Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Förebyggande arbete i förskolan

samspel och anknytning
Skickas följande arbetsdag

Vad är anknytning? Hur kan kunskap om anknytning och tidigt samspel förbättra förskolans verksamhet? Hur visar barn att de far illa? Vad är omsorgssvikt? Förskolepersonal är ofta de första som får en känsla av att barn far illa. Den här boken ger den kunskap som behövs för att sätta ord på denna oro. Kompetensen kan hjälpa personalen att se och stötta barnen och därmed förebygga effekterna av svåra livssituationer – vare sig det handlar om tillfälliga eller långvariga problem. Förskolan är d...

Vad är anknytning? Hur kan kunskap om anknytning och tidigt samspel förbättra förskolans verksamhet? Hur visar barn att de far illa? Vad är omsorgssvikt? Förskolepersonal är ofta de första som får en känsla av att barn far illa. Den här boken ger den kunskap som behövs för att sätta ord på denna oro. Kompetensen kan hjälpa personalen att se och stötta barnen och därmed förebygga effekterna av svåra livssituationer – vare sig det handlar om tillfälliga eller långvariga problem. Förskolan är den viktigaste förebyggande arenan i ett barns liv eftersom många barn tillbringar en stor del av sina vardagar där. Förskolepersonalen blir därmed viktiga anknytningspersoner som barnen kan ha som bas när de ska utforska världen, söka tröst hos och få hjälp av när de ska lära sig att hantera sina känslor. Personalens kompetens har därför stor betydelse för barnets känslomässiga, kognitiva och sociala utveckling. Den här boken ger kunskap om anknytning och tidigt samspel samt förslag på hur man kan stötta barnen i deras utveckling. Författaren ger exempel på hur kunskap om tidig anknytning kan omsättas i praktiken i förskolans verksamhet.

