Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Inkludering

- möjligheter och utmaningar
Skickas följande arbetsdag

Inkludering - möjligheter och utmaningar

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

I skolans värld är numera begreppet inkludering, liksom demokratiska värden och social rättvisa, i det närmaste oantastliga målsättningar. Likväl är det inte oproblematiskt att förverkliga dessa målsättningar i stora heterogena barn- och elevgrupper. I Inkludering – utmaningar och möjligheter ges framför allt lyckosamma exempel på situationer, där lärare och förskollärare förmår erbjuda goda lärandesituationer för barn och elever trots deras olikheter, men även exempel på situationer då detta...

I skolans värld är numera begreppet inkludering, liksom demokratiska värden och social rättvisa, i det närmaste oantastliga målsättningar. Likväl är det inte oproblematiskt att förverkliga dessa målsättningar i stora heterogena barn- och elevgrupper. I Inkludering – utmaningar och möjligheter ges framför allt lyckosamma exempel på situationer, där lärare och förskollärare förmår erbjuda goda lärandesituationer för barn och elever trots deras olikheter, men även exempel på situationer då detta inte har lyckats. Boken vänder sig till forskare, lärarstudenter, blivande speciallärare/special­pedagoger samt verksamma lärare och övriga som är intresserade av bemötande av barn/elever i behov av särskilt stöd. Boken kan således användas inom grundutbildning och fortbildning samt inom utbildningar på masternivå.

      • 9
        Förord
        • Peder Haug
        • Høgskulen i Volda, Norge
        • Översättning: Sten Andersson
      • 11
        Inledning
        • Margareta Sandström
        • 11
          Begreppet inkludering
        • 12
          Specialpedagogiska perspektiv
        • 13
          Ett kommunikativt redskap för inkludering
        • 15
          Bokens målgrupp, syfte och disposition
        • 15
          Presentation av de olika kapitlen
        • 17
          Författarpresentation
        • 19
          Litteratur
  • DEL I
  • Synen på inkludering
      • Kapitel 1
      • 25
        En skola för alla – en förändrad syn?
        • Carina Persson
        • 26
          Skillnader i skollagarna
        • 32
          Hur skillnaderna mellan skollagarna kan förstås
        • 36
          Sammanfattande diskussion
        • 37
          Litteratur
      • Kapitel 2
      • 39
        De nationella minoriteterna i läroplan och läroböcker
        • Jörgen Mattlar
        • 40
          Läroboken som studieobjekt och dess relation till läroplanen
        • 41
          Ett läroplansteoretiskt perspektiv
        • 42
          Historieämnets formella kunskapserbjudande
        • 44
          Läroboken och minoriteter
        • 46
          De nationella minoriteterna i läroböcker anpassade till Lgr 11 och Gy 11
        • 50
          Sammanfattande diskussion
        • 52
          Litteratur
      • Kapitel 3
      • 55
        Demokrati handlar väl om majoriteten – eller?
        • Silvia Edling
        • 61
          Att motverka olika former av våld – vad är problemet?
        • 68
          Sammanfattande diskussion
        • 69
          Litteratur
      • Kapitel 4
      • 75
        Specialpedagogik i förskolan – ett problemorienterat synsätt
        • Nina Mohss
        • 75
          Stödet i förskolan – då och nu
        • 77
          Specialpedagogerna i förskolan
        • 78
          Påverkansfaktorer
        • 84
          Påverkansmodellen i praktiken
        • 85
          Den specialpedagogiska processcirkeln
        • 87
          Sammanfattande diskussion
        • 88
          Litteratur
      • Kapitel 5
      • 91
        Att bygga undervisningsrelationer …|i gymnasieskolans introduktionsprogram
        • Anneli Frelin
        • 92
          Att inleda en undervisningsrelation
        • 95
          Att bygga förtroende
        • 97
          Att visa sig medmänsklig
        • 99
          Att visa omtanke om elevens självbild
        • 102
          Att använda sitt professionella omdöme
        • 104
          Sammanfattande diskussion
        • 105
          Litteratur
  • DEL II
  • Inkluderande undervisning
      • Kapitel 6
      • 111
        Flerspråkiga klassrum som arenor för inkludering
        • Ulla Damber
        • 112
          Läs- och skrivsvårigheter och bristfällig delaktighet i textbaserade aktiviteter
        • 113
          Bristdiskursens inflytande på läs- och skrivfältet
        • 115
          Läsupplevelser – något för alla
        • 120
          Alternativa verktyg
        • 121
          Sammanfattande diskussion
        • 122
          Litteratur
      • Kapitel 7
      • 125
        Inkluderande matematikundervisning
        • Margareta Sandström och Lena Nilsson
        • 126
          Olika syn på undervisning i matematik
        • 127
          Matematikundervisning mot yngre åldrar
        • 128
          Elevers matematikprestationer
        • 130
          Upplevelser av matematikaktiviteter
        • 131
          Barns perspektiv på matematikaktiviteter
        • 132
          Elever utan matematiksvårigheter
        • 133
          Elever i matematiksvårigheter
        • 135
          De flerspråkiga eleverna
        • 138
          Idealtypiska beskrivningar
        • 139
          Sammanfattande diskussion
        • 141
          Litteratur
      • Kapitel 8
      • 145
        Estetisk kommunikation för inkludering och delaktighet
        • Cecilia Ferm Thorgersen
        • 150
          En fenomenologisk syn på demokrati, inkludering och lärande
        • 154
          Estetisk kommunikation – allas rätt att delta och att göra skillnad
        • 158
          Estetisk kommunikation i klassrummet som lokal plats – ett offentligt rum i relation till styrdokument
        • 161
          Litteratur
      • Kapitel 9
      • 163
        Hälsofrämjande och inkluderande processer
        • Lena Nilsson
        • 164
          Inkludering
        • 166
          Hälsofrämjande skolutveckling
        • 168
          Inkluderande undervisning
        • 175
          Hälsofrämjande och inkluderande processer är en del av lärares kompetens
        • 176
          Sammanfattande diskussion
        • 176
          Litteratur
      • Kapitel 10
      • 181
        Exkluderingspraktiker i en särskild undervisningsgrupp
        • Adriana Velasquez
        • 182
          Att studera vardagen i gruppen
        • 183
          De tre undergrupperna
        • 185
          Annikas problem
        • 187
          Två ordningar i intersektion
        • 198
          Sammanfattande diskussion
        • 200
          Litteratur
  • DEL III
  • Interkulturella och internationella utblickar
      • Kapitel 11
      • 205
        Den interkulturella pedagogikens …|och pedagogiska praxisens blinda fläckar
        • Jonas Stier
        • 207
          Heterocentrism och xenocentrism
        • 209
          Kulturell hemmablindhet
        • 212
          Problemimperativet
        • 213
          Normativism
        • 214
          Sammanfattande diskussion
        • 215
          Litteratur
      • Kapitel 12
      • 217
        Synen på lärarrollen i några länder
        • Margareta Sandström och Jonas Stier
        • 218
          Medborgarkunskap (citizenship education)
        • 220
          Vertikalitet/horisontalitet i interaktion
        • 221
          Moralisk undervisning i tre länder
        • 222
          Modern eller postmodern lärarroll
        • 223
          Hur lärare talade om lärarrollen
        • 225
          Likheter och skillnader i syn på lärarrollen
        • 226
          Sammanfattande diskussion
        • 227
          Litteratur
      • Kapitel 13
      • 231
        Klassrumsdialog i olika länder
        • Margareta Sandström och Jonas Stier
        • 233
          Värderingar och moralisk undervisning
        • 235
          Elevers syn på lärare–elevkommunikation
        • 239
          Elevernas syn på klassrumssamtal
        • 239
          Sammanfattande diskussion
        • 240
          Litteratur
      • Kapitel 14
      • 243
        Interkulturella möten i klassrum
        • Margareta Sandström och Jonas Stier
        • 244
          Utbildning i olika länder
        • 245
          En studie av klassrumsinteraktion
        • 249
          ”Idealtyper” av förhållningssätt
        • 254
          Sammanfattande diskussion
        • 256
          Litteratur
      • 259
        Avslutande diskussion
        • Jonas Stier
        • 260
          Inkludering förutsätter indelning
        • 264
          Inkludering: positioner och relationer
        • 266
          Svårigheter för vem?
        • 267
          Avslutning
        • 269
          Litteratur

