Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Digitalisering av högre utbildning

Skickas följande arbetsdag

Alla lärosäten vill bli mer digitala. Strategier och visioner lyfter fram digitalisering som en framtidsfråga för högre utbildning. Universitetslärare förväntas att använda såväl fysiska som digitala lärandemiljöer för att främja studenters lärande. Men, hur kan egentligen kurser inom högre utbildning digitaliseras? Syftet med denna bok är att dela goda exempel på hur digitala verktyg kan användas inom högre utbildning. Boken är skriven av och för lärare, med en grund i forskning och evidens...

Alla lärosäten vill bli mer digitala. Strategier och visioner lyfter fram digitalisering som en framtidsfråga för högre utbildning. Universitetslärare förväntas att använda såväl fysiska som digitala lärandemiljöer för att främja studenters lärande. Men, hur kan egentligen kurser inom högre utbildning digitaliseras? Syftet med denna bok är att dela goda exempel på hur digitala verktyg kan användas inom högre utbildning. Boken är skriven av och för lärare, med en grund i forskning och evidens. I boken finns många konkreta exempel på kurser där lärare aktivt använder digitala verktyg i sin undervisning. Exemplen är organiserade i olika teman där en bakgrund ges baserat på vad vi vet från forskningen. Boken kan läsas från början till slut för att ta del av samtliga teman och exempel på hur högre utbildning kan digitaliseras. Den kan även användas som handbok, där du som läsare kan välja att läsa om de teman eller kurser som känns mest inspirerande för dig.

Väldisponerat upplägg och instruktiva, informativa, koncisa och aktuella beskrivningar gör det synnerligen lätt att förstå kursutformningarna, deras förutsättningar, konkreta design, fördelar, nackdelar och utfall. Mångfalden ämnesområden bidrar till att göra boken påfallande användbar.

Författare

Stefan Hrastinski

Stefan Hrastinski är professor vid Kungliga Tekniska högskolan i Stockholm, där han leder en forskargrupp som undersöker hur digital teknik kan anv...

Tom Adawi

Tom Adawi är biträdande professor i ingenjörsutbildningsvetenskap vid Chalmers tekniska högskola.

Elinor Adenling

Elinor Adenling är lektor i pedagogik vid Umeå universitet.

Anna Andersson

Anna Andersson är adjunkt vid avdelningen Omvårdnad, Högskolan Väst.

Josefin Andersson Sols

Josefin Andersson Sols är doktorand i externredovisning vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet.

Christel Backman

Christel Backman arbetar som universitetslektor i sociologi vid Göteborgs universitet och har ett stort intresse för högskolepedagogik och kursutve...

Malin Berghammer

Malin Berghammer, barnsjuksköterska, lektor och docent i vårdvetenskap vid Högskolan Väst, Trollhättan och vid Drottning Silvias barnsjukhus/Sahlgr...

Lisbeth Dahlström

Lisbeth Dahlström är övertandläkare på Specialistkliniken för endodonti, Folktandvården, Västra Götaland.

Christophe Demaziere

Christophe Demazière är professor i kärnreaktorfysik vid Chalmers tekniska högskola.

Katherina Dodou

Katherina Dodou är lektor i engelska med litteraturvetenskaplig inriktning vid Högskolan Dalarna.

Maren Eckart

Maren Eckart är docent i tyska vid Högskolan Dalarna.

Lars Edgren

Lars Edgren är professor i historia vid Lunds universitet.

Jenny Eklöf

Jenny Eklöf är lektor i idéhistoria vid Umeå universitet.

Hugues Engel

Hugues Engel är lektor i franska vid Stockholms universitet.

Linda Flores Ohlson

Linda Flores Ohlson är lektor i spanska vid Göteborgs universitet.

Lars Hammarstrand

Lars Hammarstrand är forskarassistent i signalbehandling vid Chalmers tekniska högskola.

Pia Heidtmann

Pia Heidtmann är adjunkt i matematik vid Mittuniversitetet.

Rebecca Hincks

Rebecca Hincks är lektor i engelska vid Kungliga Tekniska högskolan.

Robert Holmgren

Robert Holmgren är lektor i pedagogik vid Umeå universitet.

Tomas Holmgren

Tomas Holmgren är adjunkt i pedagogik vid Umeå universitet.

