Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Forskning och skrivande
- 13FÖRORD
- 15Vad denna nya upplaga inte tar upp
- 16Vad är nytt i denna upplaga
- I.Forskning, forskare och läsare
- 21INLEDNING TILL DEL I
- 21Vem behöver forskning?
- 23Att starta ett forskningsprojekt
- 23Att utforma en plan
- 25Hur man kan använda den här boken
- 129Att tänka i skrift
- 30Vad är forskning?
- 32Varför ska man skriva en rapport?
- 34Varför en formell rapport?
- 36Att skriva är att tänka
- 239Kontakten med läsarna
- 40Att kommunicera med läsarna
- 42Att förstå sin roll som författare
- 45Att föreställa sig läsarnas roll
- II.Att formulera frågor och komma fram till svar
- 55INLEDNING TILL DEL II
- 55Planering av projektet – en översikt
- 361Från ämnen till frågor
- 62Från intresse till ämne
- 67Från ett allmänt ämne till ett avgränsat
- 69Från avgränsat ämne till frågeställning
- 74Den viktigaste frågan: Än se’n då?
- 481Från frågor till problem
- 82Att förstå ett forskningsproblem
- 86Att förstå den gemensamma strukturen för olika problem
- 95Att hitta ett bra forskningsproblem
- 98Att lära sig arbeta med problem
- 5101Från problem till källor
- 102Tre slags källor och hur man använder sig av dem
- 105Att använda dagens bibliotek
- 112Att hitta källor på internet
- 114Bedömning av källor: relevans och tillförlitlighet
- 119Att gå längre än förutsägbara källor
- 121Att utnyttja olika personer för att främja sin forskning
- 6125Att använda källor
- 126Att notera fullständig bibliografisk information
- 129Att använda källor aktivt
- 130Läsa för att hitta ett problem
- 134Att läsa för att få argument
- 136Att läsa för att hitta data och stöd
- 137Att föra anteckningar
- 146Kommentera källorna
- III.Att utforma argument och en argumentation
- 153INLEDNING TILL DEL III
- 153Att sammanställa en forskningsargumentation
- 7157Att formulera hållbara argument
- 157Argumentation som en kommunikation med läsarna
- 161Ange stöd eller en grund för påståendet
- 163Att bekräfta och reagera på förväntade frågor
- 164Att koppla samman påståenden och grunder med legitimeringar
- 168Att bygga upp komplexa argument utifrån enkla
- 170Att skapa etos genom att förtäta argumentet
- 8173Att formulera påståenden
- 174Vilket slags påstående ska formuleras?
- 176Bedömning av ett påstående
- 182Att ”dämpa” påståenden för att öka trovärdigheten
- 9187Att sammanställa grunder och belägg
- 188Att använda grunder för att planera argumentationen
- 189Att skilja mellan belägg och grunder
- 191Att skilja belägg från beskrivningar av belägg
- 194Att bedöma de belägg som läggs fram
- 10199Bekräftelse och respons
- 200Att ifrågasätta sitt argument utifrån läsarnas synvinkel
- 204Att föreställa sig alternativ till argumenten
- 205Att bestämma vad som ska bekräftas
- 208Att formulera responser som underordnade argument
- 210Ordval vid bekräftelser och responser
- 11217Legitimeringar
- 218Legitimeringar i vardagligt tänkande
- 220Legitimeringar i en akademisk argumentation
- 222Att förstå en legitimerings logik
- 223Att pröva hållbarheten i en legitimering
- 229Att veta när man ska formulera en legitimering
- 231Att använda en legitimering för att pröva ett påstående
- 234Att ifrågasätta andras legitimeringar
- IV.Att skriftligt formulera en argumentation
- 243INLEDNING TILL DEL IV
- 243Planering igen
- 12247Planering och utkast
- 248Planeringen av rapporten
- 256Att undvika tre vanliga men bristfälliga planer
- 258Att omvandla planeringen till ett utkast
- 13263Att sammanställa sin argumentation
- 264Att tänka som läsarna
- 265Att revidera strukturen
- 267Att revidera argument
- 268Att revidera rapportens struktur
- 271Att kontrollera stycken och textavsnitt
- 272Att låta ett utkast ”svalna"
- 14277Att arbeta med källor
- 277Att citera, parafrasera och sammanfatta
- 278Att föra in direkta citat i texten
- 280Att för läsarna visa relevansen av olika belägg
- 281Den sociala betydelsen av att citera källor
- 283Fyra vanliga former av citat
- 285Att vara på sin vakt mot oavsiktlig plagiering
- 15295Att förmedla information visuellt
- 295Att välja mellan visuella eller verbala beskrivningar
- 297Att välja den mest effektiva grafiken
- 300Att utforma tabeller, diagram och grafer
- 305Riktlinjer för tabeller, stapeldiagram och linjediagram
- 16321Inledning och avslutning
- 322Inledningens struktur
- 325Steg 1: Formulera en kontext
- 328Steg 2: Formulering av problemet
- 333Steg 3: Formulering av en respons
- 335Tidigt eller sent?
- 337Att strukturera hela inledningen
- 338Att hitta de första orden
- 340Att utforma avslutningen och slutsatserna
- 17343Att arbeta med språket
- 344Bedömning av språkstil
- 346Två principer för tydligt skrivande
- 356En tredje princip: gammalt före nytt
- 359Att välja mellan aktiv eller passiv form
- 361En sista princip: det komplicerade sist
- 365Putsa och polera
- V.Några avslutande synpunkter
- 18371Forskningens etik
- 19377Idéer för lärare och handledare
- 378Risker med formella regler
- 379Att formulera uppgifter som skapar nyfikenhet
- 383Att förstå lärandets svårigheter
- 385BILAGA: BIBLIOGRAFISKA RESURSER
- 421SAKREGISTER
Det är glädjande att denna populära forskarhandbok kommit i svensk översättning. (...) Denna omfattande handbok har mycket att erbjuda alla som skriver vetenskapliga texter.
Information
- Författare:
- Wayne C. Booth Gregory G. Colomb Joseph M. Williams Joseph Bizup William FitzGerald
- Översättare:
- Björn Nilsson
- Illustratör:
- Jonny Hallberg
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144129327
- Utgivningsår:
- 2004
- Revisionsår:
- 2019
- Artikelnummer:
- 31511-02
- Upplaga:
- Andra
- Sidantal:
- 424