Varukorg
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Förebyggande arbete i förskolan
- 9Förord
- 111Inledning
- 12Barn i svåra livssituationer – risker och omsorgssvikt
- 13Anknytning
- 14Föräldraroll och samhälle i förändring
- 15Kunskap om anknytning behövs inom förskolan
- 16Metodutveckling i förskolan
- 17Samarbete med föräldrar
- 18Samarbete över gränser
- 219Samspel och anknytning
- 21Observation
- 23Tillräckligt bra samspel
- 25Risksamspel
- 27Samspel i omsorgssvikt
- 29Observation av samspel
- 31Anknytning
- 32Hur visar sig anknytning
- 33Anknytning hos ett- och tvååringen
- 40Anknytning i småbarns- och förskoleålder
- 50Inre arbetsmodeller – inre representationer
- 51Mentalisering
- 51Anknytning till personalen i förskolan
- 52Sammanfattning
- 355Vad är risker och omsorgssvikt
- 57Känslomässig vanvård
- 61Fysiska övergrepp
- 65Psykiska övergrepp
- 66Barn som uppfattas som annorlunda än de är
- 69Barn till föräldrar som lever i våldsamma relationer
- 70Barn till föräldrar med missbruksproblem
- 73Barn till föräldrar med psykisk sjukdom
- 75Barn till föräldrar med komplicerade separations- och skilsmässo-processer
- 77Barn i isolerade trossamfund
- 77Flyktingbarn
- 77Sexuella övergrepp
- 80Omsorgssvikt i nätverket
- 81Sammanfattning
- 483Hur visar barns beteende att de befinner sig i en risk- eller omsorgs-svikt…|situation
- 83Barnets bemästrings- och överlevnadsstrategier
- 85De överdrivet anpassade
- 87De utagerande
- 88Blandade strategier
- 89Signaler från barn om att de befinner sig i en svår situation
- 89Sorg
- 90Ångest och aggression
- 91Trauman, posttraumatiskt stressyndrom (PTSS), dissociation
- 95Depression
- 96Överdrivet beroende av de vuxna
- 97Signaler hos barn som har utsatts för sexuella övergrepp
- 98Psykosomatiska reaktioner
- 99Självbild – självkänsla – självförtroende
- 99Känsla av ansvar och skuld – lojalitet och hemligheter
- 101Försenad utveckling, beteendestörningar och inlärningsproblem
- 103Utvecklingsstörning
- 103Sammanfattning
- 5107Vår syn på risker och omsorgssvikt
- 110Yrkesverksammas överlevnadsstrategier
- 111Överidentifikation
- 113Bagatellisering
- 114Drömlösningar
- 114Problemförflyttning
- 115Reducering av komplexiteten
- 115Projicering av otillräcklighet
- 116Distansering och ansvarsfriskrivning
- 117Normtänkande
- 117Utbrändhet – sekundär traumatisering
- 119Samhällets omsorgssvikt och backlash-fenomenet
- 121Yrkesmässig vägledning
- 123Sammanfattning
- 6125Hur kan förskolepersonal bidra till barnens psykiska hälsa
- 125Vad kan förskolepersonal lära sig av forskning om tillräckligt bra för-äldraskap
- 127En anknytningsperson till alla barn
- 128Relationskompetens – kompletterande och kompenserande anknyt-ning
- 130Relationskompetens för att få bort negativa förväntningar
- 132Vad är terapeutisk omsorg
- 133Anknytningsstrategier som grund för relationsbyggandet
- 135Att förstå och acceptera känslor innan beteendet kan ändras
- 137Viktiga inslag i relationsarbetet
- 137Att synliggöra, bekräfta och få barnet att känna sig trygg
- 139Att hjälpa barn att hantera sina känslor
- 145Att reducera tabun – att bryta tystnaden
- 150Att göra livet mer begripligt
- 152Att göra livet mer förutsägbart
- 153Att frigöra barnet från känslan av ansvar och skuld för risk- och omsorgssviktsituationer
- 154Att hjälpa barnet med sorg och besvikelser
- 156Att göra barnet medvetet om sina rättigheter och om hänsyn till andra människor
- 157När barn berättar om vanvård och övergrepp i hemmet
- 159Att respektera barnets föräldrar
- 160Att hjälpa barnet att leka och klara av saker
- 161Verktyg och hjälpmedel
- 162Bilder, teckning och berättelser
- 163Barnböcker
- 166Sammanfattning
- 7167Samarbete med föräldrarna
- 173Hur berättar vi om vår oro för föräldrarna
- 185Sammanfattning
- 8187Kontakt med socialtjänsten och vårdinstanser
- 191Socialtjänstens och förskolans roller och ansvar mot varandra
- 193Vårdens ansvar
- 194Krismottagningar
- 195Barnahus
- 196Familjecentrum
- 196Sammanfattning
- 9197Hur förskolan kan medverka i en helhetsbedömning
- 197Barnets relation till vuxna
- 198Barnets relation till andra barn
- 199Barnets koncentration
- 199Barnets lekförmåga
- 199Barnets fysiska aktivitet
- 200Fysisk omsorg
- 200Föräldra–barn-relationen
- 200Sammanfattning
- 10201Samrådsmöten och nätverksmöten
- 202Samrådsmöten som arbetsredskap
- 203Att samla ihop deltagarnas observationer och upplysningar
- 203Att göra en helhetsbedömning av familjens psykosociala situation och barnets omsorgssituation
- 204Att bedöma om barnets omsorgssituation är tillräckligt bra, om den kan bli tillräckligt bra med åtgärder från samhället eller om andra bör överta omsorgen för barnet
- 204Att ta fram en handlings- och behandlingsplan på kortare och längre sikt
- 205Att göra en ansvarsfördelning
- 207Möten – tillvägagångssätt och svårigheter
- 208Många gemensamma nämnare mellan olika yrkesgrupper
- 215Nätverksmöten
- 216Sammanfattning
- 11217De utmaningar vi står inför
- 219Konsekvenser av att inte förebygga
- 223Om författaren
- 225Litteratur
- 235Tips för vidare läsning
Information
- Författare:
- Kari Killén
- Översättare:
- Anita Erlandsson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144090733
- Utgivningsår:
- 2014
- Artikelnummer:
- 37695-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 236