Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Kropp, rörelse och hälsa i förskolan

Skickas följande arbetsdag

Barn är sin kropp och det är genom kropp och rörelse som de lär känna sig själva och sin omgivning. Nyare forskning lyfter fram betydelsen av stimulerande och motiverande rörelsemiljöer för barns utveckling och lärande mer än vad äldre forskning har kunnat visa. Boken tar upp områden som barns sätt att: vara i och bemästra sin kropputvecklas fysiskt och motorisktutveckla styrka och koordinationlära i olika fysiska miljöer. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i förskola och för...

Barn är sin kropp och det är genom kropp och rörelse som de lär känna sig själva och sin omgivning. Nyare forskning lyfter fram betydelsen av stimulerande och motiverande rörelsemiljöer för barns utveckling och lärande mer än vad äldre forskning har kunnat visa. Boken tar upp områden som barns sätt att: vara i och bemästra sin kropputvecklas fysiskt och motorisktutveckla styrka och koordinationlära i olika fysiska miljöer. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i förskola och förskoleklass samt ledare i föreningsverksamhet med intresse för att fördjupa sin kunskap om utemiljöns möjligheter till fysisk utveckling hos barn.

    • 7
      Förord till den svenska upplagan
    • 9
      Förord
    • 11
      KAPITEL 1 Inledning
        • 11
          Den professionella utgångspunkten
        • 11
          Barns kroppslighet
        • 12
          Lek
        • 13
          Lek och fysisk aktivitet
        • 14
          Olika lekformer
        • 16
          Lek och lärande
        • 17
          Att bemästra sin kropp
        • 17
          Barns medverkan
        • 19
          Hälsa
        • 20
          Hur boken är uppbyggd
    • 23
      KAPITEL 2 Didaktik
        • 23
          Vad är didaktik
        • 26
          Hur påverkar den pedagogiska miljön lek och lärande i förskolan
        • 29
          Olika roller och positioner vid lek med barn – vuxenrollen
        • 34
          Vad krävs för att en vuxen ska kunna leka bra
        • 35
          Arbete med målformuleringar
        • 41
          Pedagogiska planer
        • 45
          Undervisningsmetoder
        • 50
          Sammanfattning
    • 53
      KAPITEL 3 Jämställdhet, barn med särskilda behov, barn med annan kulturell bakgrund och de yngsta barnen
        • 54
          Jämställdhetsarbete i samband med kroppslig lek
        • 62
          Barn med särskilda behov
        • 64
          Barn med annan kulturell bakgrund
        • 66
          De yngsta barnen
        • 69
          Sammanfattning
    • 71
      KAPITEL 4 Barns fysiska växande och utveckling
        • 72
          Från barn till vuxen
        • 83
          Sinnena
        • 86
          Fysisk aktivitet och fysisk form
        • 88
          Fysiska egenskaper
        • 91
          Koordinationsegenskaper
        • 95
          Sammanfattning
    • 97
      KAPITEL 5 Motorik
        • 97
          Hur skapas rörelse
        • 99
          Centrala motorikbegrepp
        • 103
          Synen på motorisk utveckling
        • 108
          Psykomotorik
        • 112
          Dynamisk systemteori (DST
        • 118
          Observation och testning av motoriken
        • 120
          Vad säger forskningen om motoriska problem och andra utvecklingsområden
        • 123
          Sammanfattning
    • 125
      KAPITEL 6 Kroppslig lek
        • 126
          Att känna leken i kroppen
        • 134
          Olika former av kroppslig lek
        • 139
          De yngsta barnens kroppsliga lek
        • 141
          Flickors och pojkars kroppsliga lek
        • 142
          Sammanfattning
    • 145
      KAPITEL 7 Kroppslig lek i olika miljöer
        • 145
          Barns särskilda platser
        • 147
          Det fysiska rummets inbjudan till lek
        • 152
          Att skapa möjligheter för kroppslig lek i förskolan
        • 156
          Kroppslig lek i mörker
        • 156
          Kroppslig lek i naturen
        • 157
          Kroppslig lek i vintermiljö
        • 159
          Kroppslig lek i och med vatten
        • 161
          Barns lek med kartor i kända omgivningar
        • 165
          Sammanfattning
    • 167
      Litteratur
    • 177
      Sakregister

Information

Författare:
Heid Osnes Hilde Nancy Skaug Karen Marie Eid Kaarby
Översättare:
Inger Lindelöf
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144075174
Utgivningsår:
2012
Artikelnummer:
35738-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
179

Författare

Heid Osnes

Heid Osnes är lektor i fysisk fostran och undervisar på förskollärarutbildningen vid Högskolan i Oslo.

Hilde Nancy Skaug

Hilde Nancy Skaug är lektor i fysisk fostran och undervisar på förskollärarutbildningen vid Högskolan i Oslo.

Karen Marie Eid Kaarby

Karen Marie Eid Kaarby är lektor i fysisk fostran och undervisar på förskollärarutbildningen vid Högskolan i Oslo.

 ;