Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Inkludering

- möjligheter och utmaningar
Skickas följande arbetsdag

Inkludering - möjligheter och utmaningar

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

I skolans värld är numera begreppet inkludering, liksom demokratiska värden och social rättvisa, i det närmaste oantastliga målsättningar. Likväl är det inte oproblematiskt att förverkliga dessa målsättningar i stora heterogena barn- och elevgrupper. I Inkludering – utmaningar och möjligheter ges framför allt lyckosamma exempel på situationer, där lärare och förskollärare förmår erbjuda goda lärandesituationer för barn och elever trots deras olikheter, men även exempel på situationer då detta...

I skolans värld är numera begreppet inkludering, liksom demokratiska värden och social rättvisa, i det närmaste oantastliga målsättningar. Likväl är det inte oproblematiskt att förverkliga dessa målsättningar i stora heterogena barn- och elevgrupper. I Inkludering – utmaningar och möjligheter ges framför allt lyckosamma exempel på situationer, där lärare och förskollärare förmår erbjuda goda lärandesituationer för barn och elever trots deras olikheter, men även exempel på situationer då detta inte har lyckats. Boken vänder sig till forskare, lärarstudenter, blivande speciallärare/special­pedagoger samt verksamma lärare och övriga som är intresserade av bemötande av barn/elever i behov av särskilt stöd. Boken kan således användas inom grundutbildning och fortbildning samt inom utbildningar på masternivå.

Antologin är spännande då den växlar mellan att betrakta inkludering som ett pedagogiskt arbetssätt och som en politisk strategi. [...] en utmärkt diskussionsbok på olika nivåer i utbildningssystemet och i utvecklingsarbeten av pedagogiska praktiker.

Information

Redaktörer:
Margareta Sandström Jonas Stier Lena Nilsson
Kapitelförfattare:
Ulla Damber Silvia Edling Cecilia Ferm Almqvist Anneli Frelin Jörgen Mattlar Nina Mohss Carina Persson Adriana Velasquez
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144102498
Utgivningsår:
2014
Artikelnummer:
38664-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
272

Författare

Margareta Sandström

Margareta Sandström är professor i didaktik med inriktning mot specialpedagogik vid Uppsala universitet. Hennes forskning rör lärare–elevkommunikat...

Jonas Stier

Jonas Stier, sociolog och professor i socialt arbete vid Mälardalens högskola. Jonas forskar om och har skrivit ett antal böcker med fokus på inter...

Lena Nilsson

Lena Nilsson är docent i pedagogik vid Uppsala universitet och undervisar vid masterprogrammet i specialpedagogik samt i matematik i specialpedagog...

Ulla Damber

Ulla Damber, Umeå universitet, är docent i pedagogiskt arbete samt lektor i läs- och skrivundervisning och arbetar som lärarutbildare och skolforsk...

Silvia Edling

Silvia Edling är excellent lärare och professor i didaktik vid Högskolan i Gävle. Hennes forskning rör sig på olika sätt kring lärarprofession och ...

Cecilia Ferm Almqvist

Cecilia Ferm Almqvist är professor i pedagogik vid Södertörns högskola och i musikpedagogik vid Stockholms musikpedagogiska institut. I sin forskni...

Anneli Frelin

Anneli Frelin är docent i didaktik vid Högskolan i Gävle. Hon intresserar sig för lärares arbete och professionalitet, särskilt den relationella di...

Jörgen Mattlar

Jörgen Mattlar (f. 1966) är fil.dr i didaktik och verksam som universitetslektor vid Uppsala universitet. Han har en bakgrund som gymnasielärare i ...

Nina Mohss

Nina Mohss är masterstudent vid Uppsala universitet. Hon är utbildad förskollärare och specialpedagog och arbetar i dag som rådgivare på Specialped...

Carina Persson

Carina Persson är masterstudent vid Uppsala universitet och arbetar som specialpedagog i Stockholm. Hon har en masterexamen i didaktik samt en magi...

