Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Varför vetenskap?

- Om vikten av problem och teori i forskningsprocessen
Skickas följande arbetsdag

Varför vetenskap?

Om vikten av problem och teori i forskningsprocessen

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Vad kännetecknar den goda vetenskapen? Vad ska vi ha vetenskap och vetenskapligt tänkande till? Denna bok handlar om vetenskapens centrala principer. Författarna visar att grunden för vetenskapen och synen på dess uppgifter i allt väsentligt är gemensam för olika vetenskapsområden, som naturvetenskap, samhällsvetenskap och humaniora. Forskningsprocessens olika element och funktioner diskuteras och författarna argumenterar för att forskningsproblemet, och hur man konstruerar det, är av avgöran...

Vad kännetecknar den goda vetenskapen? Vad ska vi ha vetenskap och vetenskapligt tänkande till? Denna bok handlar om vetenskapens centrala principer. Författarna visar att grunden för vetenskapen och synen på dess uppgifter i allt väsentligt är gemensam för olika vetenskapsområden, som naturvetenskap, samhällsvetenskap och humaniora. Forskningsprocessens olika element och funktioner diskuteras och författarna argumenterar för att forskningsproblemet, och hur man konstruerar det, är av avgörande betydelse för att helheten skall fungera. Varför vetenskap? riktar sig till studenter inom alla discipliner på universitet och högskola, men kan även läsas av andra som intresserar sig för vetenskapligt arbete och vetenskapliga principer. Syftet är att lyfta fram det som högre utbildning, i motsats till andra utbildningsformer, kan bidra med: det vetenskapliga förhållningssättet. Författarna pläderar för den fria forskningen, för att etiska frågor hålls levande och för att vetenskapens villkor i samhället tillvaratas. Demokratins utveckling och fortlevnad kräver en vital diskussion kring vetenskapens roll i samhället.

    • Innehåll
    • 5
      Inledning
      • 1
        9
        Vetenskapliga problem
        • 9
          En gåta
        • 10
          Vetenskapliga problem
        • 11
          Förförståelse
        • 14
          Att välja perspektiv på tillvaron
        • 15
          Forskningsproblem och pedagogik
        • 18
          Vetenskapens helhet: både teori och empiri
        • 21
          Föråldrad motsättning mellan kvalitativt och kvantitativt
        • 22
          En konsensussyn
        • 25
          Anarki och pluralism
      • 2
        29
        Det goda exemplet
        • 29
          Humanister, samhällsvetare, naturvetare: en gemensam grund
        • 39
          Problemlös forskning är problematisk
      • 3
        43
        Skillnaden mellan att veta och att förstå
        • 45
          Att veta
        • 48
          Att förstå
        • 52
          Om samband
        • 55
          Om förklaringar
        • 64
          Att förstå hur världen hänger samman
      • 4
        67
        Vikten av en god teori
        • 67
          Vad är en teori?
        • 71
          Skillnaden mellan en teori och en empirisk generalisering
        • 73
          Att kunna säga något generellt
        • 74
          Olika sätt att säga något generellt
        • 81
          Att utveckla teorier
        • 86
          Om orsaker och förklaringar
        • 91
          Begrepp och precision
        • 94
          Vackra teorier?
        • 95
          Uppsummering
      • 5
        97
        Tillvägagångssätt
        • 97
          Metod och metodologi
        • 101
          Operationaliseringar
        • 102
          Validitet
        • 104
          Reliabilitet
        • 106
          Kvantitativa och kvalitativa metoder
        • 110
          Precision, tidsplanering och bildning
      • 6
        113
        Därför vetenskap
        • 113
          Att ta makten över samhällets utveckling
        • 115
          Vetenskapens normer och värderingar
        • 120
          Vetenskapen i samhällsdebatten
        • 122
          Vetenskapen och samhällets styrning
        • 124
          Akademisk frihet och akademisk debatt
      • 127
        Seminarieförslag
      • 129
        Lästips
        • 129
          A Goda exempel
        • 131
          B Intressanta perspektiv
        • 133
          C Klassikerhyllan
        • 135
          D Vetenskapsteori
      • 137
        Referenser
      • 145
        Universitetens Magna Charta
        • 145
          Företal
        • 146
          Grundläggande principer
        • 147
          Medel
    • 149
      Person- och sakregister

Information

Författare:
Ulf Bjereld Marie Demker Jonas Hinnfors
Illustratör:
Sophia Lundquist
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144120218
Utgivningsår:
1999
Revisionsår:
2018
Artikelnummer:
6727-04
Upplaga:
Fjärde
Sidantal:
151

Författare

Ulf Bjereld

Ulf Bjereld är professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet. Han har skrivit flera böcker om svensk utrikespolitik och varit huvudansvarig ...

Marie Demker

Marie Demker är professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet.

Jonas Hinnfors

Jonas Hinnfors är professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet. Hans forskning behandlar politiska partier generellt, men också socialdemok...

 ;

Vad kännetecknar den goda vetenskapen? Vad ska vi ha vetenskap och vetenskapligt tänkande till? Denna bok handlar om vetenskapens centrala principer. Författarna visar att grunden för vetenskapen och synen på dess uppgifter i allt väsentligt är gemensam för olika vetenskapsområden, som naturvetenskap, samhällsvetenskap och humaniora. Forskningsprocessens olika element och funktioner diskuteras och författarna argumenterar för att forskningsproblemet, och hur man konstruerar det, är av avgör...

Vad kännetecknar den goda vetenskapen? Vad ska vi ha vetenskap och vetenskapligt tänkande till? Denna bok handlar om vetenskapens centrala principer. Författarna visar att grunden för vetenskapen och synen på dess uppgifter i allt väsentligt är gemensam för olika vetenskapsområden, som naturvetenskap, samhällsvetenskap och humaniora. Forskningsprocessens olika element och funktioner diskuteras och författarna argumenterar för att forskningsproblemet, och hur man konstruerar det, är av avgörande betydelse för att helheten skall fungera. Varför vetenskap? riktar sig till studenter inom alla discipliner på universitet och högskola, men kan även läsas av andra som intresserar sig för vetenskapligt arbete och vetenskapliga principer. Syftet är att lyfta fram det som högre utbildning, i motsats till andra utbildningsformer, kan bidra med: det vetenskapliga förhållningssättet. Författarna pläderar för den fria forskningen, för att etiska frågor hålls levande och för att vetenskapens villkor i samhället tillvaratas. Demokratins utveckling och fortlevnad kräver en vital diskussion kring vetenskapens roll i samhället.

Information

Författare:
Ulf Bjereld Marie Demker Jonas Hinnfors
Illustratör:
Sophia Lundquist
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144170985
Utgivningsår:
1999
Revisionsår:
2018
Artikelnummer:
6727-SB04
Upplaga:
Fjärde

Författare

Ulf Bjereld

Ulf Bjereld är professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet. Han har skrivit flera böcker om svensk utrikespolitik och varit huvudansvarig ...

Marie Demker

Marie Demker är professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet.

Jonas Hinnfors

Jonas Hinnfors är professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet. Hans forskning behandlar politiska partier generellt, men också socialdemok...

 ;