Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Storytelling

Strukturerat berättande från lägerelden till det digitala rummet
Skickas följande arbetsdag

Storytelling

Strukturerat berättande från lägerelden till det digitala rummet
Skickas inom 3 timmar

Storytelling

Strukturerat berättande från lägerelden till det digitala rummet

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

En story är en strukturerad berättelse med budskap, mål och målgrupp. Genom att slå an på känslorna hos mottagaren – oavsett om det gäller ett strukturerat berättande runt lägerelden eller i det digitala rummet är storytelling ett användbart verktyg för att nå ut med ett budskap. På ett lättillgängligt sätt förmedlas här grundläggande arbetssätt, verktyg, teorier samt berättelser och storyexempel. Del 1 ger bakomliggande teorier som underlättar skapandet, del 2 beskriver stegvis storyskapan...

En story är en strukturerad berättelse med budskap, mål och målgrupp. Genom att slå an på känslorna hos mottagaren – oavsett om det gäller ett strukturerat berättande runt lägerelden eller i det digitala rummet är storytelling ett användbart verktyg för att nå ut med ett budskap. På ett lättillgängligt sätt förmedlas här grundläggande arbetssätt, verktyg, teorier samt berättelser och storyexempel. Del 1 ger bakomliggande teorier som underlättar skapandet, del 2 beskriver stegvis storyskapandet och del 3 kompletterar del 1 och 2 genom att tillföra kompletterande arbetsmetoder. Boken riktar sig till såväl studenter på universitets- och högskole­nivå som elever på folkhögskola, yrkeshögskola och gymnasieskola. Den riktar sig även till yrkesverksamma inom kommunikation, likväl till chefer och ledare.

