
Den kvalitativa forskningsintervjun
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 11Förord
- 15Inledning
- 17Introduktion till intervjuforskning
- 17Samtalet som forskning
- 19Tre intervjusekvenser
- 23Intervjuforskning i historien och i samhällsvetenskapen
- 28Intervjusamhället
- 31Metodologiska och etiska frågor kring forskningsintervjun
- 33Översikt över boken
- 33Intervjun som hantverk
- 34Intervjun som social produktion av kunskap
- 35Intervjun som social praktik
- 36Del I: Att begreppsliggöra forskningsintervjun
- 37Del II: Forskningsintervjuns sju stadier
- 37Avslutande perspektiv
- Att begreppsliggöra forskningsintervjun
- 41Karakterisering av den kvalitativa forskningsintervjun
- 41En kvalitativ forskningsintervju om lärande
- 44Fenomenologi och förståelseformen i en kvalitativ forskningsintervju
- 51Maktasymmetri i kvalitativa forskningsintervjuer
- 53Filosofiska dialoger, terapeutiska samtal och forskningsintervjuer
- 58Terapeutiska intervjuer och forskningsintervjuer
- 65Kvalitativa intervjuer som forskningsverktyg och sociala praktiker
- 69Epistemologiska frågor kring intervjuande
- 71Intervjuaren som malmletare eller som resenär
- 73Intervjuer i en postmodern tid
- 77Sju grunddrag i intervjukunskap
- 80Kunskap och intervjuer i en positivistisk föreställning
- 80Återupprättelse av den klassiska positivismen?
- 81Metodologisk positivism
- 83Kvalitativt intervjuande mellan metod och hantverk
- Att göra forskningsintervjuer:
- 84metod eller personliga färdigheter
- 87Forskningsintervjuandets hantverk
- 89Att lära sig forskningsintervjuandets hantverk
- 97Etiska frågor kring intervjuande
- 97Intervjun som moralisk utforskning
- 99Etiska frågor under en intervjuundersökning
- Etiska ståndpunkter:
- 102Regler och procedurer eller personliga dygder?
- 105Etiska riktlinjer
- 107Informerat samtycke
- 109Konfidentialitet
- 110Konsekvenser
- 111Forskarens roll
- 114Att lära sig ett etiskt forskningsbeteende
- 119Den kvalitativa forskningsintervjun som kontext
- 122Intervjuare och intervjupersoner
- 124Intervjuaren
- 128Intervjupersonen
- 131Kroppar och icke-människor
- 135Icke-människor
- Sju stadier i en intervjuundersökning
- 141Tematisering och planering av en intervjustudie
- 141Sju stadier i en intervjuundersökning
- 147Att tematisera en intervjustudie
- 147Metod
- 148Forskningssyfte
- 149Ämneskunskap
- 151Tematisering i betygsundersökningen
- 152Att planera en intervjustudie
- 152Planeringen av betygsundersökningen
- 153Tidsdimensionen i en intervjudesign
- 156Hur många intervjupersoner behöver jag
- 159Blandade metoder
- 165Att genomföra en intervju
- 166En intervju om betyg
- 170Att iscensätta intervjun
- 172Att skriva manus till intervjun
- 176Intervjufrågor
- 180Konsten att ställa andrafrågor
- 183Intervjuvariationer
- 183Intervjupersoner
- 184Att intervjua över kulturella gränser
- 185Intervjuer med barn
- 187Intervjuer med eliter
- 188Intervjuformer
- 190Datorstödda intervjuer
- 191Fokusgruppintervjuer
- 192Faktaintervjuer
- 192Begreppsintervjuer
- 194Narrativa intervjuer
- 196Diskursiva intervjuer
- 199Konfrontatoriska intervjuer
- 203Intervjukvalitet
- 203Hamlets intervju
- 206Intervjukvalitet
- 207Intervjupersonen
- 207Intervjuarens kvalifikationer
- 210Traditionella invändningar mot kvaliteten i intervjuforskning
- 213Ledande frågor
- 217Att skriva ut intervjuer
- 217Muntligt och skriftligt språk
- 218Att registrera intervjuer
- 220Att skriva ut intervjuer
