Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Marknadsföring, människor och interaktion

Skickas följande arbetsdag

Marknadsföring, människor och interaktion

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Marketing management är det mest inflytelserika perspektivet inom marknadsföring i dag. Perspektivet har fått stor spridning inom såväl näringsliv som offentlig sektor. Men vad händer egentligen om man tar hänsyn till människan och hennes sociala liv, det vill säga interaktioner, relationer och tolkningar av symboler? Syftet med denna bok är att, som en respons på denna fråga, undersöka vad en interaktionistisk och relationell förståelse av marknadsföring kan innebära för hur vi ser på markna...

Marketing management är det mest inflytelserika perspektivet inom marknadsföring i dag. Perspektivet har fått stor spridning inom såväl näringsliv som offentlig sektor. Men vad händer egentligen om man tar hänsyn till människan och hennes sociala liv, det vill säga interaktioner, relationer och tolkningar av symboler? Syftet med denna bok är att, som en respons på denna fråga, undersöka vad en interaktionistisk och relationell förståelse av marknadsföring kan innebära för hur vi ser på marknadsföringsaktiviteter av olika slag. I boken analyseras sex grundläggande marknadsföringsbegrepp utifrån ett interaktionistiskt perspektiv: marknad, konsument, produkt/varumärke, pris/värde, plats och reklam.

      • 1
        7
        Inledning
        • 7
          En fredag, klockan fem ...
        • 9
          Marknadsföring, interaktioner och relationer
        • 9
          Interaktioner och relationer i marknadsföringslitteraturen
        • 13
          Marketing management och symbolisk interaktionism
        • 15
          Bokens upplägg
      • 2
        17
        Symbolisk interaktionism
        • 17
          Individen och samhället
        • 18
          Den sociala människan
        • 20
          Interaktioner och samhandlande
        • 23
          Den tolkande människan och situationsdefinitioner
        • 25
          Symboler
        • 27
          Relationer
        • 29
          Avslutning
      • 3
        31
        Marknaden
        • 31
          En lördag på Möllevångstorget
        • 32
          Marknaden ur ett marketing managementperspektiv
        • 36
          Marknaden enligt symbolisk interaktionism
        • 37
          Marknaden som samhandling
        • 41
          Marknaden som en typ av relation
        • 46
          Marknaden som en organiseringsprincip
        • 50
          Avslutning
      • 4
        51
        Konsumenten
        • 51
          Vid provrummen
        • 52
          Konsumenten ur ett marketing managementperspektiv
        • 53
          En sekventiell modell av konsumentens beslutsfattande
        • 55
          Den psykologiserade konsumenten
        • 56
          Konsumenten enligt symbolisk interaktionism
        • 57
          Konsumenten som produkt
        • 60
          Den sociala konsumenten
        • 65
          Den relativa konsumenten: finkonsumtion och fulkonsumtion
        • 68
          Avslutning
      • 5
        71
        Produkter och varumärken
        • 71
          Tennisbollar och svart magi
        • 73
          Produkter och varumärken ur ett marketing managementperspektiv
        • 76
          Produkten enligt symbolisk interaktionism
        • 76
          Den tolkade produkten: bortom materialitet och immaterialitet
        • 79
          Den sociala produkten
        • 82
          Den sociala människans konsumtion av produkter
        • 83
          Mode som samhandling
        • 86
          Avslutning
      • 6
        89
        Pris och värde
        • 89
          En tur till Stockholm Quality Outlet Barkarby
        • 90
          Pris och värde ur ett marketing managementperspektiv
        • 93
          Pris och värde enligt symbolisk interaktionism
        • 94
          Relationen pris–värde
        • 97
          Prisets symbolik
        • 99
          Värdets beroende av situation och sammanhang
        • 101
          Priset som ett (bortglömt) möte
        • 104
          Avslutning
      • 7
        105
        Plats
        • 105
          Födelsedag på Hooters
        • 106
          Plats ur ett marketing managementperspektiv
        • 108
          Plats enligt symbolisk interaktionism
        • 109
          Platser som interaktioner och samhandling
        • 115
          Iscensatta platser
        • 118
          Förhandlingar och utmaningar av platsen
        • 123
          Avslutning
      • 8
        125
        Reklam
        • 125
          Dofta som Mustafa
        • 127
          Reklam ur ett marketing managementperspektiv
        • 128
          Reklam enligt symbolisk interaktionism
        • 129
          Reklam som produktion av missnöje
        • 132
          Reklam som kulturproducent
        • 136
          Reklam som interaktionskatalysator
        • 137
          Avslutning
      • 9
        139
        Avslutning
        • 139
          Den besvärlige interaktionisten
        • 141
          Den avmänskligade marknadsföringen
        • 142
          Kan man kontrollera sociala relationer och händelser? Marknadsförarens död?
        • 145
          Bör man kontrollera människors sociala liv? Medmänsklig marknadsföring?
        • 149
          Avslutning
    • 150
      Noter
    • 151
      Referenser
    • 159
      Register

Information

Författare:
Peter Svensson Jacob Östberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144110042
Utgivningsår:
2013
Revisionsår:
2016
Artikelnummer:
37726-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
160

Författare

Peter Svensson

Peter Svensson är docent i företagsekonomi och forskar och undervisar på företagsekonomiska institutionen på Ekonomihögskolan, Lunds universitet. H...

Jacob Östberg

Jacob Östberg är professor i reklam och PR vid företagsekonomiska institutionen, Stockholms universitet. Östberg disputerade 2003 vid Lunds univers...

 ;

Marketing management är det mest inflytelserika perspektivet inom marknadsföring i dag. Perspektivet har fått stor spridning inom såväl näringsliv som offentlig sektor. Men vad händer egentligen om man tar hänsyn till människan och hennes sociala liv, det vill säga interaktioner, relationer och tolkningar av symboler? Syftet med denna bok är att, som en respons på denna fråga, undersöka vad en interaktionistisk och relationell förståelse av marknadsföring kan innebära för hur vi ser på markna...

Marketing management är det mest inflytelserika perspektivet inom marknadsföring i dag. Perspektivet har fått stor spridning inom såväl näringsliv som offentlig sektor. Men vad händer egentligen om man tar hänsyn till människan och hennes sociala liv, det vill säga interaktioner, relationer och tolkningar av symboler? Syftet med denna bok är att, som en respons på denna fråga, undersöka vad en interaktionistisk och relationell förståelse av marknadsföring kan innebära för hur vi ser på marknadsföringsaktiviteter av olika slag. I boken analyseras sex grundläggande marknadsföringsbegrepp utifrån ett interaktionistiskt perspektiv: marknad, konsument, produkt/varumärke, pris/värde, plats och reklam.

Information

Författare:
Peter Svensson Jacob Östberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144162270
Utgivningsår:
2013
Revisionsår:
2016
Artikelnummer:
37726-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Peter Svensson

Peter Svensson är docent i företagsekonomi och forskar och undervisar på företagsekonomiska institutionen på Ekonomihögskolan, Lunds universitet. H...

Jacob Östberg

Jacob Östberg är professor i reklam och PR vid företagsekonomiska institutionen, Stockholms universitet. Östberg disputerade 2003 vid Lunds univers...

 ;