      • 9
        Förord
      • 1
        11
        Inledning
        • 12
          Barn i svåra livssituationer – risker och omsorgssvikt
        • 13
          Anknytning
        • 14
          Föräldraroll och samhälle i förändring
        • 15
          Kunskap om anknytning behövs inom förskolan
        • 16
          Metodutveckling i förskolan
        • 17
          Samarbete med föräldrar
        • 18
          Samarbete över gränser
      • 2
        19
        Samspel och anknytning
        • 21
          Observation
        • 23
          Tillräckligt bra samspel
        • 25
          Risksamspel
        • 27
          Samspel i omsorgssvikt
        • 29
          Observation av samspel
        • 31
          Anknytning
        • 32
          Hur visar sig anknytning
        • 33
          Anknytning hos ett- och tvååringen
        • 40
          Anknytning i småbarns- och förskoleålder
        • 50
          Inre arbetsmodeller – inre representationer
        • 51
          Mentalisering
        • 51
          Anknytning till personalen i förskolan
        • 52
          Sammanfattning
      • 3
        55
        Vad är risker och omsorgssvikt
        • 57
          Känslomässig vanvård
        • 61
          Fysiska övergrepp
        • 65
          Psykiska övergrepp
        • 66
          Barn som uppfattas som annorlunda än de är
        • 69
          Barn till föräldrar som lever i våldsamma relationer
        • 70
          Barn till föräldrar med missbruksproblem
        • 73
          Barn till föräldrar med psykisk sjukdom
        • 75
          Barn till föräldrar med komplicerade separations- och skilsmässo-processer
        • 77
          Barn i isolerade trossamfund
        • 77
          Flyktingbarn
        • 77
          Sexuella övergrepp
        • 80
          Omsorgssvikt i nätverket
        • 81
          Sammanfattning
      • 4
        83
        Hur visar barns beteende att de befinner sig i en risk- eller omsorgs-svikt…|situation
        • 83
          Barnets bemästrings- och överlevnadsstrategier
        • 85
          De överdrivet anpassade
        • 87
          De utagerande
        • 88
          Blandade strategier
        • 89
          Signaler från barn om att de befinner sig i en svår situation
        • 89
          Sorg
        • 90
          Ångest och aggression
        • 91
          Trauman, posttraumatiskt stressyndrom (PTSS), dissociation
        • 95
          Depression
        • 96
          Överdrivet beroende av de vuxna
        • 97
          Signaler hos barn som har utsatts för sexuella övergrepp
        • 98
          Psykosomatiska reaktioner
        • 99
          Självbild – självkänsla – självförtroende
        • 99
          Känsla av ansvar och skuld – lojalitet och hemligheter
        • 101
          Försenad utveckling, beteendestörningar och inlärningsproblem
        • 103
          Utvecklingsstörning
        • 103
          Sammanfattning
      • 5
        107
        Vår syn på risker och omsorgssvikt
        • 110
          Yrkesverksammas överlevnadsstrategier
        • 111
          Överidentifikation
        • 113
          Bagatellisering
        • 114
          Drömlösningar
        • 114
          Problemförflyttning
        • 115
          Reducering av komplexiteten
        • 115
          Projicering av otillräcklighet
        • 116
          Distansering och ansvarsfriskrivning
        • 117
          Normtänkande
        • 117
          Utbrändhet – sekundär traumatisering
        • 119
          Samhällets omsorgssvikt och backlash-fenomenet
        • 121
          Yrkesmässig vägledning
        • 123
          Sammanfattning
      • 6
        125
        Hur kan förskolepersonal bidra till barnens psykiska hälsa
        • 125
          Vad kan förskolepersonal lära sig av forskning om tillräckligt bra för-äldraskap
        • 127
          En anknytningsperson till alla barn
        • 128
          Relationskompetens – kompletterande och kompenserande anknyt-ning
        • 130
          Relationskompetens för att få bort negativa förväntningar
        • 132
          Vad är terapeutisk omsorg
        • 133
          Anknytningsstrategier som grund för relationsbyggandet
        • 135
          Att förstå och acceptera känslor innan beteendet kan ändras
        • 137
          Viktiga inslag i relationsarbetet
        • 137
          Att synliggöra, bekräfta och få barnet att känna sig trygg
        • 139
          Att hjälpa barn att hantera sina känslor
        • 145
          Att reducera tabun – att bryta tystnaden
        • 150
          Att göra livet mer begripligt
        • 152
          Att göra livet mer förutsägbart
        • 153
          Att frigöra barnet från känslan av ansvar och skuld för risk- och omsorgssviktsituationer
        • 154
          Att hjälpa barnet med sorg och besvikelser
        • 156
          Att göra barnet medvetet om sina rättigheter och om hänsyn till andra människor
        • 157
          När barn berättar om vanvård och övergrepp i hemmet
        • 159
          Att respektera barnets föräldrar
        • 160
          Att hjälpa barnet att leka och klara av saker
        • 161
          Verktyg och hjälpmedel
        • 162
          Bilder, teckning och berättelser
        • 163
          Barnböcker
        • 166
          Sammanfattning
      • 7
        167
        Samarbete med föräldrarna
        • 173
          Hur berättar vi om vår oro för föräldrarna
        • 185
          Sammanfattning
      • 8
        187
        Kontakt med socialtjänsten och vårdinstanser
        • 191
          Socialtjänstens och förskolans roller och ansvar mot varandra
        • 193
          Vårdens ansvar
        • 194
          Krismottagningar
        • 195
          Barnahus
        • 196
          Familjecentrum
        • 196
          Sammanfattning
      • 9
        197
        Hur förskolan kan medverka i en helhetsbedömning
        • 197
          Barnets relation till vuxna
        • 198
          Barnets relation till andra barn
        • 199
          Barnets koncentration
        • 199
          Barnets lekförmåga
        • 199
          Barnets fysiska aktivitet
        • 200
          Fysisk omsorg
        • 200
          Föräldra–barn-relationen
        • 200
          Sammanfattning
      • 10
        201
        Samrådsmöten och nätverksmöten
        • 202
          Samrådsmöten som arbetsredskap
        • 203
          Att samla ihop deltagarnas observationer och upplysningar
        • 203
          Att göra en helhetsbedömning av familjens psykosociala situation och barnets omsorgssituation
        • 204
          Att bedöma om barnets omsorgssituation är tillräckligt bra, om den kan bli tillräckligt bra med åtgärder från samhället eller om andra bör överta omsorgen för barnet
        • 204
          Att ta fram en handlings- och behandlingsplan på kortare och längre sikt
        • 205
          Att göra en ansvarsfördelning
        • 207
          Möten – tillvägagångssätt och svårigheter
        • 208
          Många gemensamma nämnare mellan olika yrkesgrupper
        • 215
          Nätverksmöten
        • 216
          Sammanfattning
      • 11
        217
        De utmaningar vi står inför
        • 219
          Konsekvenser av att inte förebygga
    • 223
      Om författaren
    • 225
      Litteratur
    • 235
      Tips för vidare läsning

Information

Författare:
Kari Killén
Översättare:
Anita Erlandsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144090733
Utgivningsår:
2014
Artikelnummer:
37695-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
236

Författare

Kari Killén

Fil.dr Kari Killén är utbildad socionom och vidareutbildad inom barn- och ungdomspsykiatri i USA och England. Hon har även en engelsk magister­exam...

 ;