
Förskollärarkompetens i förändring

Förskollärarkompetens i förändring
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
- 7Förord
- 8Är snällhet en viktig kompetens för förskollärare
- 9Kompetens som förkroppsligad handling
- 10Obemärkta kompetenser och förtrogenhet
- 11Kompetensens brännpunkt – den pedagogiska relationen
- 12Referenser
- 113Inledning
- 15Förskollärarkompetens i dagens och framtidens förskola
- 16Bokens disposition
- 219Läroplanernas framväxt från 1970-talet till idag
- 21Från konkreta råd till tydliga mål och ansvarsområden
- 23Förskolans arbetslag
- 25Förskollärares ansvar
- 126Demokratiska principer
- 227Utveckling och lärande
- 327Delaktighet och inflytande
- 428Samverkan
- 528Uppföljning, utvärdering och utveckling
- 30Förskollärares ansvar relaterat till målområden
- 31Målområdet normer och värden
- 33Målområdet utveckling och lärande
- 34Avslutande kommentar
- 337Att undersöka förskollärarkompetens
- 39Ekologisk systemteori
- 443Förskollärarkompetens och samhällspolitiska system
- 45Villkor och förhållningssätt
- 549Förskollärarkompetens och förskolans miljö
- 51Vad innebär förskollärarkompetens
- 51Kompetensbegreppet
- 55Studier om förskollärarkompetens
- 661Förskollärarkompetenser – vår studie
- 63Dimensioner av förskollärarkompetens
- 64Dimensionen kunnande om vad och varför
- 64Ämnes- och innehållskunskap
- 65Kompetens att reflektera
- 67Kontinuerlig kompetensutveckling
- 69Dimensionen kunnande om hur
- 69Ledarkompetens
- 71Att medvetet leda kollegor
- 72Att vika sig för kollegor
- 73Att leda individuella barn och barn i grupp
- 74Demokratiskt ledarskap med barnen
- 76Ledarkompetens – avslutande kommentar
- 78Organisationskompetens
- 78Miljö och material
- 79Organisation av dagsstrukturen
- 79Organisation av administrativa uppgifter
- 80Organisationskompetens – avslutande kommentar
- 81Simultankompetens
- 81Närvarokompetens
- 83Beredskapskompetens
- 85Simultankompetens – avslutande kommentar
- 86Dimensionen interaktiv, transformativ och relationell kompetens
- 86Kommunikativ kompetens
- 88Kommunikativ kompetens – avslutande kommentar
- 89Social kompetens
- 91Social kompetens – avslutande kommentar
- 92Omsorgskompetens
- 95Omsorgskompetens – avslutande kommentar
- 96Didaktisk kompetens
- 99Didaktisk kompetens – avslutande kommentar
- 7103Tre fallstudier
- 105Förskollärares lekkompetens
- 105Uppmärksamhetskompetens som aspekt av lekkompetens
- 106Närvarokompetens som aspekt av lekkompetens
- 106Kognitiv kompetens som aspekt av lekkompetens
- 107Organisationskompetens som aspekt av lekkompetens
- 108Förskollärares kompetens att arbeta med barns sociala och kognitiva lärande i förskolan
- 108Barns lärande av social kunskap
- 109Barns lärande av sociala och kognitiva kunskaper som integrerade
- 113Förskollärares kompetens att arbeta systematiskt med förskolans kvalitetsarbete
- 114Förskolans systematiska kvalitetsarbete
- 115Läroplanens mål och förskolans systematiska kvalitetsarbete
- 115Förskollärares kvalitetsarbete
- 8119Förskollärare – traditionsbärare och professionsutvecklare
- 121Förskollärarkompetens
- 121Förskollärarkompetens – tre dimensioner
- 125Förskollärares perspektiv på professionens kärnkompetenser
- 126Framtidens förskollärare
- 127Författarpresentation
- 129Referenser
- 137Register
Information
- Författare:
- Sonja Sheridan Anette Sandberg Pia Williams
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144105338
- Utgivningsår:
- 2015
- Artikelnummer:
- 38841-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 144
Information
- Författare:
- Sonja Sheridan Anette Sandberg Pia Williams
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144173009
- Utgivningsår:
- 2015
- Artikelnummer:
- 38841-SB01
- Upplaga:
- Första