Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Metoder i medie- och kommunikationsvetenskap

Skickas följande arbetsdag

Medie- och kommunikationsvetenskap är ett samhällsvetenskapligt och humanistiskt ämne som använder sig av många olika forskningsmetoder. Denna bok syftar till att möta behovet av en ämnesspecifik metodlära. Här behandlas grunder för vetenskaplig metod, samt både kvalitativa och kvantitativa ansatser: metoder för studier i naturliga situationer (etnografiska fältstudier, etnografi online och samtalsanalys), frågeundersökningar (intervjuer, surveyundersökningar och experiment) samt text-och med...

Medie- och kommunikationsvetenskap är ett samhällsvetenskapligt och humanistiskt ämne som använder sig av många olika forskningsmetoder. Denna bok syftar till att möta behovet av en ämnesspecifik metodlära. Här behandlas grunder för vetenskaplig metod, samt både kvalitativa och kvantitativa ansatser: metoder för studier i naturliga situationer (etnografiska fältstudier, etnografi online och samtalsanalys), frågeundersökningar (intervjuer, surveyundersökningar och experiment) samt text-och medieanalyser (kvantitativ innehållsanalys, språklig analys av text, kritisk diskursanalys, multimodal analys, samt retorisk analys). Denna tredje och kraftigt omarbetade upplaga innehåller flera nya kapitel. Övriga kapitel har skrivits om med hänsyn till aktuell forskning och metodutveckling. Metoder i medie- och kommunikationsvetenskap ger en stabil grund och värdefulla verktyg för såväl studenter på grund- och fortsättningsnivå som avancerade forskare.

    • 9
      Förord
      • 1
        11
        Inledning
      • Mats Ekström & Bengt Johansson
        • 12
          Giltighet och tillförlitlighet
        • 14
          Kan tolkningar vara vetenskapliga?
        • 15
          Generaliserbarhet
        • 17
          Intensiva fallstudier
        • 18
          Idéer och data
        • 20
          Analys
        • 22
          Bokens disposition
        • 23
          Referenser
  • Del I Studier i naturliga situationer
      • 2
        27
        Etnografiska observationer
      • Mats Ekström, Amanda Waldenström & Oscar Westlund
        • 30
          Etnografi
        • 32
          Observationer i olika miljöer: tillträde och anonymitet
        • 44
          Sammanfattning: några centrala metodfrågor
        • 49
          Förslag till vidare läsning
        • 49
          Referenser
      • 3
        51
        Etnografi online
      • Jakob Svensson
        • 53
          En kort överblick över metodens framväxt
        • 56
          Likheter och skillnader mellan etnografi online och offline
        • 59
          Att särskilt fundera över vid etnografi online
        • 62
          Etiska aspekter av etnografi online
        • 66
          Sammanfattning: etnografi online, steg för steg
        • 69
          Förslag till vidare läsning
        • 69
          Referenser
      • 4
        73
        Samtalsanalys
      • Ulla Moberg & Mats Ekström
        • 74
          Samtalsanalysens grunder
        • 77
          Samtalsanalysens metoder
        • 80
          Kontexter
        • 85
          Analysexempel
        • 95
          Slutord
        • 96
          Förslag till vidare läsning
        • 97
          Referenser
  • Del II Intervju- och enkätstudier
      • 5
        101
        Kvalitativa intervjuer
      • Mats Ekström & Larsåke Larsson
        • 102
          Den kvalitativa intervjun som idé och form
        • 104
          Att ställa frågor
        • 112
          Intervjustudiens faser
        • 125
          Gruppintervjuer (fokusgrupper)
        • 127
          Slutord
        • 129
          Förslag till vidare läsning
        • 129
          Referenser
      • 6
        131
        Surveyundersökningar och experiment
      • Bengt Johansson & Michael Karlsson
        • 132
          Generalisering med kvantitativa data
        • 133
          Vem ska man fråga?
        • 136
          Är urvalet representativt?
        • 142
          Experimentell design
        • 146
          Hur ska man fråga?
        • 155
          Hur analyserar man?
        • 166
          Slutord
        • 166
          Förslag till vidare läsning
        • 167
          Referenser
  • Del III Att analysera texter
      • 7
        171
        Kvantitativ innehållsanalys
      • Michael Karlsson & Bengt Johansson
        • 173
          Tänk efter före – allt ska bli siffror
        • 176
          Studieobjekt och urval
        • 180
          Operationalisering och kodning
        • 185
          Resultatredovisning och analys samt slutsatser
        • 188
          Vidareutveckling av och utmaningar för kvantitativ innehållsanalys
        • 190
          Slutord
        • 191
          Förslag till vidare läsning
        • 191
          Referenser
      • 8
        193
        Språklig analys av text
      • Johanna Ledin & Ulla Moberg
        • 194
          Kvalitativ språklig analys
        • 200
          Modell för textanalys
        • 205
          Analys av en folder om krisberedskap
        • 217
          Analys av ett nyhetsbrev från Frank form
        • 222
          Sammanfattning
        • 222
          Förslag till vidare läsning
        • 223
          Referenser
      • 9
        225
        Kritisk diskursanalys
      • Peter Berglez
        • 227
          Teoretiska utgångspunkter
        • 234
          Att göra en kritisk diskursanalys
        • 251
          Slutord: saker att tänka på
        • 252
          Förslag till vidare läsning
        • 252
          Referenser
      • 10
        255
        Multimodal analys av audiovisuell kommunikation
      • Göran Eriksson & David Machin
        • 256
          Den multimodala modellens bakgrund
        • 259
          Viktiga principer för MCDA
        • 263
          Den multimodala modellen: viktiga begrepp
        • 265
          Ett exempel: att analysera reklamfilm
        • 273
          Sammanfattning
        • 274
          Förslag till vidare läsning
        • 274
          Referenser
      • 11
        277
        Retorisk analys
      • Orla Vigsø
        • 277
          Retorikens bakgrund
        • 279
          Den retoriska situationen
        • 280
          Genre och retorisk funktion
        • 282
          Appellformer
        • 284
          Argumentation
        • 289
          Argumentation i flera led
        • 293
          Presuppositioner och doxa
        • 295
          Argumentation och topos
        • 296
          Struktur och funktioner
        • 297
          Retorik och semiotik för multimodala texter
        • 298
          Analysexempel: valaffischer från riksdagsvalet 2014
        • 303
          Slutord
        • 304
          Förslag till vidare läsning
        • 304
          Referenser
    • 307
      Bokens författare
    • 309
      Sak- och personregister