Adriana Velasquez

Adriana Velasquez är filosofie doktor i pedagogik vid Uppsala universitet och arbetar numera som postdoktor vid Linköpings universitet (Campus Norr...

 ;

I skolans värld är numera begreppet inkludering, liksom demokratiska värden och social rättvisa, i det närmaste oantastliga målsättningar. Likväl är det inte oproblematiskt att förverkliga dessa målsättningar i stora heterogena barn- och elevgrupper. I Inkludering - utmaningar och möjligheter ges framför allt lyckosamma exempel på situationer, där lärare och förskollärare förmår erbjuda goda lärandesituationer för barn och elever trots deras olikheter, men även exempel på situationer då detta...

I skolans värld är numera begreppet inkludering, liksom demokratiska värden och social rättvisa, i det närmaste oantastliga målsättningar. Likväl är det inte oproblematiskt att förverkliga dessa målsättningar i stora heterogena barn- och elevgrupper. I Inkludering - utmaningar och möjligheter ges framför allt lyckosamma exempel på situationer, där lärare och förskollärare förmår erbjuda goda lärandesituationer för barn och elever trots deras olikheter, men även exempel på situationer då detta inte har lyckats. Boken vänder sig till forskare, lärarstudenter, blivande speciallärare/special­pedagoger samt verksamma lärare och övriga som är intresserade av bemötande av barn/elever i behov av särskilt stöd. Boken kan således användas inom grundutbildning och fortbildning samt inom utbildningar på masternivå.

Information

Redaktörer:
Margareta Sandström Jonas Stier Lena Nilsson
Kapitelförfattare:
Ulla Damber Silvia Edling Cecilia Ferm Almqvist Anneli Frelin Jörgen Mattlar Nina Mohss Carina Persson Adriana Velasquez
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144178349
Utgivningsår:
2014
Artikelnummer:
38664-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Margareta Sandström

Margareta Sandström är professor i didaktik med inriktning mot specialpedagogik vid Uppsala universitet. Hennes forskning rör lärare–elevkommunikat...

Jonas Stier

Jonas Stier, sociolog och professor i socialt arbete vid Mälardalens högskola. Jonas forskar om och har skrivit ett antal böcker med fokus på inter...

Lena Nilsson

Lena Nilsson är docent i pedagogik vid Uppsala universitet och undervisar vid masterprogrammet i specialpedagogik samt i matematik i specialpedagog...

Ulla Damber

Ulla Damber, Umeå universitet, är docent i pedagogiskt arbete samt lektor i läs- och skrivundervisning och arbetar som lärarutbildare och skolforsk...

Silvia Edling

Silvia Edling är excellent lärare och professor i didaktik vid Högskolan i Gävle. Hennes forskning rör sig på olika sätt kring lärarprofession och ...

Cecilia Ferm Almqvist

Cecilia Ferm Almqvist är professor i pedagogik vid Södertörns högskola och i musikpedagogik vid Stockholms musikpedagogiska institut. I sin forskni...

Anneli Frelin

Anneli Frelin är docent i didaktik vid Högskolan i Gävle. Hon intresserar sig för lärares arbete och professionalitet, särskilt den relationella di...

Jörgen Mattlar

Jörgen Mattlar (f. 1966) är fil.dr i didaktik och verksam som universitetslektor vid Uppsala universitet. Han har en bakgrund som gymnasielärare i ...

Nina Mohss

Nina Mohss är masterstudent vid Uppsala universitet. Hon är utbildad förskollärare och specialpedagog och arbetar i dag som rådgivare på Specialped...

Carina Persson

Carina Persson är masterstudent vid Uppsala universitet och arbetar som specialpedagog i Stockholm. Hon har en masterexamen i didaktik samt en magi...

Adriana Velasquez

Adriana Velasquez är filosofie doktor i pedagogik vid Uppsala universitet och arbetar numera som postdoktor vid Linköpings universitet (Campus Norr...

 ;