Antologin är spännande då den växlar mellan att betrakta inkludering som ett pedagogiskt arbetssätt och som en politisk strategi. [...] en utmärkt diskussionsbok på olika nivåer i utbildningssystemet och i utvecklingsarbeten av pedagogiska praktiker.

Information

Redaktörer:
Margareta Sandström Jonas Stier Lena Nilsson
Kapitelförfattare:
Ulla Damber Silvia Edling Cecilia Ferm Almqvist Anneli Frelin Jörgen Mattlar Nina Mohss Carina Persson Adriana Velasquez
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144102498
Utgivningsår:
2014
Artikelnummer:
38664-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
272

Författare

Margareta Sandström

Margareta Sandström är professor i didaktik med inriktning mot specialpedagogik vid Uppsala universitet. Hennes forskning rör lärare–elevkommunikat...

Jonas Stier

Jonas Stier, sociolog och professor i socialt arbete vid Mälardalens högskola. Jonas forskar om och har skrivit ett antal böcker med fokus på inter...

Lena Nilsson

Lena Nilsson är docent i pedagogik vid Uppsala universitet och undervisar vid masterprogrammet i specialpedagogik samt i matematik i specialpedagog...

Ulla Damber

Ulla Damber, Umeå universitet, är docent i pedagogiskt arbete samt lektor i läs- och skrivundervisning och arbetar som lärarutbildare och skolforsk...

