
Konsten att lära barn estetik
En utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 9Förord
- 111Introduktion
- 11Små barn och estetiskt lärande
- 12En historisk bakgrund
- 16Barnpsykologins inträde
- 17Förskolan, skolan och estetiken
- 20Mål eller medel
- 22Leken, lärandet och estetiken
- 25Att lära om det för barn okända
- 26Att arbeta med ett tydligt innehåll
- 29Musik, poesi och dans som innehåll
- 31Bokens disposition
- 232Litteratur inom fälten
- 32Estetik, kultur och kreativitet
- 33Musik
- 35Barnperspektiv i sång och sånglekar
- 36En begynnande barnkultur
- 38Barnmusikkultur och media
- 39Kommunikation och process
- 41Om musikalitet och transfer
- 43Utvecklingspsykologi och musikutveckling
- 45Rim, ramsor, vers, visa och poesi
- 51Dans och rörelse
- 54Sammanfattning
- 355Utvecklingspedagogik
- 56Erfarande
- 56Metasamtal
- 58Riktadhet
- 60Lärandets objekt
- 61Urskiljning och variation
- 62Fler nödvandiga förutsattningar
- 63Hur vi har arbetat
- 465Visuell representation och musikens arkitektur
- 5’Rim’ som lärandets objekt och progression i barns
- 76kunnande
- 78Utvecklingen av barns forståelse for rim
- 79Att arbeta med rim med eller utan bilder
- 79Att förutsatta och att kunna
- 682Dansa som en banan och hoppa som en orm
- 82Dansa banan
- 86Dansens variationsrum
- 90Dansa orm
- Att få syn på och utveckla de yngstas förståelse i
- 793rörelse
- 97Lärandeobjekt också for de allra yngsta
- 8100Att lära sig lyssna på ett differentierat sätt
- 103Lyssna på, måla och prata om musik
- 108Lyssnande, kunskap och lärande
- 9111Medvetenhet om rörelsekvaliteter
- 111Lärarnas intention med denna lektion
- 113Att bli medveten om olika sätt att hoppa
- Att bli medveten om och gemensamt skapa
- 113symmetrier
- 114Vad uppfattar barnen
- 116Expanderande och imploderande cirkelrörelser
- 117Gestalta känslor i rörelse
- 118Medvetenhet hos lärarna
- Det poetiska språket – att arbeta med orimmad
- 10120poesi
- 121Metafor och liknelse
- 122’Orim’ – en form av poesi
- 124Som om det vore eller hur det är
- Försök att utveckla förståelse på tre olika nivaer
- 125– exemplet orimmad poesi
- 11126Spela som pollen som faller
- 127Gestalta fenomen med instrument
- 131Fokus pa musikaliska begrepp
- 134Att variera och hålla konstant
- 12136Att grundlägga estetiskt lärande
- Utvecklingspedagogik och estetiska förmågor och
- 136kunskaper
- 138Progression i barns lärande
- 139Frågors betydelse och lärarens delaktighet
- 142Skilda perspektiv pa estetik och lärande
- 143Perceptuellt lärande
- 146Referenser
- 158Sakregister
- 159Personregister
Information
- Författare:
- Ingrid Pramling Samuelsson Maj Asplund Carlsson Bengt Olsson Niklas Pramling Cecilia Wallerstedt
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144108124
- Utgivningsår:
- 2015
- Revisionsår:
- 2015
- Artikelnummer:
- 38009-03
- Upplaga:
- Tredje
- Sidantal:
- 160