Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Forskning och skrivande

Konsten att skriva enkelt och effektivt
Skickas följande arbetsdag

Forskning och skrivande är en bok för alla som står inför uppgiften att skriva en uppsats, en rapport eller ett större vetenskapligt arbete. I boken beskrivs bland annat hur man formulerar en intressant och relevant frågeställning, hur man söker ochhanterar källor, samt hur man formulerar stöd för sina åsikter och slutsatser. I denna andra upplaga har samtliga kapitel aktualiserats för att passa dagens forskningslandskap. Bland annat har de avsnitt som tar upp biblioteks- och internetforsknin...

Forskning och skrivande är en bok för alla som står inför uppgiften att skriva en uppsats, en rapport eller ett större vetenskapligt arbete. I boken beskrivs bland annat hur man formulerar en intressant och relevant frågeställning, hur man söker ochhanterar källor, samt hur man formulerar stöd för sina åsikter och slutsatser. I denna andra upplaga har samtliga kapitel aktualiserats för att passa dagens forskningslandskap. Bland annat har de avsnitt som tar upp biblioteks- och internetforskning uppdaterats. Stor vikt har lagts vid nya forskningstekniker som blivit möjliga tack vare olika databaser, men också vid behovet att bedöma deras tillförlitlighet. Forskning och skrivande har blivit ett standardverk som ger vägledning oavsett ämnesområde. Boken vänder sig både till nybörjare som ska skriva sin första uppsats, och till mer erfarna forskare som ska skriva ett större arbete.

