Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Förskollärarkompetens i förändring

Skickas följande arbetsdag

Förskollärarkompetens i förändring

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Idag vet vi vad förskollärare förväntas göra i förskolan och vilka aktiviteter som pågår där. Däremot är kunskapen om hur och varför förskollärare gör vad de gör begränsad. Ändå finns det en bred enighet bland praktiker, politiska beslutsfattare och forskare om att förskolans kvalitet och barnens lärande är beroende av välutbildad, erfaren och kompetent personal. Att vara förskollärare innebär att man ständigt är beredd att tillägna sig de specifika kunskaper och färdigheter som behövs vid e...

Idag vet vi vad förskollärare förväntas göra i förskolan och vilka aktiviteter som pågår där. Däremot är kunskapen om hur och varför förskollärare gör vad de gör begränsad. Ändå finns det en bred enighet bland praktiker, politiska beslutsfattare och forskare om att förskolans kvalitet och barnens lärande är beroende av välutbildad, erfaren och kompetent personal. Att vara förskollärare innebär att man ständigt är beredd att tillägna sig de specifika kunskaper och färdigheter som behövs vid en viss tid och i ett visst sammanhang. Genom författarnas tydliga resonemang och tankeväckande exempel ger boken fördjupad kunskap och förståelse av hur förskollärares kompetens kommer till uttryck i förskolans praktik, men också vad en genomgripande kompetensutveckling bör ta avstamp i. Förskollärarkompetens i förändring vänder sig främst till förskollärarstudenter, verksamma förskollärare och förskolechefer.

      • 7
        Förord
        • 8
          Är snällhet en viktig kompetens för förskollärare
        • 9
          Kompetens som förkroppsligad handling
        • 10
          Obemärkta kompetenser och förtrogenhet
        • 11
          Kompetensens brännpunkt – den pedagogiska relationen
        • 12
          Referenser
      • 1
        13
        Inledning
        • 15
          Förskollärarkompetens i dagens och framtidens förskola
        • 16
          Bokens disposition
      • 2
        19
        Läroplanernas framväxt från 1970-talet till idag
        • 21
          Från konkreta råd till tydliga mål och ansvarsområden
        • 23
          Förskolans arbetslag
        • 25
          Förskollärares ansvar
        • 1
          26
          Demokratiska principer
        • 2
          27
          Utveckling och lärande
        • 3
          27
          Delaktighet och inflytande
        • 4
          28
          Samverkan
        • 5
          28
          Uppföljning, utvärdering och utveckling
        • 30
          Förskollärares ansvar relaterat till målområden
        • 31
          Målområdet normer och värden
        • 33
          Målområdet utveckling och lärande
        • 34
          Avslutande kommentar
      • 3
        37
        Att undersöka förskollärarkompetens
        • 39
          Ekologisk systemteori
      • 4
        43
        Förskollärarkompetens och samhällspolitiska system
        • 45
          Villkor och förhållningssätt
      • 5
        49
        Förskollärarkompetens och förskolans miljö
        • 51
          Vad innebär förskollärarkompetens
        • 51
          Kompetensbegreppet
        • 55
          Studier om förskollärarkompetens
      • 6
        61
        Förskollärarkompetenser – vår studie
        • 63
          Dimensioner av förskollärarkompetens
        • 64
          Dimensionen kunnande om vad och varför
        • 64
          Ämnes- och innehållskunskap
        • 65
          Kompetens att reflektera
        • 67
          Kontinuerlig kompetensutveckling
        • 69
          Dimensionen kunnande om hur
        • 69
          Ledarkompetens
        • 71
          Att medvetet leda kollegor
        • 72
          Att vika sig för kollegor
        • 73
          Att leda individuella barn och barn i grupp
        • 74
          Demokratiskt ledarskap med barnen
        • 76
          Ledarkompetens – avslutande kommentar
        • 78
          Organisationskompetens
        • 78
          Miljö och material
        • 79
          Organisation av dagsstrukturen
        • 79
          Organisation av administrativa uppgifter
        • 80
          Organisationskompetens – avslutande kommentar
        • 81
          Simultankompetens
        • 81
          Närvarokompetens
        • 83
          Beredskapskompetens
        • 85
          Simultankompetens – avslutande kommentar
        • 86
          Dimensionen interaktiv, transformativ och relationell kompetens
        • 86
          Kommunikativ kompetens
        • 88
          Kommunikativ kompetens – avslutande kommentar
        • 89
          Social kompetens
        • 91
          Social kompetens – avslutande kommentar
        • 92
          Omsorgskompetens
        • 95
          Omsorgskompetens – avslutande kommentar
        • 96
          Didaktisk kompetens
        • 99
          Didaktisk kompetens – avslutande kommentar
      • 7
        103
        Tre fallstudier
        • 105
          Förskollärares lekkompetens
        • 105
          Uppmärksamhetskompetens som aspekt av lekkompetens
        • 106
          Närvarokompetens som aspekt av lekkompetens
        • 106
          Kognitiv kompetens som aspekt av lekkompetens
        • 107
          Organisationskompetens som aspekt av lekkompetens
        • 108
          Förskollärares kompetens att arbeta med barns sociala och kognitiva lärande i förskolan
        • 108
          Barns lärande av social kunskap
        • 109
          Barns lärande av sociala och kognitiva kunskaper som integrerade
        • 113
          Förskollärares kompetens att arbeta systematiskt med förskolans kvalitetsarbete
        • 114
          Förskolans systematiska kvalitetsarbete
        • 115
          Läroplanens mål och förskolans systematiska kvalitetsarbete
        • 115
          Förskollärares kvalitetsarbete
      • 8
        119
        Förskollärare – traditionsbärare och professionsutvecklare
        • 121
          Förskollärarkompetens
        • 121
          Förskollärarkompetens – tre dimensioner
        • 125
          Förskollärares perspektiv på professionens kärnkompetenser
        • 126
          Framtidens förskollärare
    • 127
      Författarpresentation
    • 129
      Referenser
    • 137
      Register