- 220Tid och resurser för utskriften
- 221Vem ska skriva ut
- 221Utskriftsprocedur
- 221Användning av utskrifter
- 224Att skriva ut – reliabilitet, validitet och etik
- 224Reliabilitet
- 226Validitet
- 227Etik
- 229Att förbereda sig för intervjuanalysen
- 229Tusensidorsfrågan
- 230”Har” – För sent
- 231”Tusen sidor” – För mycket
- 231”Hur” – Fråga först ”vad” och ”varför”
- 232”Metod” kontra kunskap
- 232”Utskrifter” – Varning
- 233”Samlat ihop” kontra skapat tillsammans
- 233”Analysera” kontra berätta
- 234En metod för analys av frågan
- 235Intervjuanalysens steg och former
- 240Dataverktyg för intervjuanalys
- 241Kodning
- 245Intervjuanalys med fokus på meningen
- 245Meningskoncentrering
- 249Meningstolkning
- 250Frågan om multipla tolkningar
- 252Hermeneutisk meningstolkning
- 253Frågans företräde i tolkning
- 255Analytiska frågor till en intervjutext
- 256Självförståelse
- 257Sunda förnuftets kritiska förståelse
- 257Teoretisk förståelse
- 258Tolkningskontexternas inbördes förhållanden
- 259Sökandet efter den ”egentliga meningen
- 263Intervjuanalys med fokus på språket
- 263Språkanalys
- 264Samtalsanalys
- 268Narrativ analys
- 272Diskursanalys
- 277Dekonstruktion
- 281Eklektiska och teoretiska analyser av intervjuer
- 281Intervjuanalys som bricolage
- 283Intervjuanalys som teoretisk tolkning
- 291Den sociala konstruktionen av validitet
- 291Intervjukunskapens objektivitet
- 295Reliabilitet och validitet hos intervjukunskap
- 297Validitet som hantverksskicklighet
- 298Att validera är att kontrollera
- 300Att validera är att ifrågasätta
- 301Att validera är att teoretisera
- 302Kommunikativ validitet
- 303Hur
- 304Varför
- 304Vem
- 305Makt och sanning
- 306Pragmatisk validitet
- 307Hur
- 308Varför
- 308Vem
- 309Makt och sanning
- 310Generalisering från intervjustudier
- 310Former av generalisering
- 317Att redovisa intervjukunskap
- 317Kontrasterande publiker för intervjurapporter
- 319Tråkiga intervjurapporter
- 319Tröttsamma intervjuresultat
- 320Metoden som black box
- 322Rapporteringens etik
- 323Informerat samtycke
- 323Konfidentialitet
- 324Konsekvenser
- 325Att forska med slutrapporten i åtanke
- 327Till en förbättring av rapporteringens standardformer
- 328Metod
- 329Resultat
- 334Att göra intervjurapporter rikare
- 335Journalistiska intervjuer
- 338Dialoger
- 338Terapeutiska fallhistorier
- 339Berättelser
- 340Metaforer
- 341Visualisering
- 342Collage
- 345Att publicera kvalitativ forskning
- 347Samtal om intervjuer
- 347Kritik av intervjukunskapens kvalitet
- 356Att utveckla forskningsintervjuandets hantverk
- 359En epistemologi för intervjukunskap
- 360Producerad kunskap
- 361Relationell kunskap
- 361Samtalsmässig kunskap
- 362Kontextuell kunskap
- 362Språklig kunskap
- 363Narrativ kunskap
- 363Pragmatisk kunskap
- 364Forskningsobjektet bestämmer metoden
- 366Den samhällsvetenskapliga dogmen om kvantifiering
- 367Samhällsvetarens naturvetenskapliga förväxlingskomedi
- 367En religiös kvantifiering
- 368Kvantitativ finansiering
- 369Forskningsintervjuandet som social praktik
- 369Forskningsintervjun i en social kontext
- 371Intervjuetik i en social kontext
- 377Läruppgifter
- 383Referenser
- 399Ordlista
- 403Personregister
- 407Sakregister
Information
- Författare:
- Steinar Kvale Svend Brinkmann
- Översättare:
- Sven-Erik Torhell
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144101675
- Utgivningsår:
- 1997
- Revisionsår:
- 2014
- Artikelnummer:
- 3314-03
- Upplaga:
- Tredje
- Sidantal:
- 416