Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Uppsats med kvantitativ ansats

Skickas följande arbetsdag

Uppsats med kvantitativ ansats

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Den som skriver en uppsats i företagsekonomi kan välja en kvantitativ ansats. Det innebär att statistiska metoder kommer att användas för analys av data. Uppsats med kvantitativ ansats tar sin utgångspunkt i att man kan lyckas med sitt uppsatsskrivande utan djupgående kunskaper i statistisk teori eller tillgång till avancerade statistikprogram. Boken visar hur uppsatsskrivandets olika moment länkar in i varandra och bildar en helhet. Ett uppsatsproblem formuleras. En teoretisk referensram vä...

Den som skriver en uppsats i företagsekonomi kan välja en kvantitativ ansats. Det innebär att statistiska metoder kommer att användas för analys av data. Uppsats med kvantitativ ansats tar sin utgångspunkt i att man kan lyckas med sitt uppsatsskrivande utan djupgående kunskaper i statistisk teori eller tillgång till avancerade statistikprogram. Boken visar hur uppsatsskrivandets olika moment länkar in i varandra och bildar en helhet. Ett uppsatsproblem formuleras. En teoretisk referensram väljs som ligger till grund för teoretisering och formulering av hypoteser. Variabler operationaliseras och kanske måste en enkät utarbetas. En population väljs och ofta tas ett stickprov. Data samlas in, granskas och analyseras. Resultatet diskuteras och utmynnar i slutsatser. De val, svårigheter och möjligheter som en uppsatsstudent står inför är desamma som seniora forskare möter och hanterar. Detta faktum illustreras återkommande i boken med hjälp av en tidigare publicerad forskningsartikel som kommenteras. Uppsats med kvantitativ ansats vänder sig till studenter inom företagsekonomi som antingen använder eller funderar på att använda kvantitativ metod i sin uppsats.

Förord 9

1 En kvantitativ ansats 13

1.1 Val av ansats 14

1.2 Ansats och metod 19

1.3 Arbetsprocessen 20

1.4 Resten av boken 23

2 Problemet 25

2.1 Att se det man inte vet 27

2.2 Att veta vad som är värt att veta 28

2.3 Att se vad man kan ta reda på 29

2.4 Vad är uppsatsens syfte?  31

3 Teorin 37

3.1 Teorier 39

3.2 Konceptuella modeller 45

a) Enkelt beroende 47

b) Additivt beroende 48

c) Mellanliggande variabel 49

d) Interaktion med modererande variabel 50

e) Interaktion mellan oberoende variabler 52

f) Korrelation  53

g) Skensamband 54

3.3 Formulering av hypoteser 54

4 Mätningen 63

4.1 Operationalisering 63

4.2 Fyra kategorier av mätskalor 65

4.3 Vilken typ av skala bör väljas? 68

4.4 Binära variabler 69

4.5 Flerdimensionella mått 71

5 Enkäten 77

5.1 Sekundärdata 78

5.2 Enkätens innehåll och disposition 81

5.3 Frågorna 83

5.4 Exempel på frågekonstruktioner 86

5.5 Insamlingen av data 89

6 Urvalet 97

6.1 Population och urvalsram 98

6.2 Metoder för urval 100

6.3 Stickprovet 104

6.4 Stickprovsstorlek 110

7 Empirin 115

7.1 Kodning av data 115

7.2 Univariat analys 119

7.3 Bivariat analys 125

7.4 Åtgärder  129

7.5 Svarsfrekvens 133

8 Analysen 137

8.1 Regressionsanalys 138

8.2 Hypotesprövning 142

8.3 Hypotestest vid enkelt beroende 147

8.4 Hypotestest vid additivt beroende 156

8.5 Hypotestest vid mellanliggande variabel 159

8.6 Hypotestest vid interaktion 161

8.7 Hypotestest vid samvariation 164

8.8 Hypotestest vid enkelt beroende och kategoriska skalor 167

9 Resultatet 175

9.1 Forskningshypotesen har fått stöd 175

9.2 Forskningshypotesen måste förkastas 178

9.3 Svagheter i uppsatsen 180

9.4 Idéer om framtida forskning 181

10 Att läsa 187

10.1 Problematisering 187

10.2 Teori och modell 188

10.3 Datainsamling 194

10.4 Statistisk analys 196

Referenser 199

Register 205

Information

Författare:
Jan Greve
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144146959
Utgivningsår:
2021
Artikelnummer:
43865-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
208

Författare

Jan Greve

Jan Greve är docent i företagsekonomi med inriktning mot ekonomistyrning. Han är knuten till Handelshögskolan vid Örebro universitet och till forsk...

 ;

Den som skriver en uppsats i företagsekonomi kan välja en kvantitativ ansats. Det innebär att statistiska metoder kommer att användas för analys av data. Uppsats med kvantitativ ansats tar sin utgångspunkt i att man kan lyckas med sitt uppsatsskrivande utan djupgående kunskaper i statistisk teori eller tillgång till avancerade statistikprogram. Boken visar hur uppsatsskrivandets olika moment länkar in i varandra och bildar en helhet. Ett uppsatsproblem formuleras. En teoretisk referensram vä...

Den som skriver en uppsats i företagsekonomi kan välja en kvantitativ ansats. Det innebär att statistiska metoder kommer att användas för analys av data. Uppsats med kvantitativ ansats tar sin utgångspunkt i att man kan lyckas med sitt uppsatsskrivande utan djupgående kunskaper i statistisk teori eller tillgång till avancerade statistikprogram. Boken visar hur uppsatsskrivandets olika moment länkar in i varandra och bildar en helhet. Ett uppsatsproblem formuleras. En teoretisk referensram väljs som ligger till grund för teoretisering och formulering av hypoteser. Variabler operationaliseras och kanske måste en enkät utarbetas. En population väljs och ofta tas ett stickprov. Data samlas in, granskas och analyseras. Resultatet diskuteras och utmynnar i slutsatser. De val, svårigheter och möjligheter som en uppsatsstudent står inför är desamma som seniora forskare möter och hanterar. Detta faktum illustreras återkommande i boken med hjälp av en tidigare publicerad forskningsartikel som kommenteras. Uppsats med kvantitativ ansats vänder sig till studenter inom företagsekonomi som antingen använder eller funderar på att använda kvantitativ metod i sin uppsats.

Information

Författare:
Jan Greve
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144189796
Utgivningsår:
2021
Artikelnummer:
43865-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Jan Greve

Jan Greve är docent i företagsekonomi med inriktning mot ekonomistyrning. Han är knuten till Handelshögskolan vid Örebro universitet och till forsk...

 ;