    • 13
      FÖRORD
        • 15
          Vad denna nya upplaga inte tar upp
        • 16
          Vad är nytt i denna upplaga
  • I.Forskning, forskare och läsare
    • 21
      INLEDNING TILL DEL I
        • 21
          Vem behöver forskning?
        • 23
          Att starta ett forskningsprojekt
        • 23
          Att utforma en plan
        • 25
          Hur man kan använda den här boken
      • 1
        29
        Att tänka i skrift
        • 30
          Vad är forskning?
        • 32
          Varför ska man skriva en rapport?
        • 34
          Varför en formell rapport?
        • 36
          Att skriva är att tänka
      • 2
        39
        Kontakten med läsarna
        • 40
          Att kommunicera med läsarna
        • 42
          Att förstå sin roll som författare
        • 45
          Att föreställa sig läsarnas roll
  • II.Att formulera frågor och komma fram till svar
    • 55
      INLEDNING TILL DEL II
        • 55
          Planering av projektet – en översikt
      • 3
        61
        Från ämnen till frågor
        • 62
          Från intresse till ämne
        • 67
          Från ett allmänt ämne till ett avgränsat
        • 69
          Från avgränsat ämne till frågeställning
        • 74
          Den viktigaste frågan: Än se’n då?
      • 4
        81
        Från frågor till problem
        • 82
          Att förstå ett forskningsproblem
        • 86
          Att förstå den gemensamma strukturen för olika problem
        • 95
          Att hitta ett bra forskningsproblem
        • 98
          Att lära sig arbeta med problem
      • 5
        101
        Från problem till källor
        • 102
          Tre slags källor och hur man använder sig av dem
        • 105
          Att använda dagens bibliotek
        • 112
          Att hitta källor på internet
        • 114
          Bedömning av källor: relevans och tillförlitlighet
        • 119
          Att gå längre än förutsägbara källor
        • 121
          Att utnyttja olika personer för att främja sin forskning
      • 6
        125
        Att använda källor
        • 126
          Att notera fullständig bibliografisk information
        • 129
          Att använda källor aktivt
        • 130
          Läsa för att hitta ett problem
        • 134
          Att läsa för att få argument
        • 136
          Att läsa för att hitta data och stöd
        • 137
          Att föra anteckningar
        • 146
          Kommentera källorna
        • III.Att utforma argument och en argumentation
    • 153
      INLEDNING TILL DEL III
        • 153
          Att sammanställa en forskningsargumentation
      • 7
        157
        Att formulera hållbara argument
        • 157
          Argumentation som en kommunikation med läsarna
        • 161
          Ange stöd eller en grund för påståendet
        • 163
          Att bekräfta och reagera på förväntade frågor
        • 164
          Att koppla samman påståenden och grunder med legitimeringar
        • 168
          Att bygga upp komplexa argument utifrån enkla
        • 170
          Att skapa etos genom att förtäta argumentet
      • 8
        173
        Att formulera påståenden
        • 174
          Vilket slags påstående ska formuleras?
        • 176
          Bedömning av ett påstående
        • 182
          Att ”dämpa” påståenden för att öka trovärdigheten
      • 9
        187
        Att sammanställa grunder och belägg
        • 188
          Att använda grunder för att planera argumentationen
        • 189
          Att skilja mellan belägg och grunder
        • 191
          Att skilja belägg från beskrivningar av belägg
        • 194
          Att bedöma de belägg som läggs fram
      • 10
        199
        Bekräftelse och respons
        • 200
          Att ifrågasätta sitt argument utifrån läsarnas synvinkel
        • 204
          Att föreställa sig alternativ till argumenten
        • 205
          Att bestämma vad som ska bekräftas
        • 208
          Att formulera responser som underordnade argument
        • 210
          Ordval vid bekräftelser och responser
      • 11
        217
        Legitimeringar
        • 218
          Legitimeringar i vardagligt tänkande
        • 220
          Legitimeringar i en akademisk argumentation
        • 222
          Att förstå en legitimerings logik
        • 223
          Att pröva hållbarheten i en legitimering
        • 229
          Att veta när man ska formulera en legitimering
        • 231
          Att använda en legitimering för att pröva ett påstående
        • 234
          Att ifrågasätta andras legitimeringar
  • IV.Att skriftligt formulera en argumentation
    • 243
      INLEDNING TILL DEL IV
        • 243
          Planering igen
      • 12
        247
        Planering och utkast
        • 248
          Planeringen av rapporten
        • 256
          Att undvika tre vanliga men bristfälliga planer
        • 258
          Att omvandla planeringen till ett utkast
      • 13
        263
        Att sammanställa sin argumentation
        • 264
          Att tänka som läsarna
        • 265
          Att revidera strukturen
        • 267
          Att revidera argument
        • 268
          Att revidera rapportens struktur
        • 271
          Att kontrollera stycken och textavsnitt
        • 272
          Att låta ett utkast ”svalna"
      • 14
        277
        Att arbeta med källor
        • 277
          Att citera, parafrasera och sammanfatta
        • 278
          Att föra in direkta citat i texten
        • 280
          Att för läsarna visa relevansen av olika belägg
        • 281
          Den sociala betydelsen av att citera källor
        • 283
          Fyra vanliga former av citat
        • 285
          Att vara på sin vakt mot oavsiktlig plagiering
      • 15
        295
        Att förmedla information visuellt
        • 295
          Att välja mellan visuella eller verbala beskrivningar
        • 297
          Att välja den mest effektiva grafiken
        • 300
          Att utforma tabeller, diagram och grafer
        • 305
          Riktlinjer för tabeller, stapeldiagram och linjediagram
      • 16
        321
        Inledning och avslutning
        • 322
          Inledningens struktur
        • 325
          Steg 1: Formulera en kontext
        • 328
          Steg 2: Formulering av problemet
        • 333
          Steg 3: Formulering av en respons
        • 335
          Tidigt eller sent?
        • 337
          Att strukturera hela inledningen
        • 338
          Att hitta de första orden
        • 340
          Att utforma avslutningen och slutsatserna
      • 17
        343
        Att arbeta med språket
        • 344
          Bedömning av språkstil
        • 346
          Två principer för tydligt skrivande
        • 356
          En tredje princip: gammalt före nytt
        • 359
          Att välja mellan aktiv eller passiv form
        • 361
          En sista princip: det komplicerade sist
        • 365
          Putsa och polera
  • V.Några avslutande synpunkter
      • 18
        371
        Forskningens etik
      • 19
        377
        Idéer för lärare och handledare
        • 378
          Risker med formella regler
        • 379
          Att formulera uppgifter som skapar nyfikenhet
        • 383
          Att förstå lärandets svårigheter
    • 385
      BILAGA: BIBLIOGRAFISKA RESURSER
    • 421
      SAKREGISTER

Det är glädjande att denna populära forskarhandbok kommit i svensk översättning. (...) Denna omfattande handbok har mycket att erbjuda alla som skriver vetenskapliga texter.

Information

Författare:
Wayne C. Booth Gregory G. Colomb Joseph M. Williams Joseph Bizup William FitzGerald
Översättare:
Björn Nilsson
Illustratör:
Jonny Hallberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144129327
Utgivningsår:
2004
Revisionsår:
2019
Artikelnummer:
31511-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
424

Författare

Wayne C. Booth

W.C. Booth är professor emeritus vid University of Chicago och har tidigare skrivit bl.a. ”The Rhetoric of Fiction”.

Gregory G. Colomb

Gregory G. Colomb är professor i litteraturvetenskap vid University of Virginia och har tidigare skrivit ”Designs on Truth”. J.M. Williams är profe...

Joseph M. Williams

Joseph M. Williams är professor emeritus vid University of Chicago och har tidigare skrivit Style: Toward Clarity and Grace.

 ;