Silvia Edling

Silvia Edling är excellent lärare och professor i didaktik vid Högskolan i Gävle. Hennes forskning rör sig på olika sätt kring lärarprofession och ...

Cecilia Ferm Almqvist

Cecilia Ferm Almqvist är professor i pedagogik vid Södertörns högskola och i musikpedagogik vid Stockholms musikpedagogiska institut. I sin forskni...

Anneli Frelin

Anneli Frelin är docent i didaktik vid Högskolan i Gävle. Hon intresserar sig för lärares arbete och professionalitet, särskilt den relationella di...

Jörgen Mattlar

Jörgen Mattlar (f. 1966) är fil.dr i didaktik och verksam som universitetslektor vid Uppsala universitet. Han har en bakgrund som gymnasielärare i ...

Nina Mohss

Nina Mohss är masterstudent vid Uppsala universitet. Hon är utbildad förskollärare och specialpedagog och arbetar i dag som rådgivare på Specialped...

Carina Persson

Carina Persson är masterstudent vid Uppsala universitet och arbetar som specialpedagog i Stockholm. Hon har en masterexamen i didaktik samt en magi...

Adriana Velasquez

Adriana Velasquez är filosofie doktor i pedagogik vid Uppsala universitet och arbetar numera som postdoktor vid Linköpings universitet (Campus Norr...

 ;

I skolans värld är numera begreppet inkludering, liksom demokratiska värden och social rättvisa, i det närmaste oantastliga målsättningar. Likväl är det inte oproblematiskt att förverkliga dessa målsättningar i stora heterogena barn- och elevgrupper. I Inkludering - utmaningar och möjligheter ges framför allt lyckosamma exempel på situationer, där lärare och förskollärare förmår erbjuda goda lärandesituationer för barn och elever trots deras olikheter, men även exempel på situationer då detta...

I skolans värld är numera begreppet inkludering, liksom demokratiska värden och social rättvisa, i det närmaste oantastliga målsättningar. Likväl är det inte oproblematiskt att förverkliga dessa målsättningar i stora heterogena barn- och elevgrupper. I Inkludering - utmaningar och möjligheter ges framför allt lyckosamma exempel på situationer, där lärare och förskollärare förmår erbjuda goda lärandesituationer för barn och elever trots deras olikheter, men även exempel på situationer då detta inte har lyckats. Boken vänder sig till forskare, lärarstudenter, blivande speciallärare/special­pedagoger samt verksamma lärare och övriga som är intresserade av bemötande av barn/elever i behov av särskilt stöd. Boken kan således användas inom grundutbildning och fortbildning samt inom utbildningar på masternivå.

Information

Redaktörer:
Margareta Sandström Jonas Stier Lena Nilsson
Kapitelförfattare:
Ulla Damber Silvia Edling Cecilia Ferm Almqvist Anneli Frelin Jörgen Mattlar Nina Mohss Carina Persson Adriana Velasquez
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144178349
Utgivningsår:
2014
Artikelnummer:
38664-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Margareta Sandström

Margareta Sandström är professor i didaktik med inriktning mot specialpedagogik vid Uppsala universitet. Hennes forskning rör lärare–elevkommunikat...

Jonas Stier

Jonas Stier, sociolog och professor i socialt arbete vid Mälardalens högskola. Jonas forskar om och har skrivit ett antal böcker med fokus på inter...

Lena Nilsson

Lena Nilsson är docent i pedagogik vid Uppsala universitet och undervisar vid masterprogrammet i specialpedagogik samt i matematik i specialpedagog...

Ulla Damber

Ulla Damber, Umeå universitet, är docent i pedagogiskt arbete samt lektor i läs- och skrivundervisning och arbetar som lärarutbildare och skolforsk...

Silvia Edling

Silvia Edling är excellent lärare och professor i didaktik vid Högskolan i Gävle. Hennes forskning rör sig på olika sätt kring lärarprofession och ...

Cecilia Ferm Almqvist

Cecilia Ferm Almqvist är professor i pedagogik vid Södertörns högskola och i musikpedagogik vid Stockholms musikpedagogiska institut. I sin forskni...

Anneli Frelin

Anneli Frelin är docent i didaktik vid Högskolan i Gävle. Hon intresserar sig för lärares arbete och professionalitet, särskilt den relationella di...

Jörgen Mattlar

Jörgen Mattlar (f. 1966) är fil.dr i didaktik och verksam som universitetslektor vid Uppsala universitet. Han har en bakgrund som gymnasielärare i ...

Nina Mohss

Nina Mohss är masterstudent vid Uppsala universitet. Hon är utbildad förskollärare och specialpedagog och arbetar i dag som rådgivare på Specialped...

Carina Persson

Carina Persson är masterstudent vid Uppsala universitet och arbetar som specialpedagog i Stockholm. Hon har en masterexamen i didaktik samt en magi...

Adriana Velasquez

Adriana Velasquez är filosofie doktor i pedagogik vid Uppsala universitet och arbetar numera som postdoktor vid Linköpings universitet (Campus Norr...

 ;