Innehåll

Förord 11

Bokens disposition 13

Del I

IOm storytelling

   1. Storytelling                  17

Berättande                                        17

Storytelling                                        20

Relaterade områden till storytelling                           24

Digitalt berättande                        26

Hjärnan           28

Sinnen             29

Sammanfattning                             33

Nyckelord och begrepp               33

Diskussionsfrågor                           34

Reflektionsfrågor                           34

   2. Kommunikation          35

Kommunikationens grunder      35

Kommunikationsutveckling        40

Kommunikationskanal                  43

Budskap         44

Delning           46

Gap                  46

Sociala medier                                 46

Retorik            48

Framförande                                    50

Meningsfullhet                                52

Inbäddning                                        53

Delaktighet                                       54

Sammanfattning                             55

Nyckelord och begrepp               56

Diskussionsfrågor                           56

Reflektionsfrågor                           56

   3. Verksamhet                 57

Marknadsföring                              58

Varumärke                                        65

Word of mouth                               66

Sammanfattning                             68

Nyckelord och begrepp               69

Diskussionsfrågor                           69

Reflektionsfrågor                           70

   4. Användning av storytelling             71

Användningsområden                  73

Fiktiv eller sann story                   74

Internt – externt                            78

Marknadsföringsstory                  83

Organisationsstory                         88

Varumärke                                        91

Livsberättelse                                  95

Fabel                96

Saga                 99

Dikt                   101

Sammanfattning                             102

Nyckelord och begrepp               103

Diskussionsfrågor                           103

Reflektionsfrågor                           104

Del II

IISkapa en story

   5. Hitta berättelser         107

Kartläggning av området             107

Förberedelser inför datainsamlingen                         109

Val av insamlingsmetod(er)       110

Samla in          113

Ta hand om det som samlats in                                    114

Diskussionsfrågor                           114

Reflektionsfrågor                           114

   6. Storyboard och synopsis                 115

Storyboard                                        116

Målgrupp       119

Budskap         120

Händelse        121

Karaktär          122

Kanal                123

Typ av story                                      124

Storyns form                                    125

Skapa synopsis                                126

Replik och dialog                             126

Personligt pronomen                   127

Tempus          128

Diskussionsfrågor                           130

Reflektionsfrågor                           130

   7. Skapa storyn                131

Skapa en inledning                         132

Skapa huvuddel                              134

Skapa avslutning                             138

Diskussionsfrågor                           140

Reflektionsfrågor                           140

   8. Testa och bearbeta en story           141

Testa                142

Bearbeta        142

Diskussionsfrågor                           151

Reflektionsfrågor                           151

Del III

IIIVerktyg och metoder

   9. Nedbrytningsverktyg                       155

Princip             155

PBS                   157

WBS                 158

OBS                  159

Arbetsbeskrivning                          160

 10. PDCA       161

Planera           162

Göra                 162

Studera           163

Agera               163

 11. Riskanalys                    165

Miniriskmodellen                           165

Identifiera risker                             166

Värdering och skala                       167

Åtgärder         167

 12. Intervju                         169

Skapa en intervjumall                   169

Genomföra en intervju                170

Bearbeta data                                  171

 13. Workshop                    173

Förbereda en workshop              173

Genomföra en workshop            174

Bearbeta data                                  174

 14. Målgruppsanalys        177

 15. STP           179

Segmentering                                  179

Targeting        180

Positionering                                    181

 16. 4P-modellen                183

 17. Produktlivscykeln       185

 18. Varumärke                   187

 19. Word of mouth           191

 20. SWOT      193

 21. Textbearbetning         195

Källor och lästips 197

Om författarna 201

Storyförteckning 203

Figurförteckning 205

Tabellförteckning 207

Register 209

Information

Författare:
Hans Allmér Leif Marcusson
Illustratör:
Jonny Hallberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144156187
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
44956-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
212

Författare

Hans Allmér

Hans Allmér arbetar som lektor vid Ekonomihögskolan, Linnéuniversitetet där han undervisar i marknadsföring.

Leif Marcusson

Leif Marcusson har en bakgrund inom bygg, handel, IT och utbildning. Han har arbetat som egenföretagare och som anställd inom både små och stora fö...

 ;

Det här lärarmaterialet är framtaget till boken Storytelling: Strukturerat berättande från lägerelden till det digitala rummet . Materialet är gratis och kan endast beställas av lärare som använder, eller tänker börja använda, boken.

Information

Författare:
Hans Allmér Leif Marcusson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144158853
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
44956-WM01
Upplaga:
Första

Digital produkt

Giltighetstid från aktivering:  12 mån

Författare

Hans Allmér

Hans Allmér arbetar som lektor vid Ekonomihögskolan, Linnéuniversitetet där han undervisar i marknadsföring.

Leif Marcusson

Leif Marcusson har en bakgrund inom bygg, handel, IT och utbildning. Han har arbetat som egenföretagare och som anställd inom både små och stora fö...

 ;

En story är en strukturerad berättelse med budskap, mål och målgrupp. Genom att slå an på känslorna hos mottagaren - oavsett om det gäller ett strukturerat berättande runt lägerelden eller i det digitala rummet är storytelling ett användbart verktyg för att nå ut med ett budskap. På ett lättillgängligt sätt förmedlas här grundläggande arbetssätt, verktyg, teorier samt berättelser och storyexempel. Del 1 ger bakomliggande teorier som underlättar skapandet, del 2 beskriver stegvis storyskapan...

En story är en strukturerad berättelse med budskap, mål och målgrupp. Genom att slå an på känslorna hos mottagaren - oavsett om det gäller ett strukturerat berättande runt lägerelden eller i det digitala rummet är storytelling ett användbart verktyg för att nå ut med ett budskap. På ett lättillgängligt sätt förmedlas här grundläggande arbetssätt, verktyg, teorier samt berättelser och storyexempel. Del 1 ger bakomliggande teorier som underlättar skapandet, del 2 beskriver stegvis storyskapandet och del 3 kompletterar del 1 och 2 genom att tillföra kompletterande arbetsmetoder. Boken riktar sig till såväl studenter på universitets- och högskole­nivå som elever på folkhögskola, yrkeshögskola och gymnasieskola. Den riktar sig även till yrkesverksamma inom kommunikation, likväl till chefer och ledare.

Information

Författare:
Hans Allmér Leif Marcusson
Illustratör:
Jonny Hallberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144164823
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
44956-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Hans Allmér

Hans Allmér arbetar som lektor vid Ekonomihögskolan, Linnéuniversitetet där han undervisar i marknadsföring.

Leif Marcusson

Leif Marcusson har en bakgrund inom bygg, handel, IT och utbildning. Han har arbetat som egenföretagare och som anställd inom både små och stora fö...

 ;