Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Handelns digitalisering

Undran inför framtidens affärer
Skickas följande arbetsdag

Handelns digitalisering

Undran inför framtidens affärer

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Handeln har länge kretsat kring det personliga mötet där den fysiska butiken – affären – har spelat en betydande roll för hur affärer görs. När handeln nu digitaliseras väcks en rad frågor om hur framtidens affärer kommer att se ut. I boken problematiseras och diskuteras handelns digitalisering med utgångspunkt i den fysiska butiken. Vidare behandlas vad som skapar värde för affären och affärerna utifrån teman om konsumenter, format, varuflöden, transparens och organisering. Med exempel från ...

Handeln har länge kretsat kring det personliga mötet där den fysiska butiken – affären – har spelat en betydande roll för hur affärer görs. När handeln nu digitaliseras väcks en rad frågor om hur framtidens affärer kommer att se ut. I boken problematiseras och diskuteras handelns digitalisering med utgångspunkt i den fysiska butiken. Vidare behandlas vad som skapar värde för affären och affärerna utifrån teman om konsumenter, format, varuflöden, transparens och organisering. Med exempel från bland annat ICA, IKEA och Nudie Jeans lyfter författarna fram funderingar och tolkningar om vad digitaliseringen innebär för handeln och framtidens affärer – i dubbel bemärkelse.

    • Författarpresentationer
    • Förord
      • 1
        11
        Introduktion
        • Johan Hagberg & Anna Jonsson
        • 12
          En omvälvande förändring
        • 14
          Den fysiska butikens betydelse
        • 15
          Möjligheter och utmaningar
        • 17
          På jakt efter förståelse
      • 2
        19
        Digitalisering
        • Johan Hagberg & Anna Jonsson
        • 20
          Digitalisering av detaljhandeln – är det något nytt?
        • 22
          Digitalisering som begrepp – från prat till praktik
        • 24
          Digitalisering som transformation …
        • 26
          … och undran om digitaliseringens påverkan på affärerna
      • 3
        29
        Affären
        • Johan Hagberg & Anna Jonsson
        • 29
          Att göra affärer
        • 30
          Affärsidé, affärsmodell och affärsvärde
        • 33
          Affären och affärerna i svensk detaljhandel
        • 36
          Värdeskapare för affären
      • 4
        39
        Konsumenten
        • Malin Sundström
        • 40
          Förståelse om den digitala kunden
        • 44
          Den digitala kundens beteende och aktiviteter
        • 49
          Den digitala kundens verktyg
        • 52
          Digitalt inflytande
        • 55
          Den digitala relationen
        • 58
          Frågor för reflektion
      • 5
        59
        Format
        • Johan Hagberg
        • 60
          Handelsformat
        • 61
          Handelsformatens förändring
        • 63
          Varför finns det fysiska butiker
        • 66
          Drivkrafter för digitalisering av fysiska butiker
        • 68
          Digitaliseringens påverkan på de fysiska butikerna
        • 71
          Framväxande handelsformat
        • 75
          Frågor för reflektion
      • 6
        77
        Varuflöden
        • Catrin Lammgård
        • 78
          Från multikanaler mot omnikanaler
        • 80
          Butikens varuflöden
        • 84
          Olika typer av varuflöden och exempel från online-handeln
        • 88
          Varuflöden till kund påverkar varuflöden till butiken
        • 89
          Särskilda utmaningar i varuflödena
        • 94
          Frågor för reflektion
      • 7
        95
        Transparens
        • Niklas Egels-Zandn
        • 96
          Transparens: hot eller möjlighet?
        • 98
          Upplevelser av digitalisering och hållbarhet
        • 101
          Nudie Jeans: Transparens som möjlighet snarare än hot
        • 108
          Transparens som del av affären
        • 111
          Frågor för reflektion
      • 8
        113
        Organisering
        • Anna Jonsson
        • 114
          Röster om digitalisering
        • 122
          Att organisera och leda förändring
        • 128
          Att organisera en ny digital handelslogik
        • 131
          Digitalisering, eller, Dig-i-tal-i-vi-ser-ing(et/en)?
        • 134
          Frågor för reflektion
      • 9
        135
        Framtiden
        • Johan Hagberg & Anna Jonsson
        • 136
          Framtidens affär(er)
        • 141
          Handelns digitalisering – en balansakt
        • 143
          Från tsunami till efterdyningar – om konsten att välja rätt våg
        • 144
          Handelns digitalisering – tillbaka till framtiden?
    • 147
      Appendix: Om metod
    • 149
      Referenser
    • 159
      Sakregister

