsmetoder
- 378Skriftliga utvärderingsmetoder
- 388Studentutvärdering på utbildnings- och institutionsnivå
- 398Indirekt utvärdering: fokus på kvalitetslärande
- 40315KAPITEL
- 403Bedömnings- och examinationsformer
- 403Perspektivskiftet i bedömnings- och examinationsfrågor
- 406Förhållandet mellan formativ och summativ bedömning
- 409Portföljbedömning
- 419Sammanfattning: kort slutord
- 423Referenser
- 443Person- och sakregister
Information
- Författare:
- Roar C Pettersen
- Översättare:
- Sven-Erik Torhell
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144019420
- Utgivningsår:
- 2008
- Artikelnummer:
- 32636-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 456