Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Barn i rörelse

Fysisk aktivitet och lek i förskola och skola
Skickas följande arbetsdag

Omfattande samhällsförändringar och en tidigare skolstart för många barn innebär att förskolan och skolan måste ge barnen fler möjligheter att vara fysiskt aktiva. De måste få tid och utrymme för lek och fysisk utlevelse tillsammans med vuxna som erkänner barnens behov i detta avseende.Denna bok förespråkar pedagogiska perspektiv på fysisk aktivitet och lek i uppfostran och undervisning. Den vill ge blivande och verksamma lärare och förskollärare kunskap om vad motoriken och automatiseringen ...

Omfattande samhällsförändringar och en tidigare skolstart för många barn innebär att förskolan och skolan måste ge barnen fler möjligheter att vara fysiskt aktiva. De måste få tid och utrymme för lek och fysisk utlevelse tillsammans med vuxna som erkänner barnens behov i detta avseende.Denna bok förespråkar pedagogiska perspektiv på fysisk aktivitet och lek i uppfostran och undervisning. Den vill ge blivande och verksamma lärare och förskollärare kunskap om vad motoriken och automatiseringen av rörelser betyder för barns utveckling och lekförmåga. Författarna menar att de vuxna i förskolan och skolan bör observera barnens motorik och planera för fysisk aktivitet både ute och inne. Boken utgår från läroplanerna för förskolan och grundskolan och redogör för forskning och det utvecklingsarbete som har bidragit till ny och utökad kunskap på området. Översättning: Inger Lindelöf

      • 5
        Förord
      • 1
        7
        Traditioner inom fysisk fostran och kroppsövningar
        • 7
          Fysisk fostran och kroppsövning som begrepp
        • 9
          Fysisk fostran och kroppsövning i ett historiskt perspektiv
        • 14
          Fysisk aktivitet i förskola och skola
        • 15
          Rörelse i förskolan
        • 18
          Kroppsövning i skolan
      • 2
        21
        Fysisk aktivitet sedd i samband med barns totala utveckling
        • 22
          Fysisk utveckling
        • 31
          Motorisk utveckling
        • 35
          Reflexer
        • 40
          Karakteristiska rörelser hos människan under perioden 0–15 år
        • 51
          Sinnena
        • 55
          Sensorisk integrering
        • 58
          Kognitiv utveckling
        • 61
          Social utveckling
        • 61
          Estetisk utveckling
        • 63
          Sammanfattning
      • 3
        66
        Pedagogisk grundsyn
        • 67
          Pedagogiska riktningar
        • 75
          Uppfostran och pedagogisk grundsyn
      • 4
        79
        Lek och fysisk aktivitet
        • 81
          Vad kännetecknar leken?
        • 82
          Lek och kropp
        • 85
          Olika syn på lek
        • 98
          Att inrätta en miljö som låter leken blomstra
        • 103
          Sammanfattning
      • 5
        105
        Observation
        • 106
          Observation av fysisk aktivitet
        • 108
          Olika sätt att observera
        • 115
          Sammanfattning
      • 6
        117
        Planering i förskolan och skolan
        • 118
          Planeringsmodell
      • 7
        124
        Ledarrollen i fysisk aktivitet och lek
        • 124
          Ledarfunktioner
        • 126
          Ledarkompetens
        • 127
          Ledarrollen
        • 132
          Den vuxnes beteende i leken
        • 140
          Nya ledaruppgifter
      • 143
        Litteratur

Information

Författare:
Greta Langlo Jagtøien Tora Grindberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144015859
Utgivningsår:
2000
Artikelnummer:
7522-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
147

Författare

Greta Langlo Jagtøien

Greta Langlo Jagtøien är lektor vid sektionen för lärarutbildning vid högskolan i Sør-Trøndelag.

Tora Grindberg

Tora Grindberg är lektor vid Dronning Mauds Minne, högskolan i Trondheim.

 ;