Jimmy Jaldemark

Jimmy Jaldemark är universitetslektor i pedagogik vid Mittuniversitetet. Han forskningsintresse berör förutsättningar för deltagande i nätbaserad u...

Kenneth Johansson

Kenneth Johansson är adjunkt i historia vid Lunds universitet.

Kristina Jonäll

Kristina Jonäll är lektor i redovisning. Hon är verksam vid Handelshögskolan i Göteborg och har lång erfarenhet av undervisning och forskning i red...

Pernilla Falkenberg Josefsson

Pernilla Falkenberg Josefsson är lektor i medieteknik vid Södertörns högskola. Josefssons forskning kretsar kring digitalisering, e-lärande och soc...

Maria Karlsson

Maria Karlsson är lektor i statistik vid Handelshögskolan, Umeå universitet.

Cecilia Kilhamn

Cecilia Kilhamn har en bakgrund som lärare i grundskolan och många års erfarenhet av att undervisa i matematik och matematikdidaktik inom lärarutbi...

Björn Kjellgren

Björn Kjellgren har bott och arbetat i Kina under flera år och är idag verksam som lärare och forskare vid Stockholms universitet.

Thomas Kvist

Thomas Kvist är docent vid Avdelningen för endodonti vid Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet.

Fredrik Land

Fredrik Land är adjunkt i engelska med litteraturvetenskaplig inriktning vid Högskolan Dalarna.

André Leblanc

André Leblanc är lektor i franska vid Högskolan Dalarna.

Carolina León Vegas

Carolina León Vegas är lektor i spanska vid Högskolan Dalarna.

Monica Liljeström

Monica Liljeström är verksam vid Pedagogiska institutionen, Umeå universitet. Hon har bland annat forskat om hur man kan skapa djup och kvalitet i ...

Kerstin Lind

Kerstin Lind är adjunkt och doktorand i konstvetenskap och visuell kommunikation vid Linköpings universitet.

Katarina Lindahl

Katarina Lindahl är universitetsadjunkt i engelska med didaktisk inriktning vid Högskolan Dalarna och fil lic. i ämnesdidaktik.

Thomas Lingefjärd

Thomas Lingefjärd has retired from the position as associate professor in mathematics education at the University of Gothenburg, but he is active a...

Jonas Moll

Jonas Moll är postdoktor i människa-datorinteraktion vid Uppsala universitet.

Åsa Rejnö

Åsa Rejnö är docent i omvårdnad vid Högskolan Väst och sjuksköterska vid strokeenheten på Skaraborgs sjukhus, Skövde. Hon är nationell samordnare f...

Mario Romero Vega

Mario Romero är lektor i datavetenskap vid Kungliga Tekniska högskolan.

Elisabeth Saalman

Elisabeth Saalman är tekn.dr i kemi, har magisterexamen i folkhälsovetenskap samt magisterutbildning i IT-stödd distansutbildning. Hon är verksam v...

Svetlana Sabelfeld

Svetlana Sabelfeld är biträdande lektor i redovisning vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet.

Frode Slinde

Frode Slinde, legitimerad dietist, universitetslektor och docent i klinisk nutrition, avdelningen för invärtesmedicin och klinisk nutrition, Sahlgr...

Lena Stangvik Urbán

Lena Stangvik-Urbán är adjunkt i vårdpedagogik och pedagogisk utvecklare vid Mälardalens högskola.

Christian Stöhr

Christian Stöhr är lektor i ingenjörsutbildningsvetenskap vid Chalmers tekniska högskola.

Lennart Svensson

Lennart Svensson är biträdande professor i signalbehandling vid Chalmers tekniska högskola.

Anna Söderström

Anna Söderström är IKT-pedagog vid Linköpings universitet.

Sara Uhnoo

Sara Uhnoo är lektor i sociologi vid institutionen för sociologi och arbets­vetenskap vid Göteborgs universitet. Hon undervisar i kriminologi och h...

Mattias Wahlström

Mattias Wahlström är docent i sociologi och viceprefekt vid Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap, Göteborgs universitet. Han forskar om ...

Ann-Marie von Otter

Ann-Marie von Otter är universitetsadjunkt i ämnesdidaktik med inriktning mot teknik, idrott och hälsa. Hon har en bakgrund som både grundskolelära...

Erik Öberg

Erik Öberg är adjunkt i informatik vid Mittuniversitetet.

 ;