Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Förskolans didaktik och dockan som redskap

- kommunikation och skapande i förskolan
Skickas följande arbetsdag

Den här boken handlar om hur hand-, stav- och tråddockor kan användas som redskap i förskolebarns och skolbarns språkliga och kommunikativa utveckling. Framställningen har en tydlig sociokulturell teoretisk grund där Vygotskijs begrepp ”den närmaste utvecklingszonen” levandegörs i praktiska exempel. Även om handdockor och dockteater framför allt kopplas samman med förskolans värld, ger boken en bred bas där också skolan som arena för dockor beskrivs. Författaren beskriver och exemplifierar lä...

Den här boken handlar om hur hand-, stav- och tråddockor kan användas som redskap i förskolebarns och skolbarns språkliga och kommunikativa utveckling. Framställningen har en tydlig sociokulturell teoretisk grund där Vygotskijs begrepp ”den närmaste utvecklingszonen” levandegörs i praktiska exempel. Även om handdockor och dockteater framför allt kopplas samman med förskolans värld, ger boken en bred bas där också skolan som arena för dockor beskrivs. Författaren beskriver och exemplifierar läs- och skrivprocessen som hon själv har arbetat med i skolan. Förutom den kommunikativa dialogens betydelse för barns arbete med dockor, redogör författaren dessutom för hur en hel föreställning skapas från manus till genomförande, utifrån barns egna berättelser. En annan del av boken beskriver arbetet med en dockutställning med formdockor som en grupp barn har tillverkat. Men, kanske det allra viktigaste är att dockan kan användas som redskap för kommunikation och skapande och utveckling av ”konst” och kunskap. Boken avslutas med en diskussion om skapande och kunskapande som båda möts i dockan och den kommunikation som den ger upphov till. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i förskola och grundskolans tidiga år. Den lämpar sig också som kurslitteratur i estetiska utbildningar som dramapedagogik och bild.

    • 5
      Förord
    • 7
      Inledning
  • Del 1
    • 13
      Synen på dockan och dockans kulturella uttryck
        • 14
          Dockans olika grundformer
        • 16
          Dockans kropp och själ
        • 18
          Att skapa en besjälad docka
    • 19
      Litteraturens dockor
        • 23
          Filmens dockor
        • 26
          Politik och dockor
        • 30
          Dockan i politiken
        • 31
          Mellan propaganda och pedagogik
        • 34
          Dockor i svenska barnprogram
  • Del 2
    • 41
      Förskolans didaktik och dockan som redskap
        • 42
          Dockan i förskolans verksamhet
        • 45
          Kommunikation – förskolans mål och medel
        • 47
          Samspel och meningsskapande
        • 53
          Vitalisering och dockans vilande egenskap
        • 56
          Dockans dualitet och subjektivisering
        • 58
          Dialog och dockans minne
        • 62
          Dockans kommunikativa potentialer
        • 65
          Dockans kommunikativa förutsättningar
        • 67
          Dockan som redskap och hjälpmedel
        • 71
          Den kreativa aktivitetens cirkel
        • 72
          Den hjälpande dockan
        • 75
          Forskningsbaserad kunskap om dockan som redskap
  • Del 3
    • 81
      Dockan som redskap i barnens händer
        • 82
          Tredelad relation och som-seende
        • 84
          Spelteknikens regler och den närmaste utvecklingszonen
        • 94
          Föreställning – Draken söker en snäll saga
        • 107
          Utställning – Formdockorna från rymden
        • 113
          Dockans identitet
        • 121
          Dockan som kommunikativ rättighet i förskolan
    • 127
      Litteratur

Information

Författare:
Mirella Forsberg Ahlcrona
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144068664
Utgivningsår:
2012
Artikelnummer:
33939-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
132

Digital produkt

Giltighetstid från aktivering:  60 mån

Författare

Mirella Forsberg Ahlcrona

Mirella Forsberg Ahlcrona är förskollärare, dockteaterpedagog och fil.dr i pedagogik. Hon är lektor i utbildningsvetenskap vid Högskolan Väst i Tro...

 ;