Information

Redaktörer:
Mats Ekström Bengt Johansson
Kapitelförfattare:
Peter Berglez Göran Eriksson Michael Karlsson Larsåke Larsson Johanna Ledin David Machin Ulla Moberg Jakob Svensson Orla Vigsø Amanda Ramsälv
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144125701
Utgivningsår:
2000
Revisionsår:
2019
Artikelnummer:
7385-03
Upplaga:
Tredje
Sidantal:
311

Författare

Mats Ekström

Mats Ekström är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Göteborgs universitet.

Bengt Johansson

Bengt Johansson är professor i journalistik och masskommunikation vid JMG, Göteborgs universitet. Hans forskning fokuserar på politisk kommunikatio...

Peter Berglez

Peter Berglez är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Örebro universitet. Hans forskning kan delas in i tre områden: journalistik; me...

Göran Eriksson

Göran Eriksson är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap, Örebro univer...

Michael Karlsson

Michael Karlsson är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för geografi, medier och kommunikation, Karlstads universitet ...

Larsåke Larsson

Larsåke Larsson är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Örebro universitet. Han forskar om public relations, journalistik och kriskom...

Johanna Ledin

Johanna Ledin är universitetslektor i svenska vid Institutionen för svenska och flerspråkighet, Stockholms universitet.

David Machin

David Machin är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap, Örebro universi...

Ulla Moberg

Ulla Moberg är docent i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap, Örebro universitet.

Jakob Svensson

Jakob Svensson är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Malmö universitet. Han intresserar sig för sociokulturella aspekter av framväx...

Orla Vigsø

Orla Vigsø är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet. H...

Amanda Ramsälv

Amanda Waldenström är doktorand i journalistik, medier och kommunikation vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs un...

Oscar Westlund

Oscar Westlund är professor i journalistik vid Institutt for journalistikk och mediefag vid Oslo Metropolitan University. Han är också verksam vid ...

 ;