Information

Författare:
Sonja Sheridan Anette Sandberg Pia Williams
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144105338
Utgivningsår:
2015
Artikelnummer:
38841-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
144

Författare

Sonja Sheridan

Sonja Sheridan är professor i pedagogik på Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande vid Göteborgs universitet. Hon har många års erfa...

Anette Sandberg

Anette Sandberg är professor i pedagogik vid Mälardalens högskola, där hon är verksam inom förskollärarprogrammet. Hon har i många år arbetat som f...

Pia Williams

Pia Williams är professor i barn- och ungdomsvetenskap på Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande vid Göteborgs universitet. Hennes ...

 ;

Idag vet vi vad förskollärare förväntas göra i förskolan och vilka aktiviteter som pågår där. Däremot är kunskapen om hur och varför förskollärare gör vad de gör begränsad. Ändå finns det en bred enighet bland praktiker, politiska beslutsfattare och forskare om att förskolans kvalitet och barnens lärande är beroende av välutbildad, erfaren och kompetent personal. Att vara förskollärare innebär att man ständigt är beredd att tillägna sig de specifika kunskaper och färdigheter som behövs vid e...

Idag vet vi vad förskollärare förväntas göra i förskolan och vilka aktiviteter som pågår där. Däremot är kunskapen om hur och varför förskollärare gör vad de gör begränsad. Ändå finns det en bred enighet bland praktiker, politiska beslutsfattare och forskare om att förskolans kvalitet och barnens lärande är beroende av välutbildad, erfaren och kompetent personal. Att vara förskollärare innebär att man ständigt är beredd att tillägna sig de specifika kunskaper och färdigheter som behövs vid en viss tid och i ett visst sammanhang. Genom författarnas tydliga resonemang och tankeväckande exempel ger boken fördjupad kunskap och förståelse av hur förskollärares kompetens kommer till uttryck i förskolans praktik, men också vad en genomgripande kompetensutveckling bör ta avstamp i. Förskollärarkompetens i förändring vänder sig främst till förskollärarstudenter, verksamma förskollärare och förskolechefer.

Information

Författare:
Sonja Sheridan Anette Sandberg Pia Williams
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144173009
Utgivningsår:
2015
Artikelnummer:
38841-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Sonja Sheridan

Sonja Sheridan är professor i pedagogik på Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande vid Göteborgs universitet. Hon har många års erfa...

Anette Sandberg

Anette Sandberg är professor i pedagogik vid Mälardalens högskola, där hon är verksam inom förskollärarprogrammet. Hon har i många år arbetat som f...

Pia Williams

Pia Williams är professor i barn- och ungdomsvetenskap på Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande vid Göteborgs universitet. Hennes ...

 ;