Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Strategisk marknadsföring

Navigera med framgång
Skickas följande arbetsdag

Strategisk marknadsföring

Navigera med framgång

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

I en värld där affärstempot är högt är effektiva marknadsföringsstrategier avgörande för framgång. Den här boken djupdyker i hur strategier formar organisationers framtid och skapar värde för kunder, anställda och leverantörer. Från grundläggande koncept till marknadsplanering med avancerade tekniker täcker boken ett brett spektrum av områden, inklusive digitalisering, kunddatahantering, varumärkesstrategier, medarbetarstrategier, platsstrategier och hållbarhetsaspekter på marknadsföringen. ...

I en värld där affärstempot är högt är effektiva marknadsföringsstrategier avgörande för framgång. Den här boken djupdyker i hur strategier formar organisationers framtid och skapar värde för kunder, anställda och leverantörer. Från grundläggande koncept till marknadsplanering med avancerade tekniker täcker boken ett brett spektrum av områden, inklusive digitalisering, kunddatahantering, varumärkesstrategier, medarbetarstrategier, platsstrategier och hållbarhetsaspekter på marknadsföringen. Genom att integrera vetenskapliga teorier med praktiska exempel från svenska företag och organisationer ger boken verktyg för att kunna navigera framgångsrikt i det strategiska marknadsföringslandskapet.

Författarens tack     7

Om boken 9

Teori, praktik och perspektiv     10

Bokens disposition     10

1Introduktion     13

Strategi och strategiskt arbete     13

Strategisk och taktisk marknadsföring     23

Strategisk marknadsföring och affärsframgång     28

Teorier och modeller för strategisk marknadsföring     32

Sammanfattning     38

2Marknadsplan – del I     39

En guide till den strategiska marknadsplanen     39

Mission och vision     42

Situationsanalys – branschanalys     45

Situationsanalys – intern analys     60

Sammanfattning     75

3Marknadsplan – del II     77

Flödeslogik och guide till marknadsplan     77

Potentiella kunder och målsättning     77

Att skapa mätbara mål     84

Strategiformulering     90

Föreslagna marknads­förings­åtgärder     101

Genomförande     104

Reflektioner kring arbetet med marknadsplanen     107

Sammanfattning     109

4Kunddata och analys     111

Vikten av kunddata i strategisk marknadsföring     111

Typer av data i strategisk marknadsföring     113

Datadriven marknadsanalys     122

Sammanfattning     134

5Varumärkes­strategier     135

Varumärkets kraft     135

Varumärkesidentitet och varumärkesimage     137

Varumärkesexponering     147

Varumärkesutveckling     152

Sammanfattning     159

6Digitaliseringens betydelse för strategisk marknadsföring     161

Digitalisering     161

Utforskandet av metaversum     169

Sammanfattning     177

7Tillväxt­strategier     179

Tillväxtstrategi och marknadsföring     179

Organisk tillväxt     183

Marknadsutvecklingsstrategi enligt Ansoff     186

Produktutvecklingsstrategi enligt Ansoff     187

Geografisk expansion och globalisering     189

Samverkan     192

Sammanfattning     197

8Hållbarhetsaspekter och strategiska utmaningar     199

Hållbarhetsaspekter     199

Ta fram en hållbar marknads­föringsstrategi     206

Utmaningar med en hållbar marknadsplan     209

Sammanfattning     225

9Medarbetare som strategisk tillgång     227

Perspektiv på intern strategisk marknadsföring     227

Intern kommunikation     230

Utbildnings- och träningsprogram     234

Interna kampanjer     237

Belöningsprogram     240

Sammanfattning     241

10Platsstrategier     243

Fagerås påskliljor i Sjötofta     243

Smaka på Tvååker och Matfestivalen i Skövde  249

Snow village     253

Ystad och filminspelningsplatser     256

Fenomenet Ullared     258

Sammanfattning     261

Referenser     263

Register     269

Det är en välskriven lärobok med akademisk höjd som på ett informativt och underhållande sätt går igenom de olika delarna i strategisk marknadsföring, med många konkreta och tankeväckande exempel från näringslivet. Sammantaget en riktigt bra och välskriven marknadsföringsbok.

Information

Författare:
Malin Sundström
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144179346
Utgivningsår:
2024
Artikelnummer:
47061-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
272

Författare

Malin Sundström

Malin Sundström är docent på Malmöuniversitet och forskar om marknadsföring, köpbeteende och detaljhandelns utveckling. Hennes specialintresse är e...

 ;

I en värld där affärstempot är högt är effektiva marknadsföringsstrategier avgörande för framgång. Den här boken djupdyker i hur strategier formar organisationers framtid och skapar värde för kunder, anställda och leverantörer. Från grundläggande koncept till marknadsplanering med avancerade tekniker täcker boken ett brett spektrum av områden, inklusive digitalisering, kunddatahantering, varumärkesstrategier, medarbetarstrategier, platsstrategier och hållbarhetsaspekter på marknadsföringen. ...

I en värld där affärstempot är högt är effektiva marknadsföringsstrategier avgörande för framgång. Den här boken djupdyker i hur strategier formar organisationers framtid och skapar värde för kunder, anställda och leverantörer. Från grundläggande koncept till marknadsplanering med avancerade tekniker täcker boken ett brett spektrum av områden, inklusive digitalisering, kunddatahantering, varumärkesstrategier, medarbetarstrategier, platsstrategier och hållbarhetsaspekter på marknadsföringen. Genom att integrera vetenskapliga teorier med praktiska exempel från svenska företag och organisationer ger boken verktyg för att kunna navigera framgångsrikt i det strategiska marknadsföringslandskapet.

Information

Författare:
Malin Sundström
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144190396
Utgivningsår:
2024
Artikelnummer:
47061-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Malin Sundström

Malin Sundström är docent på Malmöuniversitet och forskar om marknadsföring, köpbeteende och detaljhandelns utveckling. Hennes specialintresse är e...

 ;