Information

Redaktörer:
Johan Hagberg Anna Jonsson
Kapitelförfattare:
Niklas Egels-Zandén Catrin Lammgård Malin Sundström
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144116808
Utgivningsår:
2016
Artikelnummer:
39436-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
160

Författare

Johan Hagberg

Johan Hagberg är docent på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och forskar om marknadsföring, konsumtion och utveckling inom detaljhandeln.

Anna Jonsson

Anna Jonsson är docent vid Ekonomihögskolan, Lunds universitet och även kopplad till SIR, Handelshögskolan i Stockholm. Hon forskar om kunskap och ...

Niklas Egels-Zandén

Niklas Egels-Zandén är docent i företagsekonomi och arbetar som forskare och lärare på Handelshögskolan vid Göteborgs Universitet. Han forskar om h...

Catrin Lammgård

Catrin Lammgård är ekonomie doktor på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och forskar om hållbara transporter, CSR och godsflöden i staden.

Malin Sundström

Malin Sundström är docent på Malmöuniversitet och forskar om marknadsföring, köpbeteende och detaljhandelns utveckling. Hennes specialintresse är e...

 ;

Handeln har länge kretsat kring det personliga mötet där den fysiska butiken - affären - har spelat en betydande roll för hur affärer görs. När handeln nu digitaliseras väcks en rad frågor om hur framtidens affärer kommer att se ut. I boken problematiseras och diskuteras handelns digitalisering med utgångspunkt i den fysiska butiken. Vidare behandlas vad som skapar värde för affären och affärerna utifrån teman om konsumenter, format, varuflöden, transparens och organisering. Med exempel frå...

Handeln har länge kretsat kring det personliga mötet där den fysiska butiken - affären - har spelat en betydande roll för hur affärer görs. När handeln nu digitaliseras väcks en rad frågor om hur framtidens affärer kommer att se ut. I boken problematiseras och diskuteras handelns digitalisering med utgångspunkt i den fysiska butiken. Vidare behandlas vad som skapar värde för affären och affärerna utifrån teman om konsumenter, format, varuflöden, transparens och organisering. Med exempel från bland annat ICA, IKEA och Nudie Jeans lyfter författarna fram funderingar och tolkningar om vad digitaliseringen innebär för handeln och framtidens affärer - i dubbel bemärkelse.

Information

Redaktörer:
Johan Hagberg Anna Jonsson
Kapitelförfattare:
Niklas Egels-Zandén Catrin Lammgård Malin Sundström
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144163635
Utgivningsår:
2016
Artikelnummer:
39436-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Johan Hagberg

Johan Hagberg är docent på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och forskar om marknadsföring, konsumtion och utveckling inom detaljhandeln.

Anna Jonsson

Anna Jonsson är docent vid Ekonomihögskolan, Lunds universitet och även kopplad till SIR, Handelshögskolan i Stockholm. Hon forskar om kunskap och ...

Niklas Egels-Zandén

Niklas Egels-Zandén är docent i företagsekonomi och arbetar som forskare och lärare på Handelshögskolan vid Göteborgs Universitet. Han forskar om h...

Catrin Lammgård

Catrin Lammgård är ekonomie doktor på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och forskar om hållbara transporter, CSR och godsflöden i staden.

Malin Sundström

Malin Sundström är docent på Malmöuniversitet och forskar om marknadsföring, köpbeteende och detaljhandelns utveckling. Hennes specialintresse är e...

 ;