
Inkludering

Inkludering - möjligheter och utmaningar
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
- 9Förord
- Peder Haug
- Høgskulen i Volda, Norge
- Översättning: Sten Andersson
- 11Inledning
- Margareta Sandström
- 11Begreppet inkludering
- 12Specialpedagogiska perspektiv
- 13Ett kommunikativt redskap för inkludering
- 15Bokens målgrupp, syfte och disposition
- 15Presentation av de olika kapitlen
- 17Författarpresentation
- 19Litteratur
- DEL I
- Synen på inkludering
- Kapitel 1
- 25En skola för alla – en förändrad syn?
- Carina Persson
- 26Skillnader i skollagarna
- 32Hur skillnaderna mellan skollagarna kan förstås
- 36Sammanfattande diskussion
- 37Litteratur
- Kapitel 2
- 39De nationella minoriteterna i läroplan och läroböcker
- Jörgen Mattlar
- 40Läroboken som studieobjekt och dess relation till läroplanen
- 41Ett läroplansteoretiskt perspektiv
- 42Historieämnets formella kunskapserbjudande
- 44Läroboken och minoriteter
- 46De nationella minoriteterna i läroböcker anpassade till Lgr 11 och Gy 11
- 50Sammanfattande diskussion
- 52Litteratur
- Kapitel 3
- 55Demokrati handlar väl om majoriteten – eller?
- Silvia Edling
- 61Att motverka olika former av våld – vad är problemet?
- 68Sammanfattande diskussion
- 69Litteratur
- Kapitel 4
- 75Specialpedagogik i förskolan – ett problemorienterat synsätt
- Nina Mohss
- 75Stödet i förskolan – då och nu
- 77Specialpedagogerna i förskolan
- 78Påverkansfaktorer
- 84Påverkansmodellen i praktiken
- 85Den specialpedagogiska processcirkeln
- 87Sammanfattande diskussion
- 88Litteratur
- Kapitel 5
- 91Att bygga undervisningsrelationer …|i gymnasieskolans introduktionsprogram
- Anneli Frelin
- 92Att inleda en undervisningsrelation
- 95Att bygga förtroende
- 97Att visa sig medmänsklig
- 99Att visa omtanke om elevens självbild
- 102Att använda sitt professionella omdöme
- 104Sammanfattande diskussion
- 105Litteratur
- DEL II
- Inkluderande undervisning
- Kapitel 6
- 111Flerspråkiga klassrum som arenor för inkludering
- Ulla Damber
- 112Läs- och skrivsvårigheter och bristfällig delaktighet i textbaserade aktiviteter
- 113Bristdiskursens inflytande på läs- och skrivfältet
- 115Läsupplevelser – något för alla
- 120Alternativa verktyg
- 121Sammanfattande diskussion
- 122Litteratur
- Kapitel 7
- 125Inkluderande matematikundervisning
- Margareta Sandström och Lena Nilsson
- 126Olika syn på undervisning i matematik
- 127Matematikundervisning mot yngre åldrar
- 128Elevers matematikprestationer
- 130Upplevelser av matematikaktiviteter
- 131Barns perspektiv på matematikaktiviteter
- 132Elever utan matematiksvårigheter
- 133Elever i matematiksvårigheter
- 135De flerspråkiga eleverna
- 138Idealtypiska beskrivningar
- 139Sammanfattande diskussion
- 141Litteratur
- Kapitel 8
- 145Estetisk kommunikation för inkludering och delaktighet
- Cecilia Ferm Thorgersen
- 150En fenomenologisk syn på demokrati, inkludering och lärande
- 154Estetisk kommunikation – allas rätt att delta och att göra skillnad
- 158Estetisk kommunikation i klassrummet som lokal plats – ett offentligt rum i relation till styrdokument
- 161Litteratur
- Kapitel 9
- 163Hälsofrämjande och inkluderande processer
- Lena Nilsson
- 164Inkludering
- 166Hälsofrämjande skolutveckling
- 168Inkluderande undervisning
- 175Hälsofrämjande och inkluderande processer är en del av lärares kompetens
- 176Sammanfattande diskussion
- 176Litteratur
- Kapitel 10
- 181Exkluderingspraktiker i en särskild undervisningsgrupp
- Adriana Velasquez
- 182Att studera vardagen i gruppen
- 183De tre undergrupperna
- 185Annikas problem
- 187Två ordningar i intersektion
- 198Sammanfattande diskussion
- 200Litteratur
- DEL III
- Interkulturella och internationella utblickar
- Kapitel 11
- 205Den interkulturella pedagogikens …|och pedagogiska praxisens blinda fläckar
- Jonas Stier
- 207Heterocentrism och xenocentrism
- 209Kulturell hemmablindhet
- 212Problemimperativet
- 213Normativism
- 214Sammanfattande diskussion
- 215Litteratur
- Kapitel 12
- 217Synen på lärarrollen i några länder
- Margareta Sandström och Jonas Stier
- 218Medborgarkunskap (citizenship education)
- 220Vertikalitet/horisontalitet i interaktion
- 221Moralisk undervisning i tre länder
- 222Modern eller postmodern lärarroll
- 223Hur lärare talade om lärarrollen
- 225Likheter och skillnader i syn på lärarrollen
- 226Sammanfattande diskussion
- 227Litteratur
- Kapitel 13
- 231Klassrumsdialog i olika länder
- Margareta Sandström och Jonas Stier
- 233Värderingar och moralisk undervisning
- 235Elevers syn på lärare–elevkommunikation
- 239Elevernas syn på klassrumssamtal
- 239Sammanfattande diskussion
- 240Litteratur
- Kapitel 14
- 243Interkulturella möten i klassrum
- Margareta Sandström och Jonas Stier
- 244Utbildning i olika länder
- 245En studie av klassrumsinteraktion
- 249”Idealtyper” av förhållningssätt
- 254Sammanfattande diskussion
- 256Litteratur
- 259Avslutande diskussion
- Jonas Stier
- 260Inkludering förutsätter indelning
- 264Inkludering: positioner och relationer
- 266Svårigheter för vem?
- 267Avslutning
- 269Litteratur
Antologin är spännande då den växlar mellan att betrakta inkludering som ett pedagogiskt arbetssätt och som en politisk strategi. [...] en utmärkt diskussionsbok på olika nivåer i utbildningssystemet och i utvecklingsarbeten av pedagogiska praktiker.
Information
- Redaktörer:
- Margareta Sandström Jonas Stier Lena Nilsson
- Kapitelförfattare:
- Ulla Damber Silvia Edling Cecilia Ferm Almqvist Anneli Frelin Jörgen Mattlar Nina Mohss Carina Persson Adriana Velasquez
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144102498
- Utgivningsår:
- 2014
- Artikelnummer:
- 38664-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 272
Information
- Redaktörer:
- Margareta Sandström Jonas Stier Lena Nilsson
- Kapitelförfattare:
- Ulla Damber Silvia Edling Cecilia Ferm Almqvist Anneli Frelin Jörgen Mattlar Nina Mohss Carina Persson Adriana Velasquez
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144178349
- Utgivningsår:
- 2014
- Artikelnummer:
- 38664-SB01
- Upplaga:
- Första